تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,384 |
فقه و حقوق در مطبوعات | ||
فقه | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 16-15، فروردین 1377، صفحه 352-380 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
آیات الاحکام در آثار شهید مصطفى خمینى در تفسیر شهید مصطفى خمینى دو ویژگى برجسته وجود دارد: 1. توجه ویژه به آیات در بخشهاى فقهى و اصولى. 2. گونه گونى و گستردگى برداشتها و نگاهى گسترده به آیات الاحکام. این ویژگیها, نویسنده را بر آن داشته است, تا در این مقال, برداشتهاى فقهى قرآنى این شهید بزرگوار را به بوته بررسى نهد. پیش از بیان دیدگاه هاى شهید, اشاره اى کوتاه به پیشینه نگارش آیات الاحکام, آغاز و شیوه تدوین آن شده است. رویکردهاى نوین استاد در دانش اصول در این مقال, به زوایایى از دیدگاه هاى ایشان, نگاهى گذرا شده است و در آن, عنوانهاى زیر به چشم مى خورد: دیدگاه انتقادى, دیدگاههاى روش شناختى و اصلاحى, رویکردهاى نوین در مسائل اصولى. نقد مکتبهاى اصولى از دیدگاه شهید مصطفى خمینى نویسنده مى کوشد تا دیدگاههاى شهید مصطفى خمینى را در (نقد اصولى) ارائه دهد. جستارهاى این نوشتار در سه مدار سامان گرفته است: نقد همه, نقد همه زمینه ها, نقد همیشگى. المتکلّمون واصول الفقه اجتهاد پویا لازمه دین ماندگار نویسنده هفت دلیل, به عنوان اهرمهاى راهگشا از دیدگاه شهید مطهرى, مبنى بر این که اسلام در هیچ زمانى به بن بست نخواهد رسید, آورده است. رسالة القاهر 1. پیوند اعضاى خوک به بدن انسان. 2. عقیم ساختن مرد و زن. 3. اجاره دادن رحم, تا نطفه بارور شده زن و شوهرى در آن پرورش یابد. 4. منجمد ساختن نطفه زن یا شوهر, تا چند سال بعد مورد استفاده قرارگیرد (در مثل اگر زن فوت کرد, تخمک او با منى شوهر بارور شود سپس در رحم زن دیگر قرار داده شود یا اگر شوهر فوت کرد, همسر با نطفه او بارور گردد.) 5. نظر دادن در مورد جنس جنین. مجال الاجتهاد و مناطق الفراغ التشریعى مجال الاجتهاد فى نطاق التشریع المنصوص, مجال الاجتهاد فى نطاق الفراغ التشریعى, الاستنباط فى مجالات الفراغ التشریعى, سلطة التشریع الاجتهادى فى مجالات الفراغ التشریعى, وجه الفرق بین التشریع للموضوعات الخارجیة وغیرها, سنخ الحکم المشرّع, الدلیل على سلطة التشریع الاجتهادى فى منطقة الفراغ, امثله على التشریع الولایتى فى منطقة الفراغ التشریعى, مرونة الشریعة الاسلامیّة, الصحیح فى قضیّة مرونة الشریعة و…. پیوند اخلاق و فقه مفهوم اخلاق از نظر لغت و اصطلاح, موضوع علم اخلاق, هدف علم اخلاق, قاعده مندى اخلاق, بسترهاى شکوفایى اخلاق: (تربیت, عبادت, تعقل و تفکّر و روابط اجتماعى) نظرى به مفهوم فقه, عظمت فقه و فقیه, موضوع فقه, وحدت قلمرو اخلاق و فقه از حیث موضوع, غایت و فلسفه فقه, قلمروهاى مسائل فقه, وجود ملاکات اخلاقى در احکام فقهى (ملاکهاى پاکیها, مصلحت و دفع مفسده, فضیلت و سعادت, عدالت), اشکال تعاون در توازن اجتماعى, حد فارق اخلاق فقهى و اخلاق غربى, تجلّى ملاک اخلاقى عفّت در فقه. پیش بها (بیعانه) در این مقاله, پرسشهاى زیر مطرح شده است: این توافق آغازین چه حکمى دارد؟ آیا هیچ الزامى نمى آورد, یا انشاى اجاره است و پیش بها بخشى از اجرت شمرده مى شود, یا آن که این کار, خود عقد مستقلى است؟ براى روشن شدن مسأله, دو جنبه بررسى شده است: الف . حکم توافق بر خرید و فروش یا اجاره و این که آیا چنین توافقى الزام آور است یا نه؟ ب . حکم پیش بها (بیعانه) و این که باید آن را چه عنوانى داد؟ بیعت و نقش آن در حکومت اسلامى بیعت نزد لغویان, بیعت در کلام دانشمندان, اقسام بیعت, مراتب بیعت, چگونگى بیعت, بیعت نزد شیعه و سنى, بیعت در قرآن و اخبار, بیعت در تاریخ اسلام, مفهوم بیعتها, نقض بیعت, تجدید نظر در بیعت, بیعت در روزگار معاصر, نقش بیعت در تحکیم ولایت فقیه, نمود بیعت در عصر غیبت و…. ملاک حلیت و حرمت پرندگان در این مقاله راه چاره ناسازگارى نشانه هاى حلال و حرام بودن در پرندگان تبیین شده است. تلقین الموتى وحکم الشریعة الاسلامیة 1 . تلقین در حالِ جان کندن مستحب است. 2 . تلقین پس از دفن مرده از راه سنت صحیح ثابت نشده است. 3. طلب بخشش و دعا براى مرده بر قبر او مستحب است. تلقیح مصنوعى (2) گرفتن نطفه زن و شوهر و قراردادن آن در رحم همان زن یا همسر دیگر آن مرد یا در رحم کنیز او, گرفتن نطفه از مرد و زنى نامحرم و قراردادن در رحم زنى محرم یا نامحرم, یا در رحم همان زن و یا در رحم حیوان, گرفتن نطفه از انسان و ترکیب آن با نطفه حیوانى و کاشتن آن در رحم زنى نامحرم یا محرم یا در رحم حیوان, گرفتن آب مرد و ترکیب آن با ماده اى گیاهى به جاى نطفه زن و کاشتن آن در رحم انسان یا حیوان, گرفتن هر دو آب از دو حیوان یا از دو گیاه و یا یکى از حیوان و دیگرى از گیاه و کاشتن در رحم انسان یا حیوان. التوریق و حکمه فى الشریعة الاسلامیّة برخى مباحث فقهى در تفسیر شهید مصطفى خمینى این مقال, در پى آن است تا مباحث فقهى کتاب (تفسیر القران الکریم) نگاشته شهید مصطفى خمینى را در معرض دید خوانندگان قراردهد. با این هدف که نشان داده شود بسیارى از آیات قرآن کریم که تاکنون فقهى تلقى نشده اند, مى توانند کاربرد فقهى داشته باشند. حکومت و رهبرى در اسلام فقاهت و حکومت تبیین ولایت فقیه و اطلاق آن, دلایل عقلى و نقلى ولایت فقیه, نقد و بررسى دو نظریه انتصابى و انتخابى بودن ولى فقیه و نسبت حکومت دینى با دموکراسى. الحسبة ودورها فى بناء المجتمع الاسلامى(1) حسبه, همانا امر به معروف و نهى از منکر است, با شرایطى. در این مقاله مشروع بودن حسبه, از کتاب, سنت و اجماع اثبات شده و در ادامه در نوع وجوب آن بحث شده که آیا واجب عینى است یا کفایى؟ نویسنده نظر جمهور علما را, که همانا کفایى بودن حسبه باشد, از دیگر نظرها برتر مى داند و مى پذیرد. قانون دیات موانع راهکارها(3) قانون دیات موانع راهکارها (4) از نظر ایشان, اگر سلامت چشم یک نفر بستگى داشته باشد بر پیوند قرینه, پزشک, خود, مى تواند از چشم مردگان قرنیه بردارد و به چشم این شخص, پیوند زند و از باب (الضرورات تبیح المحذورات) نیازى به اجازه از اولیاى میت یا وصیت او یا چیزهاى دیگر نیست, ولى دیه یا ارش آن عضو را باید از شخصى که احتیاج به این پیوند دارد, گرفت و در امور خیریه به نیت میّت, هزینه کرد. دیه زن, نصف مرد است; یعنى اگر مردى زنى را کشت باید نصف دیه مرد را بپردازد سپس قصاص صورت گیرد. نمى توان در مقابل چنین احکامى اجتهاد کرد. اما به نظر ایشان, باید راه حلى پیدا کرد و آن راه حل این است: اگر اولیاى زن, توان پرداخت نصف دیه را نداشتند, باید از بیت المال پرداخته شود و قصاص انجام گیرد. نقدى بر مطلبى پیرامون قانون دیات موانع راهکارها (1) تأثیرگذارى بررسى مسائل فقهى بر نگرش فقهى و حقوقى فقیه غیر درخور انکار است; اما آنچه در این بررسى تاریخى بسیار ضرورى مى نماد, توجه به دو مطلب است: 1. داعیه تشکیل حکومت مرکزى و فرا قبیله اى از همان روزهاى نخست دعوت آشکار اسلام و در سالهاى بعد در اندیشه و روش پیامبراکرم(ص) دیده مى شود. 2. پایان تشریع و قانونگذارى اسلامى, نزدیک به پایان زندگى پربرکت پیامبر اسلام(ص) است. با نظر به این دو مطلب, بررسى تاریخى تحمیل دیه بر عاقله, بررسى شده است. قاعدة بطلان ربح مالم یُضمن (المنع عن الاسترباح برأس المال غیر المضمون على مالکه.) در این مقاله عنوانهاى زیر به چشم مى خورد: مدرک هذه القاعدة, النهى عن سلف و بیع او بیع وسلف, النهى عن بیعین فى بیع و عن شرطین فى بیع, النهى عن بیع ما لم یقبض و عن بیع ما لیس عندک, النهى عن ربح مالم یضمن, الاعتراضات الواردة على هذا المعنى و تطبیقات وردت فى الروایات. صفات رهبرى در بازنگرى قانون اساسى (اعلمیت) مهدى مهریزى, حکومت اسلامى, شماره 5, پاییز 76. نویسنده پس از بررسى مذاکرات بازنگرى قانون اساسى, آراى فقها و صاحب نظران و بررسى روایات باب, به این نتیجه مى رسد: 1. اعلمیت در روایات باب تنها مرجح نیست, بلکه اولویت و اقوائیت نیز در احادیث مطرح شده است. 2. شرط اعلمیت براى حاکم فراتر از معناى اصطلاحى فقهى (دانش فقهى بیش تر داشتن از دیگران) است. 3 . عالمان دینى در امر مرجعیت, آن گاه که به گونه اى زعامت دینى را همراه داشته باشد, بر اعلمیت فقهى تکیه نداشته اند و امور دیگرى, چون: آگاهى سیاسى و بینش اجتماعى را لازم مى دانسته اند. رهبرى و زعامت سیاسى در اسلام در این مقال, اجمالى از مسائل مربوط به (ولایت مطلقه فقیه) آمده که شرح آن و بیان مواضع شبهه و توضیحات لازم, به گونه سلسله مقالات در شماره هاى آینده مجله مى آید. مسائل مستحدثه زکات فلسفه تشریع زکات, مقرّر ساختنِ غیر از خمس و زکات بر مردم توسط حاکم اسلامى, مالیات به عنوان زکات, زکات نقدین شامل اوراق نقدیه؟ تعلق زکات به دین, و دیعه یا دین بودن پول در بانک, زکات مال التجارة, انحصار زکات در اشیاء نه گانه و…. تولى المرأة منصب القضاء بین تراثنا الفقهى و الواقع المعاصر 1. جایز نبودن. 2. جایز بودن. 3. در بعضى حالات جایز و در بعضى حالات غیرجایز. نویسنده سپس, دلیلهاى کسانى که جایز نمى دانند و کسانى که جایز مى دانند را مطرح و بررسى کرده و در پایان, نتیجه مى گیرد: قضاوت براى زنان جایز است. مقاله براساس مذاهب پنج گانه اسلامى نگارش یافته است. ضوابط شرعى اشتغال بانوان عنوانها: جواز اشتغال, محدویت اشتغال, حقوق مرد بر زن, مسأله تزاحم, مصلحت و مفسده, نگاهى به قانون مدنى ایران, منافات اشتغال شوهر با مصالح خانواده, شوهر محجور. شایستگى زنان براى قضاوت و مناصب رسمى درباره اجماع دو خدشه وارد ساخته اند: نخست آن که: اجماع یاد شده, مدرکى است و متکى به روایات یاد شده. دو دیگر: در مسأله, مخالف وجود دارد: میرزاى قمى و محقق اردبیلى درباره روایات یاد شده گفته اند: اسناد تمامى آنها ضعیف یا مرسل است; از این روى, در خور استناد نیستند. پس اصل جواز, حاکم است و مانعى از قضاوت زن با عنوان رسمى وجود ندارد. نویسنده در این مقاله به خدشه هاى بالا پاسخ گفته و ثابت کرده است که زنان شایستگى قضاوت, بلکه مطلق پستهاى حساس را ندارند. ولایت شرعیه مطلقه فقیه از دیدگاه آیت اللّه نجابت شیرازى انگیزه وى در این جزوه, که نخستین بار در سال 1358 و پس از پیروزى انقلاب منتشر شد, پاسخ گویى به جریانهاى مخالف ولایت فقیه بوده است که در لابه لا, نکته هاى مهم و روشن گرى را درباره ولایت مطلقه فقیه به قلم مى آورد. شایستگى زنان براى عهده دار شدن قضاوت نویسنده, پس از بررسى, دقیق و همه سویه, به این نتیجه مى رسد: بر شرط مرد بودن قاضى دلیلى استوار وجود ندارد که دل را آرامش بخشد. برداشتى تازه از فقه حقوقى زن (مرکز شؤون العمل النسوى) در لبنان مجموعه این گفت وگوها را در قالب کتاب, قرائة جدیدة لفقه المرأة الحقوقى, چاپ و منتشر کرده است. نگاهى به مالکیت صنعتى توزیع و قیمت گذارى در مقدمه مقاله, به تدبیر (همگرایى) بین دو نظام سرمایه دارى و سوسیالیسم که به خاطر آشکار شدن دشواریهاى ناشى از زیاده روى و کُندروى در آن دو گرفته شده, اشاره گردیده و در ادامه, به شش موضوع زیر پرداخته شده است: مالکیت محدود در اسلام, بیانى کوتاه از مکاسب محرّمه, تسهیلات دولتى و توزیع آن, برخى از پرداختهاى مالى در اسلام نظیر خمس و زکات, مشروعیت سود (مقایسه بین سه نظام سرمایه دارى و سوسیالیسم و اسلام), معیار قیمت گذارى عادلانه. شهرسازى و احداث خیابانها از سوى دولت از آن جا که این بحث, پیوستگى تنگاتنگى با بحث از زمین و گونه هاى آن دارد, در مقدّمه, به گونه هاى زمین, اشاره شده است. نگرشى جدید در حکم عمره مفرده در گذشته استطاعت عمره مفرده از آن روى که بیش تر با وسایل ابتدایى و غیرماشینى انجام مى گرفت, جداى از استطاعت حج تمتّع, مطرح نبوده, بویژه براى شیعیان که بیش تر آنان با مکّه مکرّمه فاصله بسیار دارند. اما, اکنون که استطاعت عمره مفرده با حج تمتّع تفاوت دارد و افرادى ممکن است تنها نسبت به عمره مفرده استطاعت یابند, این پرسش پیش مى آید: آیا عمره مفرده بر آنان که از مکه دورند و نسبت به حج استطاعت ندارند واجب است یا نه؟ و…. نویسنده در این مقال, تلاش مى ورزد که به این پرسش پاسخ دهد. قاعده غرور, محمد رحمانى پرسشهایى پیرامون قاعده غرور, مفهوم لغوى غرور, ادله اعتبار قاعده (نبوى, اجماع, بناى عقلا, قاعده تسبیت, قاعده لاضرر, روایات خاصّه), دامنه بحث, موارد به کارگیرى قاعده در فقه و قاعده از نگاه قانون مدنى. موارد مصرف فئ, آیت اللّه جوادى آملى (و ما افاء الله على رسوله منهم فما او جفتم علیه من خیل ولارکاب ولکن الله یسلّط رسله على من یشاء والله على کل شئ قدیر, ما افاء الله على رسوله من اهل القرى فللّه وللرّ سول ولذى القربى و الیتامى والمساکین وابن السبیل کى لایکون دولة بین الاغنیاء منکم وما اتاکم الرّسول فخذوه ونهاکم عنه فانتهوا واتّقوا الله ان الله شدید العقاب.) فقه جواهرى و ویژگیهاى آن 1. برجستگیها و ویژگیهاى فقه جواهرى. 2. حکومت, فلسفه علمى فقه. 3 ـ مدیریت فقهى. فئ در نظام اسلامى(1) قسمت مهم مال, انفال و فئ است; یعنى دریاها, صحراها, معادن, کوه ها, جنگل ها و مانند آن که در آمد اصلى یک کشور است. وقتى این اموال, به دست معصومان(ع) و یا جانشینان آنان باشد, به گونه درست, توزیع مى کنند. نگاهى به دیدگاههاى فقهى شهید مصطفى خمینى 1. بررسى حرام بودن غنا. 2. تصویرگرى و مجسمه سازى. 3. مالیات و بایستگى پرداخت آن به حکومت اسلامى. 4. برابر قاعده بودن حق شفعه و حق رهگذر. 5. تعیین آب کر. قاضى تحکیم یا سیاست خصوصى سازى قضاوت (طرفین دعوا, در صورت توافق مى توانند براى احقاق حق و فصل خصومت به قاضى تحکیم مراجعه نمایند.) نویسنده در دوبخش, به شرح این ماده از قانون پرداخته است; در بخش نخست به تحلیل حقوقى ماده 6 و در بخش دوم به پاسخ گویى به پرسشهایى درباره قاضى تحکیم, از جمله: دلیل مشروع بودن قانون تحکیم, قاضى تحکیم در زمان غیبت, دامنه کار برد قاضى تحکیم, نفوذ رأى قاضى تحکیم, اجراى حکم توسط قاضى تحکیم و…. مسجد و هنر در فقه 1. حکم استفاده از فیلمهاى سینمایى در مسجد؟ 2. چگونگى استفاده از هنرهاى تجسّمى در مسجد؟ 3. حکم استفاده از هنرهاى آوایى در مسجد, مانند قصّه سرایى؟ 4. حکم برگزارى شب شعر در مسجد؟ تحدید النسل و موقف الشریعة منه در بین مسلمانان و جامعه اسلامى, بررسى این راهها, از چشم انداز فقه است. نویسنده چنین ره مى پوید و در این نوشتار, راههاى جلوگیرى از باردارى را, از دیدگاه فقه بررسى مى کند. نویسنده, در نتیجه و پس از بحث و بررسى, کنترل جمعیت را ضرورى نمى داند. جولة فى مبانى ولایة الفقیه الولایة على العقلاء, الولایة فى البحث الکلافى, الولایة فى الروایات, دور مجلس الخبراء فى الولایة, ضرورة الولى فى رؤیة العقل, الولایة والسیاسة, دور الشعب فى انتخابات الولى الفقیه, تحریف المناصب وضرورة الرجوع للخبراء, تناقض ولایة الفقیه ورأى الامّة و…. نصاب فقاهت در ولایت(1) این سؤال از زوایاى گوناگون, جاى بررسى دارد: 1. دیدگاه حضرت امام خمینى درباره شرط اعلمیت. 2. قانون اساسى به عنوان میثاق ملّى و نظامنامه حکومت اسلامى. 3. ادله عقلى و نقلى ولایت فقیه. 4. روایات خاصه اى که از اعلم وافقه بودن امام و ولى امر, سخن به میان آورده اند. 5 . فقهاى مذهب. در این مقاله به گونه گذرا به کلیه موارد فوق پرداخته شده است. دیدگاه هاى شهید مصطفى خمینى درباره ولایت و حکومت اسلامى در این مقاله, به پاره اى از دیدگاه هاى ایشان که اهمیت بیش ترى دارند اشاره شده است: پیوند دین و حکومت, دلیلهاى ولایت فقیه, قلمرو ولایت فقیه, ولایت مطلقه فقیه, شرایط حاکم اسلامى, ولایت یا وکالت و نیابت حاکم اسلامى. ضرورت حکومت یا ولایت فقها در عصر غیبت نویسنده با پرهیز از بحثهاى حاشیه اى و با طرح صلب موضوع, به گونه اى روش مند و با استناد به مبانى فقهى, بایستگى حکومت و ولایت فقیهان را در عصر غیبت, ثابت کرده و روشن ساخته که ولى فقیه جامع الشرایط, از همه اختیارات امام معصوم(ع) در عرصه حکمرانى برخوردار است. این بحث تحت عنوان: (ضرورة وجود الحکومة او ولایة الفقهاء فى عصر الغیبة) توسط دارالقرآن الکریم در سال 1415هـ.ق. به چاپ رسیده است. ولایت فقیه و نقش خبرگان در آن نویسنده در این مقاله, به پرسشهاى بالا پاسخ مى دهد و گزاره هاى دیگر را در این زمینه به بوته بررسى مى نهد, با این عنوانها: قانونگذارى و رهبرى در اسلام, رهبرى پس از رحلت پیامبر اسلام, وظیفه ما در زمان غیبت, مناصب فقها, حاکمیت فقها در امور قضایى, برادران اهل سنت و رهبرى, انتخاب رهبر, معیار رهبرى شیعه در زمان غیبت, نقش مردم در انتخاب رهبر و…. حقوق در این مقاله, مقاله بالا به بوته نقد و بررسى نهاده شده است. الکلیسم, جنون و مسئولیت کیفرى در این نوشتار, پرسشهاى مطرح شده, از جمله آیا در واقع, الکل جنون مى آورد؟ اگر جنون آور است. چه پیامدهاى حقوقى دارد؟ حقوق و قلمرو آزادیهاى بخش خصوصى در نظام اقتصادى اسلام از محتواى بحث و یادآورى خود نویسنده به دست مى آید که این بررسى, یک بررسى مقدماتى است و مى تواند پیش درآمدى باشد بر این گونه بحثها. حق تلخیص تعلیق تعقیب در این بحث, سعى شده مسائل و گزاره هاى مهم تعلیق تعقیب, به گونه فشرده, مورد بحث و بررسى قرار گیرد. این مقاله از هفت گفتار زیر سامان یافته است: منشأ قانونى و قلمرو تعلیق تعقیب, شرایط تعلیق تعقیب, مدت تعلیق, آثار تعلیق, الغاء و خاتمه تعلیق, تعلیق تعقیب انتظامى قضات. تعلیق اجراى مجازات (1) الف. تعلیق پى گیرى که در مرحله تحقیقات اوّلیه صورت مى گیرد. ب . تعلیق اجراى مجازات که پس از رسیدگى و تعیین مجازات در ضمن حکم محکومیت در نظر گرفته مى شود. نویسنده, در مقدمه, فایده هاى تعلیق و تفاوت آن با تخفیف را بیان داشته و عنوانهاى زیر را طرح و بررسى کرده است: تاریخچه و سیر تطوّر تعلیق اجراى مجازات, قلمرو تعلیق, وظایف و اختیارات دادگاه. تعلیق اجراى مجازات (2) شرایط شکلى تعلیق اجراى مجازات, وظایف محکوم علیه, مدّت تعلیق, افزایش مدّت, محکومیتهاى غیردرخور تعلیق, حق الناس و موانع تعلیق. 4 تعلیق اجراى مجازات (3) آثار تعلیق اجراى مجازات, خاتمه و الغاء تعلیق. خاتمه والغاء تعلیق در صورتهاى زیر متصوّر است: عدم تبعیت از دستورات دادگاه, ارتکاب جرم جدید, کشف سابقه محکومیت, انقضاء مدت تعلیق. شیوه احراز جنون و ارزش نظریات کارشناسى در این زمینه در این نوشتار, دیدگاه هاى گوناگون مورد بررسى قرار گرفته است. حقوق بشر و کشورهاى اسلامى پیشینه حقوق بشر, مشروطه خواهى و حقوق, حقوق زنان, جنبشهاى حقوق بشر, کشورهاى اسلامى و حقوق بشر بین الملل. تجدید نظر در دعوى عمومى در حقوق ایران (1) از نظر نویسنده از نقاط پر ابهام در این قانون, مسأله تجدید نظر در دعوى عمومى است و این که مقام درخواست کننده تجدید نظر در احکام, مربوط به دعاوى عمومى است. در این راستا این پرسشها پیش مى آید: چه کسى از احکام مربوط به دعاوى عمومى و یا به عبارت دیگر, حیثیت عمومى جرم درخواست تجدید نظر مى کند؟ آیا خود قاضى؟ شاکى؟ یا متهم؟ آیا در این قانون مقامى وجود دارد تا این وظیفه خطیر را بر دوش کشد؟ اعاده دادرسى در احکام داورى 1. حکمى که از دادگاه تجدید نظر صادر شده است. 2. حکم ضرورى مرحله نخستین که به طور قطعى صادر گردیده است و با حدوث یکى از جهات اعاده دادرسى در دادگاه صادر کننده, حکم اقامه مى شود. علت فوق العاده بودن راه بالا آن است که اعتراض بر حکم صادره و قطعیت یافته از مجارى عادى و معمول مقدور نیست. موضوع بحث این مقاله, برابرسازى اعاده دادرسى با مسأله داورى است. به دیگر سخن, آیا احکامى که از سوى داور صادر مى شود و مراحل قانونى خود را پیموده و قطعیت یافته است, شایستگى طرح اعاده دادرسى را دارد یا نه؟ جرائم رانندگى در قانون مجازات اسلامى (1) جرائم رشا و ارتشا در قوانین جزایى ایران (1) در بخش نخست از این سلسله مقالات, عنوانهاى زیر به چشم مى خورد: معناى لغوى و اصطلاحى رشوه, مقایسه هدیه با رشوه, دلیلهاى حرام بودن رشوه, سیر تحول قوانین تصویب شده در خصوص رشا و ارتشا, در پیش و پس از انقلاب اسلامى, دادگاه صالح براى رسیدگى به جرایم رشا و ارتشا, عناصر اختصاص جرم یا ارکان تشکیل دهنده جرم. جرائم رشا و ارتشا در قوانین جزایى ایران (2) مجازات ارتشا یا عنصر قانونى جرم ارتشا, مجازات شروع به جرم ارتشا, تخفیف مجازات مرتشى, تعلیق مجازات ارتشا, عناصر یا ارکان اختصاصى جرم رشا, عنصر مادى جرم رشا و اجزاى آن, عنصر روانى جرم رشا, عنصر قانونى جرم رشا یا مجازات راشى, موارد معافیت راشى از مجازات, مجازات دلاّل یا واسطه در جرم ارتشا, علل و ریشه هاى بروز جرم رشا و ارتشا و راه حل هاى جلوگیرى از آن. زن و سیاست, گرایشها و نگارشها در آثار دیگر نیز, اززاویه فقهى و نگاه فقیهانه, کم تر این مسأله تحلیل شده است. در این مقاله, نخست گرایشهاى موجود در باب حضور سیاسى زن گزارش شده و دلیلهاى هریک به اجمال شمرده شده, پس از آن نگارشهاى ویژه این موضوع به گونه فشرده معرّفى گردیده است. حقوق خانواده و زن در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران از نظر نویسنده, سمت گیرى قانون اساسى در بخش زنان به سوى مسائل زیر است: 1. توجه و دقّت کامل به فطرت, طبیعت, روان و عواطف زن. 2. احیاى مقام زن و بازگرداندن هویت اصیل انسانى ـ اسلامى به وى. 3. ضرورت حضور و شرکت زنان در اجتماع در زمینه هاى سیاسى, فرهنگى, اقتصادى و تلاش براى تعیین سرنوشت خویش در عین اصالت دادن به خانواده و مهم شمردن وظایف سنگین خانه دارى, شوهردارى و مادرى. 4. جلوگیرى از هرگونه ظلم و بى عدالتى به زنان. 5. مبارزه با سلطه فرهنگ (مرد محور) و زمینه سازى براى برابرى حقوق زن و مرد در جامعه. بررسى نظریه (طلاق حاکم و ماهیت حقوقى آن) مقاله در دو بخش زیر سامان یافته است: 1. ثابت کردن نظریه (طلاق اجبارى حاکم). 2. تحلیل و بررسى طبیعت حقوقى طلاق حاکم. شرط انتقال تا نصف دارایى به زن در صورت اقدام شوهر به طلاق (ضمن عقد ازدواج, زوج شرط نمود هرگاه طلاق بنابه خواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضاى طلاق ناشى از تخلّف زن از وظایف همسرى یا سوء اخلاق و رفتار او نبوده, زوج موظف است تا نصف دارایى موجود خود را که در ایام زناشویى با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نماید.) نویسنده, این شرط را مورد نقد و بررسى قرار داده است. طلاق قضایى و موجبات آن (1) در بخش نخست مقاله, دو شیوه انحلال نکاح; یعنى طلاق به اذن حاکم و طلاق به حکم دادگاه, بیان شده و در ادامه, به تاریخچه طلاق توسط دادگاه در دهه اخیر, اشاره گردیده است. ماهیت اصول قانون اساسى و راههاى ضمانت اجراى آن (2) بررسى تطبیقى مسئولیت مدنى قاضى قرارهاى کیفرى قرار موقوفى پى گرد, قرار منع پى گرد, قرار مجرمیت, قرار تأمین خواسته کیفرى, قرار ابقاء تأمین کیفرى, قرار عدم صلاحیت و قرار اناطه کیفرى. قرارهاى قابل اعتراض و قطعى با مطالعه و بررسى قانونهاى مربوط, از آغاز تصویب قانون آیین دادرسى کیفرى در ایران تاکنون, ملاحظه مى شود که دگرگونیهاى زیادى در این باره صورت گرفته است که نویسنده در این مقاله, به بررسى اجمالى این موارد مى پردازد و در پایان تأثیر تشکیل دادگاه هاى عمومى و انقلاب را بر ماهیت قابل اعتراض بودن این قرارها و نیز عملکرد و برخورد قضات و محاکم, با توجه به قانون موصوف با این قرارها و طرز تلقى و برداشت محاکم از مفاد قانون یاد شده را مورد بررسى و نقد قرار مى دهد و پیشنهادهایى را در این باره ابراز مى دارد. متهم چه حقوقى دارد؟ حقوق متهم شامل چه مواردى است؟ علنى بودن دادرسى (محاکمه) حق متهم است یا جامعه؟ از چه زمانى متهم مى تواند از حق داشتن وکیل برخوردار باشد؟ و این حق چه جایگاهى در نظام قضایى دارد؟ وظایف وکیل مدافع متهم چیست؟ چه کسى از حقوق جامعه دفاع مى کند؟ رسانه هاى گروهى, بویژه مطبوعات, تا چه حد در انعکاس مسائل قضایى و غیرقضایى مربوط به متهمان و روند رسیدگى دادگاهها آزاد هستند؟ این بار حمایت از موجر ملاحظاتى پیرامون قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 76/5/26 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 |