تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,414 |
فقه و حقوق در مطبوعات | ||
فقه | ||
مقاله 12، دوره 5، شماره 18-17، مهر 1377، صفحه 443-488 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 18 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 18 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
فقه نویسنده در ادامه به مقوله قیمت گذارى آب پرداخته است: شیوه قیمت گذارى آب در کشور, قیمت گذارى آب کشاورزى و صنعتى در کشور, قیمت گذارى آب آشامیدنى, حق انشعاب, ضوابط آبها, یارانه آب و…. - قاعده اتلاف(1) - تأمّلى در ادلّه حجّیّت استصحاب این امر سبب شده نویسنده, به تجزیه و تحلیل مدارک استصحاب بپردازد. - التقریب بین مراتب الادلّة فى الاجتهاد نظر ادله به واقع, احکام اولیه و ثانویه و عناصرى که سبب پیش داشتن پاره اى از دلیلها بر پاره اى دیگر مى شوند. سپس جهت روشن گرى ترتیب منطقى, چند مرحله بحث مى شود: حکم شرعى واقعى, حکم شرعى که به منزله واقع است, مانند استصحاب, وظیفه شرعى در نبود حکم واقعى, مانند: دلیلهاى براءت شرعى, وظیفه عملى که عقل تعیین مى کند, مانند براءت عقلى. - استصناع نویسنده, پس از بررسى دیدگاه چند تن از فقیهان, استصناع را از چند جهت بررسى مى کند: 1. منحصر بودن سفارش ساخت درگذشته در چکمه, کوزه و کلاه و گسترش آن در این زمان به دیگر کالاها. 2. آیا سفارش ساخت, یک نوع قرارداد مستقل است؟ 3 . حکم سفارش ساخت از دیدگاه شریعت. - اجتهاد, معیارهاى ثابت نظریه هاى متغیّر - انتصاب و انتخاب 1. عموم فقیهان از سوى شارع مقدس برگزیده شده اند و گزینش یکى از فقیهان داراى شرایط به رهبرى از باب کشف مصداق اصلح است. 2. مشروع بودن حاکم, پس از وجود شرایط لازم (فقاهت, عدالت و…) بر اساس راى مردم است. یکى از کمیسیونهاى علمى مرکز تحقیقات علمى دبیرخانه مجلس خبرگان, به بررسى فقهى دو نظریه یاد شده پرداخته و این مقاله, گزارش گونه اى, از این کمیسیون است. - اجتهاد و نقش آن در جامعه اسلامى نقش اجتهاد در فقه, انگیزه تدوین مسائل اصولى به گونه علمى و فنى, تکامل تدریجى علم اصول, نخستین تدوین کننده علم اصول, علل پیدایش مذاهب اسلامى, سبب اختلاف فتاواى فقها, ویژگیها و شرایط مجتهد پیش از استنباط. - علائم و معیارهاى بلوغ شروع عبادت در دختران 9 سالگى و در پسران 15 سالگى است. در مسائل حقوقى و جزایى, تنها سنّ تکلیف ملاک نیست, بلکه تابع احراز جرم است; یعنى محاکم باید احراز کنند که مجرم از روى فهم و آگاهى کافى جرم را مرتکب شده و از طرف دیگر توان جسمى براى اجراى حدود داشته باشد و دهها شرط دیگر. - بلوغ دختران از منظر فقه اجتهادى در این مقاله, به دیدگاههاى متخصصان فیزیولوژى توجه ویژه اى شده است. - فقه تبلیغ از دیدگاه شیخ انصارى واجب بودن تبلیغ, ویژگیهاى تبلیغ اسلامى, هدفهاى تبلیغ اسلامى, وسائل تبلیغ, مجسمه سازى, موسیقى, روشهاى تبلیغ اسلامى, تحولات جارى در تبلیغ, علل ضعف تبلیغ اسلامى, رهنمودهاى عملى در بهبود تبلیغ اسلامى, ویژگیهاى مبلغ, مخاطبان تبلیغ, برنامه ریزى براى تبلیغ و…. - حکومت از مقوله وکالت نیست وى, با بیان ویژگیهاى وکالت از دیدگاه فقه, نظریه حکومت وکالتى را رد مى کند و در ادامه, ولایت بر انسانهاى فرزانه و آگاه را به بوته بررسى مى نهد. - نگاهى به وجوب عمره همراه با حج افراد و قران و…. 1. آیا کسانى که وظیفه انجام حج افراد یا قران دارند, بایستى پس از انجام این دو حج, عمره مفرده نیز به جا آورند, یا این که واجب بودن انجام در بعضى از موارد است و نه همیشه؟ 2. در مواردى که شخصى نسبت به عمره مفرده و حج قران و یا افراداستطاعت دارد, آیا لازم است ابتدا حج, سپس عمره را انجام دهد و یا این که پیش داشتن حج بر عمره مفرده واجب نیست و ممکن است عمره مفرده بر حج افراد و قران مقدم گردد؟ - فقه حکومتى دامنه فقه حکومتى, مبانى فقه حکومتى, اصلاحات در اصول و مسأله اجتهاد و تقلید, قالب مباحث فقهى و…. - فلسفه مجازاتهاى حدّى در این نوشتار, کیفیتهاى اجراى حدّ اعدام, مورد بررسى قرار گرفته است. - فقاهت و حکومت (1) در این مقاله, مبناى دو دیدگاه: انکار و اثبات روشن شده است. - احکام فقهى حشرات اجماع, صدق عنوان خبیث, وجود سمّ مضرّ, صدق عنوان مسوخ, روایات خاصه. بحث پایانى مقاله, شایستگى تذکیه پذیرى حشرات است که پس از بررسى دیدگاههاى موافق و مخالف, اصل عملى در هنگام شک مورد تحقیق قرار گرفته است. - بحوث فى القیادة والحکومة الاسلامیة 1. شرط اعلمیت در رهبر: در این بخش چگونگى حل اختلاف بین رهبر و مرجع و شرط اعلمیت در مرجع به بوته بررسى نهاده شده ا ست. 2. پیش داشتن ولایت بر قانون یا برعکس. 3. پاسخ به شبهه هایى که در کتاب (حکمت و حکومت) درباره حکومت اسلامى مطرح شده است. - فقاهت و حکومت (2) استنباط احکام, قضاوت, اجراى رأى قضایى, تصرف در امور حسبیه و تصدى در امر حکومت. در پایان به پرسش: (ولایت مطلقه چیست؟) پاسخ داده شده است. - حکم ضمانِ مالى که به عنوان ربا گرفته شده - اعتبار رأى اکثریت 1. بایستگى مشورت براى حاکم و مسؤولان دیگر, بستگى به ناآگاهى آنان از موضوع یا حکم دارد. 2. بایستگى رایزنى در تصمیم گیریهاى کلان پذیرفته است, امّا پس از رایزنى پیروى از دیدگاه مشاوران براى حاکم, لازم نیست و آنچه در مقام عمل, حجیت دارد, جمع بندى شخص حاکم است. 3. افزون بر این که رایزنى در تصمیم گیریهاى کلان نقش اساسى دارد, بر حاکم لازم است به دیدگاه اکثر مشاوران گردن نهد, حتى اگر خود با آن موافق نباشد. - تفاوت ربا و بهره بانکى 1. (ربا), به عنوان (بازده ثابت یا از پیش تعیین شده) تنها در اقتصادهاى معیشتى و ایستا (که در آنها قیمتهاى نسبى حتى در دراز مدت دچار نوسنهاى مهمّى نمى گردند) قابل تصور است. بهره سرمایه در نظامهاى جدید اقتصادى, به علت تغییرات دائمى قیمتهاى نسبى, مشمول تعریف بالا از ربا نیست. 2. ربا, پدیدارى ما قبل سرمایه دارى است و قابل قیاس با بهره, که کارکرد اقتصادى مهمّى در نظامهاى اقتصادى جدید دارد, نیست. 3. از لحاظ تاریخى, بهره سرمایه, منشأ کاملاً متفاوتى از ربا داشته است, به طورى که ملاحظه مى شود که ظهور آن در حقیقت علیه انحصار و سلطه ربا صورت گرفته است. 4. ربا به علت نقش مخرّب اجتماعى آن مورد نکوهش عقلانى متفکّران پیشین قرارگرفته است, در حالى که بهره سرمایه به دلیل کارکرد مهمّ اقتصادى و سازنده آن, در هدایت پس اندازها به سمت سرمایه گذارى, توجیهى عقلانى و اخلاقى دارد. - مسائل مستحدثه زکات فلسفه تشریع زکات با توجه به آیات و روایات, انحصار زکات در اشیاى نه گانه, جواز تکلیف مالى دیگر مانند: مالیات توسط حاکم اسلامى, احتساب مالیات به عنوان زکات, گسترش زکات به اوراق نقدى (پول امروزى), چگونگى تعیین نصاب پول (در صورت تعلق زکات به آن) تعلق زکات به دَیْن, تفاوت میان دَین مؤجّل و حالّى که وام دهنده به خاطر فرار از زکات مطالبه نمى کند, صدق عنوان دَیْن یا ودیعه بر پولهاى دربانک و حکم زکات آنها, حکم زکات مال التجاره, مطالبه زکات و…. - بررسى موضوع غناى حرام - اطلالة على فلسفة الفقه مقاصد شریعت, دایره نفوذ فقه, جایگاه فقه در بین دانشهاى دینى, رابطه فقه با دانشهاى دیگر, رابطه میان فقه و زمان, شیوه تحقیق در روایات, شیوه هاى تفسیر نصوص, روش تحقیق فقهى, مصادر فقه و اجتهاد. - دانش فقه مراد از (عقل عربى), عقل متکوّن و ساخته شده است; یعنى همه مبانى وقواعدى که فرهنگ عربى, چونان بنیادى براى به دست آوردن معرفت پیش مى کشد, یا به دیگر سخن به مثابه نظامى معرفتى تحمیل مى کند. - فلسفه فقه وجودعلمى به نام: (فلسفه فقه) و تعریف آن, ارتباط فلسفه فقه با کلام و اخلاق و اصول و تفسیر و علم الحدیث, ارتباط فلسفه فقه با فلسفه فعل و فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و فلسفه سیاسى و فلسفه اقتصاد, فلسفه فقه توصیفى است یا توصیه اى؟ آثار و فواید فلسفه فقه, اهم مسائل فلسفه فقه و…. - تعدد مدّعى علیه در قسامه(1) نویسنده در این مقال, به بررسى ماده 252 قانون مجازات اسلامى مى پردازد: (در صورتى که تعداد مدّعى علیه بیش از یک نفر باشد, مدعى باید براى اثبات ادعاى خود, در مورد هر یک, پنجاه قسم ادا نماید….) - کفّارة القتل کفارة القتل الخطئ, تشدید الکفارة, الکفارة تخصص بموارد صدق عنوان القاتل, تجب الکفارة بقتل المسلم, وجوب الکفارة بقتل الجنین بعد ولوج الروح فیه, لو اشترک جماعة فى قتل واحد,اذا کان القاتل للمسسلم هو الصبى او المجنون فهل علیهما کفّارة؟ لو قتل انسان مَن اباح الشرع قتله و…. - مهادنه (قرارداد ترک مخاصمه و آتش بس) آیة الله العظمى خامنه اى, با این نگاه و از این زاویه, با اشراف بر نیازهاى جامعه امروز ما, بحثهایى را در فقه اسلامى, با عنوان (سلسلة بحوث فى فقه الحکم الاسلامى) تدریس و تدوین کرده. این مقاله, ترجمه کامل مبحث (مهادنه) از آن سلسله بحثهاست. مهادنه در اصطلاح, براى بیان صلح موقّت بین مسلمانان و گروهى از کافران حربى به کار مى رود; از این روى بر آن, موادعه و معاهده که گویاى حالت ناپایدار است, اطلاق مى شود. در این نوشتار, عنوانهاى زیر به چشم مى خورد: حکم مهادنه, لزوم مصلحت (در جایز بودن مهادنه), لزوم تعیین مدت, ذکر شروط در عقد هدنه. در ادامه, تحت عنوان: (دیگر احکام هدنه) به این احکام پرداخته شده است: 1. اقدام به صلح به دست امام است و یا کسى که از سوى امام بر این کار گمارده شده است. 2. آیا مى توان عوض مالى را در هدنه شرط کرد؟ 3. آیا جایز است مسلمانان خود پیشنهاد کننده صلح باشند یا جایز بودن آن بستگى به پیشنهاد کافران است؟ 4. در چه مواردى نقض هدنه جایز است؟ متن عربى مقاله, درپایان مجله آمده است. - مسجد و غیر مسلمانان (یا ایّها الذین آمنوا انما المشرکون نجس فلایقربوا المسجدالحرام بعد عامهم هذا وان خفتم علیه فسوف یغنیکم الله من فضله ان شاء اِنَّ اللّه علیکم حکیم.) در کتابهاى فقهى و اصولى ما, همیشه وجود مصالح و مفاسد, به عنوان یک پیش فرض و اصل مسلّم پذیرفته شده است و تنها به نتیجه هاى بار شده بر آن پرداخته اند; اما نویسنده در این مقاله اصل این پیش فرض را مورد مطالعه قرار داده است. - موسیقى از نگاهى دیگر تأثیر آگاهیهاى فرا فقهى و بیرون دینى در فهم فقهى, شیوه کاربرد دانشهاى غیردینى در فهم متون دینى, نیاز فقه به دانشهاى غیرحوزوى در شناخت موضوع احکام, تبیین (نقش زمان و مکان در اجتهاد) و (ناکافى بودن اجتهاد مصطلح), ناکافى بودن اطلاعات لغوى و ادبى در فهم متون دینى, تأثیر ابهام فتاواى فقهى در سوء استفاده و برداشتهاى نادرست, ضرورت بازنگرى موضوع موسیقى و مراجعه مجدّد به نصوص دینى در پرتو آن دانسته ها, نقداستفاده ازتغییرات مبهم در مقام بیان حکم شرعى, تقسیم موسیقى با توجه به کاربردهاى گوناگون آن و ارائه تعریف روشنى از هر قسم و…. - محارب کیست و محاربه چیست (1) در بخش نخست این مقاله, تنها مفاد آیه محاربه بررسى شده است: (انّما جزاء الّذین یحاربون الله ورسوله و یسعون فى الارض فَساداً اَنْ یُقَتلوا او یصلّبوا او تقطّع ایدیهم و….) تاریخچه هنر, تعریف هنر, نمودها و ویژگیهاى هنر, وجه مشترک هنرها, وصف هنر به کمال, مصادیق هنر, سوء استفاده از هنر, لزوم به کارگیرى هنر در مسیر تعالى بشر, جایگاه تازه هنر, لزوم تحول دیدها نسبت به هنر و هنرمند, لزوم پرهیز از آزردن خاطر هنرمندان, وجوب رعایت موازین اسلامى در به کارگیرى هنر, جنسیت هنرمند, شرایط هنرمند مطلوب, دیدگاه پیشوایان دینى در مورد هنرمندان, جایگاه شاعران و خوانندگان نزد رسول خدا(ص) و امامان(ع) و…. - ولایة الفقیه امت و ولایت فقیه, حدود ولایت فقیه, شرایط ولى فقیه, قانون و ولایت فقیه, ولایت و مرجعیت و…. حقوق نویسنده در این سلسله مقاله ها به چند نمونه از اصطلاحهاى نادرست اشاره دارد. در این بخش, اصطلاحهاى جرم خاص انتظامى, جنایى, حقوقى, دادرس و دادستانى بررسى شده اند. - دادخواهى و دفاع در قانون اساسى (1) مبانى حق دادخواهى و دفاع, موقعیت حق دادخواهى و دفاع در قانون اساسى, تصمیمات حق دادخواهى و دفاع در قانون اساسى. - جنون در ماده 51 قانون مجازات اسلامى منصور فرخ سیرى, سلام, 8/10/76 در ماده 51 مقرر مى دارد: (جنون در حین ارتکاب جرم, به هر درجه که باشد, رافع مسؤولیت کیفرى است.) نویسنده, به شرح, واژه (جنون) را در این ماده, مورد بررسى قرار مى دهد و دیدگاه شمارى از حقوقدانان را که جرم مجنون را جرم ندانسته اند, به نقد مى کشد. - مبناى فقهى و حقوقى قراردادهاى پیش فروش خودرو نویسنده, پس از بررسى موضوع, به این نتیجه مى رسد: اگر تولید کننده, به طور یک جانبه و با استفاده از موقعیت برتر خود, بهاى مورد معامله را, حتى بسیار گران تر از حد معمول و قیمت تمام شده معین کند, از نظر حقوقى چنین توافقى اعتبار دارد. - اسلام و سکوت قانون (1) آیا در سیستم قانونگذارى اسلام, نبود قانون وجود دارد یا خیر؟ بر فرضِ نبود قانون, فلسفه بیان نکردنِ حکم همه رخدادها چیست؟ آیا این, کاستى شریعت اسلام به شمار نمى آید؟ براى پر کردن این خلأها چه باید کرد؟ عمل بر اساس روح دین و شریعت و همچنین عرف و عادت مسلّم, تا چه اندازه در اسلام, درخور پذیرش است؟ نقش حاکم اسلامى در این موضوع, تا چه اندازه است؟ آیا عوامل دیگرى, مانند: مردم, عقل و… در این عرصه مى تواند کارساز باشد؟ - وضعیت حقوقى اطفال نامشروع در حقوق ایران پس از رأى 617 ـ 6/4/1376 هیأت عمومى دیوان عالى کشور در این رأى وحدت رویه آمده است: (زانى پدر عرفى طفل تلقى و نتیجتاً کلیه تکالیف مربوط به پدر از جمله اخذ شناسنامه بر عهده وى مى باشد و حسب ماده 884 قانون مدنى صرفاً موضوع توارث بین آنها منتفى است.) نویسنده, با بررسى آثار این رأى, با توجه به دیدگاههاى فقهى حضرت امام خمینى و آیت اللّه العظمى گلپایگانى, این رأى را مى پذیرد. - فرزند خواندگى در حقوق ایران به طور طبیعى این امر در قانون مدنى نیز, پذیرفته نیست, لیکن براساس قانون حمایت از کودکان بى سرپرست, مصوب 1353, فرزند خواندگى, پذیرفته و داراى پاره اى از آثار حقوقى است. نویسنده در این مقال, به گزاره ها و مقوله هاى زیر درباره فرزند خواندگى پرداخته است: شرایط سرپرستى, شرایط طفل, فسخ سرپرستى, پیامدهاى سرپرستى, نکاح فرزند خوانده مجنون, نکاح فرزند خوانده دختر, وصایت و شناسایى اقرباى طفل. - بررسى و نقد ماده 236 قانون مجازات اسلامى (اگر کسى به قتل عمدى شخصى اقرار کند و پس از آن, دیگرى به قتل عمدى همان مقتول اقرار نماید, درصورتى که اولى از اقرارش برگردد, قصاص یا دیه, از هر دو ساقط است و دیه از بیت المال پرداخت مى شود و این, در حالى است که قاضى احتمال عقلایى ندهد که قضیه توطئه آمیز است.) مستند این حکم, روایتى است از امام صادق(ع) که از دیدگاه نویسنده, سند آن ضعیف است و بر فرض درستى سند, مربوط به یک موقعیت و وضعیت شخصى است و نمى توان حکم آن را گسترش داد. بنابراین, براساس فتواى شمارى از فقیهان, ولیّ دم, در قصاص یا مطالبه دیه از هر کدام, مخیّر است, مگر این که رجوع کننده در زمان اقرار, بى عقل یا نابالغ, یا بى اختیار و بى قصد باشد که در این صورت, فرد دوم محکوم به مجازات مى شود. - قاضى تحکیم - وضعیتِ (گذشت) در قانون مجازات اسلامى (1) (جرایم مندرج در پاره اى از مواد قانون مجازات اسلامى, جز با شکایت شاکى خصوصى قابل تعقیب نیست و با گذشت او, دادگاه مى تواند در مجازات, تخفیف دهد, یا با رعایت موازین شرعى, از تعقیب مجرم صرف نظر کند.) نویسنده ضمن ارائه سابقه (گذشت) در تاریخ حقوق جزاى ایران, به تحلیل این ماده مى پردازد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 |