بهترین هدایا براى کودکى که کمتر ما را مىبیند
منبع: نشریه ریدرز رایجست - ژوئن 1998
مترجم: پگاه امیردیوانى
هدیه اول:
شام، یک رویداد خانوادگى
زمان شام، تنها زمانى است که تمام افراد خانواده دور هم جمع مىشوند و حس ارتباط و پیوند واقعى در بین آنها به وجود مىآید که مسلماً بدون آن، کودکان احساس انزوا و تنهایى مىکنند. براى دست یافتن به نتیجه بهتر، هنگام صرف شام تلویزیون را خاموش کنید و تا همه سر سفره حاضر نشده اند، غذا را شروع نکنید. اگر فرزند نوجوانى دارید که مشغول صحبت با تلفن است و شما بدون حضور او شامتان را صرف کنید، در واقع نشان داده اید که وى ارزش منتظر شدن را نداشته است. به همین ترتیب همه باید صبر کنند تا آخرین عضو خانواده نیز غذا را تمام کند زیرا شام یک رویداد خانوادگى است.
اگر راهى براى شام خوردن دستهجمعى وجود نداشته باشد، یک وعده غذاى بیرون در روزهاى تعطیل راهحل خوبى است.
هدیه دوم:
کتاب خواندن براى کودکان یا همراه آنان
همراهى با کودک در مطالعه کتاب، علاقه شدیدى در او به وجود مىآورد. کودکان عموماً در طول تعطیلات تابستانى، فرصتهاى یادگیرى را از دست مىدهند اما والدین مىتوانند به راحتى از این بطالت وقت جلوگیرى نمایند. مثلاً مىتوانند هر شب براى کودکان خود کتاب بخوانند و حتى بعد از آنکه کودک توانایى خواندن را کسب کرد، این کار را ادامه دهند. یکى از متخصصان روانشناسى معتقد است «براى کودکان برنامه کتابخوانى در نظر بگیرید که طبق آن هر هفته یک کتاب براى آنها بخوانید یا آنان را به کتابخانه ببرید. همچنین مىتوانید در انتخاب موضوع مورد علاقه به کودک کمک کنید و در پایان هفته در مورد کتابى که مطالعه نموده، به بحث و گفتگو بپردازید.»
هدیه سوم:
تماشاى جمعى تلویزیون
تماشاى تلویزیون به همراه سایر اعضاى خانواده مىتواند راه را به منظور بحث و گفتگو در مورد موضوعات پیچیده و دشوار اما مهم با کودکان هموار سازد.
برنامههایى را انتخاب کنید که امکان تماشاى آنها به همراه کودک وجود داشته باشد که البته این انتخاب به سن کودک بستگى دارد. هنگامى که برنامهاى را نامناسب تشخیص مىدهید، مىتوانید بحثى را با کودک آغاز کنید و از او بپرسید در مورد آنچه که در تلویزیون دیده است، چه نظرى دارد. مادرى مىگفت که نگاه کردن به برنامههاى تلویزیونى حتى آنها که مورد علاقه او نیستند، روش مناسبى براى انتقال ارزشها به کودک مىباشد.
هدیه چهارم:
گوش کردن به اظهارنظرهاى کودکان
گوش کردن به صحبتهاى کودکان به عمیقترین شکل ممکن چنین مىرساند که به آنچه مىگویند ارزش قائل هستید و به آنان علاقهمندید. تحقیقات اخیر نشان مىدهد که نخستین راه براى جلوگیرى از بروز رفتارهاى پرخطر در سنین نوجوانى، ایجاد نوعى رابطه است، به طورى که نوجوان احساس مىکند که مىتواند به راحتى با شما صحبت کند. اگر همه مشکلات کودکان براى آنان حل شود، هرگز نخواهند آموخت که مستقل فکر کنند و براى خود تصمیم بگیرند. بهترین روش براى تضمین ارتباط و اتحاد خانوادگى، تنظیم برنامهاى است که بر اساس آن هر هفته یک نشست خانوادگى تشکیل شود. به عنوان مثال تبادل نظر در مورد مقررات موجود در خانواده و تصمیمگیرى در زمینه فعالیتهاى هفته آتى و نیز گفتگو در مورد تعیین جایى براى رفتن به تعطیلات، مىتوانند موارد خوبى براى نشست خانوادگى باشند.
هدیه پنجم:
رعایت انضباط
همه بچهها تصور مىکنند که مىخواهند مسئول باشند و قدرت داشته باشند، اما در اعماق وجودشان واقعاً نمىخواهند. کودکى که به اندازه کافى با مقررات انضباطى مواجه نیست، قلباً نگران است که اگر همه کارها را خراب کند، چه کسى جوابگو خواهد بود.
کارشناسان مىگویند بسیارى از والدین ناآگاهانه و بیش از حد، سهلانگار و آسانگیر هستند. آنها لازم است بدانند که گاهى «نه» گفتن به بچهها نه تنها صحیح است، بلکه براى رشد سالم آنها ضرورت دارد.
برخى والدین در مقابل رفتارهاى نامطلوب کودکان متوسل به تنبیه بدنى مىشوند، بسیارى از کارشناسان بر این عقیده اند که این روش، بالاخص در درازمدت نمىتواند مفید واقع شود. وقتى ما از راه تنبیه بدنى وارد عمل مىشویم، به کودکان یاد مىدهیم که خشونت تنها راه حل مشکلات است. کودکانى که تنبیه بدنى مىشوند، در مدرسه بچههاى دیگر را کتک مىزنند و در آینده نیز همسرانشان را آزار مىدهند.
هدیه ششم:
مهر ورزیدن
پدر و مادر خوبى بودن، مستلزم فراهم کردن سخاوتمندانه و بىدریغ هدایاى عشق و محبت، توجه، انرژى و منابع براى کودک، طى مدت زمان طولانى است. بچهها تا حد زیادى با دلبستگى عاطفى رشد پیدا مىکنند که اغلب هدیه یک پدر یا یک مادر است، نیروى سحرآمیزى است که اساس عشق به خود را تشکیل مىدهد. زمانى که بچهها بیاموزند خود را دوست بدارند، احساس عاطفه و علاقه عمیقى را نسبت به دیگران پرورش مىدهند.
هدیه هفتم:
دیدگاه مثبت و خوشبینانه به جهان
اگر همواره تصویرى که از جهان ترسیم مىکنید، مکانى بىروح و بىرحم باشد، فرزندانتان کم کم دید مثبت و طبیعى خود را نسبت به زندگى از دست مىدهند. لازم است بچهها احساس خوبى نسبت به جهان داشته باشند تا بتوانند به آینده خود امیدوار باشند.
به کودکان کمک کنید تا درک کنند با وجود خطرات زیاد، زندگى یک تجربه تلخ نیست. البته اگر نگران آلوده شدن کودک به مواد مخدر یا فسادهاى اخلاقى هستید، مىتوانید از او بخواهید که با طرح نگرانىهایش به آرامش دست یابد.
هدیه هشتم:
کودکان کمک کردن به دیگران را بیاموزید
انجام کارهاى داوطلبانه، حس همدلى را در کودک ایجاد مىکند و او را فردى مسئول بار مىآورد. کودکانى که حس همدلى در آنها قوىتر است، در مدرسه بهتر عمل مىکنند، روابط سالمترى را برقرار مىنمایند و بیشتر از دیگران پاىبند اصول اخلاقى خواهند بود.
اینکه فقط در باره کمک به دیگران صحبت کنید، کافى نیست. مانند بسیارى دیگر از جنبههاى تربیتى، شما باید خودتان الگوى این رفتار باشید. به عنوان مثال کار کردن در کنار هم در محلى که براى فقرا غذا تهیه مىشود، به کودک درسهاى ارزشمندى خواهد داد. اما شیوههاى دیگر نیکوکارى را که کمتر حالت تشریفاتى دارند نباید از یاد برد. کارهایى نظیر کمک به پیرزن همسایه در انجام کارهایش، مىتواند نمونهاى از این نوع شیوهها باشد.
هدیه نهم:
کودکان و نوجوانان خود را در آغوش بگیرید و نوازش کنید
تحقیقات جدید نشان مىدهند که نوازش و در آغوش گرفتن بچهها، مغز را تحریک مىکند و موجب آزاد شدن هورمونهاى اساسى رشد مىشود.
در دوران آغازین زندگى، لمس و تماس، ماده اى حیاتى براى بچههاست. دریافت تماسهاى عاطفى و محبتآمیز از والدین و دیگران به اندازه دریافت ویتامین و انرژى اهمیت دارد. در صورت دریافت نشدن آن، مغز بچه به درستى رشد نخواهد کرد.
بنابراین از زمان تولد به کودک خود توجه بسیار مبذول دارید. وقتى نوزادى به هنگام گریه کردن با واکنش سریع و محبتآمیزى روبهرو مىشود، یاد مىگیرد که کمتر گریه کند و شبها بهتر بخوابد.
از ساعت زنگدار صرفنظر کنید و به جاى آن، فرزند خود را با نوازش مختصر بیدار کنید. فقط دو دقیقه طول مىکشد و روش خوبى براى شروع روز است.
به خاطر داشته باشید که هر روز، روز جدیدى در تربیت و کار پرورشى است. بنابراین هر کارى را که سال قبل یا دیروز انجام نداده اید، مىتوانید از امروز شروع کنید.