تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,108 |
کتب درسى خوزه هاى قدیم | ||
حوزه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 7، آذر 1363، صفحه 17-33 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
مقاله کتب درسى قدیم را در شماره قبل [حوزه] خواندید. آثارى که دراین مقاله معرفى شده است همه و همه از آثارارجمند و والاى فرهنگ اسلامى است و مولفان آنهااز قله هاى افراشته فرهنگ والا و عالم آفرین اسلام مى باشند. ژرفنگرى در محتواى این مقاله از یک سو نشانگر جامعیت گسترده حوزه هاى علوم اسلامى در سده ها گذشته است واز سوى دیگر نشان مى دهد که چگونه عالمان و محققان ضمن اشتغال به جدى ترین مسائل فلسفى و علمى و فقهى و ... از تعلیم و تعلم آغازگران علوم اسلامى نیز غفلت نمى ورزیدند. مثلا میرسیدشریف جرجانى[ صرف میر] مى نگاشت و شیخ بهائى [صمدیه] را و ... شایسته بود همراه این مقاله اشاره اى به مطالب و محتویات این کتب مى گردید و مولفان بزرگ وارجمنداین آثار وابعاد زندگى آنان شناسانده مى شد. پر واضح است که این کار گسترده مجالى فراختر و فرصتى بسنده تر مى طلبد. ازاین رو بایسته دیدیم در ضمت وضیحاتى کوتاه منابع تحقیق پیرامون این آثار و مولفان ارجمند آنها را معرفى کنیم تا کسانى را که جویاى شناخت گسترده اى دراین زمینه ها هستند مفیدافتد. ان شاءالله . [ حوزه]
پاورقى هاى قسمت اول که در شماره هاى پیشین چاپ شده است . مولف آن سید شریف على ابن محمد جرجانى معروف به[ میرسید شریف] را مولف[ ریحانه الادب] اینگونه ستوده است : داراى فهم عمیق فکر دقیق عجیب التصرف کثیرالتحقیق در تمامى علوم عربیه و فنون حکمت ماهر و ... رک : روضه الصفا ج 8.452 مجالس المومنین ج 2.218 الکنى والالقاب ج 2.324 ریحانه الادب ج 3.213 معجم الموللفین ج 7.216 روضات الجنات ج 5.300. تصرف : مولف آن عبدالوهاب ابن ابراهیم معروف بعزالدین زنجانى از مشاهیرادباى قرن هفتم هجرى است . رک : طبقات الشافعیه ج 5.47 معجم المولفین ج 1.57 ریحانه الادب ج 2.386 روضات الجنات ج 5.173. در نام و نام پدر و کنیه وى اختلاف است رک : آثار واحوال خواجه نصیرالدین طوسى .284. تصرف را سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانى شرح کردن است . براین شرح نیز شرحهائى و حواشى نگاشته اند[ الذریعه ج 13.333 و ج]120.6 تفتازانى عالمى بزرگ وادیبى زبردست بود. مرحوم میرزا محمد على مدرس وى رااینگونه ستوده است : ( او)ازاکابر علماى متبحرین مى باشد و در فقه واصول و تفسیر و کلام و منطق و تمامى فنون ادبیه و اکثر علوم متداوله استاد کل و محقق و وحید عصر خود بود: ریحانه الادب ج 1.337 6 شذرات الذهب ج 6.219 هدیقه العارفین ج 2.449 معجم المولفین ج 12.228. شرح النظام : شافیه از همان زمان تالیف مورد توجه ادبا و محققان قرار گرفت و بسیارى بر آن شرح نوشتند از جمله خود مولف آن را شرح نوشتند از جمله مولف آن را شرح کرد. ولى معروفترین آنها شرح حسن ابن محمد اعرج نیشابورى است که معروف است به[ شرح النظام] ( الذریعه ج 13.313) حسن ابن محمداعرج نیشابورى از بزرگان و عالمان قرن هشتم هجرى است . وى درادبیات و تفسیر و دیگر معارف اسلامى تبحر والائى داشته است رک : روضات الجنات ج 3.102 ریحانه الادب ج 6.197 کشف الظنون ج 2.1195 اعیان الشیعه ج 23.114 الذریعه ج 16.31 الکنى والالقاب ج 3.212. شرح دیگر شرح بسیار مهم و سرشاراز تحقیقات مرحوم رضى الدین محمدابن استرآبادى است که اخیرا با تحقیق شرح و تبیین مبهمات و شرح شواهد آن توسط چند تن ازادباء منتشر شده است . لازم به تذکراست که اینک در جهت بازسازى آثارادبى حوزه هاى علوم اسلامى در زمینه[ صرف] کارهائى سامان یافته است از جمله مى شود کتاب[ صرف ساده] را نام برد که زیر نظر دو تن ازاستادان ارجمند حوزه نگارشته یافته است . واینک مى رود تا در حوزه ها جایگزین[ صرف میر] گردد.این نوشتاراز ویژگیهاى قابل توجهى برخورداراست رک : مقدمه آن /09 عوامل جرجانى : مولف آن عبدالقاهر بن عبدالرحمن جرجانى از بزرگان علم ادب واز پیشوایان علم نحو به شمار مى آید رک : روضات الجنات ج 5.89 طبقات الشافعین ج 5.149 ریحانه الادب ج 1.401 بغیه الرعاه ج 2.106 معجم المولفین ج 5.310 شذرات الذهب ج 3.340. عوامل ملا محسن : مرحوم فیض محقق بزرگ و به تعبیر علامه امینى[ عملدار فقه پرچمدار حدیث مشعدار فلسفه گنجینه عرفان و]... یکى از قله هاى افراشته فرهنگ اسلامى است . رک : روضات الجنات ج 6.79 آتشکده آذر.245 امل الامل ج 2.305 رحانه الادب ج 4.369 الذریعه ج 2.124 شماره 6 همین مجله . الهدایه فى النحو: [ هدایه] اخیرا از سوى[ المجمع العلمى الاسلامى] بااندکى ویرایش و کاستیها و فزونیها به ضمیمه تمرینها و پرسشهاى مستقلا چاپ شده است و توسط یکى از فضلاء شرح شده است با عنوان[ البدایه فى شرح الهدایه] . صمدیه : مولف آن شیخ بهاءالدین عاملى عالمى بى مانند و متفکرى عظیم واز چهره ها بسیار منور تاریخ تشیع است . مرحوم مدرس تبریزى مى گوید: (وى ) فقیهى اصولى محدث رجالى مفسر ریاضى حکیم متکلم ادیب اریب منشى بلیغ شاعر ماهر و جامع علوم عقلیه و نقلیه بوده است رک : ریحانه الادب ج 3.301 اعیان الشیعه ج 44.216 امل الامل ج 1.155 دائره المعارف بستانى ج 11.462 الغدیر ج 11.244 هدیه الاحباب .109 سلافه العصر.289 الذریعه ج 2.29 روضات الجنات ج 7.56 معجم المولفین ج 4.17 ریاض العلماء ج 5.88 و ... 3 و شارح آن سید على خان مدنى از عالمان وادیبان بزرگ و بگفته مرحوم مدرس تبریزى ازافاضل امامیه که در لغات عربیه و علوم ادبیه صاحب یدبیضا و دوستى توانا و جامع کمالات عالیه علمیه است . رک : ریاض العلماء ج 3.183الغدیر ج 11.2346 مستدرک الوسائل 3.286. ریحانه الادب ج 2.92 روضات الجنات ج 4.394 اعیان الشیعه ج 41.38 امل الامل ج 2.176... س انموذج : شارح آن محمدابن عبدالغنى اردبیلى عالمى است مفسر وادیب رک : هدیه العارفین ج 2.275 معجم المولفین ج 10.178 کشف الظنون ج 1.185. کافیه : شرح دیگر آن[ فوائد ضیائیه] معروف به شرح جامى است . مولف آن شیخ نورالدین جامى از مشاهیر شعراء متصوفه نقشبندیه خراسان است . رک : ریحانه الادب ج 1.385 ریاض العلماء .66 حبیب السیر 4.382 روضات الجنات ج 5.68 شذرات الذهب ج 7.360 معجم المولفین ج 5.122 و نیز براى اطلاع از شروع دیگر نگاه کنید به :الذریعه : ج 14.29. الفیه ابن مالک : جلال الدین سیوطى عالمى متبحر و دریائى مواج از معلومات در رشته هاى گوناگون بوده است . سیوطى در شرح حال و توضیح چگونگى تالیفات خود کتابى پرداخته با عنوان[ التحدث بنعمه الله] که براى آگاهى گسترده از شرح حال و آثار وى مى شود به آن مراجعه کرد و نیز رک : شذرات الذهب ج 8.51 روضات الجنات ص 5.54 ریحانه الادب ج 3.148 معجم المولفین 5.128 و ... یکى از شرحهاى[ الفیه] [ اوضح المسالک فى شرح الفیه ابن مالک] است که با شرح محمد محیى الدین عبدالحمید به نام[ هدایه السالک الى تحقیق اوضح المسالک] چاپ شده است . یکى دیگراز شرحهاى[ الفیه] شرح على ابن محمدالاشمونى شافعى که با حاشیه محمدابن على الصبان منتشر شده است . یکى دیگراز شرحهاى[ الفیه] شرح ابن عقیل است که اینک مى رود تا جاى خویش را بعنوان یک کتاب درسى در حوزه ها باز کند. چاپ اخیر آن با تحقیق و تعلیق ارجمندى از محمد محیى الدین عبدالمجید در دو جلد منتشر شده است . بهاءالدین عبدالله بن عقیل همدانى معروف به ابن عقیل ازادباى بزرگ قرن هشتم هجرى است وى از فقه واصول و تفسیر نیز آگاهیهاى گسترده اى داشته است . ابوحیان گفته است : در زیر آسمان نحوى تراز عقیل وجود ندارد. رک : شذرات الذهب ج 6.214 روضات الجنات ج 5.146 ریحانه الادب ج 8.121 معجم المولفین ج /07/6 مغنى اللبیب : [شرح مطول و مختصر]: دلائل الاعجاز واسرارالبلاغه با حواشى مفصل شیخ محمد عبده و تعلیق تصحیح رشید رضا چاپ شده است . [ الکبرى فى المنطق]: حاشیه ملا عبدالله یزدى : حاشیه ملا عبدالله در حوزه هااز موقعیت والائى در تعلیم و تعلم برخورداراست شرحهائى بر آن نگاشته شده است از جمله[ رفع الغاشیه عن وجه الحاشیه] از مدرس افغانى[ شافیه] از حجت هاشمى خراسانى و ... واخیرا نیز حاشیه با تصحیح و تعلیق چاپ مطلوبى شده است . [ شرح شمسیه] : شارح آن قطب الدین محمدابن محمد معروف به قطب الدین رازى (مرحوم تنکابنى محمود نوشته اند که درست نیست در بغیه الوعاه نیز محمود ذکر شده است ) وى از محققان بنام و ژرف اندیشان در حمکمت و منطق واز شاگردان برجسته علامه حلى است : رک : شذرات الذهب ج 6.207 لولوه البحرین .194 ریاض العلماء ج 5.158 روضات الجنات ج 2.212 ریحانه لادب ج 4.465 مستدرک الوسائل ج 3.448 و[ ... شمسیه] بجزاین شرحهاى دیگرى نیز دارد رک :الذریعه 336.13 شرح مطالع الانوار: شرح منظومه : شرح و چگونگى زندگى حکیم سبزوارى سرشاراست از آموزشهاى اخلاقى و نکات تربیتى رک : ریحانه الادب ج 2.422 مقدمه دیوان حاج ملا هادى سبزوارى مقدمه مجموعه رسائل .39 خدمات متقابل اسلام وایران .601 مقدمه اسرارالحکم . مرحوم سبزوارى در سال .1298 زندگانى را بدرود گفت . و آنچه در متن مقاله مورد بحث در تاریخ وفات ایشان ثبت شده است اشتباه است .این اشتباه در برخى دیگراز نابع شرح حال مرحوم سبزوارى نیز دیده مى شود رک : مقدمه دیوان حاج ملا هادى سبزوارى .44. شرح اشارات: مجالس المومنین ج 2.181 حجه الحق ابوعلى سینا کتابى مستقل در شرح احوال آثار و چگونگى اوضاع فرهنگى و ... زمان بوعلى سینا. مچنانکه در متن مقاله آمده است این کتاب مورد توجه حکیمان و فیلسوفان قرار گرفته و بسیار به آن شرح و تعلیق نگاشته اند الذریعه ج 13.دى 90 کشف الظنون ج 1.94 حجه الحق ابوعلى سینا.636. شارح آن محمدابن عمر رازى معروف به امام فخر رازى از مشاهیر علماى اسلام است ذهنى فوق العاده جوآل داشت و در تبحر در علوم مختلف کم نظیراست رک خدمات متقابل اسلام وایران .564 تاریخ الحکماء قفطى .396 شذرات الذهب ج 5.21 ریحانه الادب ج 4.297 روضات الجنات ج 8.39. ه شارح دیگر آن محمدابن محمد طوسى معروف به خواجه طوسى یا محقق طوسى از متفکرین بسیار بزرگ اسلامى است . که وى را باالقاب[ استاد البشر ][عقل حادى عشر] [معلم ثالث] نیز خوانده اند ( احوال و آثار خواجه نصیرالدین طوسى .3) .188.1 رک : شذرات الذهب ج 5.339 تحفه البحرین .348 فوائد الرضویه .603 لولوالبحرین .245 مجالس المومنین ج 2.201 روضات الجنات ج 6.330 ریحانه الادب ج 2.171. و نیز براى آگاهى گسترده از چگونگى هاى زمان حیات مسافرتها معاصران و ... خواجه نصیرالدین نگاه کنید به کتاب پرارزش و محققانه[ آثار واحوال خواجه نصیرالدین طوسى] . بر شرح اشارات نیز شرحها حاشیه ها تعلیق هاى زیادى نگاشته اند ( الذریعه ج 6.110 آثارالشیعه .64احوال و آثار خواجه نصیرالدین طوسى .434) شرح اشارات همراه با محاکمات در 3 جلد منتشر شده است . واینک برخى از فضلاءء حوزه علمیه قم تصحیح و تعلیق آن را براساس دو نسخه از کهن ترین نسخه هاى شرح اشارات که در زمان حیات مولف استنساخ شده آغاز کرده اند که امیداست در آینده نزدیک توسط مرکزانتشارات دفتر تبلیغات اسلامى منتشر گردد. قسمت منطق اشارات را آقاى جعفر زاهدى شرح کرده اند به نام[ منطق حجه الحق] متن اشارات توسط خانم گواشن که از ابن سینا شناسان اروپائى است به فرانسوى ترجمه شده است . فرهنگ فلسفه ج [ الجوهرالنضید فى شرح منطق التجرید]: جمال الدین حسن ابن یوسف ابن مطهر مشهور به[ علامه حلى] از اعجوبه هاى روزگار و در فقه اصول و کلام و منطق و فسلفه و غیره کتاب نوشته است وى یکى از قله هاى افراشته فرهنگ اسلامى و چهره هاى بسیار منور سلسله فقیهان در تشیع است رک : روضات الجنات ج 2.269 ریحانه الادب ج 4.167 خلاصه الاقوال .45 لولوالبحرین 210 ریاض العلماء ج 1.359 مجالس المومنین ج 1.471 مقدمه خلاصه الاقوال الاعلام ج 2.244 معجم المولفین ج 3.303 اعیان الشیعه ج 24.277 امل الامل ج 2.81 و ... بصائرالنصیریه : قاضى زین الدین عمر بن سهلان ساوجى معروف به ابن سهلان حکیمى توانمند بوده و در فلسفه نام زنده ئى دارد حمدالله مستوفى مى گوید: عمرابن سهلان ساوجى معاصر سلطان ملکشاه سلجوقى بود و در علم و حکمت سرآمد زمان بود. رک : تاریخ برگزیده .697 چاپ عبدالحسین نوائى ایران واسلام .563.خدمات متقابل الشفاء: پیرامون حکمه الاشراق مولف و شرحهاى آن در توضیحات قسمت بعدى مقاله توضیح خواهیم داد. قسمت دوم دوم - کتاب تجرید 5 : دوم - فى شرح تجریدالاعتماد 7 : شرح شمس الدین محمود 8 بن عبدالرحمن بن ابى القاسم احمداصفهانى که در سال 746 وفات نموده و نام این تسدیدالقواعد فى شرح تجریدالعقایداست و براین شرح سید شریف جرجانى حاشیه مفصله دارد که براین حاشیه فضلاء حواشى زیاد نگاشتند.این شرح و حواشى او هیچکدام به طبع نرسیده . سوم - شرح 9 علاءالدین على بن محمد معروف به قوشچى 10است واین شارح در سال هشتصد و هفتاد و نه وفات کرده و شرحش در نهایت اشتهار و متداول بین علماء و محصلین در تمام بلاداسلامى است و طهران و تبریز و هند واسلامبول و مصر مکرر به طبع رسیده و براین شرح اقلا چهارصد حاشیه نوشته شده . محقق دوانى 11 و سیدالمدققین صدرالدین 12 محمد شیرازى هر یک حواشى مکرر بر این کتاب دارند و برالهیات آن محمد بن احمد خفرى حاشیه نوشته که بر این حاشیه فضلاء واردین حواشى زیاد نگاشتند. چهارم - شرح موسم به شوارق 13الالهام فى شرح تجریدالکلام است که فاضل کامل محقق ملا عبدالرزاق ابن على بن حسین اللاهیجى نوشته واین شرح ناتمام است و تااواسط مقصد سوم کتاب که دراثبات صانع و صفات وافعال بیشتر نیست و جلداول ازاین شرح که درامور عامه و شرح مقصداول از شش کتاب تجریداست مکرر در طهران به طبع رسیده و چون کتاب متداول بین محصلین بوده فضلاء حواشى زیاد بر آن نوشتند و جلد دوم این کتاب که شرح به مقصد دوم کتاب در مباحث جواهر واعراض و شرح بر قدرى از مقصد سوم کتاب که درالهیات است در طهران به طبع رسیده و تدریس آن متداول بوده و هست . سوم چهارم پنجم ششم اول - سفراز خلق بحق . دوم - سفراز حق در حق . سوم - سفراز حق به حق در حق . چهارم - سفراز حق به خلق . حضرت صدرالمتالهین کتاب خود را چهار قسم کرده و در چهار مجلد بطبع رسیده : قسم اول در مباحث امور عامه و عوارض عامه مطلق وجود و موجود قسم دوم در مباحث جواهر واعراض که احوال راجعه و عارضه بر دو قسم ممکن است که یکى جوهر و دیگرى عرض است و ممکن الوجودازاین دو گونه خارج نباشد قسم سوم درالهیات یعنى دراثبات مبدءایجاد و مبدع موجودات و صفات وافعال او تعالى شانه قسم چهارم دراحوال نفس انسانى و بدو وجوداو و بقاى او و معاداو بعداز موت واقسام قواى ظاهره و باطنه او و سیرتکاملى اونزولا و صعودا و حضرت صدرالمتالهین این کتاب خود را بر مشرب و مسلک خاص حکماى مشاء و یا حکماءاشراق و یا متکلمین و یا صوفیه ننوشته بلکه هر چه را مطابق دلیل و برهان موافق ذوق و وجدان و شهود و عیان دانسته برشته تحریر و تقریر در آورده و ضمن بیان خطاى مخطئین از فرق اربعه را در مورد اختلاف ببرهان اظهار داشته و چون پابند تقلیداقوام مذکوره نیست لهذا طریقه خویش راالحکمه المتعالیه نام نهاده . چه نیکو گفته شاگرد بزرگ این بزرگوار حضرت ملامحسن فیض رحمه الله در مقدمه یکى از مصنفات خود: نه متکلمم نه متسلف نه متصوفم نه متعسف بلکه تابع قرآن و حدیث پیغمبرم و پیرواهل بیت آن سرور شعر: عشق مى ورزم وامید که این فن شریف وازاین راه حضرت مصنف در مقدمه کتاب اسفار فرموده که هر کس بخواهد که این کتاب مرا بخواند و مطالب آن را بفهمد و بداند باید مقدمتا طرق اربعه فوق را بداندو کتب هر یک را بتحقیق و تدقیق و اتقان بخواندو طریقه تصفیه پیش گیرد تا صفاى قلب از هواجس و خواطر شاغله حاصل شود والا راه خویش گیرد و براین کتاب اساتید عظام که زمانا متاخراز مصنف بوده اند واین کتاب مورد بحث وافاده و استفاده ایشان بوده حواشى مدونه و غیر مدونه خیلى نوشته اند از آن جمله حکیم بزرگ ربانى ملاعلى نورى 18 مازندرانى که ازاعاظم حکماى متاخرین بوده و در سال 1246 وفات نموده . حواشى این حکیم فاضل مدون و کتاب مجتمع نیست واز جمله حواشى مرحوم حاج ملاهادى سبزوارى که اجمالا شرح حالش در قسم منطق گفته شده و حاجه باعاده نیست و حواشى ایشان در حواشى اصل کتاب بطبع رسیده. و بعضى از کتب مختصره صدرالمتالهین چون شواهد ربوبیه و مبدء و معاد 20 و مشاعر 21 و عرشیه 22 و مفاتیح الغیب 23 واسرارالایات 24 نیز محل درس و مباحثه اساتید بوده و هست و فضلا بر آنها حواشى غیر مدونه نوشتند. این کتب با حواشى در طهران بطبع رسیده و لیکن رساله عرشیه را شیخ اجل امجد شیخ احمداحسایى 25 که فقیه فاضلى بوده و رئیس طائفه شیخیه است شرح کرده واعتراضاتى بر مصنف نموده و مرحوم فاضل کامل ملااسمعیل اصفهانى که از شاگردان ملاعلى نورى است شرحى بر عرشیه نوشته و آن اعتراضات را رد کرده . شرح عرشیه شیخ احمد در طهران بطبع رسیده .
| ||
مراجع | ||
پاورقیهاى قسمت دوم 1- هدایه یا هدایه الحکمه متنى است استوار و محکم درمعقول و داراى 3 قسمت : منطق طبیعیات الهیات . 2- مولف آن اثیرالدین مفضل ابن عمرالابهرى از بزرگان و متبحران در معقول بوده است رک : معجم المولفین ج 12.315 ریحانه الادب ج 1.74 کشف الظنون ج 2.2028 خدمات متقابل اسلام وایران 571.
[ هدایه اثیریه] توجه محققان و حکیمان را بخود جلب کرده است شرحها تعلیقها و حاشیه هاى زیادى به آن نوشته اند ( الذریعه ج 14.173 کشف الظنون ج 2.2028)از جمله شرح قاضى حسین بن معین الدین میبدى .
3- وى عالمى متبحر و شاعرى ماهر وادیبى چیره دست بوده است رک : روضات الجنات ج 3.235 اعیان الشیعه ج 27.282 الذریعه ج 9.254 ریحانه الادب ج 6.48 سبک شناسى ج 3.224.
4-شرح دیگر آن معروفترین و مهمترین شرحهاست شرح صدرالمتالهین است که منابع شرح حال وى را در ذیل[ الاسفارالاربعه] مى نگاریم .
5- کتاب تجرید: تجریدالاعتقاد یا تجریدالعقاید از بهترین کتب مختصریست که دراصول عقاید نگاشته شده است .این اثر گرانقدر از همان آغاز تالیف شهرت یافته و مورد توجه عالمان و متکلمان قرار گرفته است . و بعنوان یکى از متون درسى در حوزه هاى علوم اسلامى همیشه متداول بوده است . بسیارى از فضلاء و محققین در رد و قبول آن کتابها نوشته و شرحها و حواشى بر آن نگاشته اند رک :الذریعه ج 13.138 و ج 3.353 و ج 6.113 به بعد آثار واحوال خواجه نصیرالدین .424
6- منابع شرح حال خواجه طوسى و علامه حلى در توضیحات قسمت پیشین مقاله نگاشتیم مراجعه کنید.
7- شرح[ تجریدالاعتقاد] شمس الدین محمود بن عبدالرحمن اصفهانى را محقق جرجانى حاشیه زده است و جمعى از علماى دیگر نیز براین شرح حاشیه زده اند (رک : کشف الظنون ج 1.347)
8- شمس الدین محموداصفهانى ازادباى برجسته و محققان بنام اهل سنت است وى در مسئله امامت اعتراضات وایرادات بسیارى بر خواجه نموده است که بعدازاو دیگران به اعتراضات او پاسخ گفته گفته اند. مولف کشف الظنون با آنکه خوداز دانشمندان عامه است در تشنیع اعتراضات اصفهانى گفته است[ فانه قد عدل فیها عن سمه الاستقامه کشف الظنون ج]434.1 براى آگاهى از شرح وى رک : بغیه الوعاه ج 2.278 شذرات الذهب ج 6.165 روضات الجنات ج 8.129 ریحانه الادب ج 3.248 احوال و آثار خواجه نصیرالدین .424.
9-این شرح چنانکه در متن آمده است بسیار مورد توجه بوده و بر آن حواشى زیادى نگاشته اند رک :احوال و آثار خواه نصیرالدین طوسى .426.
10-علاءالدین ابن محمد مشهور به قوشچى از مشاهیر علماى عامه مى باشد رک : ریحانه الادب ج 4.495 معجم المولفین ج 7.227 هدیه الاحباب .221.
11- جلال الدین دوانى از متکلمان و فاضلان و محققان بزرگ اسلامى است وى بر تجرید 3 شرح نوشته است رک : روضات الجنات ج 2.188 ریحانه الادب ج 2.232 الکنى والالقاب ج 2.206 و نیز نگاه کنید به : کتاب[ شرح زندگانى جلال الدین دوانى] فوائدالرضویه .81. خدمات متقابل .577. 10
12- صدرالدین محمد شیرازى از بزرگان محققین اسلامى واز حماى اوائل قرن دهم هجرى است رک : ریحانه الادب ج 3.426 الکنى والالقاب ج 2.373 فارس نامه ناصرى ج 2.82.
13- شوارق الالهام که از شروح بسیار معتبر شرح تجرید به شمار مى آید یکى از دو شرحى است که مرحوم ملا عبدالرزاق بر شرح تجرید نوشته است براین شرح حواشى زیادى زده اند که برخى از آنان درالذریعه ج 6.144 معرفى شده است .
مولف[ شوارق] ملا عبدالرزاق لاهیجى متخلص به فیاض معاصر و شاگرد و داماد صدرالمتالهین است شارح شرحى دیگر نیز بر شرح تجرید نگاشته به نام[ مشارق الالهام] که در آن فقط مقصداول درامور عامه را شرح کرده است ( الذریعه ج 3.355).
وى عالمى بزرگ و حکیمى کامل و محققى توانمند بود. رک : روضات الجنات ج 4.196الذریعه ج 14.238 ریاض العلماء ج 3.114 فوائد الرضویه .229 ریحانه الادب ج 4.361.
14- پیرامون شرح اشارات و متن آن و مولف و شارح و ... در توضیحات مقاله پیشین سخن گفته ایم مراجعه شود.
15- حکمه الاشراق میان همه آثار و تالیفات سهروردى[ حکمه الاشراق] بزرگترین و مهمترین آنهاست .این کتاب را در حد خود شاهکار بى نظیرى دانسته اند. شارح آن قطب الدین شیرازى فرموده است : در زمین پهناور در بین کتابهائى که بما رسیده است کتابى بهتر و شریفتر و نفیس ترازاین در بخش الهیات و راه و روش رسیدن به حق وجود ندارد (مقدمه شرح حکمه الاشراق .3).
حکمه الاشراق دو بخش است[ 1 : القسم الاول فى ضوابطالفکر] 2القسم الثانى فى الانوارالالهیه از میان شرحها و حواشى که بر حکمه الاشراق نگاشته شده است از همه مهمتر دو حاشیه مذکور در متن مقاله است . نگاه کنید به فرهنگ فلسفه ج 3.168 حکمه الاشراق بوسیله دکتر سیدجعفر سجادى ترجمه و شرح شده است و در ضمن[ مجموعه مصنفات شیخ اشراق] با تصحیح و تعلیق هنرى کربن منتشر گشته است . نگاه کنید به فرهنگ فلسفه ج 3.168 حکمه الاشراق بوسیله دکتر سیدجعفر سجادى ترجمه و شرح شده است و در ضمن[ مجموعه مصنفات شیخ اشراق] با تصحیح و تعلیق هنرى کربن منتشر گشته است . نگاه کنید به فرهنگ فلسفه ج 3.168. شهاب اشراق از مشاهیر حکماى اسلامى است صاحب ریحانه الادب مى گوید: دراصول فقه واقسام حکمت و فلسفه وحید عصر و افضل اهل زمان خود بود. مرحوم شهید مطهرى مى گوید:
بدون شک ازاعجوبه هاى روزگاراست ذهنى فوق العاده وقاد و جوال و نوجو و مبتکر داشت (خدمات متقابل 565) رک : روضات الجنات ج 4.109 شذرات الذهب ج 4.290 ریحانه الادب ج 3.298 معجم المولفین ج 13.189 مقدمه ترجمه حکمه الاشراق و نیز نگاه کنید به کتاب[ فلسفه درایران باستان و مبانى حکمه الاشراق
شارح آن قطب الدین محمود بن مسعود شیرازى که وى را گاه[ قطب المحققین] مى نامنداز شاگردان خواجه طوسى واز حکماى عالیقدراسلامى است . رک : روضات الجنات ج 8.129 بغیه الادعاه ج 2.282 ریحانه الادب ج 4.470 مقدمه دره التاج احوال و آثار خواجه نصیرالدین طوسى .240.
16- در آغازاین قسمت از هدایه و شرح آن و منابع شرح حال مولف و شارح سخن گفتیم .
17-الاسفارالاربعه : یکى از مهمترین و عمیقترین اثر فلسفى اسلامى است . فیلسوفان و محققان پس از ملاصدرا بر آن حواشى بسیارى نگاشته اند که برخى از آنها در[ الذریعه ج]1920.6 آمده است اسفار معروفتراز آن است که دراینجا ما بخواهیم معرفى کنیم این کتاب بارها درایران به چاپ رسیده و چاپ اخیر آن در 9 جلد با تعلیقات مرحوم حاج ملا هادى سبزوارى و علامه طباطبائى منتشر شده است .
مولف آن محمدابن ابراهیم قوامى شیرازى معروف به صدرا و صدرالمتالهین . حکیم الهى و فیلسوف ربانى بى نظیر که حکمت الهى را وارد مرحله جدیدى کرده یکى از قله هاى افراشته فرهنگ اسلامى واز مفاخر گرانقدراسلام است .
رک : روضات الجنات ج 4.120 ریحانه الادب ج 3.417 سفینه البحارج 2.311 الذریعه ج 2.232 لولوه البحرین .131 مجالس المومنین ج 2.229 مستدرک الوسائل ج 3.422 خدمات متقابل اسلام وایران .586 مقدمه الاسفارالاربعه .
18- ملاعلى نورى مازندرانى اصفهانى از بزرگترین حکماءالهى اسلامى وازافراد معدود و انگشت شمار سه چهار قرن اخیراست که تا عمق فلسفه صدرائى نفوذ کرده اند ( استاد شهید مطهرى خدمات متقابل .596) در شرح حال ملا على نورى رک : روضات الجنات ج 4.408 الذریعه ج :4 257 ریاض العارفین .559 ریحانه الادب ج 6.262. (
19-و[ 20شواهدالربوبیه] با مقدمه و تصحیح تعلیق آقاى سید جلال الدین آشتیانى منتشر شده و[ مبدء و معاد] نیز با مقدمه و تصحیح ایشان به چاپ رسیده است .
20-ترجمه اى از مبداء و معاد بکوشش آقاى عبدالله نورانى منتشر گردیده است .
21- مشاعر متن آن همراه ترجمه ئى از آقاى غلامحسین آهنى چاپ شده است چاپى دیگراز آن بهمراه ترجمه و شرحى از میرزا عمادالدوله بنام [عمادالحکمه] منتشر گردیده است .
22- عرشیه همراه ترجمه ئى از آقاى غلامحسین آهنى چاپ شده است .
23- مفاتیح الغیب همراه تعلیقات ملاعلى نورى با تصحیح آقاى محمد خواجوى و به ضمیمه مقدمه ئى دراصول و تطور فلسفه منتشر شده است آقاى خواجوى مفاتیح الغیب را با همین ویژگیها ترجمه نموده است .
24-اسرارالایات با مقدمات تصحیح آقاى محمد خواجوى چاپ شده است . و نیزایشان اسرارالایات را ترجمه نموده و با تعلیقات بچاپ رسانده است .
25- شیخ احسائى :از حکماء و عرفاء بزرگ اسلامى است سخن پیرامون وى و چگونگیهاى زندگى او بسیاراست رک : روضات الجنات ج 1.88 اعیان الشیعه 8.390 ریحانه الادب ج 1.78 معجم المولفین ج 1.228 النظره الدقیقه ..
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 |