
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,561 |
مقدمه اى بر طرح و تدوین دائره المعارف شیعه | ||
حوزه | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 1، مهر 1362، صفحه 155-158 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدی محقق | ||
تاریخ دریافت: 24 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 24 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
از آنجا که معرفى این طرح براى حوزه هاى علمیه نقش موثرى در جهت تدوین این اثر عظیم و ضرورى دارد مقدمه آن دراین شماره آورده مى شود. امیداست فضلا و طلاب حوزه هاى علمیه دعوت این بنیاد رااجابت کنند و باارسال مطالب وارائه طرحها و پیشنهادها در تکمیل آن گام موثرى بردارند دائره المعارف بریتانیکا و دائره المعارف امریکانا و برخى جنبه خصوصى مانند دائره المعارف دین واخلاق و دائره المعارف اسلام . جهان تشیع هر چند دائره المعارف جامعى همچون بحارالانوار مجلسى - رحمه الله علیه - در دست داشته که فهرست مطالب آن یعنى سفینه البحار مرحوم شیح عباس قمى - رضوان الله علیه - بر بسیارى از کتبى که در صدراین گفتار یاد شد ارجحیت دارد ولى از داشتن دائره المعارفى به معنى امروزى کلمه که براى معلم متعلم و مبتدى و مستکمل سهل التناول باشد محروم بوده و طالبان آگاهى از حقائق شیعه و شناخت بزرگان و دانشمندان و آثار تشیع ناچار بوده که به منابع ناقص که در کشورهاى عربى تالیف گشته همچو دائره المعارف بستانى و دائره المعارف فریدو جدى و یا دائره المعارف هاى فرنگى که نویسندگان آن عنایت و توجهى به شیعه نداشته و حتى برخى مقالات را با عناد و تعصب تحریر کرده اند روى آورند و در نتیجه با سیماى نادرستى از تشیع روبرو گردند . موسوعات علمى که در دوره قاجار تالیف گشت همچون نامه دانشوران والماثر و الاثار و نظایر آن از جامعیت و نظامى برخوردار نبود که بتوان اطلاق دائره المعارف بر آنها کرد و دائره المعارفها و فرهنگ نامه هایى هم که در نیم قرن اخیر درایران نوشته شد هر چند که مطالب مربوط به ایران آن جوینده را راضى مى کند ولى از جنبه تشیع ضعیف و ناقص است و به هیچ وجه نیازاهل علم و تحقیق را مرتفع نمى سازد. با توجه به کافى نبودن دائره المعارف و فرهنگ نامه هاى موجود و در دسترس نبودن دائره المعارفى که حاوى شرح حال بزرگان شیعه و معرفى آثار آنان و مشتمل بر عقائد وافکار تشیع باشد و همچنین ضرورت زمانى که همه جهان را متوجه ایران که مرکز تشیع است نموده واینکه بحث و تحقیق درباره مطالب و مفاهیم شیعه و آثار و معالم تشیع به صورت زنده درایران صورت مى گیرد لزوم تالیف و نشر دائره المعارف تشیع را که مبتنى بر آخرین تحقیقات علماى اسلام و دانشمندان جهان باشد نمایان مى سازد. خاصه که در توان هر طالب و دانشجوئى نیست که در تفسیر به تبیان و مجمع البیان و در حدیث به کتب محمدین ثلاثه اوایل واواخر و دراصول به ذریعه و عده و در فقه به نهایه و لمعه و در کلام به آثار و علامه و در فلسفه به آثار صدراو فیض و فیاض و همچنین در سایر علوم جوامع و مطولات مراجعه کند دامنه مطالب دائره المعارف 1 تحلیل و توضیح کلمات اساسى قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و آثارائمه معصومین علیهم السلام بمنظور نشان دادن موضع شیعه براى پایه گذارى جامعه و عقائد واخلاق اسلامى که بوسیله آن سعادت دنیا و آخرت تامین گردد. 2 شرح احوال معصوم علیهم السلام - و شیعیان از صحابه و تابعین و رجال و دانشمندان از فقها واصولیین و مفسران و محدثان و منطقیون و عرفاء و نویسندگان و شعرا و علماى تاریخ و جغرافى و هنرمندان و نیز دانشمندانى که توجه خود را به علوم بحته و محضه معطوف داشته اند. 3 توصیف وارزیابى آثار علمى مهم که در شعب مختلف علوم و فنون از آن دانشمندان باقى مانده اعم ازچاپى و خطى و راهنمائى براى دسترسى به آن و توصیه به طلاب و دانشجویان براى تحقیق واحیاء آثارى که تا کنون به اهل علم معرفى نشده است . 4 توضیح و تحلیل و ریشه یابى افکار و مبانى فقهى و فلسفى و کلامى و عرفانى تشیع و تشریح اصطلاحات علوم و فنونى که بوسیله دانشمندان شیعه توسعه یافته با بیان تحولى که به مرور زمان براى آن اصطلاحات در آثار علما پیدا شده و تفاسیر و تعبیراتى که درباره آنها صورت گرفته است . 5 معرفى آثار وابنیه مهم تاریخى مانند مساجد و مدارس و خانقاه ها و کاروانسراها و آب وانبارها و همچنین اماکن مخصوص عزادارى و ذکر فضائل على علیه السلام و خاندان او مانند حسینیه ها و تکیه ها و نظائر آن . 6 توصیف نهادهاى اجتماعى که در مراکز شهرى براساس قوانین کتاب و سنت واحادیث ائمه اطهار علیهم السلام بنیان گدارى شده همچون دو او ین ادارى و قضائى و سیاسى و نظامى و مانند آن . وجه تسمیه دائره المعارف به تشیع 1 چون از کلمه شیعه معنى عام آن یعنى[ کل من یتولى علیا واهل بیته] در نظر گرفته شده از فرق مختلف شیعه و عقائداساسى آنان یاد شده است چنانکه دانشمندان بزرگ شیعه همچون نوبختى واشعرى قمى در کتابهاى خود تحت عنوان فرق الشیعه به ذکر آنان پرداخته اند. 2 دانشمندان بزرگ دیگر فرق شیعه همچون فرقه زیدیه واسماعیلیه و آثار و عقایدشان بطوراجمال یاد مى شوند چنانکه دانشمندان شیعه نیز آنان را مورد غفلت قرار نداده اند و بر همین اساس مجلسى - رضوان الله علیه - در بجارالانواراز برخى از آنان یاد و عقائد وافکارشان را نقل کرده و مرحوم حاج شیخ آقا بزرگ تهرانى درالذریعه الى تصانیف الشیعه آثار آنان را به نقل از فهرست مجدوع آورده است . 3 دانشمندان اهل تسنن که در نشر مآثر علوى و فضائل و مناقب على بن ابى طالب علیه السلام سهمى بسزا داشته اند و همچون ابن ابى الحدید شارح نهج البلاغه و دانشمندانى مانند نسائى که کتاب خصائص خود را در مناقبت حضرت على علیه السلام وابوجعفراسکافى که المعیار و الموازنه خود را درافضیلت آن حضرت تالیف کرده اند دراین دائره المعارف یاد مى شوند. 4 دانشمندانى که بنحوى ازانحاء نامشان در کتب علمى شیعه آمده در دائره المعارف تشی شیعى نقل شده و یا نظام معتزلى که عقیده او درمورد[ طفره] در کتب فلسفى شیعه دیده مى شود. 5 دانشمندانى که آثارشان مورد رد و نقض دانشمندان شیعه قرار گرفته و یا آنان که با شیعه مناقضات و مناظراتى داشته اند معرفى مى شوند مانند عبدالجبار معتزلى که قسمت امامت ازکتاب المغنى او بوسیله سید مرتضى علم الهدى در کتاب الشافى فى الامامه مورد نقضى قرار گرفته است و یا فخرالدین رازى که کتاب المحصل او را خواجه نصیرالدین طوسى تلخیص و نقد کرده است . 6 شاعران و نویسندگان غیرشیعى ایرانى و عرب که قلم خود را به خدمت بیان فضائل حضرت على علیه السلام و خاندان عصمت و طهارت و مدح منقبت آنان گرفته اند دراین کتاب یاد مى شوند واین شیوه مرضیه اى است که مرحوم علامه امینى نیز پسندیده و در کتاب نفیس لغدیر بکار برده است . 7 در بیان و توضیح معانى و مفاهیم قرآنى هر چند تکیه بر تفاسیر شیعه بوده است ولى آثار مفسران و قرآن شناسان معروف همچون کشاف زمخشرى والانقان فى علوم القرآن جلال الدین عبدالرحمن سیوطى نادیده گرفته نشده است . 8 دربیان مفاهیم واصطلاحات فقهى واصولى و فلسفى و کلامى و عرفانى هر چند منابع شیعى اصل قرار داده شده ولى از جهت آنکه تطبیق و مقایسه اى هم صورت گرفته باشد اشاره به عقائد دانشمندان دیگر شده است واین روشى بوده است که به همه دانشمندان شیعه در کتابها و آثار خود بدان توجه کرده اند. 9 متون و شروح درسى حوزه هاى علمیه تشیع که بوسیله دانشمندان اهل سنت نوشته شده همچون سیوطى و معنى و مطول و همچنین قاموس فیروزآبادى و وفیات الاعیان ابن خلکان و معجم البلدان یاقوت حموى در دائره المعارف یاد مى شود. 10 11 چون ائمه شیعه - علیهم السلام - و بزرگان تشیع در طى حوادث تاریخى و زندگى سیاسى و مذهبى خود با مخالفانى روبرو بوده اند براى آنکه آن حوادث و برخوردها کاملا روشن تر و چهره سیاسى و مذهبى ائمه و بزرگان شیعه نمایان تر گردد نام آن مخالفان دراین دائره المعارف دیده مى شود. 12 در مواردى که تفسیر و توجیه مطالب دینى و باین اصطلاحات علمى نزد همه مسلمانان اعم از شیعى و غیر شیعى یکسان بوده واختلافى وجود نداشته است منابع معتبرى که بوسیله دانشمندان غیر شیعى نوشته شده نیزاستفاده شده است . عناوین مقالات گنجینه منابع واطلاعات همچنین هویت نامه اى از نسخ خطى مربوط به تشیع که در کتابخانه هاى دنیا موجوداست در کتابخانه ضبط مى شود تا در موقع لزوم فیلم و عکس از آنها تهیه گردد. برگه هاى اساسى عناوین مقالات در دفتر دائره المعارف براى همیشه نگهدارى مى شود و منابع و ماخذ تازه درباره تحقیق آنها به آنهااضافه مى گردد تا آنکه آن برگه هاى مرجعى باشد براى کسانى که مى خواهند کتاب و یا مقاله اى درباره هریک از آن موضوعات بنویسند و نیز کسانى که کتاب و یا منابع مکتوبى دراختیار دارند که کمک به پربارتر ساختن دائره المعارف و یا غنى تر ساختن گنجینه منابع کتابخانه و عناوین مقالات مى کند ما را مستحضر خواهند ساخت که با نام خود آنان درجاى خود ضبط و به موقع خوداز آنها استفاده شود. تدوین و تحریر دائره المعارف حجم دائره المعارف کتاب فضل ترا آب بحر کافى نیست که تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم و ما توفیقى الابالله
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 |