تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,738 |
کرامت آدمی در اخلاق کانتی | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 61، فروردین 1390، صفحه 136-167 اصل مقاله (346.52 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
مهدی اخوان | ||
استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی com | ||
تاریخ دریافت: 14 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
اگر مراد از کرامتداشتن یکامر، ارزش ذاتی، فینفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم میشود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایتنگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورتبندیهای سهگانۀ امر مطلق اخلاقی، تدقیق مفهوم احترام و تمایز شیء و شخص به برخی لوازم و پیامدهای سیاسیو حقوقی ضابطۀ دوم در مورد عدالت و نظریۀ کیفری پرداخته میشود. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Human Dignity In Kant’s Ethics | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Akhavan | ||
چکیده [English] | ||
In the second formula of categorical imperative (act so that you treat humanity, whether in yourself or any other person, always, as an end and never as a means only), Kant emphasizes upon the intrinsic equal value of each person which does, in fact, enunciate a fundamental moral, political and religious principle presupposed in the ordinary moral judgments of nearly everyone today. Intrinsic dignity of persons, first, excludes him from thingness and justice in political domain. Persons are "self-existent" ends, having worth simly because they exist. Dignity for persons not only confines the others but also oneself (self-respect & self-regard), and therefor gives rise to duties for others and the self. Dignity for persons imply benevolence (good will) but it is not enough. Sympathy in imagination and empathy in feeling and emotion, and beneficence in practical domain is necessary. In the all , these views are based on the practical reson not moral sense. In this paper I analyse Kant’s view and implications and presuppositions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kant, second formula of categorical imperative, Human Dignity, self-respect, benevolence, beneficenc | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 677 |