اخبار
گنبد حرم حضرت معصومه(س) بازسازى و پردهبردارى شد
گنبد آستانه حضرت معصومه(س) براى پنجمین بار در عمر هزار ساله خود بازسازى شد. در بازسازى این گنبد که از سال 1380 شروع شده بود، پس از پوشش بتون و خشت، 190 کیلوگرم طلاى 24 عیار به کار گرفته شده است.
اولین گنبدى که پس از سایبان حصیرى موسى بنخزرج بر فراز تربت پاک فاطمه معصومه(س) بنا شد، قبهاى برجىشکل بود که به همت حضرت زینب دختر امام جواد(ع) از مصالح آجر، سنگ و گچ در اواسط قرن سوم هجرى ساخته شده بود.
در سال 447 میرابوالفضل عراقى، وزیر طغرل کبیر به تشویق شیخ طوسى،گنبد مرتضى آراسته به نقشهاى رنگآمیزى شده و تزئینات آجرى و کاشى بنا نهاد که قبر تمام سادات و بانوان را فرا مىگرفت.
در سال 925 هجرى قمرى این گنبد به همت «شاه بیگى بیگم» دختر شاه اسماعیل تجدید بنا و سطح خارج گنبد با کاشىهاى معرق آراسته شد. همچنین ایوان رفیع با دو مناره در صحن عتیق ساخته شد.
در سال 1218 هجرى همزمان با سلطنت فتحعلىشاه قاجار گنبد مطهر با خشتهاى طلایى تزئین شد که تا سال 1379 شمسى باقى ماند.
نهایتاً در سال 1380 به علت تخریب ظاهر گنبد و جهت جلوگیرى از وارد شدن صدمات دیگر به ساختمان گنبد به همت تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه، و مساعدت مالى ریاست محترم جمهورى اقدام به تعمیرات اساسى گنبد حرم مطهر شد.
این طرح با هزینهاى بالغ بر 30 میلیارد ریال انجام شد. در این گنبد بیش از 13 هزار خشت و 11 هزار و 400 کیلوگرم ورق مس استفاده شده است.
از این گنبد زیبا و مجلل در روز ششم اردیبهشت سال جارى مصادف با 17 ربیعالاول، سالروز ولادت فرخنده پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) طى مراسمى باشکوه با شرکت آیات و علماى بزرگوار و جمعیت بسیار زیادى از مردم مشتاق، پردهبردارى شد.
رهبر معظم انقلاب:عقلاى فرقههاى اسلامى در برابر فتنهها بایستند
رهبر معظم انقلاب در هجدهمین کنفرانس وحدت و سفیران کشورهاى اسلامى در ایران، جهان اسلام را به وحدت و هوشیارى در مقابل توطئههاى تفرقهافکنانه استکبار فرا خواندند.
حضرت آیتاللَّه خامنهاى، بیدارى امت اسلام را موجب افزایش و پیچیدهتر شدن توطئههاى تفرقهانگیز آمریکا، صهیونیزم و دیگر مستکبران جهان خواندند و افزودند: منابع بىپایان طبیعى، میراث عظیم فرهنگى، نیروى انسانى کارآمد و بازار بزرگ 5/1 میلیارد نفرى مسلمانان، قدرتهاى سلطهگر را براى تسلط کامل بر جهان اسلام به طمع انداخته است، اما وحدت مسلمانان، سدى بسیار قوى در برابر این توطئهها ایجاد خواهد کرد، به همین دلیل دشمنان اسلام همه تلاش خود را براى شکستن این سد به کار گرفتهاند.
ایشان خاطرنشان کردند که عقلاى همه فرقههاى اسلامى باید با هوشیارى کامل در مقابل امواج سهمگین این فتنهها بایستند.
مشاور وزیر کشور: زنان باید حقوق واقعى خود را مطالبه کنند
«فخرالسادات محتشمىپور» گفت: تنها آگاهى زنان از حقوقشان کافى نیست بلکه مطالبه آن نیز ضرورى است.
مدیرکل دفتر امور زنان وزارت کشور افزود: وقتى این مطالبات به طور جدى از جامعه پىگیرى شود، هیچ قدرتى نمىتواند در مقابل آن مقاومت کند، بلکه مسئولین نیز باید پاسخگوى آن باشند. زنان با آموزشهاى رسمى و غیر رسمى از حقوق خود آگاهى یافتهاند اما به دلیل برخى تضادها و کمکارىها هنوز یک تشکیلات منسجم از زنان در سطح کشور وجود ندارد.
خانم محتشمىپور گفت: در حوزههاى غیر دولتى شبکههاى قدرتمندى به دنبال احقاق حقوق زنان به وجود آمد اما به شکل مطلوب آن اتفاق نیفتاد و به حقوق زنان به طور خاص کمتر توجه شد. هنوز جامعه ما به تغییر نگرش جنسیتى براى ایجاد برابرى بین مرد و زن نرسیده است و این امر نیاز به ایجاد حوزههاى تخصصى و کارشناسى دارد.
وى با تأکید بر اینکه نمىشود با نگاه خشک و متحجرانه به مسائل زنان پرداخت، گفت: مسائل زنان تنها کابینه نیست بلکه مسائل مهمى مانند مسئله دختران جوان، زنان بىسرپرست و بدسرپرست و هویتهاى فرهنگى مطرح است که نیازمند توجه مىباشند.
مشاور وزیر کشور، محورهاى مشترک مشارکت سیاسى و امنیت اجتماعى، اشتغال، کارآفرینى، تغییر نگرش نسبت به زنان به ویژه در بین مسئولین و تقویت سازمانهاى غیر دولتى را از جمله فعالیتهاى دفتر امور بانوان وزارت کشور براى رسیدگى به مشکلات زنان ذکر کرد.
اولویتهاى برنامههاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در سال 84 اعلام شد
به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، اولین جلسه این شورا در سال جدید با ارائه گزارشى از عملکرد آن در سال گذشته و تعیین اولویتهاى برنامهاى در سال 84 برگزار شد.
منشور حقوق و مسئولیتهاى زنان در نظام جمهورى اسلامى ایران، سیاستهاى آموزش عالى زنان، سیاستهاى تحکیم و تعالى خانواده، از اهم مصوبات شورا بوده و بررسى وضعیت سلامت روانى و جسمانى زنان، بررسى علل و عوامل طلاق و راههاى پیشگیرى از آن، خشونت علیه زنان، زن و سینما، زن و مطبوعات نیز از جمله موضوعات مورد تحقیق در سال گذشته بوده است.
همچنین نمایندگان سازمانها و دستگاههاى اجرایى و فرهنگى عضو شوراى زنان در سال گذشته، گزارشى از عملکرد سازمانهاى خود ارائه دادند. از جمله: گزارش نماینده سازمان تربیت بدنى از وضعیت ورزش بانوان، گزارش نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناورى از وضعیت زنان در آموزش عالى، گزارش نماینده مدیریت حوزههاى علمیه از مرکز مدیریت حوزههاى علمیه خواهران، گزارش نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى در خصوص موضوع سهمیهبندى جنسیتى در رشتههاى پزشکى در دانشگاهها، گزارش نماینده قوه قضائیه در مورد مسائل حقوقى زنان، گزارش نماینده وزارت کار و امور اجتماعى در خصوص عملکرد وزارت کار پیرامون مسائل زنان، گزارش نماینده وزارت آموزش و پرورش در خصوص عملکرد آن وزارتخانه در راستاى بهبود وضعیت زنان و گزارش نماینده حوزه جامعةالزهرا(س)، نماینده سازمان تبلیغات اسلامى و نماینده دانشگاه آزاد اسلامى از وضعیت زنان در آن مراکز بوده است.
به سرانجام رساندن طرح بازنگرى قانون مدنى بخش نکاح و ارسال آن به مجلس شوراى اسلامى، راهاندازى پایگاه جهانى زن مسلمان به عنوان یک سایت مرجع اطلاعرسانى یا حوزه فعالیت بینالمللى در زمینه اطلاعات مربوط به زن و اسلام با سیزده بانک اطلاعاتى، انتشار پنج عنوان کتاب، چهار شماره فصلنامه «کتاب زنان» و یازده شماره ویژهنامه «زن در آینه مطبوعات» از مهمترین فعالیتهاى دبیرخانه شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در سال گذشته بوده است.
سیاستهاى تأمین و تقویت سلامت جسمى و بهداشت روانى زنان، سیاستهاى شناسایى نخبگان زن و حمایت از آنان، سیاستهاى تأسیس، توسعه و نظارت بر عملکرد سازمانهاى غیر دولتى زنان، سیاستهاى بهبود و ارتقاى آگهىها و باورهاى دینى زنان با تأکید بر الگوهاى الهى براى نسل جوان و سیاستهاى مقابله با خشونت علیه زنان از جمله موضوعاتى بودند که در بخش سیاستگذارى در سال 84 مورد بررسى قرار گرفتند.
معاون اجتماعى سازمان بهزیستى: سال گذشته یک هزار و 304 دختر از خانه فرار کردند
معاون اجتماعى سازمان بهزیستى گفت: در سال 83، فرار یک هزار و 304 دختر از منزل گزارش شده که 304 نفر آنها در شهریور ماه از خانه گریختهاند.
«حسن علمالهدى» افزود: علت افزایش آمار فرار در شهریور ماه، معتدل شدن هواست. در خرداد ماه هم دختران بیشتر به بهانه درس خواندن از منزل بیرون رفته و فرار مىکنند.
وى در ادامه تأکید کرد: بیشترین آمار فرار دختران متعلق به استان تهران با فراوانى 502 نفر است. اصفهان نیز دومین استان با 81 نفر، فارس با 73 نفر، خوزستان با 66 نفر و خراسان با 62 نفر در رتبههاى بعدى این آمار قرار دارند.
دوام زندگى 50 درصد زوجهاى جوان کمتر از 5 سال است
رئیس سازمان ملى جوانان گفت: بررسىها نشان مىدهد مدت دوام ازدواج در بین زوجهاى جوانى که به طلاق روى آوردهاند در 50 درصد موارد، یک تا 5 سال بوده است. آقاى «رحیم عبادى» افزود: نابسامانىهاى اقتصادى بخصوص بالا رفتن نرخ بیکارى و دشوارى دستیابى به شغل مناسب، شرایط شروع زندگى را براى زوجهاى جوان بسیار دشوار کرده است به گونهاى که درصد بسیارى از زوجین جوان به دلیل عدم شغل مناسب و در نهایت عدم تأمین معیشت خانواده از یکدیگر جدا مىشوند.
وى تأکید کرد: بررسىها نشان مىدهد که میزان طلاق در بین زوجینى که داراى اختلاف سنى بیش از پنج سال بودهاند، بیش از سایر موارد بوده است. همچنین وقوع طلاق در بین زوجینى که تحصیلات دیپلم و کمتر از دیپلم داشتهاند طى چند سال گذشته بیشتر از سایر گروههاى تحصیلى بوده است.
رئیس سازمان ملى جوانان با بیان اینکه نداشتن توافق اخلاقى و عدم سازش زوجین و تنفر زوجه از زوج، از مهمترین علل طلاق است، افزود: ندادن نفقه، اختلافات خانوادگى و عدم تمکین، به ترتیب بیشترین تأثیر را در عوامل تأثیرگذار در امر طلاق به خود اختصاص داده است. اجراى برنامه ساماندهى ازدواج جوانان به طور حتم در افزایش سلامت، رفاه و استحکام نهاد خانواده مؤثر واقع خواهد شد و در آینده شاهد کاهش آمار طلاق در جامعه خواهیم بود.
دورههاى آموزش بهداشت زنان برگزار مىشود
انجمن تنظیم خانواده براى ارتقاى سطح کیفى آگاهى زنان، دورههاى آموزشى در زمینه بهداشت و سلامت زنان برگزار مىکند.
دکتر «ماندانا تیرا» عضو کمیته آموزشى این انجمن گفت: بهداشت بارورى و حقوق زنان در خانواده، مشاوره قبل از ازدواج، مراقبت دوران باردارى، سرطانهاى شایع در زنان، ایدز و بیمارىهاى مقاربتى از مسائلى است که زنان با مراجعه به این انجمن مىتوانند با آنها آشنا شوند.
وى افزود که این دورهها رایگان مىباشند و زنان علاقهمند براى شرکت در دورهها مىتوانند با شماره تلفن 2223944 در تهران تماس بگیرند.
صندوق ازدواج جوانان تأسیس مىشود
صندوق ازدواج جوانان به منظور تسهیل امر ازدواج و جلب مشارکت بانکها، بخش خصوصى و مؤسسات عمومى و افراد خیّر با همکارى بانک مرکزى تأسیس مىشود.
دولت دستگاههاى اجرایى ذىربط را موظف کرده است شاخصهاى کمّى و کیفى مربوط به ازدواج و طلاق زوجهاى جوان و روش محاسبه آنها را با هماهنگى سازمان مدیریت و برنامهریزى کشور نهایى کرده و از سال 83 محاسبه کند.
با تأسیس این صندوق، وام پرداختى به زوجین جوان از سوى بانکها از 6 میلیون ریال به 10 میلیون ریال در سال 84 افزایش مىیابد.
هیئت وزیران همچنین دستگاههاى مرتبط با ازدواج جوانان را مکلف کرده در طول سالهاى برنامه چهارم توسعه و در چارچوب استراتژىها، سیاستها و خطمشىهاى اجرایى برنامه مذکور، اقدامات لازم را به منظور تحقق اهداف این برنامه انجام دهد.
مصوبه هیئت دولت همچنین کلیه دستگاههاى اجرایى را مجاز دانسته است با همکارى سازمان مدیریت و برنامهریزى کشور از محل اعتبارات جارى خود نسبت به ارائه هدیه ازدواج و تسهیلات و خدمات ویژه از محل صرفهجویى اعتبارات، به زوجهاى جوان در آن دستگاه اقدام کنند.
زنان پزشک دو برابر بیشتر از دیگران سیگار مىکشند
شیوع استعمال دخانیات در میان زنان ایرانى 5/2 درصد و در جامعه پزشکان زن ایرانى 5/5 درصد، یعنى بیش از دو برابر جمعیت زنان عادى کشور است.
دکتر غلامرضا حیدرىنیا، عضو کمیته کشورى کنترل دخانیات گفت: گروه پزشکى برابر با جامعه عمومى و به طور متوسط حدود 3/16 درصد سیگار مىکشند. 27 درصد از پزشکان مرد سیگار مىکشند، در حالى که در جمعیت عادى مردان، تنها 25 درصد سیگارى هستند.
زنان سرپرست خانوار، فقیرترین فقراى ایران هستند
یافتههاى یک پژوهش نشاندهنده روند تعداد و نسبت زنان سرپرست خانوار طى سه دهه اخیر افزایش یافته است؛ به طورى که در سالهاى 1355، 65 و 75 خانوارهاى زن سرپرست، به ترتیب 1/3، 7/7 و 4/8 درصد کل خانوارهاى ایرانى را تشکیل دادهاند.
همچنین طى دهه گذشته همواره درصد فقر در خانوارهاى زن سرپرست بیشتر از خانوارهاى مرد سرپرست بوده است، به طورى که در سال 80 درصد فقر در بین زنان سرپرست خانوار 5/17 درصد و در میان مردان 5/14 درصد بوده است، و زنان سرپرست خانوارها به دلیل جمعیت بیشتر کمسواد و تعداد شاغلان کمتر در خانواده، جزء فقیرترین فقرا هستند.
آمارها نشان مىدهد در حال حاضر 145 هزار زن «خودسرپرست» و «بدسرپرست» در کشور تحت پوشش مستقیم سازمان بهزیستى قرار دارند و 110 هزار زن «خودسرپرست» در کشور نیز به طور غیر مستقیم و غیر نقدى از سازمان بهزیستى کمک دریافت مىکنند. همچنین 52 درصد از یک میلیون و 492 هزار و 823 خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینى(ره) زنان سرپرست خانوار هستند.
رئیس سازمان ملى جوانان: بحران هویت نسل جوان تا سى سالگى ادامه دارد
هویت فردى بسیارى از جوانان ایرانى تا 25 سالگى شکل نمىگیرد و بحران هویت حتى تا 30 سالگى ادامه مىیابد.
«رحیم عبادى» رئیس سازمان ملى جوانان طى آخرین بررسىهاى این سازمان براى تهیه سند ارتقاى هویت دینى و ملى جوانان گفت: به دلیل تأخیر در سن استقلال، سردرگمى و بحران هویت تا پایان دوران جوانى و تا سن 30 سالگى ادامه یافته است.
به گفته مشاور رئیسجمهور و رئیس سازمان ملى جوانان کشور، در حالى که دولتمردان هر گونه تأخیر یا انحراف در شکلگیرى «هویت موفق» را منجر به پراکندگى یا بحران هویت و بسیارى از ناهنجارىهاى فردى و اجتماعى مىدانند و براى هویت اهمیتى بسزا قائل هستند؛ 64 درصد جوانان کشور داراى مشکل «هویت شغلى» هستند و اهمیتى براى درست انجام دادن کارشان قائل نیستند.
آقاى عبادى اظهار داشت: با توجه به اینکه هویت، لازمه نظام اجتماعى است، 87 درصد جوانان کشور با رعایت حقوق دیگران موافق بوده اما 86 درصد به دلیل اینکه اعتقاد دارند مردم براى قانون اعتنایى قائل نیستند، وظایف خود را درست انجام نمىدهند و به قوانین اجتماعى بىاعتنایى مىکنند.
«محمد» و «فاطمه»، پرطرفدارترین اسامى در ایران هستند
معاون حقوقى و سجلى سازمان ثبت احوال کشور گفت: نام خانوادگى بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 68 میلیونى کشور، «محمدى» و یا با پیشوند و پسوند این نام خانوادگى است.
وى افزود: «حسینى»، «احمدى»، «رضایى»، «مرادى»، «حیدرى»، «کریمى»، «موسوى»، «جعفرى» و «قاسمى» به ترتیب بیشترین فراوانى نام خانوادگى ایرانیان است که در پایگاه اطلاعاتى جمعیت سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است.
«سعید عبودى» در باره بیشترین نام دختران و پسران که والدین در سال گذشته روى فرزندان خود گذاشتهاند، گفت: نامهاى «محمد» و «فاطمه» همچنان بیشترین نام انتخابى مردم ایران است. نامهاى «على»، «حسین»، «مهدى»، «امیرحسین»، «ابوالفضل»، «علیرضا»، «محمدرضا»، «رضا»، «محمدمهدى» و «زهرا»، «مریم»، «مبینا»، «زینب»، «ریحانه»، «محدثه»، «نرگس»، «مهدیه» و «معصومه» بیشترین فراوانى نام پسران و دختران ایرانى است.
فرهنگ نام و نامگزینى در بر گیرنده اسامى دختران و پسران با معناى آن چاپ شده است که پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى پخش خواهد شد.
کلاسهاى آشنایى با نهجالبلاغه برگزار مىشود
بنیاد نهجالبلاغه در راستاى آشنایى نسل جوان با فرهنگ علوى، هشتمین دوره مدرسه مکاتباتى نهجالبلاغه را برگزار مىکند.
این بنیاد با شیوه آموزش غیر حضورى با ارسال همه دروس به صورت هفده کتاب و امتحان تک تک از هفده درس به صورت مکاتبهاى، پس از اتمام امتحانات به واجدین شرایط مدرک پایان دوره اعطا مىکند.
نهجالبلاغه چرا این همه جاذبه دارد؟، گردآورندگان سخنان امیرالمؤمنین(ع) قبل از علامه رضى، نگاهى کوتاه به زندگى سید رضى مؤلف نهجالبلاغه، دستنویسهاى به دست آمده از نهجالبلاغه تا پایان سده دهم هجرى، بهره ادبیات از سخنان على(ع)، امام على(ع) بزرگترین خطیب تاریخ، مقام زن در قرآن و نهجالبلاغه، سیاست امیرالمؤمنین(ع)، بررسى طب و طبابت در نهجالبلاغه، حقوق از دیدگاه نهجالبلاغه، عزت و ذلت از دیدگاه نهجالبلاغه، امامت از دیدگاه نهجالبلاغه، نهجالبلاغه و آگاهى از غیب، جهانبینى الهى در نهجالبلاغه، خدا و جهان و انسان از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)، جهاندارى امام على(ع) و نهجالبلاغه و تأیید نسبت آن به امام على(ع)، عناوین 17 درس این بنیاد است که به صورت مکاتبهاى براى علاقهمندان ارسال خواهد شد.
براى اطلاعات بیشتر در نحوه ارسال و ثبت نام مىتوان با شماره تلفن 7742594 - 0251 تماس گرفت.
باردارى زنان انگلیسى موجب اخراج آنان مىشود
هر سال بیش از 30 هزار زن شاغل در انگلیس به علت باردار شدن از کار اخراج شده و یا تحت فشار مجبور به کنارهگیرى از کار خود مىشوند.
«کمیسیون فرصتهاى برابر» در انگلیس اعلام کرد تبعیض در این کشور علیه زنان باردار افزایش یافته است.
در گزارش این کمیسیون آمده است که 20 درصد از پرسششوندگان از لحاظ مالى و اقتصادى به دلیل باردارى زیان دیدهاند و پنج درصد نیز گفتهاند که پس از اعلام باردارى خود به کارفرما، تحت فشارهاى گوناگون قرار گرفتهاند تا کار خود را ترک کنند.
بر اساس آمار، سالانه 441 هزار زن نیروى کار در انگلیس باردار مىشوند.
یک مرد هندى 92 بار ازدواج کرد
یک مرد هندى که مىخواست در طول عمرش 100 بار ازدواج کند در 82 سالگى در حالى که 92 بار ازدواج کرده بود، مرد.
وقتى این مرد در دوران جوانى براى اولین بار در یک روستا ازدواج کرد، همسر وى به دلیل اختلاف بر سر محل زندگى از وى جدا شد. «لایى» که علاقهمند به اقامت در روستا بود براى اینکه ثابت کند براى وى کمبود همسر وجود ندارد تصمیم گرفت صد بار ازدواج کند.
این پیرمرد قرار بود در هشت ازدواج باقیمانده با سه زن آمریکایى، سه زن ژاپنى و دو آلمانى که مایل به ازدواج با او بودند نیز پیمان زناشویى ببندد.
«لایى» که بسیار فقیر بود هنگام مرگ از لحاظ روحى بسیار شکسته بود و احساس خستگى مىکرد. وى تمام مدت عمر خود را در داخل یک کلبه چوبى سپرى کرد.