تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,962 |
اخلاق مبلغ | ||
حوزه | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 39، مرداد 1369، صفحه 99-134 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
تبلیغ و دعوت ارشاد به سوى ارزشهاى اسلامى فرهنگ دین وظیفه همگانى و همیشگى مسلمانان و داراى اهمیت است . قرآن مجید بهترین گفتار را دعوت الى الله دانسته است : و من احسن قولا ممن دعاالى الله و عمل صالحا . 1 ... 2. کنتم خیرامه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر... پس تبلیغ مرحله القاء پیام و عرضه آن به حساب مى آید وامر به معروف و نهى از منکر تحقق عینى و خارجى آن زیرا تا معروف و منکر شناسانده نشود امر و نهى به آن به آن معقول و منطقى نخواهد بود. ازاین روست که قرآن مى فرماید: این آیه [ فلاح] جامعه اسلامى را مرهون دعوت به خیر وامربه معروف و نهى ازمنکر دانسته و در سوره[ والعصر] بعدازایمان و عمل صالح [تواصى به حق] و تواصى به صبر را عامل رهایى از خودزیانى و[ خسران] برشمرده است . تلقى اسلام ازاین مساله نشانگراهمیت و جایگاه ویژه دعوت و تبلیغ در فرهنگ دین است بدین جهت در آیه دیگرى از هدایتگرى و گمراه کردن انسانها تعبیر به حیات بخشیدن و میراندن شده است : من قتل نفسا بغیر نفس اوفساد فى الارض فکانما قتل الناس جمیعا ومن احیاها فکانمااحیاالناس جمیعا . 4 اگر چه مفهوم ظاهرى آیه همان حیات و مرگ مادى است ولى در روایات متعددى این آیه به حیات و مرگ معنوى یعنى گمراه ساختن یک نفر یا نجات اواز گمراهى تفسیر شده است . 5 . در ترازوى سنجش ارزشها دعوت به هدایتگرى تبلیغ وابلاغ از همه سنگین تر و پربهاتراست ازاین روى پیامبراکرم[ ص] به على[ ع] در موقع اعزام ایشان به سوى یمن فرمود: یا على ! لا تقاتلن احدا تدعوه الى الاسلام وایم الله لان یهدى الله عزوجل على یدک احدا خیر لک مما طلعت علیه الشمس و غربت . 6 ... ومااعمال البر کلها والجهاد فى سبیل الله الامر بالمعروف والنهى عن المنکرالا کنفثه فى بحر لجى . 7 بنابراین دعوت به ارزشها (تبلیغ ) و پیاده کردن آنها در صحنه زندگى انسانها ( امربه معروغ و نهى از منکر)ازاساسى ترین و ارزشمندترین وظایف امت اسلام است .این وظیفه به دو گونه قابل انجام است : 1. فردى . هر فردى ازاعضاء جامعه اسلامى موظف و مکلف است که مردم را به خوبیها دعوت وامر کند واز منکرات و زشتیها نهى و جلوگیرى نماید. 2. گروهى . علاوه براین که همه افراد جامعه مسوول یکدیگرند ضرورى است که گروهى تحت نظر سازمان و تشکیلاتى باشند و با برنامه ریزى دقیق و همه جانبه به دعوت و تبلیغ ارزشهاى دینى بپردازند واجراى ارزشهاى دینى را در زندگى مردم به عهده بگیرند. قرآن ازاین عده و گروه به نام[ امت] یاد کرده است : ولتکن منکم امه یدعون الى الخیر .... .... فولا نفر من کل فرقه منهم لیتفقهوا فى الدین ولینذروا قومهم اذا رجعواالیهم لعلهم یحذرون . 8 امام صادق[ ع] در ذیل آیه شریفه : ومما رزقناهم ینفقون . اى ومما علمناهم یبثون . 9 امام صادق[ ع] فرمود: علماءشیعتنا مرابطون فى الثغرالذى یلى ابلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج على ضعفاء شیعتنا وعنم ان یتسلط علیهم ابلیس وشیعه النواصب الا! فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان افضل ممن جاهدالروم ...الف الف مره لانه یدفع عن ادیان محبینا و ذلک یدفع ابدانهم . 10 باالهام ازاین تعالیم است که مى بینیم در طول تاریخ اسلام همواره جمعى و به تعبیر قرآن :[امتى] در خطر مقدم مبارزه با جهل و فساد قرار گرفته وازارزشهاى دینى حمایت و حراست نموده اند. طلایه داران تبیلغ در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام و تشیع عالمان راستینى بوده اند که با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر مردم و جامعه با اشکال گوناگون به تبلیغ دست یازیده و با عشق و سوز به هدایت دیگران پرداخته اند. در باور گروهى عالم دین وظیفه ندارد سراغ مردم برود واحکام و معارف دین را به آنان بیاموزد بلکه این وظیفه مردم است که به عالمان دین رجوع کنند و درس دین بیاموزند. صاحبان این اندیشه مساله تبلیغ و منبر را دون شان علما مى دانند و آن را منافى با قداست و حرمت عالم و فقیه مى شناسد.امام خمینى رضوان الله تعالى علیه درباره این تصور غلط و ناپسنداین گروه چنین مى فرماید: [ممکن است دستهاى ناپاکى با سمپاشیها و تبلیغات سوء برنامه هاى اخلاقى واصلاحى را بى اهمیت وانمود کرده منبر رفتن براى پند و موعظه را با مقام علمى مغایر جلوه دهند...امروز در بعضى حوزه ها شاید منبر رفتن و موعظه کردن را ننگ بدانند! غافل ازاین که حضرت امیر علیه السلام منبرى بودند و در منابر مردم را نصیحت فرموده ... و راهنمایى مى کردند. سایرائمه[ ع] نیز چنین بودند]. 11 البته تفکر غالب حوزه هاى علمیه بویژه طلاب و فضلاى جوان و دلسوز براین است که براى تبلیغ و منبر و دعوت مردم به سوى معارف واحکام دینى ارزشى اساسى قائلند و تبلیغ را یک فن و هنر دانسته و مبلغ را یک هنرمند متخصص به حساب مى آورند. در باوراین طایفه از حوزویان که طیف وسیع و گسترده اى هستند تبلیغ جانمایه رسالت انبیاى الهى است و شعار همه پیامبران در طول تاریخ این بوده است که : ابلغکم رسالات ربى وانا لکم ناصح امین . 12 .... فبعث فیهم رسله وواترالیهم انبیائه لیستادوهم میثاق فطرته و یذکروهم منسى نعمه و یحتجوا علیهم بالتبلیغ . 13 ... مبلغان راستین و درد آشنا نیز درانجام رسالت خود به سوى مردم حرکت مى کنند و مانند رسول اکرم ( ص ) : طبیب دوار ربطبه قدااحکم مراهمه واحمى مواسعه یضع حیث الحاجه الیه من قلوب عمى و آذان صم والسنه بکم متتبع بدوئه مواضع الغفله ومواطن الحیره. 14 این دستورالعمل على ( ع ) را در پیش روى خود دارند که فرمود: مااخذالله على اهل الجهل یتعلموا حتى اخذ على اهل العلم ان یعلموا . 15 آرى حوزه هاى علمیه در خود مشعلداران هدایتى را جاى داده است که در نشر و تبلیغ آموخته هاى خود هیچ گونه بخل وامساکى ندارند و هیچ گاه راض به تاریک دلى دیگران نمى شوند و آنان را در بى راهه هاى باطل و گمراهى و بى خبرى رها نمى کنند و به این فرمایش رسول خدا[ص] جامعه عمل پوشیده اند که فرمود: مااتى الله عالما علما الااخذ علیه المیثاق مااخذ على النبیین ان یبینه للناس و لایکتموه . 16 مبلغان وظیفه شناس و داعیان الى الله نه تنها حقیقت را کتمان نمى کنند بلکه در هر فرصتى از سنگر تبلیغ اهداف شوم فرهنگ وارداتى شرق و غرب را نشانه مى روند و جلو هجوم افکار بیگانه را سد مى کنند و بازیگران و ملعبه گران دین را به شایسته است امروز حوزویان بیش از گذشته به تبلیغ بها بدهند و آن را جزء برنامه هاى اصلى خود قرار بدهند. نیروهاى متخصص توانمند بپرورانند تا بتوانند همگام با زمان در برابرامواج تبلیغات جهانى علیه اسلام وارزشهاى دینى حرکت کنند و طوفان تبلیغات دشمنان را با کشتى نجات خویش درهم بشکنند. از آن جهت که تبلیغ کار پرارزش و پراهمیتى است که از سویى دیگر در دید مردم مبلغ تجسم اسلام وارزشهاى مکتبى شناخته مى شود بر آن شدیم که دراین نوشته به برخى از ویژگیهاى مبلغان اشاره کنیم . اخلاق مبلغ لیاقت و تقوا التقى رئیس الاخلاق . 17 در ترازوى نظام ارزشى اسلام تقوا سنگین ترین وزن را دارد و متقى در پیشگاه خداوند داراى مقام والا و گرامى است : ان اکرمکم عندالله اتقیکم . فاتقواالله واطیعون . 18 من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره ... 19 ذات نایافته از هستى بخش کى تواند که شود هستى بخشىقطعه ابرى که بود زآب تهىکى تواند که کند آب دهى یاایهاالنبى اتق الله ولا تطع الکافرین والمنافقین . 20 بدینسان مى یابیم که لیاقت و تقواى مبلغ در راس همه خصوصیات و صفات اخلاقى او قرار دارد و نظام تبلیغ حوزه و دست اندرکاران امور تبلیغات بایستى به این مهم توجه داشته باشند و به گونه اى این مساله حساس را تنظیم کنند که افراد با صلاحیت و داراى شرایط علمى و عملى لازم به تبلیغات جذب شوند وافراد فاقد صلاحیت و شایستگى لازم کنار زده شوند. در گذشته بزرگان حوزه به هر کس اجازه تبلیغ و منبر رفتن را نمى دادند و تا شایستگى افراد را احراز نمى کردند به تبلیغ اعزام نمى نمودند. یکى از بزرگان درباره روش مرحوم آیه الله عبدالکریم حائرى مى گوید: [...مرحوم حاج شیخ مردى بسیار روشن و فکور بود و درامور بسیار خوب مى اندیشید مثلا در همین مساله تبلیغ و منبر رفتن درست است که ازاصل مساله حمایت مى کردند اما راضى نبودند هر کس با هر قدر معلومات و هرگونه شرایط منبر برود.ایشان تا به افراد از هر لحاظ اطمینان پیدا نمى کرد اجازه منبر رفتن و تبلیغ را نمى داد. به این جهت افراد راامتحان مى کرد و] 21 ... البته در بعضى از نهادهاى تبلیغى این روش در سطح محدودى وجود دارد که کافى و فراگیر نیست . اخلاص تبلیغ از دقت و ظرافت ویژه اى برخورداراست . مبلغ راهنما و جلودار است .اگر مردم دیدنداین[ راهبر] خود[ ره بند] شده است و به جاى رهگشایى[ رهزن] گردیده است چه فکرى خواهند کرد؟ حیف است منادیان حقیقت و داعیان الى الله براى رسیدن به دنیا گردن به تیغ طمع بسپارند و براى دست یافتن به[ دانه] در[ دام] افتند. چقدر کوته بین و دون همت است آن روحانى و مبلغى که براى دست یازیدن به نان و نام دچار ذلت و ننگ شود و به فرموده على[ ع] او که به بهشت مى ارزد خود را به دنیا مبادله و معامله کند 22 . ازاین روى لازم است که مبلغان سرمایه اصلى و محرک اساسى خود را با توجه و توکل به خدا قرار دهند واین متاع گرانبها وارجمند را ارزان نفروشند. امام جواد ( ع ) مى فرماید: سعى کنند که تبلیغ وسیله امرار معاش نگردد و به روش و سیره نوح[ ع] اقتدا کنند که : ومااسئلکم علیه من اجران اجرى الا على رب العالمین . 24 تجربه نشان داده است که اگر مبلغان در تبلیغ خدانگر باشند و شعار:[مزد نطلبى] را که حرف اول و آخر پیامبران الهى است سرلوحه کار خویش قرار بدهند خداوند نیز آنان را بى مزد نخواهد گذاشت و دنیا و آخرت آنان را تامین خواهد کرد.امام صادق ( ع ) مى فرمایند: من ارادالحدیث لمنفعه الدنیا لمن یکن له فى الاخره نصیب و من اراد به خیرالاخره اعطاه الله خیرالدنیا والاخره . 25 کسى که به منبر و تبلیغ به عنوان منبع درآمد بنگرد در روایات به عنوان [المستاکل بعلمه] شدیدا مورد نکوش قرار گرفته وائمه[ ع] از این افراداظهار برائت و بیزارى جسته اند. در حدیثى امام صادق[ ع] شیعیان را به سه دسته تقسیم کرده است که یکى از آنها: .... و فرقه احبونا و سمعوا کلامنا و لم یقصروا عن فعلنا لیستا کلواالناس بنا فیملاالله بطونهم نارا یسلط علیهم الجوع والعطش . 26 گزیده سخن آن که : تبلیغ رسالت است نه حرفه و وسیله زندگى . مبلغ مانند: دراین صورت است که خواهد توانست از دامهاى شیطانى که در هرامى گسترده است برهد وانسانهاى دربند و گرفتار دنیا و مادیات را با تبلیغ و دعوتش به سوى معنویات رهنمون گردد. ایمان به هدف انسان معتقد به هدف مى کوشد تا جنبه هاى مثبت رسالت خود را تا سرحد امکان افزایش دهد واز جنبه هاى منفى آن بکاهد.اگر مبلغ ایمان و اعتقاد و به هدفش نداشته باشد همواره به زندگى خصوصى خود مى اندیشد و پیش از آن که به کیفیت عمل بیندیشد به کمیت آن فکر مى کند. در نهادانسانى که اعتقاد به هدف ندارد علایق مادى به گونه اى رسوخ کرده که هر چیزى را با مقیاس سود و زیان خویش مى سنجد اماانسان معتقد به هدف فعالیتهایش در دل آن هدف اصلى اش قرار گرفته و همه رااز آن زاویه مى نگردازاین روى هر چه مشکلات در مسیر آن هدف بیشتر شود اطمینان او به آن هدف بیشتر مى گردد بلکه خود همان مصائب رادلیل نزدیکى و وصول به هدف مى داند. قرآن مجید وقتى حال مومنان راستین را بیان مى کند چنین مى فرماید: ولما راى المومنون الاحزاب قالوا هذا ما وعدناالله و رسوله و صدق الله و رسوله و ما زادهم الاایمانا و تسلیما . 27 على[ ع] هنگامى که از فداکارى و سابقه مبارزاتى اش سخن مى گوید به [ ایمان و هدف] اشاره مى کند و مى فرماید: لقد کنا مع رسول الله صلى الله علیه و آله نقتل آباءنا وابناءنا واخواننا واعمامنا ما یزید ذلک الاایمانا و تسلیما . 28 بنابراین اگر هدف الهى باشد وایمان واعتقاد به آن وجود داشته باشد هیچ مشکلى رهرو رااز هدفش باز نمى دارد بلکه او را در هدفش راسخ تر و جدى تر به پیش مى برد. به همین جهت است که خداوند یکى از ویژگیهاى رسول اکرم[ ص] را دراین مى شمارد که او مومن به هدف و آرمانش بود: آمن الرسول بماانزل الیه من ربه . پیام آیه دراین است که : رهبران و کسانى که درامتداد خط انبیاء حرکت مى کنند پیش از هر چیز باید به هدف و گفته و سخن خویش ایمان داشته باشند تا بتوانند منشا تحول در فکر و روح دیگران گردند. مبلغان راستین کسانى هستند که در مسیر رسالت تبلیغى خویش با تمام وجود مطلب و مدعاى خود را درک مى کنند وایمان قاطع به هدفى که مردم را به آن فرا مى خوانند دارند. قرآن مجید در توصیف پیشوایان دینى و هدایتگران الهى بر دو نکته اساسى تکیه مى کند: 1.ایمان و هدف . 2. صبر واستقامت در راه آن . وجعلناائمه یهدون بامرنا لما صبروا و کانوا بایاتنا یوقنون 30 واین درسى است به همه مبلغان که پایه هاى یقین و باور خود را محکم کنند و به هدف و آرمان خویش مومن باشند واز مشکلاتى که در طریق به ثمر رساندن تبلیغ و دعوت آنان وجود دارد نهراسند. استاد شهید مطهرى چهره مصمم و قاطع امام خمینى[ ره] رااین گونه ترسیم مى کند: ... وقتى از پاریس برگشتم دوستانم پرسیدند: چه دیدى ؟ گفتم : چهارتا[ آمن] دیدم : [آمن بهدفه] به هدفش ایمان دارد. دنیااگر جمع بشود نمى تواننداو رااز هدفش منصرف کنند. [آمن بسبیله] به راهى که انتخاب کرده ایمان دارد. [آمن بقومه] به روحیه مردم ایران ایمان دارد. و بالاخره بالاتراز همه:[ آمن بربه]. 31 ... آرى تاایمان به هدف در روح و فکراین مبلغ و داعى الى الله استوار نگردد هیچ گاه نمى تواند فردى و یا جمعى را به حرکت و تلاش به سوى کمال و رشد رهنمون گردد. در پایان این فصل به فرازى از پیام رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه اى مدظله العالى که درباره ایمان حضرت امام رضوان الله تعالى علیه به هدفشان نوشته اند نظر مى افکنیم : رهبر حکیم و فقیه که عبدصالح والگوى مسلمانى بود خود پیشاهنگ این حرکت درایمان و عمل شد. واین ایمان جان او را چنان لبریز کرده بود که توانست دلهاى بى ایمان و ظرفهاى تهى را از فیضان ایمان خود در صحنه عمل لبریز و سیراب کند و فروغ ایمان وامیداو دیوارهاى قطور یاس و بى ایمانى را بشکافد و فضاى مبارزه و عمل را پر کند: آمن الرسول بماانزل الیه من ربه . 32 و من احسن قولا ممن دعاالى الله و عمل صالحا و قال اننى من المسلمین . 33 این آیه بهترین گویندگان و مبلغان را کسانى معرفى کرده است که داراى سه نشانه اند: 1. دعوت الى الله . 2. عمل صالح . 3. تسلیم در برابر حق . در حقیقت این آیه رمز نفوذ مبلغ و داعى الى الله در دیگران و تسخیر دل و جان آنان را دراین مى داند که : بین گفته و رفتار وحدت و هماهنگى وجود داشته باشد. روشن است که پیام هر چند رسا و شیوا باشد آنگاه موثر مى افتد که در عمل پیام دهنده جلوه گر باشد و گرنه الفاظى بیش نخواهد بود و تنها به گوش جسم خواهد رسید نه به گوش جان . به این جهت است که قرآن مجید به عالمان بى عمل اینگونه خطاب مى کند: اتامرون الناس بالبروتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب الکتاب افلا تعقلون . 34 و در جاى دیگراز کسانى که دوگانگى در گفتار و کردارشان دارند به عنوان چهره هاى منفور یاد مى کند و مى فرماید: لم تقولون مالا تفعلون کبر مقتا عندالله ان تقولوا مالاتفعلون ... 35 مبلغ باید در تمام زوایاى زندگى اش ارزشهاى اسلامى و دینى جلوه گر باشد و با عملش داعى الى الله باشد و درس عملى به دیگران بدهد. على[ ع] مى فرماید: علمواالناس الخیر بغیرالسنتکم و کونوا دعاه لهم بفعلکم و الزمواالصدق والورع . 36 بى شک [ دو صد گفته چون نیم کردار نیست] و تاثیرى که عمل درست و صحیح بر نفوس بشرى دارد قابل انکار نمى باشدازاین روى پیشوایان دینى از ما خواسته اند که در عمل شیعه و رهرو راه آنان باشیم . شیعه آن است که مشایعت و همراهى کند رهبران دینى والگوهاى الهى خود را. امام صادق ( ع) فرمود: رحم الله قوما کانوا سراجا و منارا کانوا دعاه الینا باعمالهم مجهود طاقتهم . 37 امام خمینى رضوان الله تعالى علیه درباره کاربرد و تاثیر تبلیغ عملى چنین مى فرماید: [... در بعضى از شهرستانهایى که تابستانها به آنجا مى رفتم مى دیدم اهالى آن بسیار مودب به آداب شرع بودند. نکته اش این بود که عالم صالح و پرهیزکارى به همان نسبت که رفتار نیک و عمل درست یک عالم و مبلغ تاثیر مثبت در روحیه مردم مى گذارد عمل و کردار ناهماهنگ با قول و گفته او نیز تاغثیر منفى درافکار واندیشه هاى مردم خواهد گذاشت . به خاطر اهمیت این موضوع است که در روایات مجازات و کیفر عالمان و مبلغان بى عمل به گونه سخت و دردناکى بیان شده است . پیامبر اکرم(ص) فرمود: رایت لیله اسرى بى الى السماء قوما تقرض شفاههم بمقاریض من نارثم ترمى فقلت : یا جبرئیل ! من هولاء؟ گفتم :اى جبرئیل !اینان کیانند؟ گفت : خطیبان و واعظان امت تواند که مردمان را به نیکوکارى فرا مى خوانند و خو را فراموش مى کنند در حالى که قرآن را مى خوانند. آیا تعقل نمى کنند؟ در پایان این فصل یادآور مى شویم که یکى از مصادیق روشن عمل به گفتار یک مبلغ آن است که نسبت به خویشان و نزدیکان خود در مسائل تربیتى حساسیت بیشترى داشته باشد و سازندگى را نخست از خود و سپس ازاقوام و در مرتبه سوم از مردم شروع کند. و شایدازاین جهت باشد که خداوند به پیامبراکرم[ ص] مى فرماید: وانذر عشیرتک الاقربین . 40 بلند طبعى و آزادى طبع بلند و همت والا معیارارزش انسان است . على(ع) فرمود: قدرالرجل على قدر همته . 41 مرغ با پر مى پرد تا آشیانپر مردم همت است این را بدان الیس الله بکاف عبده . 42 بند بگسل باش آزاداى پسرچند باشى بند سیم و بند زر عالم دین و مرد روحانى باید طبعى منیع داشته باشد و به پستى نگراید و همچون قله ساران بلند و سربلند و بى نیاز. طلبه و عالم باید مقام روحى و متاع معنوى خود را در برابر آنچه در دست مردم دنیاداراست پست نکند و چشم به دست مردم و دل نگران خوشیها وامور مادى مردم نباشد سرافراز باشد و آزاد و در عین حال فروتن و متواضع . 42 ... مردان فضیلت و منادیان حقیقت همواره از دلى شجاع و قلبى مطمئن و روحى باشهامت برخور دارند.ایمان و معنویت چونان کوهى عظیم است که آنان بدان پشت داده اند.کسى که به داعى حق وایمان و به شور فضیلت و اصلاح در جامعه به پا مى خیزد بایداز چنین روحیه اى برخوردار باشد. عالم دینى اگر جبان و بزدل باشد حقایق و نوامیس دینى را پاسدارى نمى تواند کرد. مردمان نباید دوراینگونه کسان را بگیرند زیرااینان نمى توانند باورهاى دین خدا و دژهاى حقوق توده را به هنگام مهاجمات پاس دارند 44 توانایى و توانمندى در گفتار و قاطعیت درابلاغ و تبلیغ از ویژگى پیامبران الهى است که قافله سالار کاروان تبلیغ بوده اند. خداوند به یحیى[ ع] که یکى از پیامبران صاحب کتاب و رسالت بوده است چنین خطاب مى کند: یا یحیى ! خذالکتاب بقوه . 45 و همین تعبیر نیز درباره حضرت موسى (ع) آمده است : و کتبنا له فى الالواح من کل شى موعظه و تفصیلا لکل شى فخذها بقوه . 46 خداوند به پیامبر حق فرمان مى دهد: فاصدع بما تومر واعرض عن الجاهلین . 47 مبلغان باید در رساندن پیام حق مظهر و خودکم بینى به دور باشند و پرچم تبلیغ را با عزمى آهنین واراده اى فولادین بر دوش کشند. بر وارثان انبیاء و مبلغان ارزشها روا نیست که شاهد صحنه هایى باشند که حقى در آن پایمال و یا حدى ضایع مى گردد. على (ع) فرمود: لایضییع لله حد وانا حاضر . 48 ... على(ع) براى کسانى که سمت رهبرى و پیشوایى فکرى و عملى مردم را به عهده مى گیرند سه صفت بزرگ را ضرورى و لازم مى شمارد: لایقیم امرالله سبحانه الا من لایصانع و لایصانع و لایضارع و لایتبع المطامع . 49 این فصل را با ذکر فرازى از گفتارامام امت رضوان الله تعالى علیه که مظهر شجاعت شهامت صراحت و قاطعیت بود پایان مى بریم : از شهید بزرگوار آیه الله سعیدى چنین نقل شده است : [... یک روز رفتم پیش ایشان ( امام خمینى ) گفتم : آقا! ممکن است بعضى ها شما را تنها بگذارند... و نه تنها طرف شما دولت ایران و دیگران هستند بلکه دولت بزرگ آمریکاست . ایشان فرمودند:اگر جن وانس یک طرف و من طرف دیگر باشم بدون ترس و واهمه حرف خود را مى زنم]. 50 آراستگى به اخلاق نیک و دورى از صفات ناشایست و خویهاى ناپسنداز همه کسى سزاواراست ولى بر طلایه داران دانش دین و آنان که نشان دین بر پیشانى دارند و گفتار و کردارشان به حساب مى کتب واهل بیت[ ع] گذاشته مى شود سزاوارتر و ضرورى تراست . امام صادق[ ع] به شخصى که خود رااز دوستان اهل بیت[ ع] مى دانست ولى گرفتارانحراف دراخلاق و عمل بود فرمود: ان الحسن من کل احد حسن وانه منک احسن لمکانک مناوان القبیح من کل احد قبیح وانه منک اقبح . 51 به حسن خلق توان کرد صیداهل نظربه آداب و دانه بگیرند مرغ دانارا اذااحسن الخلق لطف النطق . 52 اصولااگر بذر علم در سرزمین وجود کسى درست پاشیده شود و نهاد دانش در دل شخصى درست غرس گردد محصول و ثمره اش جز[ حسن خلق] و برخورد نیک نخواهد بود و به عکس جهل و نادانى است که آثارى همچون : زشت خویى و بداخلاقى را به دنبال خواهد داشت . على[ ع] دراین رابطه مى فرماید: الخلق المذموم من ثمارالجهل . 53 حوزویان که بار امانت تبلیغ را بر دوش نهاده اند در راس برنامه تبلیغى خود خداوند به حضرت موسى و هارون علیهماالسلام که قصد هدایت و تبلیغ فرعون را داشتند مى فرماید: اذهباالى فرعون انه طغى فقولا قولا لینا لعله یتذکراویخشى 54 به شیرین زبانى و لطف خوشى توانى که پیلى به مویى کشى من حسن خلقه کثر محبوه وانست النفوس به . 55 قرآن مجید پیامبراکرم(ص) را با [خلق عظیم] ستوده است وازاو به عنوان (اسوه حسنه) یاد کرده است و راز موفقیت و رمز پیروزى او را در همین صفت مى داند: فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولک . 56 و نیز درباره برخوردانسانى و نیک حضرت ابراهیم مى گوید: قال سلام علیک ساستغفر لک ربى انه کان بى حفیا . 57 از این آیات چنین استفاده مى شود که مبلغ باید کاملا براعصاب خود مسلط باشد تا بتواند به درستى و شایستگى در برابر واکنش دعوت و تبلیغش برخورد کند این سلام ممکن است تودیع و خداحافظى باشد که با گفتن آن ابراهیم آزر را ترک کرد و ممکن است سلامى باشد به عنوان ترک دعوى چنانکه درجایى دیگر قرآن مى فرماید: واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما 58 . حلم و شرح صدر راغب مى نویسد: [ الحلم ضبط النفس والطبع عن هیجان الغضب]. کنترل نفس و طبیعت را به هنگام هجوم غضب حلم گویند و متصف به این حالت را حلیم نامند. دراخلاق ناصرى آمده است : حلم آن است که نفس را طمانینتى حاصل شود که غضب به آسانى تحریک او نتواند کرد واگر مکروهى بدو رسد مغلوب نگردد و در شغب نباید 59 راغب در معناى شرح صدر مى نویسد: [ اصل الشرح لسطاللحم و نحوه ... منه شرح الصدراى بسطه بنورالهى و سکینه من جه الله و ورح منه]. ریشه لغوى[ شرح] پهن کردن و گسترش گوشت و ماننداوست ... و شرح صدر یعنى روح و جانى که به نورالهى و آرامش خدایى گسترش پیدا کرده است . استاد شهید مطهرى بین شرح صدر و سعه صدر فرق گذاشته اند واین دو کلمه را [... در هر جایى که شرح صدر باشد سعه صدر هست اما هر سعه صدرى را نمى توان شرح صدر نامید... هر جا که شرح باشد قهرا توسعه هم هست ولى هر جا که توسعه باشدالزاما شرح نیست]. 60 اینجا در صدد تحقیق درباره این موضوع نیستم . به این اندازه اکتفا مى کنیم : که حلم سعه صدر شرح صدر دریا دلى ظرفیت وسیع روحى پرحوصلگى و... همه نشانه کمال روحى یک انسان است و قرآن دراین باره مى فرماید: فمن یردالله ان یهدیه بشرح صدره للاسلام فهو على نور من ربه و من یردان یجعل صدره ضیقا حرجا کانما یصعد فى السماء . 61 این صفت روحى براى کسانى که ریاست مدیریت رهبرى و هدایت دیگران را به عهده دارندازاهمیت بیشترى برخورداراست . اگر مبلغ در برنامه تربیتى و هدایتى اش ازاین نعمت الهى برخوردار نباشد درانجام رسالت تبلیغى اش ناکام خواهد ماند و بار امانت دعوت و تبلیغش را به سر منزل مقصود نخواهد رساندازاین روى خداوند به رسول اکرم[ ص] مى فرماید: الم نشرح لک صدرک و وضعنا عنک و زرک الذى انقض ظهرک . 62 ... مفسرین گفته اند: دراینجا خدا به پیغمبراکرم[ ص] منت مى گذارد یعنى این نعمت سنگین و بزرگ راادآورى مى کند.این خود دلیل بر اهمیت این صفت نیک و شایسته است . حضرت موسى[ ع] آنگاه که ماموریت دعوت و تبلیغ پیدا مى کند در آغاز حرکت وانجام ماموریتش همین صفت رااز خداوند طلب مى کند: رب اشرع لى صدرى و یسرلى امرى واحلل عقده من لسانى یفقهوا قولى. 63 شایسته مبلغان است که تحمل نظر مخالف را داشته باشند وازانتقاد دیگران نرنجند با مسائل و واقعیات جارى زمان با وسعت نظر بیندیشند و هیچ گاه در برابراظهارنظر دیگران وقار و متانت خود رااز دست ندهند. على(ع) حلم و بردبارى و سعه صدر را براى عالمان زینت دانسته اند: الحلم زینه العلم . 64 راس العلم الحلم . 65 لن یثمرالعلم حتى یقارنه الحلم . 66 از جلوه هاى شرح صدر و حلم این دستور قرآن است که خداوند به پیامبر[ص] مى دهد و نموداین صفت را روشن مى سازد: خذالعفو وامر بالعرف واعرض عن الجاهلین . 67 دراین آیه به سه وظیفه از وظایف مبلغان اشاره شده است : ... سومین وظیفه آن که : در برابر جاهلان بردبار و حلیم باشند زیرا همواره در راه تبلیغ افراد لجوج و جاهل کوتاه فکر وجود دارند که مبلغ را آماج تهمتها و شایعه ها قرار مى دهند. راه پیروزى براین گونه افراد گلاویز شدن با آنان نیست بلکه کارسازترین راه تحمل و حوصله است . در همین راستاست که قرآن مجید ما را به اسوه هاى حلم و بردبارى متوجه مى سازد: قالوا یا شعیب ...انک لانت الحلیم الرشید . 69 بدینسان نتیجه مى گیریم که اگر مبلغان داراى سعه صدر و سینه گشاده در برابر مشکلات باشند هیچ گاه در راه تبلیغ دچار دلسردى و دلتنگى نمى شوند و همواره با دلى مطمئن و روحى دریاگونه به جنگ دشواریها مى روند و طوفانها آرامش اقیانوس روح آنان را بر هم نمى زند مشکلات و سختیهاى راه آنان را به زانو در نمى آورد و کارشکنیهاى دشمنان آنان رااز هدفشان مایوس نمى سازد. صبر واستقامت قرآن درباره صبر و مقاومت پیامبران الهى مى فرماید: ولقد کذبت رسل من قبلک فصبروا على ماکذبوا واوذوا حتى اتاهم نصرنا ولامبدل لکمات الله و لقد جاءک من نبائى المرسلین . 70 خداوند در قرآن هدایتگران و مبلغان آگاهى بخش را با دو ویژگى صبر و یقین مى ستاید: وجعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا و کانوا با یاتنا یوقنون . 71 ازاین آیه استفاده مى شود که مبلغ باید هم در بعد نظرى واعتقادى به کمال برسد (یقین ) و هم در صحنه عمل و عینى به صفت نیک[ صبر] دست یابد صبر واستقامتى که قرآن به آن سفارش مى کند: گاهى در مقابل مصائبى است که به شخص انسان مى رسد و گاه در برابر آزارى است که دوستان به او مى دهند و گاه در مقابل بدگوییها و بدزبانیهاست و گاهى از ناحیه کج اندیشان است و گاهى از سوى بداندیشان و گاه از سوى جاهلان و نادانان و گاه از سوى آگاهان بدخواه. 72 گزیده سخن آن که :استقامت عملى متانت و وقار روحى و مقاومت در برابر سختى و دشوارى از والاییهاى روحى و سجایاى اخلاقى پیامبران بوده است و بر وارثان انبیا و مبلغانى که رسالتهاى الهى پیامبران را عهده دار گشته اند این خوى و خصلت واجب و ضرورى است . قرآن مى فرماید: فاصبران وعدالله حق ولایستخفنک الذین لایوقنون . 73 تواضح و فروتنى بر مبلغان است که خود را با خوى نیک ( تواضع ) بیارایند و از ( کبر ) و خودبزرگ بینى و خود بزرگ پندارى بپیرایند. تواضع میوه درخت دانش است : التواضع ثمره العلم . 74 راس العلم التواضع . 75 رعایت تواضع براى مبلغان که رابطه اى مستقیم و فراگیر با مردم دارند سزاوارتراست .اینان باید در آهنگ سخن و تن صدا و لحن کلام و شیوه جواب دادن حتى در شیوه راه رفتن و کیفیت بحث و مجادله و بالاخره در تمام حرکات و سکنات خود نمودها و نشانه هاى تواضح و فرتنى را بیاموزند. مبلغان در هنگام حضور در مجالس و محافل و زمان برخورد با همنوعان و نیز در پذیرفتن دعوت تهیدستان و برخورد با مستضعفان و زیردستان باید عملا درس تواضع و برخوردانسان دوستانه بدهند. قرآن مجید به پیامبراکرم[ ص] دراین رابطه چنین رهنمود مى دهد: واخفض جناحک للمومنین . 76 مبلغ باید کانون مهر باشد و سایه عطوفتش بر سر همه بگسترد و مانند پدرى مهربان و رئوف فرزندان مکتبى خویش را به سوى ارزشها با کمال تواضع فراخواند. فخر وافتخار خود را در بندگى ببیند و عظمت و عزت خویش را در[ تواضع] بجوید. همواره رفتارش یادآوراسوه هاى علمى مکتب باشد مگر نه این است که در سیره عملى پیامبر[ص] مى خوانیم : هرگاه برجایى مى رفت و همراهش جمعى ازاصحاب مى رفتند معمولا پشت سر آنان بود نه جلوتر. به همه سلام مى کرد حتى به کودکان . با حوصله به سخنان هرگوینده گوش مى کرد. وقتى سواره بود نمى گذاشت کسى در کارهاى خانه کمک مى کرد. به علوفه حیوانات مى رسید. شتر را مى بست . خانه را تمیز مى کرد. گوسفند مى دوشید. به کفش پینه مى زد. لباس را وصله مى کرد. با خدام غذا مى خورد دعوت همه را مى پذیرفت و... 77 از مبلغ چنین انتظارى هست .او باید نسبت به کسانى که به آنان علم مى آموزد متواضع باشد.البته این روحیه در هنگامى پدید مى آید که دانش و تبلیغ متواضعانه و براى خدا باشد نه براى فخر و مباهات . رسول خدا ( ص ) فرمود: تواضعوا لمن تعلمونه ولاتکونوا جبابره العلماء . 78 البته براى دست یافتن به این صفت شایسته بایداز خدا مدد خواست آنگنه که امام سجاد[ ع] فرموده است : [خدایا! هرگز رتبه ام را در میان مردم بالا مبر مگر آن که به همان اندازه مرا در نظر خودم پایین آورى . خدایا! هرگز عزت ظاهرى برایم پدید نیاور مگراین که به همان اندازه در باطن خودم احساس کوچکى و حقارت پدید آورى]. 79 استضعاف گرایى و ظلم ستیزى مبارزه علیه کسانى که با زر و زور و تزویر موجب استضعاف توده ها و تباه کردن استعدادها واسارت اندیشه ها گشته اند ازاساسى ترین کار مبلغان است . همدست شدن با ستمگران شیوه عالمان شیفته دنیا و مبلغان خود فروخته است . ولاترکنواالى الذین ظلموا فتمسکم النار و ما لکم من دون الله اولیاء ثم لاتنصرون . 80 مبلغ دینى کسى است که از بردگى فکرى و سیاسى مردم به دست مستکبران تاریخ رنج مى برند. با سلاح سخن در نجات انسانهاازاین اسارت مى کوشد و شعارش همان شعار رهایى بخشى است که مسلمانان صدر اسلام سردادند. الله جاء بنا و هو بعثنا لنخرج من یشاء من عباده من ضیق الدنیا الى سعتها و من جورالادیان الى عدل اللاسلام . 81 (یفسدون فى الارض). 82 بوده و با عناوینى چون ، ملاء ، 83 (مترف) 84 و (ائمه کفر) 85 شناخته مى شوند سرسازش نداشته باشد. مبلغ اسلامى فریادى است رسا و کوبنده علیه نامردمى هاى جابران و دنیاداران بى درد و بى بصیرت و طوفانى است علیه سکوت و سکون . و براین باور واعتقاد گام بر مى دارد که : افضل الجهاد کلمه حق عند سلطان جائر . 86 یک موى شما (کوخ نشینان ) بر همه آن کاخ نشینها... ترجیح دارد 87 مبلغى که در محیط تبلیغى گام مى نهد شایسته نیست سراغ دنیاداران و مرفهین بى درد برود و بااین شیوه و رفتارش دل محرومان و مستضعفان را بیازارد. (خداوند در قرآن مجید به پیامبراکرم[ ص] چنین خطاب مى کند: ولا تطردالذین یدعون ربهم بالغداوه والعشى یریدون وجهه ما علیک من حسابهم من شى ء و ما من حسابک علیهم من شى ء فتطردهم فتکون من الظالمین . 88 در شان نزول آیه نوشته اند که : [جمعى از قریش از کنار مجلس پیامبر[ص] گذشتند در حالیکه صهیب عمار بلال خباب وامثال آنان ، از مسلمانان کم بضاعت و کارگر، در خدمت پیغمبر (ص) بودند. آنان از مشاهده این صحنه تعجب کردند. گفتند:اى محمد! آیا به همین افراداز میان جمعیت قناعت کرده اى ؟ اینان هستند که خداونداز میان ماانتخاب کرده است ؟ ما پیرواینان باشیم ؟ هر چه زودتر آنان راازاطراف خود دور کن شاید ما به تو نزدیک شویم واز تو پیروى کنیم]. 89 این آیه و آیات مشابه آن نشانگراین معنى است که : همواره در جامعه گروهى خودخواه و خودبین هستند که محرومین و کوخ نشینان را به چیزى نمى انگارند و در صدد تحقیر و توهین و به آنان مى باشند. پیامبران الهى با سرسختى هر چه بیشتر دربرابراین افکارانحرافى و طبقاتى مقاومت کردند و هیچ گاه ثروتمندان کوردل را بر مسلمانان پاکدل پابرهنه و باایمان مقدم نمى داشتند. قرآن دراین باره مى فرماید. واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداوه والعشى یریدون وجهه ولاتعد و همراه با کسانى که پروردگار خود را صبح و شام مى خوانند و تنها خوشنودى او را مى طلبند خود را به صبر وادار. هرگز چشمهاى خود را به خاطر زینتهاى دنیا از آنان بر مگیر واز کسانى که قلبشان رااز یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن . آنان که پیروى هواى نفس کردند و کارهایشان افراطى است دراینجا به عنوان حسن ختام گوش فرا مى دهیم به سخنان احیاگراسلام ناب محمدى[ ص] امام خمینى : [علماى اصیل اسلام هرگز زیربار سرمایه داران و پول پرستان و خوانین نرفته اند و همواره این شرافت را براى خود حفظ کرده اند. واین ظلم فاحشى است که کسى بگوید: دست روحانیت اصیل طرفداراسلام ناب محمدى[ ص] با سرمایه داران در یک کاسه است و خداوند کسانى را که این گونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر مى کنند نمى بخشد. روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتى نداشته و نخواهد داشت]. 91 | ||
مراجع | ||
پاورقى : 1. سوره فصلت آیه 33. 2. سوره آل عمران آیه 110.
3. سوره آل عمران آیه 104.
4. سوره مائده آیه 32.
5. تفسیر نورالثقلین ج 620.1 الحیاه ج 1.37.
6. بحارالانوار ج 19.167.
7. نهج البلاغه حکمت 374.
8. سوره توبه آیه 122.
9. الحیاه ج 1.58.
10. الحیاه ج 2.308.
11. جهاداکبر .44.
12. سوره اعراف آیه 68.
13. نهج البلاغه خطبه 1.
14. نهج البلاغه خطبه 108.
15. غررودرر چاپ دانشگاه تهران ج 6.94.
16. المحجه البیضاء ج 1.424.
17. نهج البلاغه حکمت 478.
18. سوره شعراء آیه 108 120 126 131 144 163 179.
19. نهج البلاغه حکمت 73.
20. سوره احزاب آیه 1.
21. مجله حوزه شماره 24.61.
22نهج البلاغه حکمت 456.
23بحارالانوار ج 75.364.
24سوره شعراء آیه 109.
25 اصول کافى ج 1.46.
26تحف العقول .
27سوره احزاب آیه 22.
28نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 56.
29سوره بقره آیه 285.
30سوره سجده آیه 24.
31پیرامون انقلاب اسلامى شهید مطهرى .21. 32پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت اولین سال رحلت حضرت امام رضوان الله تعالى علیه . 33سوره فصلت آیه 33.
34سوره بقره آیه 44.
35سوره صف آیه 32.
36فن سخن و سخنورى فلسفى 57.
37تحف العقول 301.
38جهاداکبر .34.
39 الحیاه ج 1.232.
40سوره شعراء آیه 214.
41نهج البلاغه حکمت 47.
42سوره زمر آیه 36.
43بیدارگران اقالیم قلبه محمدرضا حکیمى .221.
44 همان مدرک .
45سوره مریم آیه 12.
46سوره اعراف آیه 145.
47سوره حجر آیه 94.
48 الحیاه ج 2.157.
49نهج البلاغه حکمت 110.
50تحلیلى از نهضت امام خمینى ج 2.604.
51بحارالانوار ج 47.349.
52فهرست غررالحکم چاپ دانشگاه تهران .
53 همان مدرک .
54سوره طه آیه 42.44..
55فهرست غررالحکم .
56سوره آل عمران آیه 159.
57سوره مریم آیه 47.
58سوره فرقان آیه 63.
59فرهنگ معین واژه حلم .
60تفسیر سوره انشراح شهید مطهرى .
61سوره انعام آیه 125.
62سوره انشراح . 63سوره طه آیه 25 26 27 28. 66 .65 .64فهرست غررالحکم .
67سوره اعراف آیه 199.
68سوره هود آیه 75.
69سوره هود آیه 78.
70. سوره انعام آیه 24.
71. سوره سجده آیه 24.
72. تفسیر نمونه ج 17.166.
73. سوره روم آیه 60.
75 74. فهرست غررالحکم .
76. سوره حجر آیه 88.
77. مجله حوزه شماره 8.91 92.
78. نهج الفصاحه حدیث شماره 1185.
79. دعاى مکارم الاخلاق .
80. سوره هود آیه 113.
81. الکامل فى التاریخ ج 2.463.
82. سوره شعراء آیه 152.
83. سوره اعراف آیه 88.
84. سوره سباء آیه 34.
85. سوره توبه آیه 12.
86. نهج الفصاحه شماره 394.
87. در جستجوى کلام امام دفتراول 46.
88. سوره انعام آیه 52.
89. تفسیر نمونه ج 5.252.
90. سوره کهف آیه 28.
91. پیام امام به مراجع و حوزه ها. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 |