
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,549 |
فقه و حقوق در مطبوعات | ||
فقه | ||
مقاله 17، دوره 6، شماره 20-19، فروردین 1378، صفحه 474-504 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
فقه 1. آزادى در فقه سیاسى شیعه, به عنوان (پیش فرض) گرفته شده و در فقه از محدودیتهاى آن بحث شده است. 2. طرح آزادى در علم کلام, در چهارچوب بحثهایى چون:طلب و اراده, جبر و اختیار و اصل اباحه و تقدم آن بر اصل تکلیف, از مهم ترین دلیلهایى هستند که بر پیش فرض بودن آزادى دلالت مى کنند. اصول و قواعد فقهى نیز, تأییدگر و شاهد گویاى این سخن بشمارند. 3. آزادى در فقه سیاسى شیعه, بیش تر در مفهوم فلسفى ـ کلامى مورد توجه قرارگرفته است وجه سیاسى آن, بیش تر از دگرگونیها و دگردیسیهاى جدیدى اثر پذیرفته که در این مفهوم در عرصه اندیشه سیاسى پدید آمده است. زمان و مکان و تحول موضوعات احکام(1) موضوع و متعلق, حکم و متعلق, تقسیمات موضوع, تقلید در موضوعات, مناسبات حکم و موضوع, نحوه اخذ موضوع. اجتهاد در عصر توسعه 1. نگاه یک سویه به آیات قرآن و تفسیر آنها بدون توجه به روایات. 2. زیاده روى در توجه به دیدگاههاى اهل سنت و اثرپذیرى از فقیهان و نگاشته هاى فقهى آنان. نویسنده مى کوشد تا نسبت دو منبع اصلى اجتهاد; یعنى کتاب و سنت را با یکدیگر بررسى کند. ضرورت تحول اجتهاد با شیوه اصولى در حوزه استنباطى تحول از نظر کمّى و کیفى, موانع به کارگیرى روش اصولى اجتهادى, علل پیدایش و پیامدهاى شیوه اصولى اجتهادى افراطى, شیوه اصولى اجتهادى معتدل, شرایط اجتهاد, عدم کارایى شیوه هاى پیشین اصولى, پیامدهاى عدم به کارگیرى اجتهاد با شیوه اصولى نوین و…. انفال شیوه هاى کلى استنباط در فقه(1) در این مقاله, دو شیوه اخبارى و اصولى, در بوته بررسى نهاده شده و در بررسى شیوه اخبارى, زمان و علل پیدایش و پیامدهاى شیوه اخبارى و بعضى باورهاى دارندگان این شیوه مورد توجه قرار گرفته است. در بررسى شیوه اصولى, زمان و علل پیدایش و باورهاى دارندگان روش اصولى, بررسى شده است. پرسشهاى فقهى جامعه پزشکى تشریح, پیوند اعضا, وصیت براى تشریح و پیوند, ازدواج در بیماریهاى مختلف, آزمایشها و رادیولوژى ها, معاینات پزشکى, دیات, حدود, قصاص, سقط جنین, تنظیم خانواده, تلقیح مصنوعى, بچه آزمایشگاهى, داروسازى, دندان پزشکى و…. پول امروز, مثلى یا قیمى یا ماهیّت سوّم؟ احمد على یوسفى, فقه اهل بیت, ش. 14, تابستان 1377 . در این مقاله به مقوله هاى زیر پرداخته شده است: ضرورت توجه به مثلى یا قیمى بودن انواع پول, روش ضابطه مند کردن مثلى و قیمى, تعریف مثلى و قیمى, ماهیت پولهاى امروزى, تفاوتهاى طلا و نقره و پولهاى کنونى, تفاوت پولهاى فعلى با سایر اموال. پیوند دین و حکومت در اندیشه مسلمانان نویسنده پس از طرح پرسشهاى بالا, در مقام پاسخ گویى بر مى آید. پزشکى, فقه و حقوق مرعشى, احمدى یزدى, فتاحى, مرتضوى, نور بالا, گودرزى و طبرى پور. پاره اى از مقوله هاى مطرح در این میزگرد عبارتند از: پیوند اعضا, مرگ مغزى, وصیت به برداشتن عضو, جرم از دیدگاه قانون, سقط جنین وتلقیح مصنوعى. آیا تورم و کاهش ارزش پول مى تواند مجوز دریافت بهره باشد؟ محمد کاظم نجفى, قرض الحسنه, ش. 35, خرداد 1377. شمارى بهره بانکى را به عنوان جبران کاهش قدرت خرید پول مى دانند. در این مقاله, مهم ترین استدلالهاى این گروه بررسى شده است, از جمله: یکى از وظایف مهم پول, ذخیره ارزش است که اگر قدرت خرید پول در اثر ذخیره کاهش یابد این وظیفه پول مختل مى گردد; از این روى, باید معادل شاخص تورم, بهره داده شود. افزون بر این, در این مقال, حیله هاى ربوى بررسى شده است. جایگاه فقهى ـ حقوقى مجلس خبرگان در این گفت و گو گزاره هایى, به بحث گذاشته شده است: جایگاه مجلس خبرگان در نظام سیاسى جمهورى اسلامى, مبناى فقهى عمل مجلس خبرگان, واگذارى وظایف خبرگان به مردم, سازگارى تشکیل مجلس خبرگان با نظریه انتصاب یا انتخاب و…. سیاست و حکومت تعریف سیاست و حکومت از دیدگاه اسلام, تفسیر نظریه ولایت مطلقه فقیه, تفاوت ولایت در امور اجتماع و ولایت بر مجانین و صغار و مانند آنان, چگونگى انتخاب ولى فقیه, مشورت و رهبرى, التزام ولى فقیه به قانون اساسى, منشأ اختلاف نظر جدى فقها درباره ولایت فقیه, حکم حکومتى و… . حکومت اسلامى نویسنده به فرازهایى از سخنان چند تن از فقهاى پس از ملا احمد نراقى نیز, اشاره دارد, از آن جمله: میرفتاح مراغه اى, صاحب جواهر, شیخ مرتضى انصارى, حاج آقا رضا همدانى, سید محمد بحر العلوم, آیت اللّه بروجردى, شیخ مرتضى حائرى وامام خمینى. نویسنده در ادامه, به این گزاره ها مى پردازد: مردم و ولایت فقیه, ولایت فقیه یا وکالت فقیه, قانون اساسى و ولایت مطلقه فقیه, ولایت و مرجعیت, تفکیک مرجعیت از رهبرى, تعدد رهبر, تعدد مرجع. حکومت و مشروعیت ملاک مشروعیت حکومت, ملاک مشروعیت حکومت از دیدگاه اسلام, نقش مردم در حکومت اسلامى, فلسفه انتخابات, مفهوم جمهوریت, دموکراسى و نظام شرعى, حکومت دینى, حکومت ولایى, چرا ولایت فقیه, سابقه نظریه ولایت فقیه, اختیارات رهبرى و قانون, ولایت مطلقه, ولایت فقیه و تخصصهاى گوناگون, اختلاف نظر فقیهان, انتقاد از ولى فقیه و…. مشروعیت حکومت ولایى الف. حکومت ولایى از نوآوریهاى فقهاى معاصر. ب. مطرح نبودن ولایت در تاریخ فقه شیعه به معناى کشوردارى. ج. ولایت مطلقه و استبداد. د. یک طرفه بودن رابطه ولى با مولى علیه. هـ. اثبات ولایت مطلقه فقیه, با روایت عمربن حنظله که جمعى در ثقه بودن آن شک داشته اند. حکم ثانوى از دیدگاه امام خمینى(ره) نویسنده, بیش تر تعریفهاى ارائه شده از حکم ثانوى و فرق آن با حکم اولى را بى اشکال نمى داند. وى با برداشت از دیدگاهها و سخنان شمار زیادى از فقیهان و اصولیان, حکم ثانوى را این گونه تعریف مى کند: حکم ثانوى حکمى است که بر موضوعى با توجه به عناوین عارضى آن: اضطرار, اکراه, مقدمیت و… بار مى شود, مانند جایز بودن خوردن مردار براى کسى که ناگزیر از خوردن است. توانمندى فقه در اداره نظام اسلامى انتظار از فقه, ارکان تنظیم حکومت در فقه, لزوم اجتهاد کارآمد, ویژگیهاى مجتهد و اجتهاد کارآمد, ارکان توانمندى فقه, موارد رجوع به عرف, ابزار استمرار حکومت و…. خبرگان رهبرى با مکانیسم کنترل و نظات نویسنده در پى پاسخ به سؤال بالا است. نگاه, ولایت بر دختر و… زینت زنان, نگاه به زن, حد شرعى در جواز نگاه به زن, پوشش زن, نگاه به تصویر زن, ولایت بر دختر, ولایت بر دختر پس از ازدواج, ازدواج موقت, چند زنى و…. ذبح اهل کتاب پیشینه مسأله, تقریر محل نزاع, تعریف اهل کتاب, نظر فقیهان, تبیین مقتضاى اصل عملى, دلیلى هاى حرمت ذبح اهل کتاب (آیات, اخبار, اجماع), فتواى فقیهان معاصر, نظر اهل سنّت و…. ذبح اهل کتاب(2) محمد رحمانى, فرهنگ جهاد, ش. 12, تابستان 1377. نویسنده در نوشتار پیش, ذبح اهل کتاب را از نگاه آیات بررسى کرد و در این شماره که بخش دوم نوشته ایشان است, این مقوله را از نگاه روایات وامى رسد و در ادامه دیدگاه فقیهان معاصر و مذاهب اهل سنت را نقل مى کند. در این نوشتار, پس از آن که به شرح, ذبح اهل کتاب بررسى مى شود, نتیجه گیرى مى شود: دلیلى بر حرام بودن حیواناتى که به دست اهل کتاب کشتار شده است, نداریم, البته با نگهداشت تمامى شرایط, از جمله یادنام خدا. ربا در نظرخواهى از اساتید حوزه علمیه قم ربا در صدر اسلام, فرق گذارى صحابه پیامبر(ص) میان رباى فاحش و غیرفاحش, تقیید آیات ربا به روایات اهل بیت(ع), ملاک حکم ربا, حکم وام با احتساب تورم, حیله هاى ربا و…. ربا از گناهان کبیره و استثنا ناپذیر نویسنده در این مقال به پیامدهاى ربا, رباى قرضى و رباى معاملى, رباى واقعى و رباى حکمى و همچنین به راه رهایى نیز مى پردازد. متولى سهم امام(ع) در زمانى که یکى از فقها زمام امور را در دست دارد, تنها او مى تواند در وجوه شرعى تصرف کند. رساله خطى حکم شیربها آیا طبیب ضامن است؟ قضاوت زنان از نگاه فقیهان قسامه جرح حجت بودن قسامه جرح, ضرورت احراز لوث توسط قاضى, نصاب قسامه جرح و اختلاف فقها درباره کمیت آن, نتیجه اقامه قسامه جرح; یعنى آیا اقامه قسامه در اعضا فقط دیه را ثابت مى کند, یا همانند قسامه قتل, قصاص را نیز ثابت مى کند؟ کودکان حضانت و ولایت(1) 1. تعریف حضانت و تاریخچه فقهى آن. 2. تعریف ولایت و تاریخچه فقهى آن. 3. رابطه و قلمرو حضانت و ولایت. 4. ولایت و حضانت از آن کیست؟ 5. آغاز و پایان حضانت و ولایت. 6. تحقیق مسأله. مقام ابراهیم و نقش آن در طواف و نماز 1. حد مطاف کجاست؟ 2. آیا لازم است نماز در پشت مقام, با فاصله اندک و حتى در صفوف طواف کنندگان گزارده شود, یا نماز در جهتى که مقام قرارداد, کافى است و روا نیست در بین صفوف طواف کنندگان گزارده شود؟ پیش از ورود به اصل بحث, نگاهى تاریخى به جایگاه اصلى مقام ابراهیم شده, تا تکلیف حکمى که بر این موضوع بار مى شود, روشن گردد. بررسى شرط مرد بودن مفتى نویسنده بر این باور است که مرد بودن شرط افتا نیست. متن عربى مقاله در پایان همین شماره آمده است. محارب کیست و محاربه چیست؟(2) 1. شمول مجازات محارب نسبت به کسى که بدون سلاح اقدام به محاربه کند. 2. شمول مجازات محارب نسبت به کسى که براى ترساندن یا گرفتن اموال مردم سلاح بکشد, لیکن موفق به ارعاب مردم نشود. 3. شمول مجازات محارب, نسبت به کسى که سلاح بکشد و قصد ارعاب داشته باشد; اما به قصد قتل یا بردن اموال مردم نباشد; بلکه براى رسیدن به هدف سیاسى یا شخصى دیگرى چنین اقدامى کند. 4. مصداق محارب بودن کسى که قصد محاربه با یک نفر را داشته; اما این عمل او سبب ترس عمومى شود. متن عربى مقاله در بخش پایانى همین شماره به چاپ رسیده است. مردم و مشروعیت 1. انتصاب از سوى خداوند متعال. 2. انتخاب از سوى مردم نویسنده در پایان یادآور مى شود: گویا طرح بحث مشروعیت مردمى, بیش از آن یک بحث علمى باشد, یک بحث سیاسى است. مصلحت نظام از دیدگاه امام خمینى(ره) مفهوم مصلحت, جایگاه مصلحت در فقه, نقش مصلحت در جعل احکام الهى, نقش مصلحت در احکام حکومتى, ولایت و مصلحت, مصلحت در دیدگاه شیعه و اهل سنت, مرجع تشخیص مصلحت, مجمع تشخیص مصلحت نظام, حوزه مصلحت شناسى حاکم اسلامى, بایستگى پیروى از مصلحت اندیشیهاى حاکم اسلامى, معیار تشخیص مصلحت. نگاهى نو به حکم فقهى مجسمه سازى البرهان المؤسّس لتحقیق ان المتنجّس لاینجّس از آن جا که نویسنده, تنها به بررسى روایات پرداخته, مصحح محترم, به دو دلیل باورمندان به سرایت, یعنى شهرت و اجماع, در مقدمه پاسخ گفته است. این رساله از روى رساله خطى به خط نویسنده تصحیح شده است. نظرة فى مبانى ولایة الفقیه العبودیّة والعنایة الالهیة, ولایة الحق وولایة الاولیاء, الولایة على العقلاء, الولایة التکوینیة والتشریعیة, الولایة فى المباحث الکلامیّة, الولایة فى الروایات, دور مجلس الخبراء فى مسألة الولایة, ضرورة الوالى من وجهة نظر العقل. شرط خیار در وقف نویسنده با بررسى دیدگاههاى فقیهان و دلیلهاى موضوع بالا, دیدگاه مشهور را ثابت مى کند. شرط اعلمیت در رهبرى خبرگان و شرایط رهبرى 1. آیا خبرگان مى توانند غیر اصلح را انتخاب کنند؟ 2. آیا خبرگان مى توانند رهبر را تغییر دهند؟ 3. آیا شرط رهبرى, مرجعیت هم هست؟ 4. آیا اعلمیت فقهى شرط رهبرى است؟ مجلس خبرگان از دیدگاه نظریه ولایت فقیه نویسنده , تلاش مى ورزد براساس مبناى فقهى حضرت امام خمینى, رحمة الله علیه, به پرسشهاى بالا, پاسخ گوید. حکومت و ولایت(1) در بخش نخست, انواع حکومتهاى غیرالهى تشریح شده است: حکومت و ولایت دیکتاتورى, ولایت گروهى, ولایت مردم بر مردم. ولایت فقیه مفهوم ولایت, تفسیر نادرست ولایت, ولایت در کلمات فقها, ولایت به مثابه وظیفه و مسؤولیت, ولایت به مثابه منصب, ولایت به مثابه وکالت, ولایت انشائى یا اخبارى, تشابه در مفهوم ولایت, نظارت به جاى ولایت, فقاهت شرط ولایت, تزاحم ولایتها, ولایت فقیه واجب کفایى, فقاهت ولى امر, مفهوم ولایت مطلقه, فقاهت قید ولایت, مفهوم انحرافى اطلاق, محدودیت قانونى, لزوم مشورت دولتمردان, نظارت همگانى مردم, مسؤولیت مردم, مصلحتهاى ثابت و متغیر, احکام حکومتى, تشکّلات حزبى و…. حسبه و ولایت فقیه آیا انجام امور حسبه در زمانى که حاکم شرع دستش باز است, با زمانى که درحاشیه حکومت است یکسان است؟ آیا مى توان انگاشت که اسلام براى امور و اموال بى سرپرستان, ناتوانان و… اشخاصى را معین و احکامى را بیان کرده, لیکن براى اداره جامعه و اجراى احکام دینى طرح و برنامه اى ندارد؟ این پرسشها و پرسشهایى از این دست, نویسنده را بر آن داشته است تا به مسأله حسبه از زوایاى گوناگون بپردازد. مبانى اجتهاد وقف از منظر مذاهب اسلامى معناى وقف در لغت, در احادیث, در اصطلاح فقهاى شیعه و اهل سنت و در اصطلاح قانون مدنى, سیر تاریخى وقف, مبانى و دلایل شرعى وقف, حکم وقف, نخستین واقف در اسلام, ارکان وقف, اقسام وقف, موارد وقف, شرایط وقف, مبطلات وقف, هزینه هاى وقف, خروج عین مال از ملک مالک, تبدیل عین موقوفه, احکام مشترک موقوفات, احکام و شرایط موقوف علیه و موقوف له و واقف و متولى, حق نظارت و…. ولایت فقیه و اعملیت ولایت فقیه و اعلمیت از دیدگاه فقیهان, اعلمیت و قضا, اعلمیت و فتوا, اعلمیت و ولایت, ناپایدارى حکومت غیر اعلم, انتخاب کارگزاران غیراعلم, اعلمیت و اعقلیّت, اعلمیت همراه دیگر شرایط, اعلمیت در قانون اساسى. جایگاه مردم در انتخاب رهبرى وظیفه تشکیل حکومت را فقیهان داراى شرایط, چگونه باید انجام دهند؟ آیا به موجب (نصب) امام معصوم(ع) است؟ یا گمارشى در کار نیست و امامان(ع) تنها ویژگیهاى حاکمان صالح را بر شمرده اند و ولى فقیه ـ از میان فقیهان شایسته سرپرستى جامعه ـ از سوى مردم برگزیده مى شود؟ بنابر دیدگاه نخست, انتخاب مردم به چه معناست: مشروعیت یا مقبولیت؟ بنابر دیدگاه دوم, آیا فقیه, تنها با انتخاب مردم حکومت او مشروعیّت مى یابد؟ آیا فقیه برگزیده شده از سوى مردم, تنها وکیل مردم خواهد بود و در قلمروى مى تواند دخالت کند که موکّلان به وى داده اند؟و…. مبانى و مبادى کلامى ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینى(ره) جاودانگى اسلام, جامع بودن شریعت, امامت و رهبرى سمت دینى پیامبر(ص), پایندگى امامت. نویسنده در پایان, نتیجه مى گیرد: اگر فقیهى دلیلهاى خاصه و روایاتى که بر ولایت فقیه به آنها استناد مى شود, کافى بر اثبات مقصود نداند, همچنان نظریه ولایت فقیه, اعتبار استدلالى خود را به دلیل عقل داراست. ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینى و قراءتهاى گوناگون 1. منظور از ولایت مطلقه فقیه. 2. جدید نبودن نظریه ولایت مطلقه فقیه. 3. معیارها وترازها در به کار بستن ولایت. 4. شرایط علمى و عملى ولیّ فقیه. و…. مفهوم ولایت فقهى در ادامه, به چند پرسش درباره قیمومیت و ولایت, محجوریت و ولایت, آزادى و ولایت پاسخ داده شده است. ماهیت ولایت فقیه در نخستین مقاله به ماهیت ولایت فقیه, به عنوان امتداد خط ولایت مى پردازد. دلایل عقلى و نقلى مسأله ولایت فقیه انتخاب و انتصاب در رهبرى ولایى مصاحبه با حضرت آیت اللّه سید کاظم حائرى آیت اللّه حائرى که در زمینه ولایت فقیه و حکومت اسلامى تحقیقات گسترده اى داشته است, در مقوله زیر در این مصاحبه سخن مى گوید: دلیلهاى فقهى ولایت فقیه, سیر بحث ولایت فقیه در منابع فقهى, نظر آیت اللّه خویى درباره ولایت فقیه, اختیارات ولى فقیه, مشروعیت ولایت فقیه, محدودیت دوران ولایت ولى فقیه, راههاى انتخاب و عزل رهبر, حضور غیر مجتهدان در مجلس خبرگان, دیدگاههاى شهید صدر درباره ولایت فقیه و…. سابقه تاریخى نظریه ولایت فقیه محمد غزالى, ابوعلى سینا, فارابى, شیخ مفید, شیخ طوسى, ابن ادریس, خواجه نصیرالدین طوسى, محقق اول, محقق ثانى, مقدس اردبیلى, حاج آقا رضا همدانى, ملا احمد نراقى, میر عبدالفتاح مراغه اى, صاحب جواهر, شیخ مرتضى انصارى, علامه نایینى, آیت اللّه خویى, امام خمینى و…. ولایت مطلقه فقیه انسان اجتماعى, حکومت در جامعه دینى, جامعیت و جاودانگى اسلام, ضرورت تشکیل حکومت, ضرورت ولایت فقیه و ادله آن, محدوده اختیارات ولى فقیه, ولایت مطلقه از منظر فقه, مراد از ولایت فقیه, ولایت مطلقه و قوانین موضوعه. حکومت دینى, دموکراسى و ولایت فقیه 1. سازگارى دموکراسى با حاکمیت اسلامى مبتنى بر عقل جمعى. 2. انطباق دموکراسى غربى با حاکمیت اسلامى. 3. عدم سازگارى دموکراسى غربى با حاکمیت اسلامى. نویسنده دیدگاههاى فوق را مورد ارزیابى قرار داده و سپس نتیجه گیرى کرده است. حقوق بخش دوم به ابراء پزشک اختصاص دارد و در آن با توجه به دیدگاه فقیهان و قانون بررسى شده که اگر بیمار پیش از اقدام به درمان, پزشک را ابراء کند, چه اثرى بر آن مترتب خواهد شد. تحلیل حق معناى حق, رابطه حقیه, صلاحیت حقوقى در انجام فعل, ویژگیهاى مشترک حقوق (اعتبارى بودن, وضعى بودن, زمام امر حق به دست ذوالحق بودن, وضع حق نوعى ارفاق به نفع ذوالحق است, الزام آور بودن حق) مبناى حق, منبع حق, حقوق عینى و انتقادى, حقوق سیاسى و اقتصادى و اجتماعى, حقوق خصوصى و عمومى و جمعى, حقوق اخلاقى, حقوق شرعى, شفافیت حقوق و…. حضانت و ملاقات طفل عهده داران حضانت طفل, موارد سقوط حق حضانت مادر, فوتِ یکى از والدین, خوددارى از نگاهدارى طفل, ضمانت اجراى حضانت طفل, ملاقات طفل, ضمانت اجراى حق ملاقات طفل. مقدمه اى بر اعاده حیثیت و رفع آثار محکومیت در حقوق جزایى ایران(1) نویسنده براى بررسى سیرتاریخى اعاده حیثیت, پاره اى از موارد قانون مجازات عمومى مصوب 1304 را بررسى مى کند. 16 پرسش و پاسخ در باب مجلس خبرگان رهبرى مبناى تشکیل مجلس خبرگان, واگذارى وظایف مجلس خبرگان به مردم, جایگاه مجلس خبرگان در قانون اساسى, منشأ مشروعیت ولایت فقیه, محدودیت زمان رهبرى, ترکیب نمایندگان مجلس خبرگان, حضور غیر مجتهدان در مجلس خبرگان, چگونگى احراز صلاحیت علمى نامزدها و…. آیت الله مصباح از شبهه ها مى گوید پرسشهاى مطرح در این سخنرانى و جلسه پرسش و پاسخ, بدین شرح است: 1. آیا تأیید صلاحیت کاندیداى مجلس خبرگان توسط شوراى نگهبان دور نیست؟ 2. حضور متخصصان دیگر غیر از مجتهدان در مجلس خبرگان. 3. راه تشویق مردم جهت حضور در انتخابات مجلس خبرگان. جایگاه فقهى ـ حقوقى مجلس خبرگان وظایف مجلس خبرگان در قانون اساسى, مبناى فقهى و حقوقى تشکیل مجلس خبرگان, مجلس خبرگان در سایر کشورها, واگذارى وظایف خبرگان به مردم, منشأ اعتبار و مشروعیت اعضاى مجلس خبرگان, سازگارى لزوم مجلس خبرگان با نظریه انتخاب یا انتصاب. آیا احکام قطعى دیوان محاسبات قابلیت اعاده دادرسى دارند؟ 1. در مورد امکان اعاده دادرسى احکام محکمه تجدید نظر دیوان به علت فقدان نص صریح قانونى, موضوع محل تردید است. 2. اعاده دادرسى موجب توقف اجراى احکام لازم الاجراى دیوان نیست, مگر آن که متقاضى براى توقّف حکم مورد درخواست اعاده دادرسى, تأمین مقتضى بسپارد. 3. جهات مورد اعاده دادرسى در دیوان محاسبات در مجموع مى بایستى در صدور حکم مورد درخواست اعاده دادرسى مؤثر باشد. حق دفاع متهم(1) بازپرس ابتدا هویت و مشخصات متهم را دقیقاً (اسم, اسم پدر, شهرت فامیل, سن, شغل, عیال و اولاد و تابعیت) سؤال کرده, متذکر مى شود که مواظب اظهارات خود باشد و سپس موضوع اتهام و دلایل آن را به گونه روشن به متهم تفهیم مى کند و آن گاه شروع به تحقیق مى کند. پرسشها باید مفید و روشن باشد. سؤالات تلقینى یا اغفال یا اکراه و اجبار متهم ممنوع است. چنانچه متهم از دادن پاسخ سرباز زند, سرباز زدن او در صورت مجلس, قید مى شود. مادر تا سن بلوغ دختر و پسر حق حضانت دارد(1) بخش دوم مصاحبه با عنوان: چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟ در تاریخ 1377/6/12 به چاپ رسیده است و در آن خطاى فقیه, قصاص پدر و مادر در قتل فرزند, نصف بودن دیه زن نسبت به مرد مورد بحث قرار گرفته است. بحث تطبیقى پیرامون شرط علم در ثبوت حد زنا شرط ضمنى در حقوق ایران با مطالعه تطبیقى 1. مشروعیت شروط مذکور پیش از عقد که عقد با التفات و اعتماد به آنها منعقد مى شود. 2. مشروعیت شروطى که هرگز ذکر نمى شوند, لیکن از اوضاع و احوال قرارداد یا از عرف و عادت رایج, وجودشان کشف مى شود. دسته اول را (شرط بنایى) و دسته دوم را (شرط عرفى) مى نامند و هر دو دسته را (شرط ضمنى) مى خوانند. نقد و تحلیل حقوقى ماده 558 قانون مدنى پیرامون شرط ضمان مضارب آیا طبیب ضامن است؟ بررسى تفاوت اجراى حکم قصاص در مورد زن و مرد نویسنده پس از بررسى مبناى حکم در قرآن و سنت به این نتیجه مى رسد: از آیات قرآن نمى تواند تبعیض و تفاوت میان زن و مرد در مسأله قصاص را استنباط کرد و عمل به مفاد آیات قوى است. قانونگذارى در حکومت اسلامى مفهوم و اقسام قانون, قانون در نظام اسلامى, سابقه بحث قانونگرایى در غرب, رابطه شؤون فقیه با احکام, انواع حکم حکومتى, مقایسه احکام حکومتى با احکام اولیه و ثانویه, رابطه قانون و ولایت مطلقه فقیه و…. قانون گذارى در حکومت اسلامى الف. مفهوم و اقسام قانون و قانون در نظام اسلامى. ب. سابقه بحث قانون گرایى در غرب. ج. جایگاه انواع قوانین در نظام اسلامى. د. رابطه قانون و ولایت فقیه. بررسى مقایسه اى قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران (قدیم و جدید) شیوه تحقیق اصولاً استنادى و استدلالى بوده که با مراجعه به عین نصوص قانون اساسى و مفاهیم مندرج و مندمج در آنها صورت گرفته است. تأمّلى در ماده 91 قانون تعزیرات اگر زن حامله براى سقط جنین به طبیب و یا قابله مراجعه کند و طبیب هم از روى علم و آگاهى و از روى عمد, مباشرت به اسقاط جنین کند, دیه جنین به عهده اوست و اگر روح در جنین دمیده شده باشد, باید قصاص شود و اگر او را به وسایل اسقاط جنین راهنمایى کند, به شش ماه تا سه سال حبس محکوم مى شود. نویسنده, این ماده از قانون را مورد نقد قرارداده است. تنبّه قاضى (1) آراى دادگاه هاى عمومى و انقلاب اعم از حکم یا قرار در موارد زیر نقض مى شود: 1. قاضى صادر کننده رأى متوجه اشتباه رأى خود شود. 2. قاضى دیگرى پى به اشتباه رأى صادره ببرد, به گونه اى که اگر به قاضى صادر کننده رأى تذکر دهد, متنبّه گردد. 3. ثابت شود قاضى صادر کننده رأى, صلاحیت رسیدگى و انشاى رأى را نداشته است. تبصره ـ در مورد بندهاى 1 و 2 مرجع تجدید نظر, رأى را نقض و رسیدگى مى نماید و در مورد بند 3 مرجع تجدید نظر, بدواً به اصل عدم صلاحیت رسیدگى و در صورت احراز, رسیدگى مجدد را انجام خواهد داد. اهمیت ذاتى قانون و فنون قانونگذارى(1) در بخش نخست, در این گزاره ها, سخن رفته است: عدالت هدف نهایى است و نظم مقدمه آن, حق دارى مردم, مقاومت طبیعى مردم در برابر ظلم و قوانین نامطلوب, شعار اطاعت از قانون و تمهید گریز از قانون. بخش دوم این سخنرانى در تاریخ 26 و 1377/6/30 به چاپ رسیده است. علم قاضى در ادامه, به بررسى علم قاضى در قوانین مدون پرداخته شده است. بررسى سر قفلى و حق کسب و پیشه و تجارت در قانون موجر و مستأجر سال 1376 نویسنده, پیش از بررسى قانون جدید, به تفاوت بین سرقفلى و حق کسب و پیشه و تجارت, مبناى این دو حق, تاریخچه حق کسب و پیشه و تجارت و نظر فقها در موضوع یاد شده, پرداخته است. مطالعه اى پیرامون مسؤولیت مدنى دولت در فقه امامیه وحقوق موضوعه درگفتار اول به نقد و بررسى دلیلهاى موضوع مورد بحث از دیدگاه فقه امامیه, پرداخته شده و در آن روایات و اطلاق و عموم ادلّه ضمان مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده در گفتار دوم, با عنوان (مسؤلیت مدنى دولت در حقوق موضوعه), به بررسى حقوق کشورهایى چون ایران, مصر, فرانسه, امریکا و… پرداخته است. بررسى جرم منازعه در قانون مجازات اسلامى هرگاه شمارى با یکدیگرمنازعه کنند, هر یک از شرکت کنندگان در نزاع, حسب مورد به مجازات زیر محکوم مى شوند: 1. در صوتى که نزاع منتهى به قتل شود به حبس از یک سال تا سه سال. 2. در صورتى که منتهى به نقص عضو شود, به حبس از شش ماه تا سه سال. 3. در صورتى که منتهى به ضرب و جرح شود, به حبس از سه ماه تا یک سال. تبصره 1 ـ در صورتى که اقدام شخص, دفاع مشروع تشخیص داده شود, مشمول این ماده نخواهد بود. تبصره 2 ـ مجازاتهاى فوق مانع اجراى مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد. نویسنده در این مقاله, نخست به سابقه تاریخى منازعه مى پردازد, سپس منازعه در قانون مجازات اسلامى را با قانون مجازات عمومى مقایسه مى کند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 |