تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,053 |
مشاوره | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 220، تیر 1389 | ||
نویسنده | ||
حسین دهنوی | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
ازدواج پنهانی پدرم اجازهی ازدواج با همسر دلخواهم را نمیدهد. آیا میتوانیم به صورت پنهانی ازدواج و فرار کنیم؟ از این کار بپرهیزید که بدون تردید، لطمههای غیر قابل جبران و پشیمانی و حسرت همیشگی را در پی خواهد داشت. شما به حمایت اقتصادی خانوادهی خود نیاز دارید و با این ازدواج، خود را از حمایت آنان محروم میکنید. توجه داشته باشید که فشار اقتصادی زوج جوان، عامل مهمی در رویکرد به خلاف است و گروههای بزهکار اجتماعی به طور معمول در پی چنین زوجهایی هستند. اگر به هر دلیلی به حمایت اقتصادی خانواده نیاز ندارید، خودتان را از حمایت عاطفی و اجتماعی آنان محروم نسازید. مطمئن باشید که اگر به چنین رفتار غیر عقلانی دست بزنید، پس از مدتی کوتاه که احساسات و عشق فروکش میکند، احساس خلأ شدید خواهید کرد و رنج غربت و دوری از خانواده و دیار، شما را از پای در خواهد آورد و روی بازگشت هم نخواهید داشت. اگر با سختی و بدبختی دوام بیاورید و پس از مدتی خداوند فرزند یا فرزندانی به شما بدهد، آنان به پدربزرگ و مادربزرگ، عمو، عمه، خاله و دایی نیاز دارند وخلأهای ناشی از کمبود ارتباطات فامیلی به آنان لطمه خواهد زد. ازدواج وکالتی به دختری علاقهمندم که در کشور دیگری زندگی میکند و او را از نزدیک ندیدهام. آیا میتوانم به صورت غیابی و وکالتی با او ازدواج کنم؟ ازدواج وکالتی اشکال شرعی ندارد. میتوانید به پدر یا برادر خود وکالت دهید که از طرف شما مدارک مربوط به ازدواج را امضا کند؛ اما با توجه به اینکه ازدواج، مهمترین رخداد زندگی شما است، ارزش سفر را دارد و بایسته است که دختر را از نزدیک ببینید و فرآیند خواستگاری را انجام دهید. ممکن است ویژگیهای او را از دیگران شنیده باشید؛ اما احساس از طریق دیدن، تفاوت چشمگیری با شنیدن دارد؛ شنیدن کی بود مانند دیدن. رسول گرامی اسلام(ص) به مغیره بن شعبه که با خانمی ازدواج کرده و پیشتر او را ندیده بود فرمود: اگر قبل از ازدواج، او را میدیدی، احتمال توافق بیشتر بود.[1] اگر امکان مسافرت ندارید و حتماً مایلید با آن دختر ازدواج کنید، شتابزده عمل نکنید و پس از خواستگاری رسمی و زیر نظر خانوادهها، با تماسهای تلفنی، از طریق پیامک و نامهنگاری یا چت و دیدن عکس او، با وی بیشتر آشنا شوید. براساس فتاوای فقیهان شیعه، پسری که میخواهد با دختری ازدواج کند، میتواند تلفنی با او صحبت کند به این شرط که احتمال موافقت و رضایت دختر داده شود؛ قصد لذت و ترس از افتادن در حرام نباشد و مفسدهای نداشته باشد.[2] ارتباط از طریق پیامک، چت و نامهنگاری هم اگر به صورت جدی و بدون اظهار عشق باشد و با رعایت ضوابط شرعی (با قصد لذت نباشد و به گناه آلوده نشوند)، اشکالی ندارد.[3] دربارهی نگاه کردن به عکس دختر نیز برای ازدواج فرمودهاند: نگاه کردن مرد به عکس زنی که حجاب کامل را رعایت نکرده است، به قصد ازدواج و به قصد آسیبهای ازدواج شتابزدگی در ازدواج خواستگاری غریبه دارم که اصرار دارد بدون گذراندن فرآیند خواستگاری، عقد دائم شویم. این قدر عجله چه دلیلی ممکن است داشته باشد؟ ممکن است به جهت شاغل بودن در شهر دیگر و نداشتن فرصت کافی چنین تقاضایی دارد که از دید خود و خانوادهاش عجله در ازدواج، منطقی است یا احتمال دارد مشکلی (اعتیاد، جرم کیفری، سوءرفتارهای اجتماعی، بدنامی خانواده و ...) در کار باشدکه مایل است تا آَشکار نشده، عقد کند. در هر صورت، با توجه به اهمیت ازدواج، شما به این خواسته تن ندهید. ازدواج آن قدر مهم است که جا دارد وقت و دقت بیشتری به آن اختصاص داده شود. شتابزدگی در ازدواج، پیامدهای بسیار منفی دارد و حسرت و پشیمانی بعد از عقد، سودی نمیبخشد؛ پس تحت فشار پسر یا خانوادهی او، در رو در بایستی قرار نگیرید و زیر بار ازدواج بدون تحقیق و مطالعه نروید. از خانوادهی پسر زمان بخواهید تا در فرصت مناسب، تحقیق و بررسی کنید و در صورت اطمینان از همتایی و نبودن مشکل، پاسخ مثبت دهید. ازدواج فوری پس از جدایی به تازگی از همسرم جدا شدهام و دوباره قصد ازدواج دارم. آیا لازم است مدتی از جدایی بگذرد؟ افزون بر مدتی که برای «عده» سپری میکنید، بهتر است زمانی را نیز بگذرانید تا هیجانات جدایی (فشارهای روحی ناشی از سختیهای طلاق و فشارهای روحی ناشی از قطع رابطهی عاطفی) فروکش کند و پروندهی زندگی مشترک شما به طور کامل بسته شود. در مواردی محبت باقیمانده از زندگی قبلی و احتمال بازگشت دو طرف، مشکلاتی را در زندگی بعدی پدید میآورد. گذشته از این، توصیه به گذشت زمان، احتمال ازدواج خود تحمیلی (روکم کنی) را نیز کاهش میدهد. آرمانگرایی در ازدواج من در انتخاب همسر بسیار سختگیرم. میخواهم بدانم در مسئلهی ازدواج تا چه حد باید سخت گرفت؟ دقت در ازدواج و انتخاب همسر، بسیار خوب و مطلوب است. امام صادق(ع) فرمود: [در ازدواجت کمال دقت را به خرج ده و] ببین که وجودت را کجا مینهی و چه کسی را شریک مال و آگاه به اسرار و امانتت قرار میدهی.[5] ازدواج، مهمترین اتفاق زندگی انسان است و به این دلیل اهمیت دارد که ثمرهی آن، وجود انسان خواهد بود. مرحوم علامه جعفری میگوید: برتراند راسل به من نوشت که چرا اسلام این همه به ازدواج اهمیت میدهد و این قدر در این زمینه احکام دارد. در پاسخ او نوشتم: مسئله، انسان است و میخواهد از ازدواج، انسان پدید آید؛[6] پس در ازدواج باید دقت کنید. ازدواج مانند کنکور نیست که اگر یک بار موفق نشدید، سالهای بعد هم بتوانید آن را تکرار کنید؛ اما باید مراقب باشید که دقت، به وسواس و آرمانگرایی تبدیل نشود. کمالگرایی و رویاپردازی در ازدواج مطلوب نیست. برای انتخاب همسر، دنبال کسی که عالی و خوب مطلق باشد نگردید؛ زیرا جز خدا و معصومان(ع) شخص دیگری خوب مطلق نیست؛ بلکه خوبی در دیگران نسبی است. مهم این است که شخص مورد نظر شما 70 درصد ویژگی مثبت داشته باشد و ممکن است 30 درصد نقطهی منفی هم داشته باشد؛ زیرا گل بیخار وجود ندارد. کسانی که با این فکر انتخاب میکنند که همسر آیندهشان هیچ مشکلی نداشته باشد، با ورود به زندگی و دیدن مشکلات او دچار شوک میشوند و طبیعی است که خود را انسانی بازنده و ضرر دیده میبینند و از زندگی لذت نخواهند برد. در انتخاب همسر، افزون بر مقابله با آرمانگرایی، به جایگاه خود نیز توجه داشته باشید. امام علی(ع) فرمود: «لابد للعاقل من ان ینظر فی شأنه؛[7] انسان عاقل چارهای ندارد که جایگاه خود را ببیند.» برای ازدواج باید کسی را برگزینید که هم شأنتان باشد و از جهت اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی، ظاهری و ... برتری چشمگیری بر شما نداشته باشد؛ زیرا احتمال فراوانی دارد که پاسخ منفی بشنوید و احساس سرخوردگی کنید. قسمت و شانس در ازدواج شما تا چه اندازه به «قسمت» و «شانس» در ازدواج معتقدید؟ «قسمت» به معنای عدم نقش و ارادهی انسان در رخدادهای زندگی از جمله ازدواج، درست نیست؛ زیرا انسان، آزاد و دارای اختیار آفریده شده است؛ البته این آزادی مطلق نیست؛ بلکه مستند به اراده و مشیت خداوند است. برای تحقق یک رخداد (ازدواج)، عوامل گوناگونی از جمله ارادهی انسان دخالت دارد که البته در طول ارادهی خداوند است؛ مثل اینکه اگر بخواهد لامپ منزل شما روشن شود، باید نیروگاه برق باشد؛ نیروی برق را تولید کند؛ از نیروگاه تا منزل شما سیمکشی شده باشد؛ در سیمها نیروی الکتریسیته جریان داشته باشد و شما نیز کلید برق را فشار دهید. اگر هر یک از این عوامل وجود نداشته باشد، لامپ روشن نمیشود؛ بنابراین، شما برای ازدواجتان باید اراده و اقدام کنید و فرآیند خواستگاری را بگذرانید؛ اما در نهایت ممکن است خداوند به سبب مصالحی که ما نمیدانیم، ارادهی خود را بر ارادهی شما حاکم کند و با وجود شرایط مناسب ظاهری، ازدواج به سامان نرسد. امام علی(ع) فرمود: «عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم؛[8] خدای منزه را به تغییر ارادههای آهنین شناختم.» اگر شما برای ازدواجتان اقدام کردید و به سرانجام نرسید و خود در عدم تحقق آن دخالتی نداشتید، مطمئن باشد که به مصلحت شما نبوده و دیگر جایی برای رنجش و ناراحتی نیست و این را میتوان قسمت الهی دانست؛ پس قسمت به این معنا درست، و به معنای پیش گفته (عدم ارادهی انسان) نادرست است. اعتقاد به «شانس» و ستارهی بخت نیز یکی از آسیبهای ازدواج و شبیه همان اعتقاد به قسمت به معنای نادرست آن است که شخص را از حرکت باز میدارد. یا عاملی برای بیدقتی و سهلانگاری در ازدواج میشود. تمسک به این خرافات، یا به دلیل تنبلی و سستی برای اقدام است یا - از دیدگاه روان شناسی – بازیابی ضعف اعتماد به نفس (خود باوری).
[1] علی مشکینی، ازدواج در اسلام، ص53. [2] . سید حجت موسوی خویی، احکام ازدواج دائم و موقت، ص132 و 133. [3] . سید مسعود معصومی، احکام روابط زن و مرد، ص137. [4] . همان، ص174. [5] . کلینی، کافی، ج5، ص323. [6] . علی اکبر مظاهری، جوانان و انتخاب همسر، ص7. [7] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج68، ص281. [8] . نهج البلاغه، کلمات قصار، 250. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 |