تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,968 |
باربی داستانی دنباله دار | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 223، مهر 1389 | ||
نویسنده | ||
عارفه خوروش | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
تحقیق و تنظیم: عارفه خوروش
بحث در مورد جنبههای مختلف و میزان تأثیر گذاری عروسکها و شخصیتهای کارتونی و داستانی مورد علاقهی کودکان و در رأس آنها عروسک باربی، بر روی شخصیت و رفتار فرزندان ما، شاید دربدو امر موضوعی قدیمی و تکراری به نظر برسد، اما فقط کافی است به مغازههایی که مخصوص فروش اجناس مورد نیاز کودکاناند و خصوصاً به هنگام شروع سال تحصیلی سری بزنیم تا با تماشای انواع و اقسام این تصاویر بر روی مایحتاج کودکان که در سالهای اخیر عکسهای خوانندگان و هنرپیشههای سریالهای خارجی نیز به آنها افزوده شده است، دریابیم که چگونه دستهای مرموزی به آرامی و بدون هیچ سر و صدایی، با سوء استفاده از بی خبری والدین در این زمینه به الگودهی و تربیت غلط نسلهای آیندهی این سرزمین پرداختهاند و اینجاست که هنوز هم لزوم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی هر چه بیشتر خانوادهها پیرامون این موضوع احساس میگردد.
متن زیر گرچه به طور خاص به اهداف اصلی حاصل از شکلگیری عروسک باربی آن هم به دلیل نقش محوریت آن در میان سایر عروسکها (آنگونه که بیش از پنجاه سال است تقریباً به پای ثابت اسباب بازیهای دختران بدل شده است) پرداخته، لیکن سایر شخصیتهای متغیر موجود در میان عروسکها، داستانها، فیلمها و کارتونها و حتی بازیهای رایانهای مورد علاقهی کودکان را نیز در بر می گیرد.
. . . هر سال با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید، مغازههای فروش کیف و کفش و لوازم التحریر، حال و هوای دیگری مییابند و دختران و پسران کوچکی که مردان و زنان آیندهی این سرزمینند، دست در دست والدین با سر انگشتان کوچکشان، هر یک طرحی کودکانه و جذّاب را بر روی این اجناس نشانه میروند و تقاضای خرید آن را دارند. امّا در این میان طرحهای دخترانه، زیبایی و رنگ و آب دیگری دارد. انواع و اقسام طرحهای عروسکی و شخصیّتهای داستانی و کارتونی از قبیل سیندرلا، سفید برفی، آلیس و . . . و نهایتاً «پرنسسی به نام باربی» که بیش از نیم قرن است که گوی سبقت را از سایرین ربوده؛ با موهایی بلند، تابدار و طلایی، چشمانی آبی و برّاق، قد و قامتی کشیده و باریک و پوستی روشن و جذّاب، با لباسهایی فاخر و رنگارنگ و در اکثر موارد نیمه عریان و گاه در حال خواندن آواز و گاه در حال رقص و پایکوبی . . .، زینت بخش لوازم مورد احتیاج کودکان ماست و ما که هر یک میخواهیم دلسوزترین پدران و مادران عالم باشیم، به بهانهی آنکه نشـاط و زیبایی را به دلبنـدمان هدیه کنیم و ساعات و لحـظات درس و مدرسه را نیز با خاطرات خوش دوران کودکی بیامیزیم، کلکسیونی از کیف و کفش و لوازم التحریر و متعاقب آن اسباب بازی و البسه، با طرحهایی از این به اصطلاح زیبارویان خوش لباس را برای کودکانمان فراهم مینماییم تا آنجا که حتّی برای تشویق نمرات بیست عزیزانمان نیز، از علوم و املا و ریاضی گرفته تا دینی و قرآن،
برچسبهایی را با انواع طرحهای باربی و دیگر شخصیتهای عروسکی و داستانی به آنها هدیه می دهیم! بی آن که به الگوپذیری و قهرمانطلبی فرزندان خود بیندیشیم و غافل از آن که در سرزمین پاک و عاری از پلیدی دلها و روحهای نونهالانمان چه بذری میپاشیم و چند صباحی نه چندان دور چه چیز درو خواهیم کرد ...؟
البتّه شک نیست که بازیها و سرگرمیها جزو طبیعت و سرشت تفکیک ناپذیر کودکانند امّا باید دانست که آنها علاوه بر سرگرمی و ایجاد شادابی و نشاط، موجبات شکوفایی استعدادهای درونی کودکان را نیز فراهم میآورند، و اسباب بازیها و وسایل بازی که در عصر جدید انواع بازیها و فیلمهای تلویزیونی و کامپیوتری را نیز شامل میشود، به طور غیر مستقیم متکفّل این رشد و شکوفایی و انتقال مفاهیم آموزشی به کودک هستند. در این میان عرو سکها (و در مرحلهی بعدی شخصیّتهای کارتونی عروسکی) در اسباببازیهای دختران جایگاه ویژهای دارند. دختران به عروسک عشق میورزند، با آن هم ذات پنداری میکنند و خلوتهای خود را با آن سپری میکنند، و در نقشهایی چون مادر، خواهر، عمّه، خاله و دوست و . . . رابطهی تنگاتنگی را با عروسک خویش ایجاد میکنند.
الگو پذیری کودکان
در روشهای تعلیم و تربیت مهمترین و کلیدیترین عامل، بحث « الگوسازی» است و در این راستا مهمترین سن، دوران کودکی است. تربیت دوران کودکی، توأم با بهرهگیری از الگوهای خاص و ویژهی این دوران است و عروسکها برای دختر بچّهها از مهمترین مؤلّفههای الگودهی در این دوران هستند
قصّهی تولّد عروسک باربی
اوّلین بار در سال 1959، کمپانی «متل» به سرپرستی زوج «هندلر» در ایالت کالیفرنیای جنوبی آمـریکا، که تا آن زمان مبلـمان، قاب عکس و پس از آن اسـباب بازی میساخـت، به دلیل علاقهی دختر هندلر، ساخت عروسک را دنبال کرد و امتیاز ساخت عروسکی آلمانی به نام «لیلی» را دریافت کرد. عروسک لیلی برگرفته از شخصیّت، اندام و چهرهی یک زن خیابانگرد آلمانی به همین نام بود. سپس با ایجاد تغییراتی در صورتبندی لیلی، عروسک باربی متولّد شد. باربی مخفف «باربارا» از نام دختر کوچک رئیس کمپانی متل گرفته شده است. تولید و عرضهی انبوه باربی کمپانی متل را به یکی از ثروتمندترین شرکتهای جهان تبدیل کرد.
باربی در سالیان گذشته بیش از 500 بار بازسازی و اصلاح شد امّا فیزیک اصلی آن حفظ شد و هر بار با مد روز تغییر میکرد و به الگودهی نسلهای جوان نوظهور میپرداخت.
عروسک باربی برخلاف سایر عروسکها تداعی کنندهی بچّه نبوده و دارای چهرهای بچّهگانه نیست؛ بلکه یک زن بیست سالهی آمریکایی با تمام مشخّصات اندامی آن است که با دقّت فراوانی طرّاحی شده است و با حضور تصاویرش در اکثر ما یحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان، ملکهی ذهنی کودکان و نوجوانان میگردد. بدیهی است مدل لباس باربی و تمام آن چه که تحت عنوان متعلّقات عروسک عرضه میشود، به عنوان مدل لباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و نوجوانان قرار گرفته و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسک با سلیقهی باربی و یا دقیقتر با سلیقه و خواست یک زن آمریکایی بزرگ شده و در زمانی که سن انتخاب میرسد، دقیقاً دارای سلیقهای همانند باربی (یا یک زن آمریکایی) هستند. این دختران که در آینده نقش همسران و مادران را در جوامع خود عهدهدار میشوند، مبتنی بر ارزشهای آمریکایی، جامعهشان را اداره خواهند کرد و این گونه است که باربی در استراتژی فرهنگی آمریکا واجد بالاترین تأثیرها و ارزشگذاریهاست.
باربی ابتدا با تحریک حسّ زیبا پسند کودکان، آنها را به سوی خود فرا میخواند و آن گاه به مرور زمان رغبت و شیفتگی به زندگی غربی را، در ضمیر ناخودآگاه آنها به گونهای نهادینه میکند که با گذر از یک مدّت طولانی و پا نهادن نونهالان به سنین جوانی محصول خود را درو میکند. از این روست که میتوان عشق به باربی را به منزلهی عشق به فرهنگ غرب ارزیابی کرد.
کودکانی که با سلیقهی باربی رشد میکنند، دوران جوانی خود را با مطالباتی سپری میکنند که در
هنگامه ی خـردسالی بر دلشان نقش بسـته است. باربی و لوازم جانـبـی او به طور پلّکانی به کودکان
میآموزد که چگونه مصرف کردن را به عنوان یک هدف پیگیری کنند و رقابت در آن را به مثابهی یک ارزش قلمداد کنند. لذا باربی تنها به یک عروسک ختم نمیشود، بلکه کودکی که در دام این پرنسس اشراف زادهی امریکایی میافتد، ناخواسته باید به مرور زمان لوازم جانبی و پیرامونی آن را نیز خریداری نماید. باربی از این حیث مانند طرح تریاک رایگان در کشور چین عمل میکند، از این رو اگر سازندگان آن برای هر کودکی یک عروسک مجّانی هدیه دهند، نه تنها ضرر نمیکنند، که در دراز مدّت از محل فروش هزاران محصول جانبی باربی، به سودی هنگفتتر دست مییابند تا آن جا که هیچ چیزی وجود ندارد که یک دختر بچّه بخواهد، مگر این که در آن مورد باربی وجود دارد.
باربی از همان اوان کودکی با ایجاد رابطهی دوستی و تنگاتنگ با کودکان، مدل زیبایی آمریکایی را
ملکهی ذهن آنها میکند. او با ارائهی زن غربی به عنوان فرشتهی زیبایی جهان، زیبایی زنان ملّتهای دیگر را تحقیر میکند؛ چه از حیث زیبایی اندام و چه از لحاظ زیبایی چهره. اگرچه فرم بدن باربی به گونهای طراحی شده که بعید به نظر میرسد هیچ زنی بتواند با ویژگیهای فیزیکی آن به حیات خویش ادامه دهد، امّا در اثر تبلیغات، ویژگیهای باربی به مثابهی «ملاک زیبایی زن امروز»، باعث شده که بسیاری از زنان و دختران با اتّخاذ رژیم لاغری و تلاش در جهت شبیه شدن به فیزیک بدنی باربی، در دام
بیماریهای سوءتغذیه گرفتار شوند. همچنان که امروزه در غرب آثار سوءتغذیه در دختران بالای بیست سال تظاهر یافته است.
مجموع اعضای چهرهی باربی نیز آن چنان اغراق آمیز طراحی شده است که به ندرت - حتّی با هنرمندی تیغ جرّاحی پزشکان حاذق - هم زمان میتواند در یک فرد جمع شود. و فقط حسرت همیشگی آن را در دل دختران و زنان باربی پسند باقی میگذارد.
همچنین عریان گرایی، اشرافیگرایی و مصرفگرایی، سه مؤلّفهی اصلی لباسهای ظریف، خوش رنگ، خوش دوخت و پر زرق و برق باربی است. باربی از رهگذر ترویج لباسهای اشرافی آمریکایی، میکوشد تا فرهنگ آمریکایی را بر جوانان کشورهای دیگر تزریق نماید و لباسهای سنّتی و محلّی را در راستای این سیاست تغییر دهد.
باربی با هویّت مادّی محور و لذّتجوی خود به دختران میآموزد که چگونه بعد مادّی وجودشان را پرورش دهند و ناخواسته بعد معنوی را در وجود خود بی ارزش و کمرنگ نمایند. او معلّمی است که به طور غیر مستقیم به شاگردانش میآموزد که چگونه بدون در نظر گرفتن خیل کودکان گرسنه و محتاج، به فکر دست یابی به لباس های اشرافی و زندگی فانتزی باشند و با تبدیل مصرفگرایی به یک ارزش مسلّم، تنها به یک چیز بیندیشند؛ این که چگونه از لحظه لحظهی زندگی خود بیشترین لذّات مادّی را ببرند و چگونه برای لذّت بردن زندگی کنند.
دوستی باربی با کِن
در سال 1961 کمپانی متل عروسک «کِن» را با لباسهای شیک و موهای قهوهای به عنوان دوست پسر باربی تولید کرد و بدین وسیله تبلیغ و ترویج دوستی با پسران نیز در دستور کار باربی قرار گرفت.
دوستی نامشروع و دراز مدّت باربی با کن، موهای افشان، لباسهای دو تکّه و نیمه عریان آرایشهای غلیظ، رقص و آواز و بی بند و باری از مصادیق اخلاق جنسی غرب است که باربی عهدهدار ترویج آنهاست. البتّه در این حوزه باربی تنها نیست، بلکه هزاران عروسک و شخصیّت داستانی و کارتونی دیگر نیز او را در دست یافتن به این هدف همراهی میکنند. هم اینک سایتهای ضد باربی به وفور از بلوغ زودرس دختران مأنوس با باربی خبر میدهند. تقلیل حیا و ترویج اخلاق جنسی مورد نظر باربی از آن جا آغاز میشود که کودک نه تنها میتواند به تعویض لباسهای زیر عروسک اقدام کند، بلکه به این کار نیز تشویق
میشود. تأمّل در این موضوع که کودکان در اثر آلودگی ذهنشان به این موضوعات و بلوغ زودرس جنسی، فرصت حضور در دنیای زیبا و دوست داشتنی کودکی را خیلی زود از دست میدهند، به راستی تأسّف آور است!
القای غیر مستقیم اخلاق جنسی غرب و سوق دادن کودکان و جوانان به سوی مظاهر فساد، مأموریّتی است که باربی بدون برانگیختن حساسیّتی آن را انجام میدهد. آری باربی نماد و سمبل فرهنگ آمریکایی با ویژگی تجمّلگرایی، مدگرایی و مصرفگرایی است، امّا با این همه، او تنها در شبستان بیخبری ملّتهاست که رخ مینماید و ادامهی حیاتش منوط به استمرار بی توجّهی به تأثیرات مخرّب آن است. بی جهت نیست که در کنار تولید باربی تبلیغات گستردهای تلاش میکنند تا به افکار عمومی مردم جهان بباورانند که باربی بیش از یک عروسک سرگرم کننده که موجب نشاط کودکان میگردد چیز دیگری نیست!
بنابراین اگرچه همهی ارکان و نهادهای فرهنگی جامعه در آگاهی دادن نسبت به این موضوع مسئولیّت دارند، امّا در این میان، این والدین و خصوصاً مادران آگاه و با درایت هستند که با تربیت امروز خویش، پایه گذار آیندهی فرزندان خویشند. هیچ کس دل سوزتر از والدین نسبت به فرزندان خویش نیست. طرّاحان، سازندگان و فروشندگان این قبیل وسایل تنها به فکر جذّابتر نمودن کالاها، فروش بیشتر و کسب درآمد سرشارترند، اما کودکان ما بسیار باهوش تر از آن هستند که ما تصوّر میکنیم. کافیست با زبانی ساده و کودکانه ثأثیرات مخرّب این ملکهی به ظاهر زیبا و همکارانش را 1 به آن ها بفهمانیم، آن وقت خواهیم دید که چقدر شیرین و لذّت بخش، مانند آن فرشتهی معصوم هفت سالهای خواهند شد که وقتی مجبور شده بود کفشهایی با مارک باربی بخرد با چه زحمتی آن عکس را از روی کفشهایش میکند و هنگامی که معلّم عزیزش برای تشویق خوب قرآن خواندنش به او برچسب باربی جایزه داده بود! با احترام آن را به معلّمش پس میداد و از او تقاضای تنها یک برچسب سادهی آفرین میکرد. و یا هنگامی که به دوستانش میآموخت که کیف و لوازم التحریرهایی با طرح باربی نخرند و برای آنها توضیح میداد که باربی عروسکی آمریکایی است!! . . . .2
1- در مورد پسران نیز طرح هایی از مرد عنکبوتی ، بَتمن ، هری پاتر ، شِرِک و . . . همین مأموریّت را انجام میدهند .
2-منابع : اکبر مظفری ، باربی( پژو هشی در عروسک آمریکایی باربی ) ، و سایت تبیان ، مقالهی باربیسازی دختران - حلقه ای از زنجیرهی ترویج سبک زندگی آمریکایی 1و 2و 3 ، نویسنده روح الله کاظمیزاده .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 |