تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,010,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,715,739 |
سیاست علمی و فرهنگی فاطمیان در مصر | ||
تاریخ اسلام | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 1 - بهار 91 - مسلسل 49، فروردین 1391، صفحه 121-156 اصل مقاله (621.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه جان احمدی1؛ صفورا سالاریه* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه الزهرا(س) | ||
2مدرس جامعة الزهرا | ||
تاریخ دریافت: 01 آذر 1390، تاریخ بازنگری: 27 فروردین 1393، تاریخ پذیرش: 26 دی 1390 | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر درصدد بیان «سیاستهای علمی و فرهنگی فاطمیان» با تأکید بر ترویج تعلیم و تربیت است. فاطمیان از ابتدای حکومت در مصر، همزمان با تثبیت قدرت به فعالیتهای علمی و فرهنگی پرداختند؛ زیرا افزون بر اینکه یکی از پایههای اساسی استمرار قدرت و اقتدار، علم و تقویت فرهنگ عمومی با رویکردی عالمانه است، برای جلوگیری از انفعال در برابر دو رقیب سیاسی و علمی(بنی عباس وآل بویه) باید استقلال علمی و متکی به فرهنگ غنی بومی خویش را تقویت میکردند. پیشنة علمی- فرهنگی سرزمین مصر هم مشوق خوبی برای فعالیت های فرهنگی فاطمیان بود. بر این اساس، فاطمیان بیشترین تلاش خویش را در پی ریزی یک شاکلۀ مستحکم علمی با تمام جوانب از نظر ساختاری، محتوایی، و نخبه پروری مبذول داشتند. آنان برای تحقق اهداف خود، مراکز آموزشی و پژوهشی فراوانی مانند مساجد، کتابخانه و مدارس تأسیس کردند و امکانات مادی و معنوی بسیاری را در این مسیر صَرف نمودند و حتی برای استفاده از توان علمی موجود در سایر مناطق اسلامی، عالمان و دانشمندان دیگر سرزمینها را به دربار خود دعوت نمودند. نتیجۀ این تلاشهای بی وقفه، شکل گیری کانونهای علمی و حلقه های متعدد پر رونق درس و بحث در حوزه های گوناگون علمی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فاطمیان؛ اسماعیلیان؛ سیاست علمی و فرهنگی؛ نهادهای آموزشی؛ مصر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scientific -Cultural Policy of Fatimids in Egypt | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Jan Ahmadi1؛ safora salarieh2 | ||
چکیده [English] | ||
The present article is to mention scientific -cultural policy of Fatimids emphasizing on the propagation of education and training. From the beginning of governorship in Egypt and simultaneous with the stabilization of power, Fatimids were engaged in scientific and cultural activities. Since, one of the fundamental elements of duration of power is science and strengthening of the general culture through a scholarly approach, they should have strengthen their scientific independence reliant on their native rich culture in order to protect any passivity towards the two political and scientific rivals (Abbasids and Buyids). The scientific-cultural background of Egypt was a good persuasive element for the cultural activities of Fatimids. In this regard, Fatimids tried their best to set up a strong scientific structure with all aspects of structure, content, and training elites. To achieve their objectives, they established a lot of educational and research centers such as mosques, library and schools and utilized a large amount of material and spiritual facilities in this regard. Moreover, they invited scholars and scientists of other lands to their court in order to benefit from the scientific potential present in the other Islamic lands. The outcome of these non-stop trials was the development of scientific centers and various prevalent classes in different scientific areas. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fatimids, Ismailites, Scientific-Cultural Policy, Educational Institutions, Egypt | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,502 |