تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,041 |
چگونه فرزندان خلاقی داشته باشیم؟ | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 221، مرداد 1389 | ||
نویسنده | ||
حسین کریمیان | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه تمامی کودکان تا قبل از ورود به مدرسه دارای نیروی تخیل قوی و تفکر شهودی و زنده از واقعیت هستند. اما دیری نمیپاید که این حس زیبا و فهم خلاق از جهان هستی، در هیاهوی آموزش رسمی مدرسه رنگ، میبازد. (ارنست دیمنه) تردیدی نیست که یکی از مهمترین وظایف والدین پرورش توانایی خلاقیت فرزندان است. خلاقیت عامل کلیهی پیشرفتهای بشری است و امکان بروز خلاقیت با پرورش مهارتها و انگیزهها در کودکی، بیشتر میشود. در واقع سن خاصی برای شروع پرورش خلاقیت در نظر گرفته نمیشود. از زمان نوزادی و از اولین بازیهایی که با کودک میکنیم باید در جهت پرورش و شکوفایی خلاقیت اقدام کنیم. باید از رنگهای متنوع در اتاق نوزاد استفاده کنیم، بازیهایی که با کودک انجام میدهیم تکراری و یکنواخت نباشند و وقتی میخواهیم یک اسباببازی یا لباس را به او بدهیم به جای تحمیل بی چون و چرای نظر خود، چند گزینه برایش فراهم کنیم تا از میان آنها یکی را انتخاب کند. تاثیر خلاقیت در زندگی انسان و ابعاد مختلف آن کاملاً مشهود است. بهطوری که افراد موفق در زندگی اغلب افرادی هستند که از قدرت خلاقیت خود استفادهی بیشتری بردهاند و مسیرهای پیشرفت و موفقیت و پیروزی را برای خود هموار ساخته اند. بر این اساس امکانات مادی و سایر امکانات و عوامل به تنهایی نخواهند توانست در موفقیت فرد موثر باشند. یک فرد خلاق در نبود این امکانات نیز میتواند از شرایط و امکانات موجود بهرهی بیشتری برده، به نتایج دلخواه خود برسد. ما میتوانیم قدرت خلاقیت فرزندانمان را شناسایی و افزایش دهیم. تعریف خلاقیت خلاقیت یا آفرینندگی فرآیند ذهنی کشف ایدهها و مفاهیم، یا آمیزش ایدهها و مفاهیمِ موجود است که توسط فرآیند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک میشود. در واقع خلاقیت یعنی بهکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایدهها یا ایجاد پیوستگی بین ایدهها تعبیر نمودهاند.1 تورنس (۱۹۶۲)، خلاقیت را به عنوان نوعی مسألهگشایی مد نظر قرار دادهاست. به نظر وی تفکرِ خلاق مختصراً عبارتست از فرآیند حس کردن مسائل یا کاستیهای موجود در اطلاعات، فرضیهسازی دربارهی حل مسائل و رفع کاستیها، ارزیابی و آزمودن فرضیهها، بازنگری و بازآزمایی آنها و سرانجام انتقال نتایج به دیگران. 2 خلاقیت شامل تولید چیزی است که هم اصیل و ارزشمند باشد و هم نشأت گرفته از فرآیندهای خودآگاه و ناخودآگاه انسان است. از نقطهنظر یک دیدگاه علمی، محصولات تفکر خلاق گاهی اوقات به تفکر واگرا ارجاع داده میشود. همانند دیگر پدیدهها، در علم، یک دیدگاه یا تعریف یگانه از خلاقیت وجود ندارد و به طور متنوع به موارد زیر منسوب شدهاست: فرآیند شناختی، محیطی اجتماعی، ویژگی فردی، شانس و همچنین مواردی مانند نبوغ، بیماریهای روانی، شوخطبعی و... . تعریف مناسب دیگر فرآیند فرضیات شکسته است. تفکرات خلاق زمانی تولید میشود که شخص پیشفرضها را کنار گذاشته، یک دیدگاه جدید را جستجو کند که دیگران به آن نپرداختهاند. خلاقیت نیاز به حضور همزمان تعدادی از ویژگیها از قبیل هوش، پشتکار، غیرمتعارف بودن و توانایی تفکر به سبکی خاص دارد. خلاقیت، خودکار و بدون زحمت و تلاش است و غالباً همچون تصورات ذهنی خودانگیخته به وجود میآید. برای آن مراحلی توسط )هلمهولتز( و (والاس( پیشنهاد شدهاست: ۱- آمادگی ۲- دورهی نهفتگی ۳- الهام ۴- تحقق. راههای افزایش خلاقیت کودکان - با تحریک کودک به دیدن، شنیدن، لمس کردن، کشف کردن و آزمایش کردن میتوان خلاقیت را در آنها افزایش داد. - با حوصله و با کمال اشتیاق به صحبتها و سوالات فرزندتان گوش فرا دهید و بدانید که نتیجهی رفتار خویش را در رشد خلاقیت کودکتان مشاهده خواهید کرد. - اگر او در مورد مسالهای نظر میدهد، به او توجه کنید و با خندیدن به پیشنهاد او یا رد کردن نظریهی او باعث سرکوب خلاقیت نشوید. - به او اجازه دهید تصمیمهای غیر معقول بگیرد و تا جایی که ضرری متوجه شما یا خودش نمیشود این ایدههای غیرمعقول را به اجرا گذارد. وقتی به او اجازه میدهید تصمیمات خود را اجرا کند، از یک سو احساس میکند افکار او نیز ارزشمند است و از سوی دیگر به نتایج تصمیمات خود نیز پی میبرد. - فراهم آوردن فرصت انجام برخی از آزمایشهای علمی، به او کمک میکند تا دریابد که تمام تجربیات، منجر به موفقیت نمیشود و موفق نشدن نیز مساوی با شکست خوردن نیست. - اصرار نداشته باشید به اینکه جلوی شکست او را بگیرید. این کار موجب از بین رفتن ابتکار و تدبیر وی می شود؛ در واقع او از شکست نخوردن آسیب بیشتری میبیند تا از شکست خوردن. بچهها از راه سعی و خطا میآموزند، آنها باید برای انجام هر کار سعی کنند، شکست بخورند و سپس راه دیگری را انتخاب کنند. - در مواقع فراغت، مثلاً وقتی در اتومبیل نشستهاید یا وقتی درمطب دکتر در انتظار نوبت هستید با طرح سوالات واگرا، خلاقیت او را تحریک کنید. - آشغالها را دور نریزید. یک کودک خلاق میتواند از هر چیزی که به نظر شما آشغال و به درد نخور است چیزهای جالبی درست کند. پس خردهی کاغذ، چوب، قوطیهای خالی پودر و شامپو، سبدهای گل، چوب بستنی و ... را دور نریزید و البته خیلی هم نگران تمیزی اتاق او نباشید. اقدامات از بین برندهی خلاقیت: - ارزیابی موشکافانهی کارهای کودک، وی را مجبور به رعایت چارچوبی میکند که با روح خلاقیت در تناقض است. چنین کودکی میآموزد همواره به دنبال تأیید و پذیرش دیگران باشد. - پاداشهای بیموقع و عجولانه، انگیزهی لازم برای خلاقیت را از کودک میگیرد و وی را به ماشینی برای برآوردن خواستههای پاداشدهندگان تبدیل میکند. استفادهی نابهجا از پاداش، کودک را تبدیل به یک باجگیر میکند. - حس وجود نوعی رقابت با دیگران اگر چه انگیزهی برنده شدن را در انسان افزایش میدهد ولی از میزان خلاقیت وی میکاهد. - اعمال فشار برای یادگیری به شیوهای خاص و محدود نمودن انتخابها نیز ذهن خلاق کودک را منجمد میسازد. موانع خلاقیت عموماً موانع بروز خلاقیت ریشه در دوران کودکی و تربیت نادرست دارد. اما در هر سنی میتوان چنین نقصها و کمبودها را با استفاده از روشها و شیوههایی جبران کرد. افرادی که از انتقاد و شکست میترسند، افراد خلاقی نخواهند بود. همینطور افرادی که از افراد دیگر تبعیت میکنند و منتظر هستند ببینند دیگران چه میکنند تا آنها نیز دست به کار شوند. این افراد قدرت و ابتکار عملی از خود ندارند و دائماً به دیگران وابسته هستند و چون کارهای خود را بر اساس این وابستگی انجام میدهند کمتر از قدرت ذهنی وخلاقیت خود استفاده میکنند،3 توجه به مسائل تکراری و روزمرهی زندگی، داشتن یک زندگی یکنواخت و عادت کردن به این شرایط، فرد را دچار رکود و کسالت میسازد. این افراد تمایل دارند در شرائط فعلی خود باقی بمانند و حاضر نیستند زحمتی به خود بدهند و شرایط را به صورت دیگری درآورند. همینطور انسانهایی که انعطاف ناپذیرند و نمیخواهند تغییرات بیرونی و درونی را بپذیرند خلاقیت خود را مدفون میسازند. اینها افرادی هستند که مسیری یکنواخت و ساده را برای زندگی خود انتخاب میکنند و یا بهطور تصادفی در آن مسیر قرار میگیرند و حاضر نیستند غیر از آن مسیر در مسیر دیگری قرار بگیرند. بهطور کلی داشتن اعتماد به نفس پائین، عزت نفس پائین، رکود و کسالت، داشتن اهداف ساده و سطحی در زندگی و... از موانع اصلی در رشد و بروز خلاقیت هستند.4 رابطهی افراد خلاق با پدر و مادر کودک خلاق ممکن است کارهایی بکند یا حرفهایی بزند که خارج از معیارهای سنی اوست و پدر و مادر تصور کنند فرزندشان غیرطبیعی است. در این صورت پدر و مادر سعی میکنند تا کودک را تحت فشار قرار دهند تا خود را با معیارهای موجود اجتماع وفق دهد. درصورت بروز چنین وضعی کودک احتمالاً دست به انتخاب میزند و یکی از دو راه زیر را انتخاب میکند: خلاقیت ارثی است یا اکتسابی؟ بیشک عامل ژنها را در میزان توانایی ذاتی افراد برای بروز خلاقیت نمیتوان نادیده گرفت. بشر در همهی زمینهها موجودی زیستی، روانی، اجتماعی است. بنابراین برای مطالعهی هر خصیصهای باید هر سه عامل فوق را در نظر داشت. کلمهی زیستی در عبارت فوق به ساختار ژنتیک و منابع بیولوژیک انسان اشاره دارد که فرد با آن متولد میشود. این بخش است که سقف تواناییهای فرد را در زمینههای مختلف تعیین میکند. از آنجایی که تواناییهای زیستشناختی و بالقوهی کودکان معمولاً به اندازهای است که محدودیتی برای بروز و به فعل درآمدن توانمندیهایشان ایجاد نمیکند، لذا دو عامل دیگر یعنی عوامل روانی و اجتماعی اهمیت بیشتری مییابند. چنانچه کودک از رشد روانی مناسبی برخوردار گردد، مهارتهای لازم به وی آموخته شود و در محیطی مناسب پرورش یابد، بستر لازم برای رشد و شکوفایی پتانسیلهایی مانند خلاقیت فراهم میگردد و چنین کودکی در صورت وجود انگیزهی کافی قادر به خلق صحنهها و رویدادهای مهم و تعیینکنندهای خواهد شد. 5 پیشنهادهایی برای والدین: - به فرزندتان تا حد ممکن آزادی عمل و انتخاب بدهید و آنها را وادار به انجام امور به سبک دلخواه خودتان نکنید. - به کودکان خود احترام بگذارید و به تواناییهای آنها ایمان داشته باشید. - در روابط عاطفی با فرزندان خویش اعتدال را رعایت کنید. بچهها نباید بیش از اندازه به والدین وابسته باشند اما باید بدانند که مورد علاقه و قبول آنها قرار هستند. - به جای وضع قوانین سخت و خشک در منزل، ارزشهایی را تبیین و کسب آنها را تشویق نمایید. - به جای تأکید و پافشاری به کسب نمرات بالا در امتحانات، تلاشهای هدفمند فرزندتان را تشویق نمایید. - الگوی مناسبی برای رفتار خلاقانهی کودک خود باشید. - از فعالیتها و دستاوردهای خلاقانهی فرزند خود قدردانی کنید حتی اگر بهترین نتیجهی ممکن حاصل نشده باشد. - تصویر ذهنی مثبتی از آیندهی فرزند خود داشته باشید و وی را نیز در داشتن چنین تصویری از خویش ترغیب کنید. - شوخطبع باشید. به خود و اعضای خانواده فرصت دهید به شرایط، حوادث و حتی به خودشان بخندند. در خانه محیطی شاد و سرشار از تفریح ایجاد کنید. پیشنهادهایی برای مربیان: - کودکان باید در یادگیری فعال باشند. آموزش نباید شامل اجبار کودک به حفظ کردن و بازگویی یک سری مطالب کلیشهای باشد، بلکه باید کودک را در فرایند یادگیری به صورت تعاملی درگیر کند. - چنانچه کودکان نسبت به کلاس درس خود احساس مالکیت، غرور و آزادی عمل داشته باشند، خلاقیتشان بالا خواهد رفت. - به کوششهای کودک برای یادگیری و خلق روشهای نوین اجر نهید و از آنها قدردانی کنید. چنانچه کودکی با استفاده از یک راه ابتکاری و قابل قبول، اقدام به حل مسألهای نمود، حتی اگر در نهایت پاسخ کاملاً درستی به دست نیاورد باید برای تلاش وی ارزش قائل شد. - کودکان را هم راهنمایی کنید و هم به آنها اختیار دهید. هرگز بچهها را ملزم به رعایت بی چون و چرای یک چارچوب خشک و خستهکننده نکنید.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 |