تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,293 |
مقدمه اى بر اخلاق اسلامى | ||
حوزه | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 5، تیر 1363، صفحه 57-76 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
در مقاله پیشین مطالبى را در باب تعریف لغوى واصطلاحى اخلاق متذکر شدیم و بدنبال آن اهمیت اخلاق در قرآن را بحث نمودیم واکنون برآنیم که اهمیت اخلاق در روایات معصومین - علیهم السلام - را مورد بررسى قرار دهیم . اهمیت اخلاق در روایات فزونى این اهمیت را آن هنگام بیشتر متوجه مى شویم که نگاهى به زندگى ائمه علیهم السلام کرده مى بینیم وسعت و گسترش مسائل اخلاقى حقیقتى است که نه تنها در گفتار بلکه در تمتم شئون فردى واجتماعى آنان مشاهده مى گردد بدان صورت که وقتى صحنه هاى جهاد و نبردایشان را با دشمن مى نگریم و یا رفتار و کردارشان را در صحنه سیاست واجتماع مطالعه مى کنیم درخشش والاترین نکات اخلاقى ارزنده ترین درسهائى است که ما مى آموزیم . 1 و همینطور در زمینه هاى دیگر که مجال بیان نبوده بررسى آن را به خواننده طالب مى گذاریم . بنابراین چون گفتار فعل و تقریر معصومین علیهم السلام در شریعت نیز بیانگر همین حقیقت بوده و نشانگراین امراست که تمام شئون زندگى و حیاتى آنان مظهر تجلى و صفات و کمالات الهى مى باشد و براى ما حجت است جهت آشنائى از آن اخلاق و کمالات به فرازهائى از زیارت شریفه[ جامعه کبیره] که در کتب ادعیه نقل گردیده و شیخ صدوق در[ من لا یحضره الفقیه] نقل کرده است و در خطاب ائمه معصومین مى باشد توجه مى کنیم : [ السلام على ائمه الهدى و مصابیح الدجى واعلام التقى ... والادلاء على مرضات الله ... والتامین فى محبه الله ... واشهدانکم الائمه الراشدون المهدیون المعصئومون المکررمون المقربون المتقون الصادقون] [ ...کلامکم نور وامرکم رشد و وصیتکم التوى وفعلکم الخیر وعادتکم الاحسان وسجیتکم الکرم] . 2 واکنون با توجه به اینکه بررسى اهمیت اخلاق در گفتار و رفتار ائمه علیهم السلام بس گسترده است و در مجال این مقاله نمى گنجد تنها به بررسى گفتار آنان مى پردازیم آنهم بدین شیوه که از میان روایات موجود در باى اخلاق فقط به ذکر روایاتى مى پردازیم که بیانگر نمونه هاى صریح دراهمیت اخلاق باشد. ابتداء براى روشن شدن عناوین مطرح شده دو نکته را یادآورى مى کنیم : 1- گرچه محوراصلى دراین گفتار اهمیت وارزش اخلاق است اما پرداختن به عناوینى مانند:[ترغیب به حسن خلق] یا [آثار حسن خلق] برخاسته ازاین حقیقت است که دو عنوان یاد شده جلوه دیگرى ازارزش اخلاق در روایات مى باشد. 2- تبیین اهمیت وارزش اخلاق حسنه با عنوان[ حسن خلق] براساس این نحوه تفکر مى باشد که مفهوم صحیح و دقیق[ حسن خلق] عبارت است از: جمیع صفات و ملکات نیکى که براى نفس حاصل مى گردد چه اینکه آن صفات مربوط به چنبه هاى فردى انسان باشد مانند: زهد وقار ورع حلم و... یا در ارتباط باابعاداجتماعى وى باشد مانند:تودد تواضع خوش برخوردى و... واینکه مى بینیم پاره اى حسن خلق را در برخورد نیک محدود نموده اند با توجه به معناى سهل انگاشته اى است که از خلق یااخلاق متداول مى باشد. براین اساس مراداز حسن خلق که در روایات مورد توجه قرار گرفته است فقط نیکوئى در برخوردهاى اجتماعى حسن معاشرت نیست چه این یکى از مظاهر و نمودهاى حسن خلق است بلکه منظوراز آن توجه به هر یک از خلق و خوهائى است که صورت باطن را نیک داشته و عامل اصلى کردار و رفتار نیکو در همه شئون فردى واجتماعى مى گردد. براى پى بردن به این نظر به دو گفتاراز علماءاخلاق توجه مى کنیم : 1امام محمد غزالى طوسى مى نویسد: [بدان که اندر حقیقت خوى نیکو تا آن چیست و کدام است سخن بسیار گفته اند و هر یکى آنچه فراپیش آده است بگفته است و تمامى آن نگفته است چنانکه یکى مى گوید:[روزى گشاده داشتن است]. و یکى مى گوید:[رنج مردمان کشیدن است]. و یکى مى گوید:[ مکافات بد ناکردن است] وامثال واین همه یعضى از شاخه هاى وى است نه حقیقت و تمامى وى] . 2 مرحوم مولى محسن فیض کاشانى[ره] مى نویسد: [ اعلم ان الناس قد تکلموا فى حقیقه الخلق الحسن حقیقه الحسن وانه ما هو؟ و ما تعر ضوا لحقیقته ... و لم یصرفواالعنایه الى ذکر حده وحقیقته ... و ذلک کقول بعضهم : حسن الخلق بسط الوجه بذل الندى ... و امثاله کثیر]. و سپس خودبه تعریف خلق و حسن و سوء آن پرداخته مى گوید: [فالخلق مباره عن هیئته للنفس راسخه تصدر عنهاالافعال بسهوله فان کانت الهیئه بحیث تصدر عنهاالافعال الجمیله المحموده عقلا و شرعا سمیت الهیئه خلقا حسنا وان کان الصادرمنهاالافعال القبیحه سمیت الهیئه التى هى المصدر خلقا سیئتا]. بنابراین[ حسن خلق] و[ اخلاق حسنه] دراصطلاح یک مفهوم داشته و تفاوت این دو تعبیر در روایات موجب اختلاف مضمون روایات نمى گردد. ازاینرو گفتار را در دو بخش نخست[ حسن خلق] و سپس[ سول خلق] پیش مى گیریم : 1 حسن خلق: الف - اهمیت حسن خلق : [بعثت لاتمم مکارم الاخلاق] . 6 و نیز شعار دیگرى که دراین کلام نهفته است باز شناسى قدر و منزلت ارزشهاى اخلاقى است چون روشن است آن موضوعاتى که بطور مستقیم تحت پوشش هدفهاى بعثت و رسالت قرار گرفته بخاطراهمیت آن و نقش اساسى اى است که در تحقق اهداف بعثت دارد. واینک در تبیین هر چه بیشتراین ارزش واهمیت به ذکر برخى از روایات مى پردازیم : 1 روى عن عمار بن یاسر قال : قال رسول الله - صلى الله علیه و آله:[ حسن الخلق خلق خلق خلق الله الاعظم] . 7 [حسن خلق خلق خداوند عظیم است] . 2 عن امیرالمومنین - علیه السلام:[ حسن الخلق راس کل بر]. 8 [ اصل هر نیکى نیک خوئى است] . 3 عن الحسن بن على بن ابى طالب - علیهماالسلام :ان احسن الحسن الخلق الحسن] . 9 [برترین نیکى نیک خوئى است] . 4 عن رسول الله - صلى الله علیه و آله:[ حسن الخلق نصف الدین]10 . 5 قال رسول الله - صلى الله علیه و آله:[ - اول ما یوضع فى میزان العبد یوم القیمه حسن خلقه] . 11 6 جا رجل الى رسول الله - صلى الله علیه و آله - من بین یدیه فقال : یا رسول الله ماالدین ؟ فقال حسن الخلق ثم اتاه عن یمینه فقال : ماالدین ؟ فقال حسن الخلق ثم اتاه من قبل شماله فقال : ماالدین ؟ فقال : حسن الخلق ثم اتاه من ورائه فقال : ماالدین ؟ فالتفت الیه وقال :اما تفقه الدین هوان لا تغضب معرفى حسن خلق با عناوینى چون[ خلق الله الاعظم] [ راس کل بر] [ احسن الحسن] و صدها عنوان دیگر بااین محتوى در روایات معصومین ما - علیهم السلام نه تنها بیانگرارزش حسن خلق بوده بلکه گویاى این حقیقت است که حسن خلق محور همه ارزشهااست . تامل دراین حقیقت گشاینده این رازاست که در یابیم چرا پیامبر اکرم - صلى الله علیه و آله - که توصیفش در زبان وحى چنین آمده : [ انک لعلى خلق عظیم] 13 و نیزائمه - علیهم السلام - که در صفات برازنده انسانى والهى تام اند اینگونه دست نیاز به سوى معبود بلند کرده حسن خلق و مکارم اخلاق طلب مى نمایند: 1 عن رسول الله - صلى الله و علیه و آله اللهم کما حسنت خلقى فحسن خلقى] . 14 2 وکان من دعائه - صلى الله علیه و آله - فى افتتاح[ اللهم اهدنى لاحسن الاخلاق لایهدى لا حسنهاالاانت واصرف عنى سیئها لایصرف عنى سیئهاالاانت] . 15 3 من دعائه - علیه السلام:اللهم صل على محمد و آل محمد.. وهب لى معالى الاخلاق. 16 براى درک منزلت مسائل اخلاقى چه بیانى ازاین گویاتر که مى بینیم معصومین - علیهم السلام - جهت موهبت یافتن به معالى و محاسن اخلاق دست به دعا برداشته و آنرااز پیشگاه کمال مطلق درخواست مى کنند. این فراز آموزنده این درس است که ما نیز در وجود خویش نسبت به مکارم اخلاقى احساس نیاز کنیم و آن را کوچک نشماریم . همچنانکه پیامبر[ ص] فرمودند: [ لو علم الرجل ما له فى حسن الخلق لعلم انه یلله لله تاج ان یکون له خلق حسن] . 17 1 قال رسول الله - صلى الله علیه و آله :الا خلاق منایح من الله عزوجل فاذااحب عبدا منحه خلقا حسنا واذاابغض عبدا منحه خلقا سیئا]. 18 قال الصادق - علیه السلام: [ - الخلق الحسن جمال فى الدنیا و نزهه فى الاخره و به کمال الدین و قربه الى الله ولایکون حسن الخلق الا فى کل ولى وصفى لان الله تعالى ابى ان یترک الطافه و حسن الخلق الا فى مطایا نوره الا على وجماله الازکى لانها خصله یختص بهاالاعرف بربه ولایعلم ما فى حقیقه حسن الخلق الاالله تعالى]19 . ب - ترغیب به حسن خلق : بدین رو کوشیده اند با سخنان گوناگون نقاب از چهره ارزشهاى اخلاقى گشوده تا رسالت خویش را در جهت ارشادو هدایت امت براى درک مسائل و موضوعات ارزنده و سرنوشت سازاسلامى بانجام رسانده باشند. گواه مطلب اینکه مى بینیم آنان گاهى آن را به[ خلق الله الاعظم] و ... تعبیر نموده اند و گاهى آنرا عطیه و موهبت الهى دانسته اند و گاه با صریحترین بیان و گویاترین سخن پیروان خویش را بدان ترغیب نموده اند که ذیلا به ذکر فرازهائى از آن سخنان مى پردازیم : 1 قال رسول الله علیه و آله:[ الا وان اشبهکم بى احسنکم خلقا]. 20 2 قال رسول الله صلى الله علیه و آله:[ تخلقوا باخلاق الله ان اکثرالناس یدخلون الجنه بتقواالله و حسن الخلق] . 21 3 عن ابى عبداللفه علیه السلام قال : قال رسول الله صلى علیه و آله : [ ان صاحب الخلق الحسن له مثل اجرالصائم القائم] . 22 4 عن ابى عبدالله علیه السلام:[ ان الله تبارک و تعالى لیعطى العبد من الثواب على حسن الخلق کما یعطى المجاهد فى سبیل الله یغدو علیه و یروح] . 23 5 عن ابى عبدالله علیه السلام:[ ان اجلت فى عمرک یومین فاجعل احدها لادبک لتستعین به على یوم موتک] . 24 از آنجا که معصومین - علیهم السلام - هرگز سخنى با غراق نگفته اند و در سخن هدفى جز بیان نداشتند ازاینرو اگر مى بینیم اینگونه ما را بسوى اخلاق نیکو سوق مى دهند نه این است که تنها مقصود بر انگیختن عاطفه واحساس باشد بلکه با توجه به ارزشى است که اخلاق در پیکره دین دارد واین حقیقت تا آنجااهمیت دارد و زندگى بشرى و حیات و تکامل او نقش دارد که پیامبر[ ص] انگیزه بعثت خود را آن مى داند واین سخن تبیینى است دراهمیت اخلاق : [بعثت بمکارم الاخلاق و محاسنها]. 25 ج - آثار حسن خلق : 1 آثار و فوائد دنیائى : الف آثار فردى : عن امیرالمومنین - علیه السلام - قال : رب عزیزاذله خلقه و ذلیل اعزه خلقه . 26 [چه بساانسانهاى مورد توجهى که اخلاق بد آنها را خوار نموده و انسانهاى سرافکنده اى که بااخلاق نیک عزت یافته اند]. طول عمر: ازدیاد روزى : عن الصادق - علیه السلام[ - حسن الخلق یزید فى الرزق] . 28 ب آثاراجتماعى : قال على - علیه السلام:[ لاعیش اهنا من حسن الخلق] . 29 نفوذ در مردم : قال رسول الله - صلى الله علیه و آله[ - انکم لاتسعون الناس باموالکم ولکن یسعهم منکم ببسط الوجه و حسن الخلق] . 30 همبستگى والفت : قال على - علیه السلام:[ من حسن خلقه کثر محبوه و آنست النفوس به] . 31 2 آثار و فوائداخروى : زدودن لغزشها: عن ابیعبدالله - علیه السلام - قال:[ ان الخلق الحسن یمیث الخطیئه کما تمیث الشمس الجلید]. 32 علو درجه : قال رسول الله - صلى الله علیه و آله:[ ان العبد لیبلغ بحسن خلقه عظیم درجات الاخره و شرف المنازل وانه لضعیف العباده وانه لیبلغ بسوء خلقه اسفل درک جهنم وانه لعابد]. 33 بار یافتن در جوار قدس اله قال رسول الله - صلى الله علیه و آله[ - اوحى الله تعالى الى ابراهیم : یا خلیلى حسن خلقک ولومع الکفار تدخل الابرار فان کلمنى سبقت لمن حسن خلقه ان اظله فى عرشى وان اسکنه حظیره قدسى وان ادنیه من جوارى] . 2 سوءخلق : و براین اساس که یکى از شیوه هاى موثر در بیان تفهیم معانى این است که در کنار بیان یک موضوع نقطه مقابل آن نیز معرفى گردد (چنانکه گفته شده است : تعرف الاشیاء باضدادها) ما نیز دراینجا بمعرفى سوء خلق پرداخته بدان امید که این شیوه در بهتر آشکار گردیدن حقیقت و گوهره حسن خلق موثرافتد. الف - نکوهش سوا خلق : ازاین روى اگر در تعالیم تربیتى اسلام اینهمه به محاسن اخلاقى ارجن نهاده شده واز طرف دیگر مى بینیم شدیدترین نکوهش ها و مذمت ها از سوء خلاق به عمل آمده است بدین خاطراست که علاوه بر آثار نیک و بدى که بر هر یک مترنب است (که بتنهائى مى تواند منشا آن ارج واین نکوهش گردد) مطابق با مقتضاى سرشت انسانى انسان نیز مى باشد. 9 با دریافت این حقیقت در مى یابیم که چون کمال طلبى درانسان پویش و جویش درونى است لذا توجه بامور فطرى و تلاش در جهت شکوفائى آنها در پرتو دستورات و فرامین شرع نقش اساسى در خودسازى و کمال یابى دارد. اینک احادیثى چند در نکوهش سوء خلق متذکر مى شویم : 1 قال امیرالمومنین - علیه السلام : سوءالخلق شرقرین. 35 2 قال رسول الله - صلى الله علیه و آله:[ من سعاده المرء حسن الخق و من شقاوته سوءالخلق] . 36 3 قال على - علیه السلام:[ - من سائت سجیته سرت منیته] . 37 4 قال صلى الله علیه و آله:[ان جبرئیل الروح الامین نزل على من ند رب العالمین فقال : یا محمد علیک بحسن الخلق فان سوءالخلق ذهب بخیرالذنیا والاخره] . 38 5 قال على - علیه السلام:[ - تجنب من کل خلق اسوئه و جاهد نفسک على تجنبه فان الشر لجاجه] . 39 ب - پیامدهاى سوء خلق : 1 آثار و پیامدهاى دنیوى : عن امیرالمومنین - علیه السلام:[ - سوءالخلق نکدالعیش و عذاب النفس] . 40 اضطراب و تنهائى : عن امیرالمومنین - علیه السلام:[ سوءالخلق یوحش النفس و یرفع الانس] . 41 قال على - علیه السلام:[ - من ساء خلقه اعوزه الصدیق الرفیق] . 42 غم واندوه : [سئل عن امیرالمومنین - علیه السلام - عن ادوم الناس غما قال : اسوتهم خلقا]. 43 2 پیامدها و عواقب معنوى : تباه کننده ایمان و عمل : [عن ابیعبدالله - علیه السلام - : قال:[ ان سوءالخلق لیفسدالعمل کما یفسدالخل العسل] . 45 [قیل لرسول الله - صلى الله علیه و آله ان فلانه تصوم و تقوم اللیل و هى سیئه الخلق توذى جیرانها بلسانها فقال : لاخیرفیها هى من اهل النار]. 46 ناموفقیت در توبه : [قال رسول الله - صلى الله علیه و آله ابى الله بصاحب الخلق السیئى بالتوبه فقیل یا رسول الله و کیف ع ذلک ؟ قال : لانه اذا تاب من ذنب وقع فى اعظم من الذنب الذى تاب منه] . 47 دورى از پروردگار: [من وصیه رسول الله - صلى الله علیه واله - لابى ذر: یااباذر لایزال البد بزداد من الله تعالى بعدا ما ساء خلقه] . 48 [ از وصایاى پیامبر - صلى الله علیه و آله - به ابى ذر:اى اباذربنده تا آن هنگام که بدخوى باشد دورى اواز خداوند همواره زیاد مى گردد]. 3 آثار و پیامدهاى اخروى : [قال رسول الله - صلى الله علیه و آله ان العبد لیبلغ من خلقه اسفل درک الجهنم] . 49 فشار قبر یا سعد هنیئا لک الجنه (اى سعد بهشت بر تو گوارا باد). دراین هنگام پیامبر - صلى الله علیه و آله - که صداى او را شنید باو فرمود: ساکت باش درامرى که مربوط به پروردگاراست با قاطعیعت سخن مگوى زیرا هم اکنون سعد دچار فشار قبر گردید. پس از مراجعت از قبرستان مردم به پیامبر عرض کردند شما نسبت به جنازه سعداحترام بسیار کردید و درباره او رفتارى نمودید ک هبا هیچکس دیگر چنین رفتارى نکردید حضرت فرمودند: آنچه من در تشییع سعدانجام دادم تاسى به فرشتگان و جبرئیل بود که دراین تشییع حضور داشتند اصحاب عرض کردند بااین وصف چگونه فرمودید: ان سعدااصابته ضمه (سعد دچار فشار گردید)؟! حضرت صادق - علیه السلام - مى فرماید: پیامبر در جواب فرمودند: [نعم انه کان فى خلقه مع اهله سوء]. (آرى زیرا سعد بااهل خانه اش اندکى بدخوى بوده ). 50 آنچه دراین نوشتار گفته آمد بررسى اى بوداجمالى در شناخت و درک اهمیت اخلاق در روایات معتبر معصومین - علیهم السلام امید آنکه با توجه بدین اعتقاد حقه که : [...فازمن تمسک بکم ... و هدى من اعتصم بکم ... بکم یسلک الرضوان] 51. این سخنان انسان ساز باب پند و هدایت فلاح و رستگارى را بر ما بگشاید. [والسلام] | ||
مراجع | ||
پاورقى ها 2. سلام بر شماامامان و راهنمایان طریق هدایت و چراغهاى تاریکیهاى امت و پرچم داران تقوى و پرچم داران تقوى و فضیلت . سلام بر راهنمایان طریق رضا و خشنودى حضرت احدیت و تمام شیفتگان در عشق و محبت خداوند. شهادت مى دهم که بدون تردید شماامامان پیشوایائى راهنما راهدان داراى عصمت و گرامى و مقرب در نزد خدا واهل تقوى و صدق هستید. و چون چنین است که داراى کمالات والا مى باشید سخنانتان نور و روشنائى و دستوراتتان کمال واندرزتان پروادارى و کارهایتان نیکوئى و راه رسم همیشگى شما نیکوئى و بخشش مى باشد 1.براى نمونه عنوان چند مورد را ذکر مى کنیم : 1 رفتار على علیه السلام با عمر بن عبدود. 2 رفتار على - علیه السلام با خوارج در جنگ صفین . 3 برخوردهاى سیاسى على علیه السلام - با معاویه . 4 رفتار و گفتار على - علیه السلام - باابن ملجم و ...
3. کیمیاى سعادت ج . /05/2
4. محجه البیضاء ج . 5.94.
5. مراجعه شود به مقاله شماره قل .
6. مقدمه مکارم الاخلاق .8 - سفینه البحار ج 1.411.
7. محجه البیضاء ج . 5 .90 الترغیب والترهیب ج 3 .406 - کنزالعمال ج 3 حدیث 514.
8. غررالحکم چاپ دانشگاه ج 3.393.
9. خصال صدوق[ ره] .29 ج 102.
10. خصال صدوق[ ره] .30 ج 106 - مشکوه الانوار.223.
11. بحارالانوار ج 71.385.
12. مجموعه ورام ج 1.89.
13. سوره قلم /04/
14. محجه البیضاء ج 5.91 - کنزالعمال ج 30 ح 5197.
15. محجه البیضاء ج 5.92.
16. صحیفه سجادیه دعاء مکارم الاخلاق .
17. بحارالانوار ج 71.396 ح 80.
18. مستدرک سفینه البحار ج 3.342.
19. مصباح الشریعه (چاپ مکتبه الصدوق ) ص 338 باب 61.
20. نهج الصباغه ج 9.460.
21.اخلاق محتشمى .249 اسرارالشریعه .116.
22.اصول کافى ج 2 ح 5 باب حسن خلق .
23. همان مدرک .
24. روضه کافى .150.
25. مشکاه الانوار چاپ نجف 243 امالى شیخ طوسى ج 2.209.
26. سفینه البحار ج 1.411.
27.اصول کافى ج 2 باب حسن خلق ح 8.
28. سفینه البحار ج 1.411.
29. علل الشرایع ج 2.246 - غررالحکم ج 6.399.
30. کنزالعمال ج 3 ح 5158.
31. غررالحکم ج 5.451. 32.اصول کافى ج 2 باب حسن خلق ح 7.
33. کنزالعمال ج 3 ح 5149.
34. همان مدرک ح 5159.
35. غررالحکم ج 4.131.
36. مستدرک الوسائل ج 2.83.
37. غررالحکم ج 5.272.
38. وسائل الشیعه ج 8.571.
39. غررالحکم ج 3.314.
40. غررالحکم ج 4.150 - میزان الحکمه ج 3 ح 5090.
41. همان مدرک ص 151 - همان مدرک ح 5091.
42. غررالحکم ج 5.462.
43. مستدرک الوسائل ج 2.338.
44.اصول کافى ج 2 باب سوء خلق .
45. همان مدرک - کلمه الله .221.
46. بحارالانوار ج 71.394.
47. بحارالانوار ج 73.299 ح 12.
48. طرائف الحکم ج 2.299.
49. بحارالانوار ج 5.93.
50. بحارالانوار ج 73.298.
51. زیارت جامعه کبیره . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 |