تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,051 |
نگاهى به مطبوعات | ||
حوزه | ||
مقاله 10، دوره 2، شماره 10، تیر 1364، صفحه 141-150 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
آینه تفکرات فرهنگ نیازها روحیات : هدف ازاین روش نکات زیر مى باشد: ارائه تصویرى از مجموعه مجلات تا نمودى ازفرهنگ و نیاز و روحیات جامعه باشد. صرفه جوئى در وقت برادران دانش پژوه و علاقمندانى که طالب آگاهى از موضوعات مجلات مى باشند. نکته قابل توجه اینکه یاداین مجلات و نقل قول از آنان به معناى تایید مجله یا نویسنده مقاله نمى باشد. [حوزه] قرآن و حدیث در همین شماره [کیفیت تلاوت] جوادى آملى . [شناخت ابله سازان و ربانى سازان] محمدى گیلانى . [ فضیلت شهادت و مقام والاى شهید] بنى فضل . [جنگ از دیدگاه قرآن و حدیث - پیامدهاى طبیعى جنگ] پیام انقلاب شماره 133 134 سال 1364. [تفسیر سوره مجادله سیدعلى خامنه اى] شاهد شماره 81 82 83 84 سال 1364 [تفسیر قرآن کریم براساس تفسیر موضوعى - دستاویز دوم مخالفان عصمت] مکتب اسلام شماره 2 سال 1364. عقاید و معارف [ امامان هدایتیم و پاسداران دین] شاهد شماره . 81 سال 1364. [بدرستیکه ما فرستادیم ترا گوه و بشارت دهنده و بیم کننده] شاهد شماره 83 سال 1364. [مهدى ( عج )انفجار[ نور]است دراستفراق - ظلمت] شاهد شماره 84 سال 1364. [مهدى ( ع ) گمشده دلها] داودالهامى مکتب اسلام شماره 2 سال [ .1364 انتظار فرج] سید محمد جواد مهرى پاسداراسلام شماره 41 سال 1364. فقه [تطبیق چند مسئله حقوق اسلامى با حقوق غرب] ابوطالب تجلیل . [لغات فقهى واحکام آنها - واژه فساد و مفسد] على اکبر حسنى مکتب اسلام شماره 2 سال 1364. [ ادامه دفاع تجاوز نیست] شهید مطهرى پاسداراسلام شماره 41 سال 1364. اخلاق [درس اخلاق] امامى کاشانى شاهد شماره 81 82 83 سال 1364. در هیمن شماره [شرح دعاى کمیل] مظاهرى . شاهد شماره 81 82 83 سال 1364. [ خودسازى - مقام توبه به کمال خود نرسد. مگراینکه به تو به از نچه غیر حق است منتهى است] استاد شجاعى سروش شماره 283 سال 1364. [خودسازى - توبه درست به تحقق نرسد مگر بعداز شناختن گناه] شجاعى سروش شماره 284 سال 1364. سیاسى اجتماعى [خورشیداسلام پشت ابر نمى ماند]. [مصر هدیه نیل] . [لوترلینگ افشاگر دنیاى غرب] شاهد شماره 82 سال 1364 در همین شماره . [مذهب سیک ها تلفیقى ناهمگون از دواندیشه الهى وانسانى] . [خلع سلاح سیاسى فرهنگ جهان] . [ نگاهى به مبارزات شیخ محمد خیابانى] . [ امر بمعروف و نهى از منکر ثمره حیات اجتماعى] شاهد شماره 83 سال 1364. [جنگ روانى رسانه هاى گروهى استکبار علیه انقلاب اسلامى در طول تاریخ بشر بیسابقه بوده است] . [ احمد بجنوردى سروش شماره 283 سال 1364. دراین مقاله آمده است . اماانقلاب اسلامى ایران امروز درگیر بزرگترین جنگ روانى تاریخ پس از جنگ جهانى دوم است .اساس جنگ روانى راالقاء شبهه و شیوع افتراء بااستفاده از زمینه هاى گوناگون تشکیل مى دهد. مشخصا سرچشمه براى القاى شایعات وانتشارات آن بچشم مى خورد: 1- رادیوهاى بیگانه با بیش از سى فرستنده رادیوئى بزبان فارسى در بخش شایعات و جنگ روانى علیه انقلاب اسلامى دست دارند. که ضمن آن محاصره امواج جمهورى اسلامى ایران و پخش پارازیت بر روى صداى انقلاب در راس برنامه ها قرار دارد. بعنوان نمونه در سال گذشته بگزارش واشنگتن پست شوراى دفاع ملى آمریکا پس از تحقیقات پیرامون عملکرد صداى آمریکا باین نتیجه رسید که تاسیسات مخابراتى رادیو آمریکا توانایى لازم - جهت پوشش تبلیغاتى سیاسى لازم و مورد نظر آمریکا بر روى جهان را در سطح لازم ندارد. و قرار شد با به اجرا در آوردن یک برنامه مدرن سازى ! یک میلیارد دلارى تاسیسات پخش برنامه هاى رادیوئى خود را در سراسر جهان تقویت کند. و دراین میان تاسیسات امدادى تبلیغات آمریکا در خلیج فارس یکصد میلیون دلار را به خوداختصاص مى دهد. و به این ترتیب مراکز رادیو آمریکا در خارج ازاین کشور به 23 و در داخل به 6 مرکز خواهد رسید. و فقط یک پرسش دراینجا مطرح است که در جهان و منطقه چه رخ داده است که:[ از سال 1981 تا کنون صداى آمریکا تحت سرپرستى چارلزویک که از دوستان نزدیک ریگان مى باشد گسترش فوق العاده اى داشته و 70% به بودجه قبلى آن اضافه شده است]. از سوى دیگر چهار خبرگزارى غربى آسوشیتدپرس یونایتدپرس فرانس پرس و رویتر و خبرگزارى شرقى تاس اهرمهاى اصلى خوراک دهنده تبلیغات استکبار جهانى هستند. در همین جا به گوشه اى از واقعیت بنگریم : [ خبرگزارى آسوشیتدپرس روزانه بیش از 90 هزار کلمه (بطور متوسط) فقط درباره آسیااز نیویورک به جهان مخابره مى کند. خبرگزارى یونایتدپرس روزانه بیش از 100 هزار کلمه درباره آسیا به جهان مخابره مى کند و بالاخره بطور متوسط تلکس ایالات (000.190) کلمه فقط درباره آسیا به جهان مخابره مى کند... بقیه رسانه هاى فوق الذکر نیز به همینگونه عمل مى کنند].... حال این واقعیت را در کناراین آمار قرار دهید ( هم اکنون براى هر چهار نفراز جمعیت کره یک رادیو وجود دارد) یعنى اینکه استکبار خبرى با بیش از یک میلیارد گیرنده رادیوئى در جهت تحقق [دکترین جهان واحد بااندیشه واطلاعاتى واحد] گام بر مى دارد. 2- شبکه هاى پخش شایعه که مى تواند در رابطه با سازمانهاى اطلاعاتى دشمن از قبیل سیا و موساد کار کرده و با پخش سیستماتیک شایعات در مجامع و وسائل نقلیه عمومى نظیراستادیومهاى ورزش تاکسى اتوبوس محل توزیع ارزاق عمومى و ... به جنگ روانى علیه انقلاب اسلامى دامن بزنند. 3- سومین سرچشمه انتشار شایعات نارسائیهاى اجرائى واجتماعى است . [ اسراى از جنگ ایران و عراق] سروان ماجد عبدالکریم افسر سازمان امنیت عراق سف شماره 65 سال 1364. در همین شماره . [آیا سازمانهاى جاسوسى حکمروایان جهان هستند] جایمن بنیشر کارشناس برجسته انگلیس . [ چگونگى جمع آورى اطلاعات توسط ابرقدرتها] سرهنگ پرویز نامغ . اغلب دانشگاههاى موجود در جهان سوم کپیه شده از جهان غرب یا شرق بوده و گردانندگان آن دستپروردگان استکبار جهانى و یا مستشاران معلوم الحال هستند این سازمانها براحتى مى توانند تحت پوشش بررسیهاى علمى مسائل موجود در جامعه بویژه مربوط به جنبش ها و جوانان را جمع آورى و دراختیاراربابان خود بگذارند تا با توجه به تئورى سایبرنتیکز پیش گیرى هاى لازم بعمل آید معمولا علت وجودى این نهادها بخاطراشاعه علم و دانش نبوده بله بیشتر براى آماده کردن ذهن جوانان براى پذیرش فرهنگ بیگانه و دورى از فرهنگ ملى است تا در آینده جاده صاف کن امپریالیسم باشند. سولیوان در صفحه 79 کتاب ماموریت در ایران مى نویسد:[ ... من از طریق آمریکائیانى که در دانشگاههاى ایران تدریس مى کردند اطلاعات بیشترى درباره وضع دانشگاهها و علل تشنج و ناآرامى در میان دانشجویان کسب کردم]... کیهان در روز 29 آذر مى نویسد[ ... بافکر تاسیس دانشگاه تهران استعمار بدون آنکه خود را به زحمت اندازد مى توانست دست پروردگان خود را در جامعه ما وارد دانشگاه بسازد و دیگر نیازى به استفاده از نیروهاى خودش جهت بهره ورى از کشورهاى تحت سلطه خود نداشت]... همچنین کیهان در روز شنبه 4 دیماه 1361 مى نویسد:[ چنانکه آمار نشان مى دهداز 1996 نفراستاد دانشگاه تهران حدود 200 نفر آنها فراماسونر 500 نفراز آنان ساواکى بوده اند].... . مدیریت اسلامى در مکتب امیرالمومنین على[ ع] مهدى طیب . [ زمستان اتمى در صورت بروز یک جنگ اتمى چه وقایعى رخ مى دهد] مترجم ستوان 2 وظیفه کامران شفیعى . [نگاهى به مذاکرات خاورمیانه در وین] پیام انقلاب شماره 133 سال 1364. در همین شماره . [ انقلاب اسلامى حامى مسلمانان جهان : مصاحبه بااحمد هوبر روزنامه - نگارسوئیسى] . [مسابقه مرگ (2): تحلیلى پیرامون مذاکرات آمریکا و شوروى در ژنو]. [عراق از گذشته تا کنون](5) پیام انقلاب شماره 134 سال 1364. در همین شماره . [ تحلیلى پیرامون یوگسلاوى و مصر]. [ تحلیلى بر سازمانها و پیمانهاى بین المللى (17) سازمان کنفرانس اسلامى] پیام انقلاب شماره 135 سال 1364. [روابط بین الملل و سیاست خارجى حکومت اسلامى](1) ابراهیم امینى نور علم شماره 9 سال 1364. در همین شماره . اطلاعات و تحقیقات از نظراسلام (1) على احمدى میانجى . [ انقلابهاى قبل ازانقلاب مهدى](1) احمد آذرى قمى . [ مرد برتراست یا زن] .اسماعیل دل پیشه و پریوش حلم سرشت . دانشمند شماره 2 سال 1364. [ محاکمه کودتاچیان] محمدى رى شهرى پاسداراسلام شماره 41 سال 1364 اقتصادى [ اوضاع اقتصادى جهان اسلام] محمدرضا حافظ نیا. [تعاونیها](1) محمودعبداللهى نور علم شماره 9 سال 1364. [ امروز سنگر تولید در کارخانجات به مثابه سنگر نبرد در جبهه هاى جنگ است] سروش شماره 284 سال 1364. [ سبزى کارى در باغچه ها] فیروزه جبشى (دیلمقانى ) دانشمند شماره 2 سال 1364. در همین شماره . [آیاازاین خاک باارزش بطور معتدل استفاده مى شود] على محمد عبادى . [خاندان شیخ در شوشتر] سید محمد جزایرى . تاریخ [ برگهائى از تاریخ - قیام روحانى مجاهد شیخ محمد خیابانى] پیام انقلاب شماره 134 سال 1364. [ برگهائى از تاریخ - واقعه طبس یادآور شکست ابرهه] پیام انقلاب شماره 135 سال 1364. [ بررسى انقلاب اسلامى ایران] قسمت آخر پیام انقلاب شماره 134 سال 1364. [توافق شاه و صدام درالجزایر] قسمت آخر پیام انقلاب شماره 134 سال 1364. [شخصیت عبدالمطلب] حجت رسولى محلاتى پاسداراسلام شماره 41 سال 1364. [جنبش هاى ملى و دینى ایرانیان بر ضد بیگانگان] عبدالرفیع حقیقت (رفیع ) دانشمند شماره 2 سال 1364. [واقعه صفین یا سرگذشت قاسطان](2) جعفر سبحانى مکتب اسلام شماره 2 سال 1364. فرهنگى هنرى دراین مصاحبه آمده است : دولت جمهورىاسلامى و مسئولین فرهنگى کشور نمى تواننداز سینما غافل بمانند و عدم غفلت از سینما نیز بمعناى این است که به آن کسانى که ته کفش نوکرهاى شاه را مى لیسیده اند وامروز هم حاضر به خدمت براى مردم نیستند و احیانااز پشت به مردم وانقلاب خنجر مى زننداجازه فعالیت داده نشود - کمااینکه دیده شده - کسانى حتى مورد تشویق نظام جمهورى اسلامى هم قرار گرفته اند و همین شما آنها را تشویق کرده اید ولى بعد به رادیوهاى بیگانه تشویق کرده اید ولى بعد به رادیوهاى بیگانه رفته اند و علیه خود شما و نظامتان حرف زده اند. بعضى افراد را ما فکر مى کردیم که مال انقلابند وازاین رو به آنهااجازه کار دادیم ولى دیگر توجه نکردیم که اینها دیگر مال انقلاب نبوده اند و لذا هر کارى دلشان خواسته کرده اند بنظر من این عده تاکنون بد عمل کرده اند و حتى در همین سریالهائى هم که در تلویزیون نمایش داده مى شود برخوردشان بد بوده است . من نسبت به همین سریال سربداران اعتراض دارم . من مى گویم اینها مى توانستند جاى اشخاص را عوض کنند اصلا هیچ لزومى نداشت که یک بازیکن قوى نقش قاضى شارح را داشته باشد و یک نفر جوان بى نوا در نقش حسن جورى بازى کند من نمى توانم باور کنم که دراین سریالها دقت لازم شده باشد و در عین حال اینطور در بیاید - یا بى دقتى شده و یا حتى ذره اى عناد هم بخرج داده شده است . من حالا در مورد سریال سربداران نمى گویم بلکه در مورد کل جریاناتى که در عالم سینما و فیلم سازى ما وجود دارد صحبت مى کنیم بنابراین دراستفاده از این طبقه سوم و دسته سوم هر چه مى توانید هوشمندانه برخورد کنید ما نمى توانیم انقلاب مردم احساسات مردم و خیل عظیم حزب الله را که مصمم و جدى است تاازانقلاب خود دفاع کند ندیده بگیریم تا حفظ حرمت کارگردانى را که تا دیروز هر کارى مى خواسته انجام مى داده و هرسازى که مى زدند واقعا مى رقصیده است را که کرده باشیم . چنین چیزى اصلا معنى ندارد این از همان مواردى است که من مى خواهم بگویم اصلا سر به تنش نباشد.این کارگردانى که مردم را و احساساتشان را وارزشهایشان را ندیده مى گیرد و حاضر نیست مایه بگذارد اگر هم اثرى مى سازد چیز دو پهلو نه چندان خوب و نه چندان بداست که مثلااگر یک روزى هم بختیار برگشت بتواند جوابى داشته باشد این شخص اصلا نسازد بهتراست ! یعنى مااصلا سینماهایمان را ببندیم ! من ترجیح مى دهم که سینماى فارسى تعطیل شود واز لحاظ رونق رونق کمترى واز لحاظ فروش و عرضه و تولید فیلم فروش و عرضه کمترى داشته باشد تااینکه فیلمهائى بیاید که دلش باانقلاب نیست واز روى یک نیت خالص نسبت به انقلاب ساخته نشده باشد. در همین شماره [فریضه علم] شهید مطهرى [ فرهنگ زبان و تمهیدان استعمارگران] شمس الدین رحمانى [ تاریخ یعقوبى نخستین تاریخ عمومى مسلمین] دکتر على محمد نقوى . [ ادبیات کودک باید ملهم از مکتب باشد] حجت الاسلام محمد حسن راستگو. [ تذره علماى شاعر و شعراى عالم آیت الله حاج ملا محمد حکیم هیدجى] جواد محقق . [زمزمه نور برداشتهایى از صحیفه سجادیه[ .[ ضرورت طرح مسائل اسلامى و سیاسى در هنر] برادر میرحسین موسوى نخست وزیر[ پیام تاریخى شهید صدر به ملت مسلمان عراق] . [ محله بهداشت طنین گام هاى آرام غرب] مهدى حجوانى . [ سینما باید بیانگراحساسات درونى انسان باشد] على اصغر آگه بنائى سروش شماره 283 سال 1364. [میراث فرهنگى و وظیفه ناشران دولتى] نشر دانش شماره دوم سال 1364. دراین سرمقاله آمده است . در زمینه نشر مواریث فرهنگى کار دولت باید مکمل کار بخش خصوصى باشد واین مهمى است که در سالهاى اخیر مورد بى توجهى قرار گرفته است - بسیارى از ناشران دولتى به کارهایى روى آورده اند که در خور بخش خصوصى است واز وظیفه اصلى خود که چاپ وانتشار آثار سنگین تحقیقى در همه زمینه هاست غافل مانده اند. طبعا ناشر دولتى در پیش گرفتن این شیوه مى تواند خود را به بازار روز برساند و در مدت کمى کتابهاى بیشترى چاپ کند واحیانا به ترازنامه کار سالانه خود جلوه اى ظاهرى بدهداما بازارى که ناشران دولتى و نیمه دولتى مااین روزها سعى در همگامى با آن دارند خود بازارى بحران زده است . دیر یا زود خوانندگان ازاین همه کتاب تکرارى و تجدید چاپى خسته خواهند شد و ناشران خصوصى هم نه مى خواهند و نه مى توانند محصولى در خور طبع خوانندگان مشکل پسند فردا فراهم کنند. در پیش گرفتن یک سیاست فعال انتشاراتى از سوى دولت مستلزم این است که از همه نیروهاى موجود در این زمینه هااستفاده شود. آنچه در گوشه کتابخانه هاست و هر که در گوشه خانه اش به کار تحقیقى مشغول است باید مورد توجه قرار گیرد میزان سنجش آثار بازمانده از گذشته فرهنگى ما باید معیارهایى باشد که از تاریخ هزار و چهارصد ساله فرهنگ اسلامى ما به دست مى آید نه معیارهایى که از پسند شخصى واجتهادهاى بى پایه و مایه ناشى مى شود و داورى در مورد محققانى که مى توانند وظیفه سنگین احیاء و نشر آثار فرهنگ اسلامى ایرانى ما را عهده دار شوند باید در درجه اول بر پایه تعهد فرهنگى و قابلیت علمى و کاردانى ایشان باشد نه خرده حسابهاى شخصى که گاه خود را در پشت سپر شعارهاى فریبنده پنهان مى کند. به نظر مى آید که در حال حاضر ناشران دولتى مى توانند به وظیفه اصلى مشغول شوند زیرا نابسامانیها وادغامها وانحلالها پایان پذیرفته و حد و مرز کار موسسات نشر تقریبا تعیین شده است - خوشبختانه بنیه علمى دانشگاهها و حوزه هاى ما در حدى است که مى توان به حاصل کار محققان ایرانى امیدوار شد به چیزى که لازم است دلگرمى دادن به محققان و برنامه ریزى صحیح در کار تحقیق و نشراست که بى آن هر کوشش دیگرى محکوم به شکست خواهد بود و در همین شماره [نظریاتى درباره وضع لغات علمى و فرهنگى] دکتر عباس زریاب خوئى . [داستان حسنیه] على رضا ذکاوتى قراگزلو. [گفتارى دیگر درباره دائره المعارف فارسى] دکتر رضا صادقى [رساله اى از یارد رفته آئین نگارش تاریخ] احمد سمعیعى . [مولانااز نظر یک محقق ترک] نصرالله پورجوادى . [بازهم در جستجوى حافظ] ماشاءالله آجودانى . [شیخ باز مقتول] دکتر سیدجواد طباطبائى . [کتابى تازه در تاریخ ادبیات عرب] على رضا ذکاوتى قراگزلو. [نقد عروض دبیرستان] جواداسحاقیان . [راهنماى محققان و کتابداران] مهرداد نیکنام . [ افلوطین از دیدگاه یا سپرس] ن .پ [ترجمه تعالیم مولوى] . [تاریخ فلسفه اسلامى] کامران فانى . [مقالات اسماعیلى] فرهاد دفترى . [ اندرزهاى غیراخلاقى] رضا میرحسینى . [مسلمانان شوروى] مرتضى اسعدى . [سفر داوران] ترجمه حسین معصومى . [گفتگو با آیت الله علامه حاج شیخ محمدتقى شیخ (شوشترى ) رجالى عظیم معاصر] کیهان فرهنگى شماره 1 سال دوم . در همین شماره [قاموس الرجال و صاحب آن] سید موسى شبیرى زنجانى . [ معرفى یک اثرارزنده] جعفر سبحانى . [گردانیده مقدمه کتاب بهج الصباغه فى شرح نهج البلاغه] دکتر محمدعلى شیخ . [خاندان شیخ در شوشتر] سیدمحمد جزایرى . [فهرست آثار شیخ محمد تقى شوشترى] رضااستادى . [ دعاء ندبه دراسناد] شیخ محمد تقى شوشترى . [ غیب جهان و جهان غیب بحثى در کرامات و خوارق عادات] بهاءالدین خرمشاهى . [درباره بعضى لغات و تعبیرات دیوان حافظ] سیاوش پرواز. [ مسجد جامع اصفهان دائره المعارف عینى هنرهاى اسلامى] . بهاران هنر و مسولیت هنرمندان مرتضى الحسینى النجومى نورعلم شماره 9 سال 1364. دراین قسمت کتابهائى را که جدیدا منتشر شده واطلاع از آنها براى اهل علم مفیداست ذکر مى کنیم روشن است که آوردن نام کتابها و نویسندگان صرفا براى اطلاع خوانندگان مى باشد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 260 |