
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,399 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,555 |
سخنى از مقام رهبرى ، در زمینه تبلیغ | ||
حوزه | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 39، مرداد 1369، صفحه 26-34 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
سالهاى نبرد و ستیز با حاکمیت طاغوت بود. سالهایى که عالمان متعهد و دین باوران مبارز روزهاى بسیارى از عمر خویش را یا در سلولهاى زندان مى گذرانیدند و یا در تبعید و چون از زندان رهایى یافته و به دیار خویش باز مى گشتند به ارشاد و هدایت نسلها مى پرداختند. تا با لحظه هاى سنگین و دلگیر آن روزگار تاریخ روشن آینده را رقم بزنند و با پرورش استعدادهاى نهفته در طلاب جوان حوزه ها هسته هاى اصلى نهضت بیدارگرى و خودآگاهى را شکل بخشند. در بامداد یکى ازاین ایام بود که آهنگ گرم و طنین سخنان شورآفرین استادى مبارز و نستوه که امروز به شایستگى رهبرى نظام اسلامى را برعهده دارد و آن روز فضاى حوزه علمى مشهد را گرم مى داشت دل شوریده طالبان علم و حقیقت را مجذوب کرده بود. استاد کتاب پرارج مکاسب شیخ اعظم انصارى رضوان الله علیه را تدریس مى فرمود. وى هرگز تعلیم و تعلم را کافى نمى شمرد بلکه کتاب و درس را نردبان فقاهت راستین واسلام شناسى صحیح مى دانست و فقاهت را راهیابى به واقعیتها و مقدمه دستیابى به ارزشهاى اسلامى وانسانى مى شمرد. بسم الله الرحمن الرحیم 1. رعایت و به کارگیرى اخلاص مبلغ باید نسبت به بازدهى کار خویش و ثمره واثر بخشى آن تکیه کند. و در صورتى که کار خویش را داراى ثمره یافت ادامه دهد. کسى که منبر مى رود باید محاسبه کند که از بیست ساعت تبلیغ چه نتیجه معنوى و فکرى و فرهنگى را عاید جامعه کرده است . کسى که براى مردم سخن مى گوید باید نسبت به عمر دیگران و مدت زمانى را که مردم از عمر خویش دراختیاراو قرار مى دهند احساس مسؤولیت داشته باشد. حبذا عل نوم اکیاس جاهل از شام تا صبح ممکن است مشغول عبادت باشد ولى چون جاهلانه عمل کرده بى موقع و نابجا عبادت کرده شب زنده داریش هدر برود ولى انسان زرنگ و هوشیار کسى که وظیفه را شناخته و بدان عمل کرده ممکن است شب را بخوابد ولى چون صبح شود کارش را روى برنامه صحیح والهى دنبال نماید.انسان بیدار و هوشیار کار و خوابش فعالیت و استراحتش مفید و سازنده است . پس توجه به ثمردهى کار و میزان آن امرى ضرورى مهم است . اگر منظوراز تبلیغ دستیابى بى دنیااز طریق دین باشد این[ آتوا البیوت من طهورها]ست نه[ من ابوابها]! آن کسى که دین را وسیله دنیاطلبى قرار دهد خون صالحان را فروخته است مبلغى که چنین باشد سخنش حرکتش و پیامش در جامعه تاثیر نمى گذارد زیرا شرط تاثیرگذارى صحیح و سازنده اخلاص است . 2. داشتن خط مشى صحیح تا حرکتهاى منفى را نمى توان دفع کرد. براى اصلاح یک محیط نخست باید خط مشى صحیح را نشان داد و مردم را در جهت این قرارداد وارزشهاى مکتب را در معرض دید مردم گذارد. این صحیح نیست که قبل از راهنمایى به معارضه و جدال پرداخت . انبیاى عظام اگراز آغاز به نبرد و مبارزه مسلحانه و قتال مى پرداختند حقشان از بین مى رفت و انبیاءازاول ارزشها را نمایاندند و ضدارزشها را به مردم معرفى کردند و به آنان فهماندند که باطل چیست و حق کدام است . مثلا برده دارى وقتى ارزش انسان را به مردم نشان دادند مى بینیم برده دارى بالاترین گناه شناخته مى شود و بدین جهت برده دارى در کشورهاى اسلامى زودتراز سایر ممالک از بین رفت . 3. شناخت محیط بسیارى از تبلیغها که تاثیر نمى گذارد به دلیل این است که مسیر ندارد. مبلغ باید میزان افکار و عقول را دریابد: کلم الناس على قدر عقولهم . مبلغ باید نسبت به علومى که در کار تبلیغ مواجهه با مرد موثر است آگاهى کافى داشته باشد فرهنگ مردم واصطلاحات و مثالهاى رایج را بشناسد واز آغاز با مردم تماس فکرى داشته باشد و واکنش مردم را نسبت به گفتار خویش بسنجد و برآورد کند. مبارزه ریشه اى باانحرافات و مفاسد .4 ببیند چه عواملى باعث انحراف فرد در جامعه شده است زیرا پرداختن به فروع شاخه ها هرگاه به اصل تنه و ریشه مفاسد آسیبى وارد نسازد هدر دادن نیرو و تلف کردن وقت است چه این که تا هرزمان ریشه و تنه مفاسد و عوامل انحراف باقى باشد شاخه هاى جدیدى از آن خواهد رویید و مبارزه به سرانجام مطلوب نمى انجامد.. 5.استناد واعتقاد بر آیات و روایات روح دین را به مردم بگوید واز عرضه واقعیات به دور نباشد. دراستفاده از آیات و روایات باید دقت شود که برداشتها سطحى و مبتنى بر پیش داورى و خودرائى نباشد. نظر و فکر خود را بر آیات و روایات تحمیل نکند بلکه در فهم معناى حقیقى آن تدبر و تفکر کند. ما واسطه بین میراثهاى دینى و علمى و مردم هستیم و بایداین میراث گران را باامانت به مردم برسانیم . [قال الصادق] گفتن شمااثر دارد. مردم خون و پوستشان با یاد و عشق معصومان علیهم السلام عجین شده است و بهره گرفتن از قرآن و سخنان اهل بیت علیهم السلام تاثیر بى شائبه و عمیقى را به دنبال دارد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 |