تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,386 |
کلام سیاسی مکتب اعتزال | ||
آینه پژوهش | ||
مقاله 3، دوره 24، شماره 141، شهریور 1392، صفحه 23-32 اصل مقاله (275.87 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید علیرضا واسعی | ||
تاریخ دریافت: 12 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
مسأله شرایط جانشین پیامبر و چگونگی برگزیدن وی و اینکه آیا می توان با وجود فردی برتر (افضل) در جامعه انسانی، به مشروعیت حاکمیت انسان فروتری (مفضول) رسید یا خیر، از جمله مسائلی است که موجب انشعاب مسلمانان به جبهه های گوناگونی شده است. در این میان، معتزله به گفتگویی جدی در این باب روی آورده اند. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد تا از منظر معتزله به طرح بحث درخصوص امامت که حاکمیت جامعه را به عهده دارد، پرداخته و در سایه آن، نگره بغدادیون از جمله ابن ابی الحدید را بازنماید. در راستای این هدف، وی در ابتدای نوشتار، تطور تاریخی مکتب معتزله را بررسی و سپس بحث پیرامون مسئله رویکرد معتزلیان به مقوله امامت را به میان می آورد. نویسنده در ادامه با طرح موضوع تقدیم افضل یا فاضل، اظهار می دارد که وجوب امامت واجب است یا جواز امامت فاضل از مقولات مهم اندیشه سیاسی متکلمان است. سپس وی با پذیرش لزوم امامت افضل، به سراغ پرسش دیگر متکلمان درخصوص اینکه افضل امت پس از پیامبر کیست، رفته و مصداق افضل پس از پیامبر را بیان می دارد. ذکر دلایل افضلیت امام از دید اسکافی، قول به تفضیل در میان متأخران بصره و در نهایت، یادی از ابن حدید به عنوان شخصیتی اعتزالی از دیگر مباحث مطرح در نوشتار حاضر می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مکتب اعتزال؛ معتزله؛ جانشین پیامبر؛ امام؛ امامت؛ خلیفه؛ حاکمیت جامعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
PoliticalTheology ofMu'tazilite School: Who is Imam? | ||
نویسندگان [English] | ||
SeyyedAlirezā Vāseie | ||
چکیده [English] | ||
The issue of the features of the Prophet’s successor, of how to choose him, of whether sovereignty of an inferior (Mafzūl) person in human society is legitimized while there is a superior (Afzal) one or not are among the issues which has led to the split of the Muslims into different sects. Regarding this, the Mu'tazilah has turned into an in-depth dialogue. In the present article, the author has tried to discuss the question of Imamate who rules the society from Mu'tazilah’s point of view, and following this, he is going to speak about Baghdādis’ idea. In this regard, he, first of all, studies the historicalevolution oftheMu'tazilahschooland then discussesMu'tazilah’s approach to the issue of Imamate. The author continues with presenting the issue of whether the superior (Afzal) option should take the priority or the better (Fāzel) one; and states that the necessity of Imamate is necessary, or the permission of a better (Fāzel) Imamate is one of the most important subjects of theologians’ thought. Then he, accepting the necessity of a better (Fāzel) Imamate, goes to the othertheologians’ questionaboutwho isthebest ofUmma (nation)afterthe Prophet and talks about the instance of the best (afzal) after the Prophet. The other topics which are being discussed in the present article are as following: pointing out the reasons of the superiority of Imam from Iskāfi’s point of view, believing in the superiority (TafzÐl) of the ruler among the recent scholars of Basreh, and finally mentioning IbnHadid as one of the I’tezāli’s character. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mu'tazilahschool, Mu'tazilah, the Prophet’s successor, Imam, Imamate, Governor, Ruling of the society | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |