تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,152 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,078 |
چشم داشتى از مجلس سوم | ||
حوزه | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 25، فروردین 1367، صفحه 28-38 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
مجلس سوم در شرایطى آغاز مى شود که از سویى درگیریهاى بسیار دامنه دارد و خط[ طرفدارى از مستضعفین و طرفدارى از ثروتمندان] را پشت سر دارد واز سوى دیگراظهار نظرهاى صریح و بى پرده امام امت و فتاوى راهگشاى وى در مسائل حکومتى را در پیش روى و در کناراین دو تشکیل[ مجمع تشخیص مصلحت] براى حل مشکلات گوناگون قانونى با اختیاراتى وسیع ! مجلس سوم دراین شرایط چه خواهد کرد؟ این سئوالى است که در ذهن اکثر ناظران بر[ روند کار مجلس] وجود دارد و همه درانتظار دست یابى به پاسخى عملى براین پرسش هستند. این نشریه هم که گوشه چشمى به وقایع و حوادث جارى کشور و چگونگى تدوین قوانین دارد و آرزوى بهروزى نظام را همیشه در دل عزیز مى دارد قهرا نمى تواندبى نگاه به آینده مجلس سوم از کنار آن بگذرد براین اساس این سخن کوتاه را در حول و حوش وظیفه مجلس سوم تقدیم مى دارد.
الف : تکلیف نمایندگان قانونگذاران بخوبى مى دانند و باید بدانند- که برآورده نشدن آرزوها وامیدها نه تنها سرخوردگى و یاس یک ملت که ناامیدى و غم دنیاى انسانیت بلکه نسلهاى انسانى را در پى دارد واین چیز کمى نیست ! ما بخواهیم یا نخواهیم مکتبى که از دیرباز داعیه رهبرى و نجات انسان را در سر مى پرورانید و[ انا رجل] مى زد امروز به اختیار و آزمایش کشیده شده است و در دوراهى [توانستى و نتوانستى] قرار گرفته است .از میان مسوولان کشور و رهبران انقلاب قانونگذاران حساسترین و ظریفترین فرازاین امتحان را در دست دارند و سونوشت مکتب بطور بسیار پیچیده اى به تیزبینى و آینده نگرى آنان وابسته است و بحتم در بازنگرى به عملکرد و پرونده انقلاب از سوى نسلهاى آینده پرونده قانونگذاران بالاترین و مهمترین جایگاه را بخوداختصاص خواهد داد. اگر آرزوها برآورده شود واسلام بتواند قدرتمند و توانا در صحنه مدیریت و برآوردن نیازهاى بشر ظاهر شود و در یک زورآزمایى سخت و پرحادثه سکوى قهرمانى[ نجات انسان] را به خوداختصتص دهد قطعا نسلهاى آینده [قانونگذاران] را درابراز واظهاراین اقتدار از همه بیشترارج خواهند نهاد واگر چنین نشود و شعله امید در دل مستضعفان به کورسویى کشانده شود- که هرگز چنین مباد- بیقین مراکز قانون گذارى بیشتراز همه مقصر شمرده خواهند شد. مجلس سوم که در پى حوادث قانونى پایان دوره دوم به نقطه امید تبدیل گشته و بیشتراز دو دوره قبلى در منصه اختیار قرار گرفته است باید تلاش کند که با پى ریزى درست سیاست کلى کشور و تدوین قوانین موردانتظار هر چه بیشتر در راه ابرازاقتدار مکتب قدم بردارد و توانمندى دین را دراداره اجتماع به نمایش بگذارد. ب: ضرورت تحول این دو تحول دست نیابد به نهادى ضعیف و کم بهره تبدیل خواهد شد که باید عمر خود را به تبصره و تذکره بگذارند.این دو تحول عبارتنداز: تحول در فکر واستنباط و تحول در روحیه . ج : تحول فکرى نمایندگان براى این که بتوانند قوانینى چاره ساز و مشکل گشا تدوین کنند راهى جزاین که در قالب فکرى خود تجدید نظر کنند ندارند. باید شرایط کنونى را که اداره اجتماع بدست اسلام و قوانین اسلامى افتاده است به نیکى درک کنند واین شرایط را در هرگونه استنباط و برداشت بکار گیرند.اصول و قواعدى که در شرایط عزلت فقه ابزار دست فقیه است قطعا در شرایط حاکمیت فقه ابزار دست فقیه است قطعا در شرایط حاکمیت فقه بکار نمى آید 2 و باید در نوع بکارگیرى آنها تجدید نظر شود و با توجه به اصول مسلم اسلامى اصول و قواعدى وضع گردد که در شرایط حاکمیت اسلام بکار آید. دراین که پاره اى از قواعد واصول با توجه به شرایط کاربرد آن فرق مى کند یااصول تازه اى بعرصه وجود مى نهد شکى نیست و در تاریخ فقه نمونه هایى وجود دارد که به روشنى چنین مدعایى رااثبات مى کند. بعنوان نمونه به دو فتواازامام خمینى در یک موضوع با نظر به دو شرایط مختلف اشاره مى شود تا روشن گردد که چه بسااصول و قواعدى که در شرایطى بکار مى آید در شرایط دیگر یا بکار نمى آید یا در مورد دیگرى مورد بهره بردارى قرار مى گیرد. در جلد دوم تحریرالوسیله در بخش[ المسائل المتسحدثه] چنین مى خوانیم : [ السادس : لایجوز تثبیت سعرالاجناس و منع مستنداین فتوى قانون و قاعده مشهور[ الناس مسلطون على اموالهم] است 4 قاعده اى که در بیشترارتباطات اقتصادى افراد حاکم است و در شرایطى که حکومت اسلامى وجود ندارد حتى در مورد نرخ گذارى وامثال آن هم مبنى و مستند فتوا قرار مى گیرد. اما همین موضوع یعنى تسعیر و قیمت گذارى وقتى در شرایط حاکمیت اسلام مطرح مى گردد بدین گونه تغییر شکل مى دهد: السابع : للامام علیه السلام و والى المسلمین ان یعمل ماهو صلاح المسلمین من تثبیت سعر اوصنعه او حصر تجاره او غیرها ماهو دخیل فى النظام و صلاح للجامعه. 5 دراین فتوا با آن که موضوع فرق نکرده است لکن جایى براى قاعده [ الناس مسلطون على اموالهم] نیست بلکه قاعده حفظ نظام و تامین صلاح جامعه است که مبنا و مستند فتوا قرار مى گیرد و براین اساس اظهار نظر مى گردد.اگر درقالب فکرى نمایندگان دوره سوم چنین تحولى ایجاد شود واصول و قواعدى که در شرایط حاکمیت اسلام بعنوان اصل حاکم پا بمیدان مى گذارد در ذهن نمایندگان جاى بگیرد جاى بگیرد قهرا قوانین مدون قوانینى خواهند بود کارساز و بازکننده گره هاى کور قانونى در زمینه اقتصادى حقوقى اجتماعى و .... دراینجا با پاره اى ازاصول و قواعدى که در شرایط استقرار حکومت اسلامى پا بمیدان مى گذارند و دیگر دلائل فقهى را تحت الشعاع خود قرار مى دهند و بر آنها حکومت مى کنند یادآورى مى شود. 1.اصل[ عدالت] [ ان الله یامر بالعدل والاحسان] 6 و به پیامبراکرم دستور مى دهد که بطور رسمى اعلام کند که وظیفه اش اقامه عدل است:[ ...قل آمنت بما انزل الله من کتاب وامرت لاعدل بینکم]... 7 . مکتبى که تحقق عدل مطلوب آن است و ماموریت پیامبرش اقامه عدل است نمى تواند دست به وضع قوانین واحکامى بزند که بااصل عدالت منافات داشته باشد زیرا چنین کارى نفض غرض خواهد بود و صدور آن از حکیم محال و ممتتع مى باشد. بنابراین مکتبى که در مقام اجراء مراعات عدالت را واجب مى شمارد در رتبه وضع قوانین باید و بطور اولى مراعات عدالت را بکند واز وضع قوانین باید و بطوراولى مراعات عدالت را بکند واز وضع قوانینى که موجب اجحاف و ستم است بپرهیزد. بااین حساب[ اصل عدالت] نسبت به ادله دیگر حکومت دارد و نظیر[ قاعده لاضرر] که وجود حکم ضررى را دراسلام نفى مى کند این قاعده هم از باب اولویت وجود حکم اجحافى را نفى مى کند و نسبت به هر دلیل و مدرکى که در موردى متضمن ستم واجحاف باشد حاکمیت پیدا مى کند واز بین مى برد. نمایندگان دوره سوم درمقام قانونگذارى بطور حتم بایداین اصل حاکم را در نظر بگیرند و در موقع بحث در مورد لایحه و طرحى نخست ببینند که آیا تصویب آن با[ اصل عدالت] منافات دارد یا نه و در صورتى اقدام به تصویب کنند که بااصل فوق هماهنگى داشته باشد. 2.اصل[ فقر ستیزى] [... مى بینید که انبیاءاز توده ها درآمدند و حمله کردند به قدرتمندهااز بین توده ها حضرت موسى که یک شبانى بود با یک عصااز همین توده ها و برضد فرعون قیام کرد و تا آنجا رساند. پیغمبر خودمان که تاریخى نزدیک است و همه آقایان لابد مى دانند یک شخصى بود که از همین توده ها و جمعیت ها بوده و با همین ها بوداز بدو بعثت تا آخر. با قدرتمندها باغدارها و ملک دارها و سرمایه دارها همیشه در جدال بود. پیغمبرهااز این توده ها بودند و قدرتمندها را مى ترساندند]... 9 . از آیاتى که در مورد درگیرى پیامبران باملا و مترفین در قرآن وجود دارد چنین استفاده مى شود که خداوند متعال همگامى با فقراء و درگیرى با ستم پیشگان را بعنوان یک وظیفه مسلم پیامبران الهى قرار داده است و در تمام ادیان الهى و در سیره انبیاء این موضع شاخصترین موضوعات بود واز آنجائى که افعال و سیره پیامبران بویژه حضرت رسول اکرم[ ص] دلیل بر حکم است و حاکم الهى از آن بدست مى آید مى توان نتیجه گرفت که زدودن فقر و جلوگیرى از تجاوز به حقوق دیگران در متن احکام اسلامى وجود دارد وازاصول حاکم در نظامهاى الهى است . ازاین رو هراستنباط و فتوایى با طرح و لایحه اى که به نوعى به تشدید فقر وایجاد شکاف معیشتى بین مردم منجر شود و جامعه اسلامى را به دو گروه ثروتمند و فقیر بکشاند در خلاف جهت رسالت انبیاءالهى و مخالف حکم خداوندى است و قهرا نمى تواند ملاک عمل قرار گیرد و قانونگذاران بایداز آن پرهیز کنند. 3.اصل[ حفظ حکومت] گروه دیگر - بااین که اصل ایجاد آن را واجب نمى شمردند - در وجوب حفظ آن در زمان تحقق شکى نداشتند و حفظ حکومت اسلامى رااز واجبات مسلم اسلامى مى دانستند. انبیاء و اوصیا بمقدار توان در راه ایجاد و حفظ حکومت اسلامى تلاش کرده اند. گروهى به برقرارى حکومت توفیق یافتند و گروه دیگر تا حد شهادت براى تحقق آن کوشیدند. جد و جهد در راه حراست از حکومت متحقق اسلامى را در زندگى انبیا واوصیا بوفور مى توان یافت . پیامبر مکرم اسلام و امام على وامام حسن[ ع] که توفیق ایجاد حکومت را یافتند براى حراست از آن سرمایه گذارى فراوان کردند که تاریخ صدراسلام مشحون از درگیریهاى این بزرگواران در راه حراست از حکومت عدل است حکومت در بینش فقهى اسلام از جایگاهى برخورداراست که مسلم ترین وجوبها و حرمتها در برابر آن به هیچ انگاشته مى شود وادله وجوب حراست آن بر همه ادله تقدم دارد. گویاترین شاهد مدعا[ زوال حرمت دماء] در برابر حکومت است . بااین که خون دراسلام حرمت مسلم دارد در صورت قرار گرفتن در برابر حکومت نه تنها حرمت آن از بین مى رود که پاره اى اوقات اهراق آن وجوب پیدا مى کند و در همین راستاست که ابواب[ بغاه و متجاسرین علیه حکومت اسلامى] در فقه اسلامى طرح مى گردد اصل[ حفظ حکومت] ازاصولى است که هیچ فقیهى در حاکمیت آن نسبت به ادله دیگر فقهى شکى ندارد وانکار آن انکار مسلم ترین اصل فقهى دراسلام است و به تخطئنه معصوم مى انجامد ازاین رو در تمام زمینه ها بایداصل[ حفظ حکومت] مورد توجه قرار گیرد و یکى از آن موارد قانونگذارى است . نمایندگان مجلس که بر تحولات جهانى ناظرند باید براین معنى واقف باشند که طرق زوال حکومت در عصر کنونى تنها در مباره مسلحانه نیست و چه بسیار پیش آمده است که حکومتى از رهگذر مسائل اجتماعى سیاسى یااقتصادى ره سقوط را طى کرده است براین اساس نمایندگان باید کیاست سیاسى را با درایت فقهى عجین کنند و در قانون گذارى اصل مسلم [حفظ حکومت] را دخیل سازند 10 . تذکاراین معنى هم در اینجا نابهنگام نیست که حراست از حیثیت حکومت هم بمثابه حفظاصل حکومت امرى لازم و واجب است و بر همین پایه است که امام على[ ع] در دستورالعمل حکومتى خود به مالک اشتر حفظ حرمت حاکم را یکى از مجوزهاى نظارت و کنترل مسائل اقتصادى از سوى حاکم مى شمرد: [واعلم - مع ذلک ان فى کثیر منهم ضیقا فاحشا وشحا قبیحا واحتکارا للمنافع وتحکما فى البیاعات و ذلک باب مضره للعامه و عیب على الولاه فامنع من الاحتکار]... 11 . بدان ! با همه آنچه گفتم از توصیف اهل کسب و تجار در میان آنان گروهى تنگ نظر و بخیل و آنهم به صورت قبیح و زشت آن وجود دارند که همواره در پى احتکار مواد مورد نیاز مردم و تسلط یافتن بر معاملات هستند واین کار موجب زیان توده مردم و عیب و ننگ زمامداران است پس ازاحتکار جلوگیرى کن ... دراین سخن یکى از مسائل مورد توجه و توصیه مولى[ ع] حفظ حرمت و حیثیت ولاةاست و در کنار دیگرادله مجوزى براى نظارت بر مسائل اقتصادى . در کناراین اصول اصول دیگرى نیز هست که دراستنباط احکام بعنوان اصل حاکم - در زمان وجود حکومت حق - پابمیدان مى گذارد که اگر فرصتى دست داد در آینده باید پرداخته شود. 4.احکام اولى و ثانوى د: تحول روحى بیان کرده اند ازاین رو دوران مسامحه کارى و آهسته بیا و آهسته برو سپرى گشته است و کوتاه آمدن در برابرافرادى که ناتوانى و نقص خود را در پناه نق زدن وایراد گرفتن مى پوشانند به حد نهایى رسیده است . نمایندگان مجلس باید شجاعت فقهى و سیاسى خود را بکار بگیرند واز تذکره و تبصره نگاریهایى که براى حراست سیخ و کباب از آفت سوزش انجام مى دادند 13 بطور جد بپرهیزند و قوانین را صریح و بى پرده بنگارند وازاین که زید یا عمر چه خواهند گفت ترسى بدل راه ندهند و مطمئن باشندامام وامت پیشتیبان آنان هستند. در پایان مقال سخنى ازامام على[ ع] را بعنوان حسن ختام مى آوریم تا درسى باشد براى مسوولان بویژه نمایندگان مجلس در زمینه استقامت اراده و تصمیم : قال على(ع) :[ ...واعلمواانى ان اجبتکم رکبت بکم مااعلم ولم اضع الى قول القائل و عتب العاتب]... 14 . | ||
مراجع | ||
پاورقى ها 1. به سخنان ریاست مجلس در مجله[ حوزه] شماره 3 مبحث تحولى دیگر در فقه مراجعه شود. 2. پیداست منظور قواعد واصولى است که جنبه هاى غیرفردى انسانها مربوط است بنابراین نباید کسى سقسطه کند و با طرح مسائل عبادى جار و جنجال راه بیندازد.
3.تحریرالوسیله ج 2.625 چاپ نجف مبحث المسائل المستحدثه فرع ششم .
4.مستندتحریرالوسیله .188 احمد مطهرى .
5.تحریرالوسیله ج 2.625 لا فرع هفتم .
6.سوره نحل .90.
7.سوره شورى .15.
8. به آیات مربوط به انبیاء و درگیرى آنان با ملا و مترفین مراجعه کنید.
9 .راه امام از کلام امام ج 1.14 فرمایشات امام در تاریخ 57/11/17 در دیدار با قضات .
10.از آنجایى که شان معصوم القاااصول و وظیفه فقیه تغریع فروع است باید فقهاء و صاحب نظران اصول القاء شده را با توجه به انحاء موضوع تفریح کنند بنابراین اصل[ حفظ حکومت] با توجه به گسترش انحاء تهدید توسعه مى یابد و وجوب آن در برابر هرگونه تهدیدى مطرح مى شود
11.نهج البلاغه نامه امام به مالک اشتر.
12. منشور انقلاب . بخش سوم : ...ارائه طرحها واصولا تبیین جهت گیرى اقتصاد اسلام در راستاى حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومى آنان و مبارزه اسلام با زرواندوزان بزرگترین هدیه و بشارت آزادى انسان از اسارت فقر و تهى دستى به شمار مى آورد و بیان این حقیقت که صاحبان مال و منال در حکومت اسلام هیچ امتیاز و برترى ازاین جهت بر فقراء ندارند وابدااولویتى به آنان تعلق نخواهد گرفت مسلم راه شکوفائى و پرورش به آنان تعلق نخواهد گرفت مسلم راه شکوفائى و ....
13.ازاین نوع برخوردها در قوانین مدون گذشته دیده مى شود. بعنوان نمونه بنگرید به قانون منع احتکار پس از ردیف کردن منصوصات شجاعت بخرج ندادند که پاره اى ازاشیاءاحتکارى دیکر را که ضربات آنها هولناکتراز کشمش و خرماست نام ببرند و با نوعى سرهم بندى اشیا و لوازم دیگر را شامل قانون منع احتکار ساختند.
14.نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 92. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 |