تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,036 |
مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین محمد على تسخیرى | ||
حوزه | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 39، مرداد 1369، صفحه 59-68 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
حوزه : با سپاس از حضرت عالى که مصاحبه با مجله ما را پذیرفتید لطفا شرحى کوتاه از زندگى تحصیلى و علمى خود را بیان بفرمایید. در حوزه نجف از محضر آیات عظام : مرحوم حکیم حاج شیخ مجتبى لنکرانى حاج شیخ صدر بادکوبه اى خویى و شهیدصدر بهره بردم . در حوزه قم در نزد تاکنون در دانشگاههاى گوناگونى تدریس کرده ام و بر حدود بیست تز فوق لیسانس نظارت داشته ام . در حوزه علمیه نیز موضوعاتى از قبیل : منطق فلسفه اقتصاد و ادبیات را تدریس کرده ام . در زمینه مسائل اسلامى کتب و مقالاتى نوشته ام که برخى از آنها به زبانهاى خارجى ترجمه شده است . علاوه بر سفرهاى تبلیغى که از گذشته داشته ام از سال 1361 معاونت روابط بین الملل سازمان تبلیغات اسلامى را بر عهده دارم که در همین راستا در کنفرانسهاى متعددى از طرف جمهورى اسلامى ایان شرکت کرده ام . اخیرا هم به سمت معاونت روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبرى انقلاب منصوب شده ام . بهترین کارى که انتظار دارم سبب تقرب الى الله گردد تفسیر مشترکى است که با جانب آقاى نعمانى با توصیه مرحوم شهید محمدباقر صدر به آن پرداخته ام . حوزه : درباره نقش تبلیغات واهمیت آن بویژه در دوران معاصر توضیح دهید. 1. هراندیشه وایده اى تنهااز طریق تبلیغات است که به ذهن دیگران انتقال مى یابد بنابراین تبلیغات ابزارانتقال تمدنها و اندیشه هاست . 2. تبلیغات علاوه برانتقال اصل هرایده اى از جهت زدودن هرگونه ابهام و نیز رسوخ اندیشه در جانها و نمایاندن آن به مثابه حقیقتى نزد دیگران عمل مى کند. 3. نیروهاى اهریمنى امروزه غولهاى تبلیغاتى چون : رادیو تلویزیون مطبوعات خبرگزاریهاى بین المللى و... را دراختیار دارند و روزانه بیش از چهل ملیون کلمه منتشر مى کنند که جملگى در جهت اهداف شوم استکبارى و مسموم ساختن فضاى 4. عناصر منحرف و نقطه مقابل اسلام ناب محمدى به گونه هاى مختلفى چون : وهابیت بهائیت قادیانیه و... تلاش مى کنند تا حقیقت را مخدوش و واژگونه جلوه نمایندازاین روى رسانه هاى اسلامى واصیل بایستى به طور گسترده با آنها به مقابله برخیزند. وقتى که به همه این مسائل وابعاد وسیع آن توجه کنیم به اهمیت عظیم تبلیغات اسلامى در دوران کنونى پى خواهیم برد. حوزه : با توجه به پیشرفت وسائل تبلیغ و شیوه هاى گوناگون آن آیا روش سنتى حوزه را درابلاغ معارف وارزشهاى والاى اسلامى به نسل امروز کافى مى دانید؟ لطفا کاستیها و نواقص آن را بیان بفرمایید. هنوز مناطقى وجود دارد که میلیونها تن از پیروان اهل البیت[ ع] در آن ساکنند ولى افزون براین مبلغین موجود نیز به گونه مساوى و متناسب با مناطق تقسین نشده اند. در یک منطقه گاهى تراکم پیش مى آید. در صورتى که در همان زمان مناطق وسیعى از داشتن مبلغ محروم هستند. روشهاى تبلیغى نیز غیر علمى است . برنامه هاى تبلیغى هماهنگ و تنظیم شده کوتاه مدت و بلند مدت نداریم . معتقدم که مااز نیروى تبلیغى بزرگى برخورداریم ولى بخش اعظم آن بدون استفاده مانده است . اولا از قدرت علمى بسیار نیرومند برخورداریم . ثانیا آیین و مکتبى واقعگرا و جهانى داریم که مى تواند توده هاى انقلابى را به حرکت درآورد و دگرگون سازد. در عین حال چون با فطرت توده ها هماهنگى دارد مى تواند مفاهیم وارزشهاى انسانى را به بهترین شکل مطرح سازد. ثالثا از توان مادى وامکانات فراوان نیز بهره مندیم . رابعا در سطح جهان و در هرجا طرفدارانى داریم که قلبشان همراه انقلاب اسلامى مى تپد و در جهت تحقق هدفهاى عظیم آن تلاش و کوشش پى گیر دارند. علاوه بر همه اینها اعتقاد راسخ داریم که تاییدات خداوندى را پشت سر خود داریم . هوالذى ایدک بنصره و بالمومنین . ولى با تمامى اینها درشگفتم که چراازاین همه امکانات واین همه عناصر سازنده و برگهاى برنده استفاده نمى کنیم ؟ معلوم نیست چرا هنوز برخى از ما در حوزه در سطح یک روستا و محله مى اندیشیم و نمى خواهیم جهانى فکر کنیم ؟ چرا بعضى خود را درگیر مسائل پیش پاافتاده والقاب و عناوین بى محتوا کرده اند و جالب این که تصور مى کنند که بااین اعمال به مذهب اهل بیت[ ع] و پیروان ایشان خدمت مى کنند؟ حال آن که مناطق وسیعى از جاهایى که پیروان اهل بیت[ ع] حضور دارند براثر یورش مزدوران استکبار رو به تباهى و فروپاشى است ؟ و چرا برخى از کتابها فقط براى نیاز حوزه علمیه چاپ مى شوند در حالى که من علمایى از مذاهب مختلف اسلامى را دیده ام و برخورد داشته ام که در مجمع فقه اسلامى دربدر به دنبال این کتاب مى گشتند سراغش را مى گرفتند و مى پرسیدند که آیا مى شود آن را بدست آورد؟ حوزه : نهادهاى تبلیغى که رسالت ارشاد و تبیین اندیشه دینى را عهده دارند به نظر حضرت عالى چه اقداماتى باید در جهت بهبود وضع تبلیغ و تربیت مبلغان انجام دهند؟ 1. مناطق تبلیغى رااز نظر علمى و تبلیغى در سطح همه جهان مشخص سازند و جاهاى خالى را هم در شکل و هم در محتوا اعم از کمى و کیفى کشف کنند. 2. نیروهاى فراوان و موجود تبلیغاتى را شناسایى کنند و با برنامه هایى منظم و حساب شده دیگر نیروهاى مورد نیاز را تربیت کنند. 3. برنامه تبلیغى دقیق همه جانبه و مرحله اى را تنظیم کنند که طى آن از یک سو جاهاى خالى را با نیروهاى موجود پر کنند واز سوى دیگر مرکزیتى بین المللى براى تغذیه علمى واطلاعاتى لازم و نیز راهنمایى و توجیه هماهنگ و واقعى مبلغان فراهم آورند. 4. فعالیت دستگاههاى تبلیغاتى هماهنگ شود و میان این دستگاهها نیز هماهنگى ایجاد شود و بر توان و کارآیى انسانى مالى و تکنیکى آنها افزوده گردد واز کارهاى تکرار یا متناقض پرهیز شود. دراینجا یادآور مى شویم که : تامین منابع مالى لازم جدا ضرورى است و من از طریق این مجله اعلام مى کنم که دراین راه پول کافى هزینه نمى کنیم . حوزه : مبلغ اسلامى بایداز چه شرایط و ویژگیهایى برخوردار باشد و بویژه دراین زمان به چه ابزارى باید مسلح شود؟ براى مبلغ گاهى شرایطى پیش مى آید که لازم است در وهله اول با پراکنده کردن طرف مقابل جو داد و فریاد و آشوب و تشنج رااز میان ببرد و سپس همچنانکه از آیه شریفه استفاده مى شود اقدام به استدلال نماید: قل انمااعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنى و فرادى و تنفکروا ما بصاحبکم من جنه . چرا که جو پر آشوب و هیاهو واتهام به دیوانگى بااستدلال میانه اى ندارد.اگر پراکنده شوند یکى یکى و دو تا دوتا خواهند توانست بیاندیشند و دریابند که اتهام و دیوانگى و جنون به پیامبراکرم[ ص] نامعقول و ناوارداست . گاه نیز حالات و شرایطى براى مبلغ مطرح مى شود که ضرورى است تاریخ را بازگو کند و یا مثالهایى را به کار بگیرد. چه بسا شرایطى پیش بیاید که مبلغ براى رسیدن به اهدافش فداکارى وایثار کند. طبیعى است که از ویژگیهاى مبلغ تکلم به زبان قومى است که ماموریت تبلیغ در میان آنان دارد. هر چه واسطه بین مبلغ و مخاطبینش کمتر باشد به اهدافش سریعتر نایل مى شود. حوزه : براى گسترش اسلام ناب محمدى بویژه در کشورهاى اسلامى حوزه هاى علمیه چه اقداماتى بایدانجام دهند و در چه زمینه هایى باید فعالیت و تحقیق کنند؟ 1.ایجاد مرکزیت ادارى لازم براى حوزه ها. 2. تشکیل مراکز مطالعات و پژوهشهاى علمى که هر مرکز به یکى از جنبه هاى زندگى بپردازد و عناصر علمى آنها را فراهم کند. 3.ایجاد موسسه تبلیغى مورداشاره در پاسخهاى قبلى . گستره هاى علمى که پیشنهاد مى شود روى آنها کار شود بسیارند که از جمله مى توان به موارد زیراشاره کرد: گستره اقتصادى به منظور کشف مکتب اقتصادى اسلام و راه حلهاى اقتصادى اسلامى براى مشکلات موجود. گستره تاریخى به منظورارائه چشم انداز درستى از تاریخ تمدن اسلام به دوراز غرض ورزى ها و پیش داورى ها و حب و بغض هاى نفسانى . گستره اجتماعى به منظور نمایاندن دیدگاههاى اسلام نسبت به جامعه ایده آل و نحوه ایجاد آن و نیز روابط و پیوندهایى که باید میان عناصر سازنده اش وجود داشته باشد. گستره فکرى که به تعبیر رهبر فقیه انقلاب در نامه خود به آیه الله جنتى :[ نقاط گنگ فکرى را شامل شود و راه بیرون رفتن از آنها را کشف کند].از جمله این نقاط مساله التقاطى است که دراینجا و آنجاى جهان اسلام وجود دارد وامت از آن رنج مى برد و مساله جدایى دین از سیاست و حکومت و نحوه مبارزه بااین اندیشه . 3 گستره اخلاقى که در جهت فراهم آوردن مطالعات و بررسى هاى عینى لازم از وضع امت و نحوه اصلاح آن از طریق سیستم امر به معروف و نهى از منکر عمل کند. گستره روشهاى آموزشى به منظور تکامل بخشیدن به شیوه هاى تدریس حوزوى و روش اداره و نحوه تحصیل مدارج علمى در حوزه . حوزه : در پایان اگر رهنمودى براى حوزه و دست اندرکاران تبلیغ دارید بیان دارید. والله تعالى هوالموفق للصواب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 |