
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,543 |
تازه هاى فقه ، حقوق ، اصول و رجال | ||
فقه | ||
مقاله 12، دوره 6، شماره 22-21، مهر 1378، صفحه 501-522 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
فقه ایـن نـوشته, بر مدار و اساس استوارترین دلیلهاى معتبر نزد اهل سنت, در پنج بخش به ترتیب زیر سامان یافته است: بـنـإ بر قبور, تاریخ قبرستان بقیع و قبور بنى هاشم, زیارت قبور از دیـدگاه اهل سنت, اعتقاد به حیات بعد از موت و توسل از نظر اهل سنت. البیع تـعریف البیع, دلأل صحه المعاطاه, ادله لزوم المعاطاه, ادله عدم صحه ولـزوم الـمـعـاطـاه, تنبیهات فى مبحث المعاطاه, الفاظ البیع, احکام المقبوض بالعقد الفاسد, شروط المتعاقدین, البیع الفضولى و.... پیشینیه تاریخى ولایت فقیه 1. فقیهان پیشین, گاه بحثهایى از ولایت فقیه در نوشته ها و آثار کلامى خود طرح مى کرده اند, نه در آثار فقهى خود. 2. فقیهان نامدار شیعه, به ولایت فقیه, باور داشته اند. 3. فقیهان بزرگ شیعه, فقیه والى را گمارده شده از سوى امام معصوم(ع) مى دانسته اند, نه مردم. 4. ولایـت سـیـاسى غیر فقیه, در نزد همه فقیهان شیعه, به گونه اى غصب حاکمیت به شمار مى رفته است. 5. حـکـومـتـهـایـى مانند مشروطه مشروعه را, که فقیه حاکمیت بالاصاله نـدارد, بـه دید فقیهان یک جایگزین اضطرارى حکومت انتصابى فقیه است. و... تعدد الزوجات بین العلم والدین الاخـتـیـار بـین الحق والباطل, الاعتقادان الخاطئان, الحقیقه المره و وسـأـل طـمـسـهـا, ضـرورات تعدد الزوجات, ولیس الذکر کالانثى, کوارث محاربه التعدد, اهدافنا واهدافهم و.... الخلل فى الصلاه خـلل موضوعى فقهى از بخشهاى کتاب صلات است, لکن بر اثر بسیارى بحثهاى درباره آن, در دو قرن اخیر, در بین اهل مدرسه و فقیهان, عنوان مستقل پـیـدا کرده و رساله هاى بسیارى در این باب, بیش تر به عربى, نگاشته شده که کتاب الخلل فى الصلاه شهید آقا مصطفى خمینى یکى از آنهاست, با عنوانهاى زیر: 1. خلل عمدى با زیادى و نقصان. 2. خلل از روى جهل قصورى یا تقصیرى. 3. مقتضاى ادله عامه. 4. خلل در نیت. 5. خلل قبله. 6. خلل وقت. 7. خلل از جهت طهارت حدثى. 8. خلل از جهات طهارت خبثى. 9. اخلال به شرایط ساتر. 10. اخلال به شرایط مکان مصلى. و.... طهارت و نجاست اهل کتاب و مشرکان در فقه اسلامى نویسنده کتاب مورد بحث, به گونه فقهى و استدلالى بحث را دنبال مى کند و دیـدگـاه دوم را مـى پذیرد و افزون بر آن, بر پاکى مشرکان نیز نظر مى دهد. در ایـن اثر, به بحثهاى تفسیرى اهمیت ویژه اى داده شده و سعى شده به مـنابع اصلى ارجاع داده شود و ویژگى دیگر این که آراى بیش از چهل تن از فـقـیـهـان و مفسران اهل سنت, در این اثر گنجانده شده و مورد بحث قرار گرفته است. فقه سیاسى اسلام در تـدویـن ایـن اثر, افزون بر قرآن و منابع روایى, از کتابهاى فقهى اصـیل و مورد اعتماد شیعه بهره برده شده است, از جمله: آثار شهیدین, عـلامـه حـلى, محقق حلى, آقا ضیإ عراقى, فاضل مقداد, شیخ طوسى, امام خمینى و.... نـویـسـنـده از آرإ مـذاهب غیرشیعى نیز استفاده کرده است. به عبارت دیگر: روش تطبیقى را به کار بسته است. فقه القصاص در بـخـش نـخـسـت, پس از بیان امورى در رابطه با قصاص نفس, به شرایط معتبر در قصاص و ادعاى قتل و چگونگى استیفا پرداخته شده است. الفقه الماثور نـویـسـنـده کـه از فقیهان نامور است و از مدرسان دیرین سابقه فقه و اصـول, دلـیـل خـود را از کـتاب و سنت بر هر یک از احکام, در پاورقى نـگاشته و سعى کرده که متن اثر را با استفاده از جمله ها و واژه هاى روایـات بـنـگـارد کـه این کار حرکتى است در خور و شایسته براى مطرح کردن هر چه بیش تر روایات و فرهنگ معصومان. در مـقـدمـه ایـن اثر پر ارزش, از چرایى نگارش این اثر, تعریف فقه و دسـتـه بـنـدى و مـدارک آن, مسأل تقلید و مقلد, پیروى از ولى امر و مقدمه عبادات سخن به میان آمده است. تمام بخشهاى فقه در شش قسمت زیر سامان یافته است: عـبـادات, شـوون فـردى, شـوون عـأـلى, تحصیل و تصرف در اموال فردى, ولایتها, قضاوت و مجازات. قواعد الاحکام, ج2 جـلـد دوم, بـابهاى تجارت, دین, امانات, غصب, اجاره, وقوف و عطایا و وصایا را در بردارد. کتاب الجهاد واجـب بـودن جهاد و هنگام آن در اسلام, احکام جهاد نسبت به مسلمانان, فـرار از جهاد, چگونگى آغاز به جنگ, احکام مربوط به اسیران, مجروحان و کـشته ها و عقد امان, صلح و اقسام آن, اثر جنگ بر زمینها و اموال, گونه هاى جهاد و.... لب اللباب فى طهاره اهل الکتاب پاره اى از مقوله هاى مورد بحث از این قرار است: اقـسـام کـفر, مراد از اهل کتاب, فتواى فقها به پاکى اهل کتاب, ذاتى بـودن پـاکى اهل کتاب در عصر أمه(ع), دلیلهاى قألین به ناپاکى اهل کـتـاب, استدلال به آیات مبنى بر مشرک نبودن اهل کتاب, آیات و روایات دلالـت کننده بر پاکى اهل کتاب, اصل در مساله, جواز ازدواج با زن اهل کتاب. محصل المطالب فى تعلیقات المکاسب, ج1 1. آیه الله محمد کاظم خراسانى. 2. آیه الله سید محمد کاظم طباطبایى. 3. آیه الله میرزا على ایروانى غروى. 4. آیه الله محمد حسین نایینى (با استفاده از تقریرات درس ایشان). 5. آیه الله محمد حسین اصفهانى. در این اثر, متن مکاسب در بالاى صفحه ها آمده و مواردى که نیازمند به تـوضـیـحـى بوده با استفاده از آثار علماى فوق, در زیر صفحه ها آمده است. جـلـد نـخـسـت, از کتاب بیع آغاز و تا مبحث احکام مقبوض به عقد فاسد ادامه یافته است. المرجعیه والقیاده نـیـاز بـه حـکـومت اسلامى, مرجعیت دینى و ولایت فقیه, اشکالها بر عمل مرجعى. در پـایـان به عنوان ملحق, به این مباحث پرداخته شده است: اعلمیت در رهبر, شرط اعلمیت فقهى در تقلید, ولایت و قانون و.... مستند تحریر الوسیله مـتن (تحریر الوسیله) بالاى صفحه و جاهایى که نیاز به توضیح بوده, در پـایـیـن صـفـحه آمده است. جلد نخست در بردارنده مباحث طهارت, نماز, روزه, مـکـاسـب و مـتاجر است و جلد دوم به مباحث بیع, خیارات و نکاح اختصاص دارد. مصباح الفقاهه فى المعاملات, ج2 مـحـمـد عـلـى توحیدى, افزون بر تقریر درسها, تحقیق گسترده اى را در کـنـار آن انـجام داده و در پاورقى آورده است: توضیح واژه هاى دشوار روایـات بـا مـتـن مـکـاسـب, ذکر ضعف روایات و علت آن, نقل متن کامل روایات, ذکر ماخذ آیات, روایات و اقوال و.... پـیـش از این, کتاب یاد شده, به همت ناشر دیگر, چاپ مى شد و اینک با تحقیق موسسه نشر الفقاهه دوباره به چاپ رسیده است. مصوبه ها و توصیه هاى مجمع فقه اسلامى از دومین تا نهمین نشست ایـن مصوبه ها و توصیه ها, نمایانگر نتایج و حاصل پژوهش و مطالعه در شـمارى از مسأل نوپیداى عصر حاضر, و نیز بیانگر پاسخهاى شوراى مجمع بـه تـمامى پرسشها و استفتإاتى است که از کشورهاى مختلف بدان رسیده است. کتاب, در بردارنده 98 مصوبه است. مطالعه تطبیقى غرر در معامله در بخش اول (کلیات) مفهوم غرر, غرر در عرف و قانون, منابع و مستندات غرر و مبانى تاسیس حقوقى آن بررسى شده است. بـررسـى غـرر, در مـعـامـلات داخلى, بر اساس فقه و حقوق مدنى ایران و مـطـالـعـه تـطـبـیقى آن, موضوع بحث در بخش دوم است. در بخش سوم نیز بـراسـاس کـنـوانـسـیون بیع بین المللى کالا (1980) آنسیترال, غرر در معاملات بین المللى بررسى شده است. دو مورد زیر در پایان, به کتاب ضمیمه شده است: 1. حـکـم شـمـاره 253117/12/43 هـیات عمومى دیوان عالى کشور (راى اصرارى). 2. متن کامل (کنوانسیون سازمان ملل متحد راجع به قراردادهاى بیع بین الـمللى) که به (کنوانسیون بیع بین المللى کالا (1980) آنسیترال) نیز مشهور است. ضمیمه دوم انگلیسى است. معالم الدین و ملاذ المجتهدین, ج1 و 2 صـاحـب معالم در این اثر, بیش تر به موارد اختلافى میان فقهاى امامیه پـرداخته و از مسأل روشن و مورد اتفاق, گذرا رد شده است و به آیاتى استدلال کرده که از محکمات باشند. در این اثر فقهى تنها به مباحث زیر پرداخته شده است: نماز, آبها, طهارت از نجاست, احکام خلوت. موسوعه طبقات الفقهإ, 80 جلد ایـن مـجـموعه )همان گونه در مقدمه آمده) با ویژگیهاى زیر تدوین شده است: 1. یادآورى دلیلها و نشانه هاى فقاهت هر شخص و بیان جایگاه علمى او. 2. به تناسب, یادآورى اخبار و وقایع تاریخى. 3. یـادآورى تاریخ تقریبى یا تحقیق وفات فقها و در صورت ممکن نبودن, یادکرد سالى که شخص در آن سال زنده بوده است. 4. در صـورتـى کـه دو فقیه, هم نام باشند, اختلاف علما در یکى بودن و نـبودن آنان بررسى شده و با دلیلها و تاییدها, نتیجه تحقیق بیان شده است. 5. از نـقـل نـکوهشهایى که در مورد اشخاص, در شرح حالها نگاشته شده, خـوددارى شـده, مـگـر ایـن کـه کـسـى به اتفاق علما یا بیش تر علما, ناستوده باشد. 6. شـرح حـال بـرخى از فقها به گونه اى مختصر در کتابهاى تراجم آمده اسـت; امـا در ایـن کـتـاب بـا کمک گرفتن از منابع گوناگون, به شرح, زندگانى آنها نگاشته شده است. شـمـارى از فقها در اسناد روایات ذکر شده اند, بدون این که شرح حالى از آنـان در کتابهاى تراجم, به گونه مستقل آمده باشد; اما در موسوعه طبقات الفقهإ به گونه مستقل شرح حال آنها ذکر شده است. 7. مـعـرفى اشخاص, اماکن, انساب و... که به مناسبت, نامى از آنها به میان آمده است. آقـاى جـعـفـر سـبـحانى مقدمه اى در دو جلد, با عنوان (الفقه الاسلامى منابعه و ادواره) بر این موسوعه نگاشته است. الندوه, ج3 مـرجـعـیت و تقلید, طهارت, نماز, روزه, خمس, اموال و مسأل مربوط به بانک, حج, ازدواج, طلاق, معاملات, حدود, نذر و.... نصوص الاقتصاد الاسلامى کتابا و سنه و فقها در ایـن اثر, تنها به مذهب امامیه پرداخته نشده, بلکه در تفسیر آیات و گـردآورى روایـات از مـنـابع اهل سنت نیز, استفاده گردیده است. در ارأـه آراى فـقـهاى امامیه, به آراى فقها, از آغاز عصر غیبت تا عصر حـاضـر, اشاره شده است. در میان آراى فقهاى غیر امامیه, نظرات علماى حنفى, مالکى, شافعى, حنبلى, ظاهرى و زیدى به چشم مى خورد. موضوعها و مقوله هایى که در این 15 جلد مورد بحث قرار گرفته, از این قرارند: جلد اول: زکات. جلد دوم: خمس و انفال. جلد سوم: وقوف, صدقات و هبات. جلد چهارم: احیإ موات و اراضى. جلد پنجم: مزارعه و مساقات. جلد ششم: اموال و مکاسب. جلد هفتم: بیع. جلد هشتم: اجاره و جعاله. جلد نهم: مضاربه, شرکت و شفعه جلد دهم: رهن و دین جلد یازدهم: صلح, ضمان, حواله, کفاله, وکالت, ودیعه, عاریه و.... جلد دوازدهم: حجر, مفلس و وصایا. جلد سیزدهم: مواریث. جلد چهاردهم: غصب, سرقت و لقطه. جلد پانزدهم: احکام قضإ در نزاعهاى اقتصادى. نظریه الضروره الشرعیه مـبـادئـ لابد من معرفتها, مقاصد الشریعه الاسلامیه, ادله مشروعیه مبدا الـضـروره, مفهوم الضروره و ضوابطها, حالات الضروره, قواعد الضروره و تطبیقاتها, حکم الضروره, الضروره فى القانون الوضعى. هدى الطالب الى شرح المکاسب زمـانـى کـه شـارح مـحترم, مرحوم سید جعفر جزأرى مروج, در حوزه نجف تـدریـس مـى کـرده, ایـن شـرح را در کنار تدریس مى نگاشته که در این اواخـر مـوفـق شـده با تجدید نظر آن را به زیور چاپ بیاراید. در این شـرح ارزش مـند, متن مکاسب در بالاى صفحه ها آمده و هر جا که نیاز به تـوضیح داشته, در پایین صفحه ها آمده است. در جاهایى که نویسنده نظر شـیـخ را قـبـول نـداشـته و یا عبارت نیاز به شرح بیش ترى داشته, در پاورقى یادآورى شده است. جـلـد اول از کـتـاب بـیع آغاز شده و تا پایان بحث (اصاله اللزوم فى الملک) ادامه مى یابد. و جـلـد دوم, شامل بحث از (تنبیهات المعاطاه), تا اختلاف متعاقدین در شروط صیغه مى شود. حقوق فصل چهارم راجع به تحقیقات دادگاه تا قبل از جلسه رسمى دادرسى, ویژه شـکـایـت و اعـلام جـرم و اقـدامات نیروى انتظامى است. فصل پنجم جلسه دادرسـى و تـصمیمات قضأى, بویژه قرارهاى نهایى و انواع حکم را مورد بررسى قرار داده است. فـصـلـهـاى ششم و هفتم, به تجدید نظرخواهى و اجراى احکام مى پردازد. فـصـلهاى هشتم و نهم اختصاص به استرداد مجرمین و اعاده دادرسى دارد. افساد فى الارض در فقه و حقوق موضوعه هـربـابـى داراى چـند فصل است. در باب اول, فصل نخست آن, از تاریخچه افـسـاد فـى الارض در نـظـامهاى الهى قبل از اسلام و افساد فى الارض در ایـران, بحث شده و در فصل دوم تعریفهاى لغوى و اصطلاحى (فقهى و حقوقى ) عـنـوان (افـسـاد فـى الارض) به بوته بررسى نهاده شده اند و در فصل سوم, از منابع شرعى این عنوان, سخن رفته است. در بـاب دوم, فـصـل نخست آن, افساد فى الارض, از دیدگاه فقه, به بوته بـررسـى نـهاده شده و در فصل دوم, حقوق موضوعه در خصوص جرم افساد فى الارض, بـررسـى شـده و در فـصـل سـوم, به مطالعه تطبیقى این عنوان از دیدگاه قانون سابق و لاحق پرداخته شده است. بررسى تطبیقى نظریه تغییر اوضاع و احوال در قراردادها نـویـسنده در آغاز اظهار مى دارد که بر آن است به هدفهاى زیر در این نوشته دست یابد: 1. بازشناخت ماهیت نظریه از راه بررسى حقوق خارجى. 2. رفع اشتباه در برابرسازى نظریه با تئوریهاى همانند در حقوق عرفى. 3. تعیین وجوه اشتراک و افتراق نظریه در سیستمهاى مختلف حقوقى. 4. مـطالعه راههاى شناسایى و استوار کردن نظریه در حقوق ایران و فقه اسلامى. براى رسیدن به این هدفها, مطالب کتاب در دو بخش سامان یافته است: در بـخش نخست, ابتدا مفهوم و ماهیت حقوقى و عناصر تشکیل دهنده نظریه تـغییر اوضاع و احوال و تئوریهاى همانند آن در حقوق انگلیس و امریکا مورد بحث قرار گرفته, سپس دیدگاههایى که در تحلیل مبناى حقوقى نظریه ابـراز شـده انـد, بـا تاکید بر حقوق کشورهاى مختلف نقد و بررسى شده اند. در بـخـش دوم, نخست به بررسى شرایط استناد به نظریه, قلمرو و چگونگى اجـرایـى آن پـرداخـته, سپس آثار حقوقى نظریه با توجه به حقوق خارجى مطالعه شده است. حقوق تطبیقى نویسنده در مقدمه اظهار مى دارد: کوشیده است بى غرض و تنها به منظور روشـن شـدن ذهن حقوق پژوهان, به نکته هاى اساسى و بنیانى این علم در مـغرب زمین, نگاهى محققانه داشته باشد و دستاوردهاى آن را بر ترازها و مـعـیـارهاى حقوقى اسلامى, بویژه آراى حقوق دانان مکتب تشیع مقایسه کند. حقوق جزاى اختصاصى فـصل اول, مبادى تخریب و اتلاف عمدى: در آن, مفهوم تخریب و اتلاف عمدى و عناصر تعریف آنها و تمیز اتلاف کیفرى از مدنى و اقسام اسناد دولتى, تـجـارتـى و غـیر آن, همچنین منابع تخریب و اتلاف عمدى, اهداف اصلى و فـرعـى قاعده تخریب و اتلاف عمدى و ماهیت حقوقى و مشخصات قاعده تخریب بررسى مى شود. فـصـل دوم, اقـسـام تخریب: در آن راجع به آتش زدن و خراب کردن اموال اشـخـاص, چـه مـنقول و چه غیر منقول و کشتن یا مسموم کردن حیوان حلال گـوشت به دیگرى, شکار و صید بدون مجوز حیوانات و جانوران وحشى حفاظت شـده, غـارت و تـلف کردن اموال شخصى, قطع درختان, خراب کردن وسایل و تـاسـیسات عمومى, آلودن محیط زیست, از بین بردن اموال تاریخى و خارج کردن آنها از کشور و... مورد بررسى قرار مى گیرند. دیدگاههاى فقهى در خصوص عهدنامه محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان بـراساس گزارش منتشر شده در سال 1995, تاکنون 139 کشور, عهدنامه یاد شده را تصویب کرده یا به آن پیوسته اند. مـرکـز تحقیقات فقهى قوه قضأیه, نسخه هایى از عهدنامه را در اختیار عـلـمـا و صـاحـب نظران قرار داده است تا دیدگاه فقهى خود را در این باره اعلام کنند. در ایـن کـتـاب, ابـتدا خلاصه اى از دیدگاههاى فقهى یاد شده, سپس این دیـدگـاهها به شرح نقل گردیده اند. در ادامه مصاحبه و متن عهدنامه و مـقاله هاى راجع به عهدنامه, همراه با دیدگاه برخى از ارگانهاى رسمى جمهورى اسلامى درباره پیوستن, یا نپیوستن به عهدنامه آمده است. دیه یا مجازات مالى نـویسنده محترم, که در دادگاهاى کیفرى به امر قضا مشغول است و تجربه هـاى خوبى در این زمینه آموخته, موفق گردیده در جزوه دیه, یا مجازات مـالـى و بـه استناد به تحریر الوسیله و قانون مصوب, دیه هر عضوى را مـعـیـن و در موارد زیادى, با تصویر, صدمه وارده به عضو و چگونگى از بـیـن رفتن عضو را, از ابتکارهاى ایشان است, به طور رساتر و روشن تر مـیـزان دیـه آن عـضو را معین کند و با این کار, گامى در راه کمک به قضاوت و مجریان احکام بردارد. نـویسنده در این اثر, براى بهتر شرح شدن مواد قانونى دیات ابتکارهاى جدیدى به کار گرفته که در چند بند, یادآورى مى شود: 1. در ایـن جـزوه, دیه و ارش و انواع قتل, با ذکر مطالبى از کتابهاى فقهى و لغت و نظر علماى بزرگ به گونه خلاصه, شرح داده شده است. 2. دیـه بـعـضـى از اعـضـا کـه اصـلا در قـانون یاد نشده از کتابهاى: تحریرالوسیله, جواهر و شرایع جمع آورى و قید گردیده است. 3. در بـعـضـى از قسمتهاى دیات که مبهم بوده, جدولى تهیه و عنوانهاى جـنایت در قانون دیات در قسمت مربوط یاد شده و دیه مورد نظر شرع قید گردیده است که قابل استفاده همگان است. 4. اکـثر مواد قانونى دیات, به تصویر کشیده شده که به طور دقیق, قطع عضو و یا جراحتهاى وارده و غیره ترسیم و مواد قانونى مورد نظر, براى خواننده شرح تصویرى شده است. 5. قانون دیات مصوبه آذرماه 1370 مجلس شوراى اسلامى, دسته بندى شده و بندهاى یاد شده در کتاب, از متن قانون دیات استخراج شده است. 6. اصـطـلاحـات فقهى و لغات مورد نظر در قانون دیات, در آخر کتاب, به گونه مختصر, شرح داده شده است. 7. در قـانـون دیـات, از قتل گرفته تا جراحت و... صحبت از دیه است و قـصـاص در دستور کار نیست و سخنى از آن نمى رود, این, بدین خاطر است کـه قـصـاص, در جایى جارى مى شود که جانى از روى عمد, با شرایط خاصى کسى را بکشد, یا جراحتى به کسى وارد کند یا عضوى را قطع کند. سقوط تعهدات (تعهدات به یکى از طرق ذیل ساقط مى شود: 1. بـه وسیله وفاى به عهد 2. به وسیله اقاله 3.به وسیله ابرإ 4. به وسـیـلـه تـبـدیـل تعهد 5. به وسیله تهاتر 6. به وسیله مالکیت ما فى الذمه.) نـویـسـنـده در ایـن اثر, به شرح, هر یک از اسباب سقوط تعهدات را به تـرتـیـب مـاده 264 و سـپس به راههایى که از مقررات پراکنده دیگر مى توان استخراج کرد, به بوته بررسى نهاده است. عامل اضطرار در فقه و حقوق موضوعه باب اول: در بر دارنده کلیات و دلیلهاى اضطرار. فصل اول آن, تعریفها و تـاریـخچه اضطرار, فصل دوم آن, دلیلهاى فقهى اضطرار از کتاب و سنت و اجماع و عقل و فصل سوم, شرایط اضطرار در حقوق موضوعه, چگونگى آنها و شـرحـهـا و مثالها. در همین فصل, دستاوردهاى به حقیقت پیوستن حالت اضطرار و روشن شده است. بـاب دوم: مطالعه تطبیقى اضطرار, با سه فصل: فصل اول, چگونگى اضطرار در سیستم حقوقى اسلام, فصل دوم, اضطرار در قوانین جزأى ایران در قبل و بـعـد از انـقـلاب اسـلامى, فصل سوم, سنجش و مقایسه قاعده اضطرار با سایر قاعده هاى همانند و وجوه اشتراک و تمایز آن. علل نقض آرإ حقوقى در دیوان عالى کشور گـردآورى عـلـتـهاى این نقضها و در اختیار قاضیان قراردادن آنها, مى تـوانـد راهـنـمـاى مـنـاسـبى براى آنان باشد تا از لغزشهاى احتمالى جـلـوگـیـرى شود. بر این اساس, علتهاى نقض آراى حقوقى در دیوان عالى کشور, در موضوعهاى زیر در این اثر گرد آمده است: الـزام بـه تـنظیم سند رسمى, فسخ قولنامه یا قرارداد, خلع ید, تسلیط یـد, قـلـع وقـمع بنا, کمیسیون ماده 12 زمین شهرى, اجاره, شناسنامه, سـفـتـه, چـک, داورى, شرکت, ورشکستگى مطالبات وجوه تحت عناوین مختلف و.... مباحثى تطبیقى در مضاربه از دیدگاه فقهى, حقوقى و اقتصادى کتاب در دو بخش سامان یافته است: بخش نخست, تعریف مضاربه و بخش دوم, مـاهـیـت مـضـاربـه, مـتـعاقدین, سرمایه, سود, موارد بطلان یا انفساخ مضاربه. اصول فرق بین عام و مطلق, بین طلب و اراده, ذات و ذاتى, عرض و عرضى, مشتق نـحوى و مشتق اصولى, معناى دلالتهاى اقتضإ, اشاره به تنبیه و ایمإ, فرق بین قاعده اصولى و قاعده فقهى, بین متعارضین و متزاحمین و... المناهج الاصولیه فى الاجتهاد بالراى فى التشریع الاسلامى الاجتهاد بالراى فى نطاق النصوص, منهج الاصولیین فى استنباط الاحکام من الـنـصـوص الـواضـحه وغیرالواضحه, مقارنه بین النظام الشرعى العام و الـنـظـام الـعـام والآداب فـى الـقانون, الفرق بین التخصیص و النسخ الـجزئى مفهوما و شروطا, مقارنه بین الشریعه والقانون الوضعى فى بعض حلول نظریه الفساد, حقیقه التاویل فى عهد التابعین و.... رجال نویسنده به اختصار به معرفى مشایخ ابو داود, به ترتیب الفبا پرداخته اسـت. شیوه او در بیش تر معرفیها و شناساندنها, این گونه است: ابتدا نـام و نـام پدر و نسبت هر شخص را یادآور مى شود و سپس نام کسانى را کـه از آنـهـا روایت مى کند و نیز آنان که از او روایت مى کنند و آن گـاه آنان را یا خود توثیق مى کند و یا وثاقت آنان را از دیگران نقل مى کند و درپایان تاریخ فوت آنان را روشن مى سازد. التعریف بشیوخ حدث عنهم محمد بن اسماعیل البخارى و اهل انسابهم وذکر مایعرفون به من قبألهم و بلدانهم نـویـسنده با توجه به منابعى که در اختیار داشته, نام جد این مشایخ, نـسـبـت آنان را به قبیله و سرزمینشان روشن کرده است. از جمله منابع نویسنده, دو اثر زیر است: الـمـدخـل الـى معرفه الصحیح من السقیم, ابوعبدالله محمد بن عبدالله نیشابورى. الارشاد فى معرفه اهل الثقه والسراد, ابونصر احمد بن محمد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 561 |