همایش زن و جهانىسازى برگزار شد
همایش سراسرى «زنان، مسائل فرهنگى اجتماعى و جهانىسازى» در تالار علامه امینى دانشگاه تهران، زیر نظر دفتر امور خواهران نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها و سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران برگزار شد.
خانم «نیره قوى»، دبیر این همایش گفت: زنان مسلمان نه تنها از شهرهاى مختلف ایران، بلکه از کشورهاى جهان براى این همایش مقاله ارسال کردهاند و امید مىرود همایشهاى دیگرى از همین دست، در سالهاى آینده برگزار شود.
وى افزود: آخرین اطلاعات پیرامون مسائل زنان استخراج شده و پس از تجزیه و تحلیل براى این همایش آماده شده است. ما سعى مىکنیم با مقالات این همایش و میزگردهاى علمى در ارتباط با مسائل زنان و جلسات پرسش و پاسخ به سؤالات و شبهات جوانان و زنان پاسخ دهیم.
خانم قوى متذکر شد دانشگاههاى مربوط به مطالعات زنان همیشه از این موضوع گله مىکنند که فقط رویکردهاى غربى در کلاسهاى آنها بررسى مىشود و چرا در ایران کسى به صورت جدى به موضوع زنان نمىپردازد و حال همایش با مقالات برتر و همچنین چاپ 36 مورد از آنها در یک کتاب، خواهند توانست تا حدى پاسخگوى این مراکز باشند.
مقالات ارائه شده به این همایش، در محورهاى «زن و جهانىسازى»، «تفکر سیستمى در مسائل زنان» و «وضعیت موجود مسائل زنان در ابعاد فرهنگى اجتماعى» قرائت شد.
در اولین روز همایش، آیتاللَّه عمید زنجانى در مورد «نقش زنان در تعالى اندیشهها و تحولات جهانى»، آقاى دکتر عباسى در مورد «زنان و تمدنسازى تطبیقى؛ تمدن امانیسم و تمدن تئویسم»، خانم مهندس رامپناهى در باره «زن، رسانه، جهانىسازى» و خانم دکتر علاسوند در مورد «زن در اندیشه دینى» سخنرانى داشتند.
آقاى «رحیمپور ازغدى» در سخنرانى خود با عنوان «زن» گفت: در جوامعى که حجاب نیست، به ظاهر آزادى است چرا که زنان حتى در بالاترین مقام نظامى چون ژنرال، از خشونت جنسى گله دارند. چطور مىشود در جامعهاى که در هر هشت ثانیه یک تجاوز جنسى صورت مىگیرد، آزادى برقرار باشد.
وى عنوان کرد: فمینیسم یک مکتب نیست، بلکه جنبشى اجتماعى است که به مکاتب دیگر متصل شده ولى در ادامه به بنبست رسیده و نتوانسته عزت و عفت زن را توامان با هم رعایت کند.
آقاى ازغدى افزود: فمینیستها مىگویند حتى از لحاظ زیستشناسى به زن ظلم شده، چون زن باردار مىشود. آنها از بیولوژى هم شکایت مىکنند و چون مرد را دشمن مىدانند؛ لذا ازدواج با مرد را هم خیانت به دیگر زنان مىپندارند.
وى متذکر شد: اگر اسلام مباحث جنسى را بدون قید و بند در جامعه نمىپذیرد، ولى از سویى دیگر، راه ارضاى جنسى و حقوق جنسى را در خانواده تأمین مىکند و بر آن تأکید هم مىورزد. زن و شوهر باید از لحاظ جنسى و روحى و عاطفى در خانه ارضا شوند تا مشکلى در جامعه پیش نیاید.
آقاى ازغدى در باره تعدد زوجات و ایرادهایى که برخى به پیامبر اکرم(ص) در این مورد مىگیرند، گفت: تمامى همسران پیامبر به جز دو مورد از آنها، همگى از خود پیامبر بزرگتر بودند، پس انگیزه جنسى منتفى است. پیامبر با برخى ازدواجهاى خود مىخواستند مسائل خرافى را از بین ببرند و فاصلههاى طبقاتى را در هم بشکنند. تأثیر اجتماعى و سیاسى آن ازدواجها در آن زمان بسیار مهم بوده است. در کل مىتوان گفت ازدواجهاى پیامبر مثل ازدواجهاى ما نبوده بلکه در پشت همه آنها مسائل انسانى و تربیتى وجود داشته است. هر چند رسول اکرم التذاذ جنسى را مغایر با مباحث معنوى نمىدانستند و معتقد بودند که با ازدواج، زن و مرد به رشد معنوى مىرسند و دینشان حفظ مىشود.
برپایى میزگرد علمى با حضور آقاى دکتر کچوئیان، خانم دکتر زنجانىزاده و خانم آیتاللهى در ارائه و بررسى دیدگاههاى مدرن و پستمدرن از منظر اندیشه دینى، از دیگر برنامههاى این همایش بود.
دکتر «زنجانى» در این میزگرد گفت: اینکه مىگویند زنان ضعیف هستند هرگز قابل قبول نیست. زنان به مراتب از مردان قوىتر هستند. 13 زنان جهان بىسرپرست مىباشند و باید طورى تربیت شوند که بتوانند بچههایشان را تربیت کنند و خانهاى را بچرخانند، پس این زن چطور مىتواند ضعیف باشد. اگر تربیت بین فرزند پسر و دختر یکسان بود، آن وقت ما مىتوانیم در بزرگسالى آنها بگوییم که مرد بهتر است یا زن. باید به وجود انسانى هر فرد توجه شود. هر انسانى با امکانات تربیتى و طبیعى رشد مىکند، پس تفاوتهاى زیستمحیطى را هم باید در تفاوت گذاشتن بین زن و مرد مد نظر داشت. هشت هزار سال سیستم پدرسالارى در ایران حاکم بوده و حال اگر مىخواهیم به زنان توجه بیشترى بشود به معناى برترى زنان بر مردان نیست، بلکه مىگوییم زن و مرد مکمل هم هستند. پس این مکمل باید درست تربیت شود و نگوییم چون زن است بگذار فقط با عواطف رشد کند. زن نیز چون هر انسان دیگرى حق دارد که از حقوق خود و آموزشهاى لازم بهرهمند شود.
وى در ادامه افزود: در جوامع غربى، تجاوز جرم نیست لذا زنان دارند با چنگ و دندان حقى براى خود مىگیرند که بگویند تجاوز جرم است. در حالى که در اسلام از اول تجاوز جرم بوده و حالا زنان مسلمان شاید قدر این قانون الهى را در مورد خود ندانند.
به قول یک نویسنده در دو هزار سال قبل، قهرمانى فقط در میدان جنگ نیست بلکه زنى هم که مىزاید قهرمان است. وقتى هر ساله 500 هزار زن به خاطر زایمان مىمیرند، آیا کار آنها چیزى کم از رشادت مردان در میدان جنگ دارد؟
آقاى «کچوئیان» نیز در این میزگرد گفت: آیا درست است که به قول فمینیستها براى تساوى بین زن و مرد سیستم بیولوژیک زنان طورى دستکارى شود که دیگر نزایند و در عوض مرد باردار شود و یا اینکه در آزمایشگاه و دستگاه، بچه به دنیا بیاید. طرفداران دفاع از حقوق زن با افراطهاى خود مىخواهند حتى این خصوصیت معنوى منحصر به زن را نیز از او بگیرند.
حجتالاسلام «پناهیان» در سخن خود با عنوان «جامعه مهدوى و نقش زنان» گفت: در تعریف زن باید به دین مراجعه کنیم. این مراجعه حتى براى ملحدان هم سودمند است؛ اینکه بدانند، چگونه مىشود از دین براى تعریف انسان و رابطه بین زن و مرد بهرهبردارى کرد. خانواده از رابطه بین زن و مرد شروع مىشود و اگر رابطههاى خانوادگى درست شود جامعه رو به سویى مىرود که ولایت در آن تحقق پیدا کرده است.
وى افزود: در صورت تساوى حقوق زن با مرد، زنان روانپریش خواهند شد. در حال حاضر بسیارى از مواردى که براى برابرى زن و مرد بیان مىشود علمى نیست و سیاسى مىباشد. در میان خود یهودىها، پدرسالارى رواج دارد چون مىگویند مىخواهیم بهترین اعضاى حزب یهود را تربیت کنیم پس باید پدرسالارى و حاکمیت مردان در خانواده و اجتماع باشد.
وى متذکر شد: باید در شناخت انسان به توصیفات و توصیههاى دینى مراجعه کنیم. توصیهها تکلیف انسان را در مقام عمل مشخص مىکند. در پشت توصیهها و توصیفات الهى، تعریفهایى در مورد ساختار و فطرت وجود دارد. مواردى هست که الان بعد از قرنها که از تولد اسلام مىگذرد و تازه روانشناسان و دانشمندان کشف کردهاند، مواردى که اسلام به آن اشاره کرده است، ریشه در علم و روان دارد و مسئله حجاب زن نیز داراى چنین حکمتى است.
*
نمایش فیلمى مربوط به تاریخچه فمینیسم در جهان و برپایى نمایشگاهى از دستاوردهاى زنان، از جمله برنامههاى جنبى این همایش بود.
غرفه نشریات «زن روز»، «پیام زن»، «زن شرقى» و «کتاب نقد»، «مؤسسه فرهنگى شجره طوبى فاطمة الزهرا»، «انجمن زنان مسلمان پژوهشگر»، «دفتر ادبیات و هنر مقاومت»، «جمعیت آیههاى ایثار و تلاش»، غرفههاى هنرى «معرق»، «مشبککارى در خدمت قرآن»، «تذهیب» و «نقاشى»، «واحد خواهران دفتر پژوهشهاى فرهنگى» (نیلوفران)، «حوزه علمیه الزهراء»، «حوزه علمیه حضرت حجت (عج) و حضرت زهرا»، «حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه»، «سازمان بسیج خواهران»، «مرکز اطلاعات و آمار زنان» وابسته به شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، «پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا»، «دفتر مطالعات و تحقیقات زنان» (مرکز مدیریت حوزههاى علمیه خواهران) و غرفه حجاب نگین (تولیدکننده چادر کمرى سفید و مقنعه آستیندار مخصوص احرام و نماز، چادر کمرى گلدار مخصوص پذیرایى از مهمان، چادر کمرى و مقنعه آستیندار مشکى براى فعالیتهاى ادارى، اجتماعى و ورزشى) از جمله غرفههایى بود که در معرض دید شرکتکنندگان در این همایش دو روزه، گذاشته شد.