تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,974 |
با پژوهشگران و محققان مختلف الشیعه | ||
حوزه | ||
مقاله 14، دوره 6، شماره 32، خرداد 1368، صفحه 185-200 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 12 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
حسن بن یوسف بن مطهر مشهور به : علامه حلى تحقیق : مرکز تحقیقات و پژوهشهاى علمى واسلامى دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم کارنامه فقهى علامه حلى لسیار پر برگ است و پربار آثار فقهى وى ازانصاف علمى رح تحقیق استوارى مبانى اشراف براندیشه ها و دیدگاههاى مذاهب مختلف لطافت تعبیر و جزالت بیان در سطح بسیار بالائى برخورداراست . مرحوم آیه الله بحرالعلوم در چگونگى آثار فقهى وى از جمله نگاشته اند: [در فقه که استاد فن و شناگر دریاى موج خیز آن است 12 کتاب نوشته است ...اولین این آثار[ منتهى] است و آخرین آنها[ مختلف] و بهترین نیکوترین و محکمترین آنها براى اهل استدلال :[ مختلف] [منتهى] و[ تذکره] و جامع ترین و آسانترین آنها براى مطالعه[ تحریر] که گفته مى شود داراى چهل هزار مساله است]. 1 گفتنى است که علامه حلى افزون بر آنچه آمد در زمینه فقه آثار دیگرى نیز دارد 2 . علامه حلى در دو کتاب گرانسنگ وارزشمند :[منتهى المطالب] و[ تذکره الفقهاء] به نقد و بررسى آراء فقیهان مذاهب اسلامى پرداخته و در بحث تطبیق بین مذاهب مختلف کوشیده است تااستوارى مبانى و عمق محتوا و گسترش ابعاد فقه شیعه و فرهنگ اهل بیت را نشان دهد. [مختلف الشیعه] آهنگ ارائه دیدگاههاى گونه گون فقهاى شیعه را دارد با نقد و بررسى و گزینش آنچه را مولف استوار مى یافته است .[ مختلف الشیعه] عصاره اندیشه و نتیجه سالهاى سال تحقیق و بررسى علامه حلى است .از آن روى که آن بزرگوار این اثر گرانمایه را از پس سالها کوشش فقهى نگاشته است بایدازاستحکام واتقان و دقت ویژه برخوردار باشد. خود علامه آن را تا روزگار خویش بى مانند انگاشته است واینک نیز در میان آثار فقهى با ویژگیهائى که دارد کم نظیراست . مرحوم علامه در مقدمه خود نگاشته اند: چون برکتابهاى فقهى و مقالات واقوال پیشینیان ازامامیه رضوان الله علیهم الرجمعین نگریستم در مسائل بیشمارى در آراء و دیدگاههاى آنان اختلاف یافتم بدینسان به گردآورى مسائل مورداختلاف اصحاب (فقهاى امامیه ) در کتابى علاقه مند شدم بدینگونه که مسائل متفق علیه را وابگذارم و تنها مسائل مورداختلاف را گردآورم . در تبیین مسائل به دلایل صاحبان دیدگاهها پرداختم و آنچه را به صراحت نیافتم بااندیشیدن در چگونگى آراء و عقاید تبیین کردم و آنگاه در داورى میان صاحبان اقوال انصاف را بدون هیچ ملاحظه اى بکار بستم . مختلف الشیعه مشتمل بر یک دوره کامل فقه است که تالیف آن ده سال بطول انجامیده و براساس تقسیم بندى مولف در هفت جزء سامان یافته است . جزءاول : کتاب طهارت و صلوه و پایان تالیف : چهارم جمادى الثانى سال 699 هجرى و جزء دوم : کتاب زکوه خمس صوم و قسمتى از حج پایان نگارش : ذیحجه سال 700 جزء سوم : باقیمانده حج جهاد متاجر دیون تا آخراقرار و پایان تالیف . نیمه شوال است 702 هجرى جزء چهارم : ودیعه عطایا و توابع ن و قسمتى از نکاح و پایان نگارش : 15 شوال سال 706 و جزء پنجم : بقیه نکاح طلاق عتق با توابع آن ایمان و توابع آن و پایان نگارش : 16 جمادى الثانى سال 707 و جزء ششم : صید و ذباحه و توابع آن قضاء و شهادت تا میراث پایان تالیف : 26 رمضان سال 708 هجرى و جزء هفتم : حدود قصاص و دیات و تاریخ اتمام نگارش : 15 ذیحجه سال 708 ه. [مختلف الشیعه] در تهران و بهمت مرحوم حاج شیخ احمد کتاب فروش مرحوم حاج شیخ احمد کتاب فروش شیرازى در سال 132324 به چاپ سنگى منتشر شده بود 4 و همان چاپ بارها بگونه افست تکثیر گردیده است . چند سال پیش برخى از فاضلان آهنگ تحقیق و تصحیح آن را کردند و کتاب القضاء را نیز با تحقیق و تعلیق نشر دادند و گویاازادامه کار منصرف شدند.اهمیت کتاب و سودمندى و کارآمدى آن در مباحث فقهى و لزوم مراجعه پژوهشگران و فقیهان به آن [ مرکز تحقیقات و پژوهشهاى اسلامى دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم] را بر آن داشت که تحقیق و تعلیق گسترده دقیق و علمى آن را آغاز کند. نسخه هاى معتمد: [مرکز تحقیقات]... ابتداء بسیارى از نسخه ها را شناسائى نمود و آنگان مجموعه آنچه را بدان دست یافته بود رده بندى کرده و با کمک کتابشناسان و نسخه شناسان براى گزینش معتبرترین و بهترین آنهااقدام نمود. نتیجه کوشش براى یافتن خط مولف در تمام اجزاء به ثمر نرسیده و تنها دو جزءاز هفت جزء به خط مولف پیدا شد که ویژگیهاى آنها چنین است : 1. جزء دوم : شامل مباحث زکوه خمس و صوم نسخه دانشگاه تهران به شماره 2005. 2. جزء سوم : شامل قسمتى از کتاب الحج و ... که در کتابخانه ملى تبریز نگهدارى مى شود. ویژگیهاى نسخه هاى مورداستفاده دیگر چنین است : 3. نسخه آستان قدس رضوى نگاشته شده به سال 701 هجرى شامل جزء اول کتاب . 4.ایضا نسخه آستان قدس رضوى به شماره 305.این نسخه کامل است و براساس آنچه برخى فهرست نگاران نوشته اند و آنچه در پایان کتاب آمده است تاریخ نگارش آن 708 یعنى سال اتمام کتاب است امااین زمان براى نگارش آن هنوز ثابت نیست . 5. جزء سوم کتاب نگاشته شده به سال :702 سال تالیف آن به قلم محمد بن ابیطالب ازاکابر شاگردان مولف مى باشد.این نسخه به شماره 1317 در کتابخانه مجلس شوراى اسلامى محفوظ است . 6. نسخه اى دیگراز جزء سوم نگاشته شده به سال 726 به قلم یکى از شاگردان علامه به نام وشاح بن محمد.این نسخه در کتابخانه آستان قدس رضوى به شماره 353 محفوظ است . 7. نسخه دیگر به قلم نگارنده یاد شده در شماره پیشین و شامل جزء چهارم نگاشته شده : به سال 727 هجرى . 8. نسخه دانشگاه تهران شامل جزء سوم و چهارم به خط على بن محمد مزید مقابله شده با نسخه مولف . 9.ایضا نسخه دانشگاه شامل جزء پنجم و ششم بنگارش محمد بن سلیمان حسینى مقاله شده با نسخه مولف . مجموع آنچه یاد شد تهیه شده و مورداستفاده قرار گرفته است . شیوه تحقیق و تحصحیح : 1. بازخوانى متن : 2. مقابله متن با نسخه ها: تفاوت نسخه ها را یادداشت مى کند. 3.استخراج روایات واقوال : 4. بررسى رجالى و شرح حال نگارى : 5. مراجعه و آماده سازى : 6.استوارسازى متن : بخش عظیمى از کار سامان یافته است و کارها پژوهشى و تحقیقى آن با پشتکارى و همت استوارادامه دارد وامید مى رود در آینده اى نه چند دور براى حروفچینى چاپ و نشر آماده گردد. مولف مختلف الشیعه : | ||
مراجع | ||
پاورقى : 1.رجال السید بحرالعلوم ج 2.273. 2.مفاخراسلام ج 4.261.
3.مختلف الشیعه .1 چاپ سنگى .
4.فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه شهید مطهرى ج 1.
5.الذریعه ،ج 218.20
6.مجله حوزه شماره 7.26 شماره 23.158 شماره 29.169.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 |