تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,040 |
ناتوانی های یادگیری | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 217، فروردین 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
«ناتوانیهای یادگیری» ناتوانیهای یادگیری تا چه اندازه عادی و متداول هستند؟ معمولاً وقتی کودکان در مدرسه با مشکلاتی در امر یادگیری مواجه میشوند پدران و مادران دچار ناامیدی و نگرانی میگردند. برای ناموفق بودن در مدرسه، دلایل بسیاری وجود دارد که یکی از معمولیترین آنها «ناتوانی در یادگیری» است. کودکی که دچار ناتوانی یادگیری است در ابتدا باهوش و شاداب به نظر رسیده، سعی میکند با دقت دستورات را اطاعت نماید، تمرکز داشته باشد و در مدرسه و خانه «خوب» باشد. ولی علیرغم این کوششها نمیتواند تکالیف مدرسه را خوب انجام دهد و از همکلاسهای خود عقب میافتد. بعضی از این بچهها در کلاس آرام و قرار ندارند و نمیتوانند به درس توجه داشته باشند. چه چیز باعث ناتوانی در یادگیری میشود؟ باور بر این است که عامل ناتوانیهای یادگیری وجود مشکلی در سیستم عصبی است که بر روی دریافت، پردازش و ارتباط برقرار کردن با اطلاعات اثر میگذارد. بعضی از کودکانی که در یادگیری ناتوانند، بیش فعال، حواس پرت و کم توجه نیز هستند. اهمیت تشخیص و درمان اولیه روانپزشکان معتقدند که عدم توانایی در یادگیری قابل درمان است ولی اگر زود مشخص و درمان نشود میتواند اثرات مخرّب داشته باشد. برای مثال کودکی که در دبستان نتواند جمع کردن را نتواند یاد بگیرد یقیناً در دبیرستان برای یادگیری درس «جبر» دچار مشکل میشود. کودک هرچه بیشتر سعی در یادگیری میکند بیشتر دچار یأس و ناامیدی میشود و در صورت مواجه با شکستهای پی در پی دچار مشکلات عاطفی و احساسی نظیر عدم اعتماد به نفس میگردد. بعضی از بچههایی که از نظر یادگیری ناتوان هستند در مدرسه بدرفتاری میکنند؛ چون ترجیح میدهند دانش آموزی «بد» شناخته شوند تا این که آنها را «کودن» بدانند. علائم هشدار دهنده پدارن و مادران باید از علایم متعدد ناتوانیهای یادگیری آگاه باشند. آیا فرزند شما... در درک و انجام دستورات مشکل دارد؟ در به خاطر آوردن آنچه به او گفته شده است دچار مشکل میشود؟ در خواندن، نوشتن یا مهارتهای ریاضی دچار مشکل است و بهطور کلی تکالیف مدرسه را انجام نمیدهد؟ در تشخیص چپ و راست دچار زحمت میشود، مثلاً 25 را 52 و «b » را «d » مینویسد یا میخواند؟ در راه رفتن، ورزش یا فعالیتهای کوچک نظیر در دست گرفتن مداد یا بستن بند کفش دچار مشکل است؟ به آسانی وسایل و کتابهای درسی و سایر اشیاء را گم میکند یا در محلی جا میگذارد؟ مفهوم زمان را درک نمیکند مثلاً دیروز، امروز و فردا را اشتباه میکند؟ همکاری با متخصص بهداشت روان چنین مسائلی نیاز به بررسی جامع و گسترده توسط متخصص دارد کسی که بتواند تمام مواردی را که روی کودک اثر میگذارد، بررسی کند. یک روانپزشک کودک و نوجوان با همکاری متخصصان آموزشی میتواند کودک را امتحان و معاینه نموده، مشخص کند که آیا دچار ناتوانی یادگیری هست یا نه؟ بعد از صحبت کردن با کودک و خانواده و بررسی آزمایشهای انجام شده و مشورت با مسئولان مدرسه، روانپزشک توصیههای لازم را به والدین ارائه میدهد. از جمله: تعیین مدرسهی مناسب، نیاز برای کمکهای خاص نظیر آموزش درمانی، یا گفتار درمانی و کمک به والدین در همراهی کردن با کودک و به حداکثر رساندن توانایی یادگیری او. درمان ناتوانیهای یادگیری بعضی وقتها رواندرمانی فردی یا خانوادگی توصیه میشود. رواندرمانی ممکن است بتواند اعتماد به نفس کودک را قویتر سازد که این مسئله برای بهبود سلامت او حیاتی است. رواندرمانی به پدر و مادر و سایر افراد خانواده کمک میکند تا بهتر واقعیتهای زندگی با چنین کودکی را درک کرده، با آن کنار بیایند. برای بیش فعالی و حواس پرتی کودک نیز ممکن است درمان دارویی تجویز شود. Mental Health منبع: نشریه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 |