تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,974 |
نقش تربیتی خانواده درتحکیم حجاب فرزندان | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 223، مهر 1389 | ||
نویسنده | ||
اللهی سیف الله فضل | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه: مادر به عنوان الگوی عملی و تأثیرگذار، روی شخصیت و طرز تفکر فرزندان به ویژه دختران نقش نمادین دارد و رفتار، کردار و پندار او مستقیما در فرایند رشد و تکوین، تعیینکننده است. در جوامع اسلامی که حتی مردان بزرگ از دامن آنان به معراج میروند. زن جایگاه والایی در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی دارد. امام صادق(ع) میفرمایند: «خوشبخت کسی است که مادرش دارای گوهر گرانبهای عفت باشد». [1] امام خمینی(ره)، نیز درخصوص میزان نفوذ و تأثیر تربیتی مادران در شخصیت کودکان میفرمود: «سعادت بچهها از دامن مادر شروع میشود. آن قدری که اخلاق مادر در بچه و کودک نورس تأثیر دارد و به او منتقل میشود، از دیگران عملی نیست. مادرها مبداء خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه ها را بد تربیت کنند، مبدأ شرورند. یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه، یک امّت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و موجب هلاکت امّت بشود.» این مجال به دنبال تبیین نقش تربیتی مادران، در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از طریق تحکیم این ارزش والای اسلامی و ایرانی در بین دختران این - مادران نسلهای آتی - است.[2] پوشش مادر و تأثیرآن در فرزندان از نظر حکم شرعی، واجب نیست مادر همهی اعضای بدن خود را از فرزندان خودش بپوشاند. بنابراین باز بودن سر و گردن، دستها و پاها و ساق پا اشکالی ندارد.[3] امّا از نظر تربیتی باید بگوییم کودک بهراحتی رفتار و صدای مادر را تشخیص میدهد و آن را دنبال میکند. رفتار مادر برایش کاملاً آشناست و حافظهاش مملو از خاطراتی از این رفتارها است؛ کودک از رفتار و شکل آنها عکسبرداری و در حافظهی خود ذخیره میکند. پایههای اساسی رشد شخصیت کودکان و نوجوانان از طریق تقلید نهاده میشود و این شیوهی تقلید هم از راه شنیداری و هم از طریق بصری حاصل میشود. تقلید و الگوپذیری از ویژگیهای دوران کودکی است. کودک هر آنچه را که ببیند، براساس تقلید میپذیرد و مطابق آنها عمل میکند، بدون اینکه از خوبی و بدی آن اطلاع داشته باشد. چشم و گوش کودک، چون دریچهای باز است و ذهن کودک مانند دوربین عکاسی است که هر چه میبیند در آن منعکس و ثبت میشود. [4] بنابراین رفتار مادر تأثیر فراوانی بر روی کودکان دارد. آنها نمیتوانند در کارهایشان هدفگیری درستی داشته باشند، لذا تمام توجهاش به پدر و مادر و اطرافیان است، اعمال و حرکات آنها را مشاهده مینمایند و از آنان تقلید میکنند. [5] این امر در مورد پوشش نیز صدق میکند. اگر مادر همیشه با پوشش مناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر شده باشد؛ کودک هم سعی میکند همان پوشش را از مادر تقلید کند و در دوران نوجوانی که نوبت به انتخاب میرسد، سعی میکند با مادر همانندسازی کند و همان شیوهی مادر را برای خود انتخاب کند. پوشش اطرافیان در بلوغ زودرس کودک نقش مهمی دارد. کودکی که قبل از سن نوجوانی هر روز با بدن نیمهعریان مادر و خواهر مواجه است، زمینهی تحریک جنسی در او سریعتر و زیادتر میشود و باعث ظهور زودرس علائم بلوغ جنسی میگردد. همچنین پوششهای نامناسب والدین در مقابل فرزندان، حیاء و عفت را در دید و منظر آنها کم اهمیت جلوه میدهد. بنابراین لازم است مادر قبل از پنج سالگی در مقابل کودکان پوشش مناسب داشته باشد تا تصویری که در ذهن کودک از مادر باقی میماند، تصویری زیبا و آراسته باشد و الگوی مناسبی از پوشش در ذهن کودک نقش ببندد.
آموزش محرم و نامحرم در خانواده شناخت صحیح احکام الهى عنصری مهم، در تربیت دینى فرزندانمان محسوب مىشود. اگر بخواهیم فرزندان خود را طورى تربیت کنیم که احکام الهى را رعایت نمایند باید از همان کودکى بر طبق دستورات دینى عمل نماییم. براى اینکه دختران و پسران هنگام بلوغ با مشکلى روبهرو نشوند و به تدریج با نقش خاص خود به عنوان دختر و یا پسر آشنایى یابند. بایستی از ابتدا بهطور جداگانه با آنها رفتار شود. این مسأله در مورد دختران اهمیت بیشترى دارد زیرا آنها زودتر از پسران به بلوغ مى رسند. در تعالیم اسلامى به این نکته توجه کامل و توصیه شده است که از حدود 6 سالگى، با دختر و پسر با روشى جداگانه رفتار شود. در روایات اسلامى توصیه شده است که دختر بچهی شش ساله را، پسر بچه یا مرد نامحرم نبوسد و در بغل نگیرد. همچنین زنهاى نامحرم از بوسیدن پسر بچهاى که سنش از هفت سال گذشته است، خوددارى کنند. همینطور توصیه کردهاند که بستر کودکان در شش سالگى از هم جدا شود. رعایت این اصول سبب مى شود که دختران و پسران از همان آغاز به تدریج نقش مردانه و زنانهی مناسب را پیدا کنند و براى بلوغ آمادگى کافى داشته باشند. به هر حال باید از دوران کودکى زمینه براى رشد ویژگیهاى فطرى دختر و پسر در خانواده فراهم آید و هر یک از این دو در مسیرى که آفرینش با تدبیرى حکیمانه پیش پاى آنها نهاده است، سوق داده شوند. [8] کودک موقعى فعل تربیتى درونى را پیدا مىکند که خود بهطور فعال در آن نقش داشته باشد. اگر خواهان آن هستیم که کودکان مقررات، ارزشها، خصایل و فضایل اخلاقى را درونى کنند باید لوازم و شرایط تربیت را بهگونهاى فراهم کنیم که کودک، خود، راغب و مایل به آن شود. مهمترین اصل در تربیت خودانگیخته، مسالهی رغبتها و علایق کودک است.[9] نوجوانان و جوانان باید خود را چنان با ارزش و با عزم و اراده تصور کنند که خویشتن را از درون کنترل کنند. آنان چنین انتظارى را در خود بپرورانند که حتما مىباید دیگران آنها را کنترل کنند. بلکه بایستی به گونهاى رشد یابند که حتى در شرایطى کاملا دور از چشم افراد - که امکان بهرهورى نیز براى آنان فراهم باشد - به لحاظ تقوایى، خود را نگه دارند و دست از پا خطا نکنند. نوجوانان را باید به گونهاى تربیت کرد که خودکنترل[10] بار آیند. از مسایلى که امام خمینی بیشتر به آن توجه داشتند، محدود بودن ارتباط بین زن و مرد بود.[11] همچنین امام راجع به حجاب دختران میفرمایند: «تا تکلیف نشده حجاب لازم نیست، مىتواند هر رنگى که مىخواهد بپوشد. ولى وقتى تکلیف شد، دیگر نگویید عیب ندارد. این را به بچه تلقین کردهاید که راجع به مسایل دینى سخت نباشد، باید به بچه فهماند که بعد از سن تکلیف، پسرعمو و پسرخاله نامحرم هستند و باید حجاب داشته باشد. این عیب ندارد. سلیقههاى مختلف پدر و مادر مسایل شرع را تغییر مىدهد یا از اصل برمىگرداند و براى بچه کار را مشکل مىکند. نباید مسایل شرع را براى بچه مشکل کرد. اسلام دین راحتى است. دین سختى نیست.»[12] شرع مقدس اسلام در رعایت رفتار و پوشش فرد مسلمان حدودى را تعیین کرده است. پوشیده بودن بدن زن و مجاز بودن براى عدم پوشش کفین و وجه و نیز مجاز نبودن مرد و زن در سخن گفتن با یکدیگر به گونهاى که گناه در آن وجود داشته باشد، به عنوان حداقل حدودى است که مىباید رعایت شود. در مورد رعایت حدود شرعى در روابط دختر و پسر مىباید اولاً ما حدود را به خوبى بشناسیم و از افراط و تفریط بیهوده اجتناب کنیم. ثانیاً فرزندان را افرادى بار بیاوریم که با کنترل درونى رشد کنند نه فقط با کنترلهاى بیرونی ما. آموزش حدود شرعى و مراعات آنها نه تنها نشانهی عقبماندگى و یا محدود سازى فرزندان نیست، بلکه خود نشانگر دقت و توجه یک خانواده به حدود رفتار اجتماعى است. هر قدر فرهنگ یک خانواده بالاتر باشد، به جزئیات و دقایق زندگى و از آن جمله روابط اجتماعى با دیگران، توجه بیشترى مىکند. دخترى که در برخورد با افراد نامحرم از نظر پوشش مراعات مىکند و نیز رفتاری متین و مطابق دین در مقابل آنها دارد، سطح فکر و فرهنگ خود را نشان مىدهد [13]
خانواده و بدحجابی فرزندان: خانواده: بهتحقیق نخستین و مؤثرترین محیط آموزشی و تربیتی انسان، محیط خانوادگی است و اولین مربیان و معلمان او پدر و مادر هستند. خانواده به مثابهی هستهی اصلی و اولیهی جامعه بوده، حالات فکری و روانی انسان را شکل میدهد. کودک از زمان تولّد تا سالیانی چند، در تماسی مستقیم و انحصاری با خانواده است. کودک در محیط خانواده طریقهی خوردن، سخن گفتن، لباس پوشیدن و راه رفتن را میآموزد. سلسلهی اعصاب و مغز و ذهن حساس و ظریف کودک از همان آغاز ولادت مانند دستگاهی دقیق از صحنهها، حوادث، رفتار و اعمال، حالات پدر و مادر فیلمبرداری نموده، شخصیت خود را شکل میدهد. عدم رعایت پوشش اسلامی از سوی مادر و ارتباط پدر و مادر با نامحرم بدون عنایت به موازین اخلاقی و اسلامی، در کاهش حساسیتهای اعضای خانواده بهویژه فرزندان نسبت به هنجارها و ارزشهای دینی کاملا تأثیرگذار خواهد بود. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، خانوادهی اکثر قریببهاتفاق دختران و زنان بدحجاب و بزهکار یک یا چند ویژگی ذیل را داشتهاند: - از هم پاشیدگی کانون خانواده، (چه به صورت ناقص یا کامل، اتفاقی یا ارادی، – اعتیاد، بزهکاری و انحراف یک یا چند عضو خانواده. – فضای نامطلوب خانوادگی در اثر تبعیض و تحقیر اعضای خانواده بهویژه مادر و فرزندان دختر؛ و یا نازپروردگی، خشونت، حسادت، کثرت عائله و ... . – اختلافات مذهبی یا نژادی (ناهماهنگی در اصول تربیتی.) – ضعف اعتقادات دینی و عدم حضور و مشارکت پدر و مادر در مراسم و اجتماعات مذهبی . – رفاه بیش از حدّ و درآمدهای نامشروع و بادآورده. – فقر، بیکاری و مشکلات شدید مالی. پیشنهادات: - به زنان و دختران متدین و عفیف پیشنهاد میشود به طور مستمر مطالعات و تحقیقات خود را دربارهی فلسفه، فواید و مسائل حجاب افزایش دهند. - خانوادهها، خصوصاً مادران که مسئولیت سنگینتری در تربیت دختران و ارتباط بیشتری با آنها دارند، در مواجهه با نامحرم از حجاب کامل، مثل چادر استفاده نمایند، تا از این طریق فرزندان دختر نیز از همان کودکی با حجاب اسلامی آشنا شوند و با تمرین کردن نسبت به آن انس بگیرند. البته در کنار تمرین و عادت دادن آنان، لازم است مادران ابعاد مختلف حجاب و پوشش و فواید آن را برای دختران تبیین و آنها را به رعایت پوشش کامل اسلامی تشویق و در انتخاب دوستان آنها توجه کنند. - پرهیز از دوگانگی و حتی چندگانگی در برخوردها و رفتارها و تبلیغها و… - کنترل فرزندان توسط والدین در خروج و ورود از منزل و نظارت بر حضور آنان در مجالس و محافل خصوصی و غیرخصوصی. - رعایت والدین در استفاده از فیلمهای مبتذل و برنامههای ماهوارهای در حضور فرزندان؛ چرا که زمینهی کنجکاوی آنان ایجاد شده وکودکان نیز به دنبال تقلید بر میآیند. - رعایت اصول اخلاقی و پوشش مناسب والدین در منزل در حضور فرزندان، پدر در مقابل دختر و مادر در مقابل پسر (و حتی محارم نسبی که ممکن است موجب بروز حوادث بسیار شومی نیز گردد.) - از بین بردن دغدغهی معیشت برای خانوادهها و کم کردن و در نهایت از بین بردن اختلاف طبقاتی. - تعیین حدود حجاب اسلامی با عنایت به فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی برای دختران و پسران. - ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و قرآنی در صدا و سیما و سینما. - جلوگیری از تولید و فروش محصولات غیرفرهنگی و البسهی نامناسب.
10. تربیت طبیعی در مقابل تربیت عاریهای، ص188-189. 11. Sehf-control 12. عاطفه اشرافی، پا به پای آفتاب، ج1، ص212. 13. پا به پای آفتاب، ج1، ص191. 14. تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران، ص74. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 450 |