تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,024 |
پرورش تیزهوشان | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 224، آبان 1389 | ||
نویسنده | ||
حسین کریمیان | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
ویژگیهای تیزهوشان دانشآموزان تیزهوش ابتدا باید دقیق شناسایی شوند و بعد از تشخیص استعدادهایشان مورد تعلیم و تربیت قرار بگیرند. «مارتین سون»؛ گزارش میدهد که معمولاً تیزهوشان خواندن را زودتر از کودکان دیگر شروع میکنند. در بررسی او 92% از کودکان تیزهوش، در سن پنج سال و ده ماهگی تا شش سالگی میتوانند بخوانند. پژوهشهای بسیاری نشان داده است که اکثر شاگردان تیزهوش رابطهای خوب و مثبت با دیگران برقرار میکنند. این گونه دانشآموزان بیشتر به عنوان رهبران کلاس و مدرسه انتخاب میشوند و در فعالیتهای خارج از کلاس مانند شرکت در ورزشهای مختلف، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و کارهای ابتکاری، بیش از سایر دانشآموزان فعالیت میکنند.* البته باید توجه داشت که نبوغ در تمام زمینهها وجود ندارد و نباید از یک فرد نابغه انتظار داشت در تمام زمینههای زندگی فردی و اجتماعی از استعداد شگرفی برخوردار؛ معمولا اکثریت نابغهها در زمینهی خاصی استعداد شایانی دارند و در جنبههای دیگر عادی هستند. به نظر «کاف»1 و «هان»2 افراد سرآمد، دارای ویژگیهایی به شرح زیر هستند:
2. دارای حافظهای قوی بوده، برای یادگیری مطالب به تکرار و تمرین کمتری نیاز دارند. 3. اطلاعات عمومی آنان از همسالانشان بیشتر است. 4. کارهای دشوار ذهنی را به آسانی انجام میدهند. 5. روابط بین پدیدههای محیطی را به خوبی درک میکنند. 6 یک یا دو سال زودتر از همسالان خود خواندن را یاد میگیرند. 7. خزانهی لغات آنان غنی است. 8. کنجکاوند و زیاد سؤال میکنند. 9. دامنهی علایق گستردهای دارند. 10. در انجام کارها ابتکار و خلاقیت از خود نشان میدهند. 11. از عهدهی خواندن و فهمیدن کتابهایی برمیآیند که از سطح توانایی همسالانشان بالاتر است. 12. به محیط خود توجه داشته، تغییرات محیطی را به سرعت درک میکنند.* البته دانشآموزان تیزهوش با مسائل و مشکلاتی در زندگی اجتماعی خود روبهرو هستند، اگر آنها را مورد مطالعه قرار دهیم و از آنها سؤال کنیم که از چه چیزی ناراحتی و شکوه دارند، آنها مسائل بیشتری را نسبت به همسالان خود مطرح خواهند کرد. در این زمینه «گالبرایت» در سال 1985 شکایات چهارصد نفر از این دانشآموزان که طیف سنی بین 7 تا 18 سالگی را در برمیگرفت بررسی کرد و در شش ایالت با دختران و پسران مصاحبه3 نمود. آنها این مسائل را مطرح کردند:
لازم به تذکر است که این شکایات فقط مختص افراد نابغه نیست دیگران هم چنین افکار و احساساتی را اغلب دارند ولی در نابغهها زیاد به چشم میخورد. مهمترین عوامل در آموزش کودکان پرتوان را میتوان در سه موضوع خلاصه کرد 1- معلم از نظر انتخاب و تربیت 2- برنامه و برنامهریزیهای درسی از نظر تناسب با روح و استعداد این گونه دانشآموزان 3- انتخاب صحیح و یکدست معلمان با استفاده از تستهای صحیح، متناسب و استاندارد شده. سایر موارد و موضوعات آموزش تیزهوشان در مرحلهی بعدی اهمیت قرار دارد.*
برنامههای آموزشی تیزهوشان جهت رشد4 و پرورش استعدادهای درخشان میتوان از سه برنامهی تعلیماتی استفاده نمود. یکی اینکه برنامههای آموزشی آنان را غنی ساخت و یا اینکه از جهش تحصیلی5 سود جست و در نهایت مدارس ویژه برای آنان منظور کرد. حال به شرح ویژگیها و خصوصیات هر کدام با توجه به دیدگاه صاحبنظران میپردازیم. الف ) غنیسازی برنامههای آموزشی در این روش، دانشآموز تیزهوش نمیتواند سریع کلاسها را تمام کند ولی میتوان برنامهای در خور او تنظیم نمود و برنامهها را غنی ساخت، مثلا فعالیتهایی را که باعث رشد هوشی و ذهنی و خلاقیت تیزهوشان میشود به آن اضافه نمود. بنابراین در طرح درس، به تواناییها، نیازها و خواستههای آنان توجه خاصی میشود. براساس نوع سازگاری برنامهی آموزش عمومی، معمولاً غنیسازی به روشی اطلاق میشود که در آن سرآمدها از همسالان عادی خود جدا نمیشوند. غنی سازی معمولاً به دو نوع است: افقی و عمودی. غنیسازی افقی به تهیه و تدارک تمرینات و تجربیات آموزشی بیشتر - در همان سطح از دشواری - میپردازد، در حالی که غنیسازی عمودی به تهیه و تدارک فعالیتهایی در سطح بالاترِ دشواری و پیچیدگی افزاینده اطلاق میشود. با وجودی که اکثریت شاگردان سرآمدی که از خدمات ویژه استفاده میکنند مشمول برنامههای نوع غنی سازی هستند، مدارک کمی برای اثبات کفایت و سودمندی این روش وجود دارد. * در این روش برنامههای خاصی با توجه به استعداد تیزهوشان اجرا میشود تا با برنامههای غنی بتوان مهارتهای ذهنی آنان را رشد داد، ضمن آن که آنها در کنار دوستان خود در مدارس عادی هستند و رشد عاطفی آنان متناسب با سنشان و در جوار هم سالانشان با مشکلی روبهرو نخواهد شد. منظور از بارور ساختن برنامههای آموزشی، افزودن فعالیتهایی است که موجب رشد بیشتر مهارتهای ذهنی و آفرینندگی6 در شاگردان میشود. برای دستیافتن به چنین هدفی میتوان موارد زیر را پیشنهاد کرد: الف؛ تعیین تکلیفهای خاص آموزشی در جهت گسترش و تکمیل بعضی از مواد آموزشی در داخل و خارج از مدرسه، مانند دورههای تکمیلی در ریاضیات، فیزیک، شیمی، زبان خارجه و قرآن. ب؛ گروهبندی شاگردان متناسب با میزان هوش و استعدادشان و تعیین برنامههای مفصلتر و جامعتر برای شاگردان تیزهوش تا احساس آسایش و پیشرفت کنند و از درس و مدرسه دلزده نشوند. ج؛ تعیین یک معلم ورزیده و با تجربه در مسائل تیزهوشان برای کمک و راهنمایی به معلمان کلاسهای عادی تا فعالیتهای آموزشی را در داخل و خارج از مدرسه برای تیزهوشان هماهنگ و مؤثر سازد. د؛ به کار گرفتن رسانههای مختلف – مانند برنامههای آموزشی و مسابقههای علمی رادیویی و تلویزیونی- *
ب) جهش تحصیلی سرعت بخشیدن به برنامههای تیزهوشان یک برنامهی آموزشی دیگری است که دارای محاسنی است از جمله: صرفهجویی در وقت کودکان تیزهوش، ورود زودتر به دانشگاه، توجه به تواناییها و استعدادهای آنان، ایجاد حس رقابت7 بین آنان، ایجاد علاقه و انگیزه و احساس اعتماد به نفس. البته این برنامه دارای معایبی نیز هست، مانند: وارد آمدن فشار بیش از حد به این کودکان و هزینههای زیاد آموزش؛ زیرا معلمان امکانات خاصی را میطلبد. همچنین توقع و انتظار زیاد از این کودکان باعث مشکلاتی برای آنان میگردد. در عین حال باعث احساس خودبزرگبینی در آنان میگردد، در ضمن فاصلهی سنی زیاد کودک تیزهوش با کودکان – بزرگتر- عادی ممکن است مشکلاتی از نظر عاطفی برای آنان ایجاد نماید. با این همه، جهش تحصیلی یکی دیگر از برنامههای تیزهوشان است که آنها با کوتاهتر شدن طول دورهی آموزش مراحل آموزشی را زودتر پشت سر میگذارند. در این حالت دانشآموزان همان مراحل برنامهی سنتی را با سرعت بیشتری طی میکنند و یا این که مدرسه را زودتر شروع میکند. کودکان سرآمد میتوانند زودتر به مدرسه وارد شده، به صورت جهشی کلاسها را طی کنند، به کلاسهای تابستانی بروند، بورسهای تحصیلی را به دست آورند و نظایر آن. به نظر میرسد تحقیقات به وضوح از جهش تحصیلی حمایت میکنند، ولی برنامههایی از این قبیل با انتقادات و مشکلاتی هم روبهرو هستند. ج) مدارس ویژه این نوع مدارس که مخصوص دانشآموزان تیزهوش است جهت پروش استعدادهای درخشان با معلمین و امکانات خاص در نظر گرفته میشود. البته برخی افراد، با این گونه مدارس به دلائل پرهزینه بودن، برنامههای زیاد و فشرده و سنگین که باعث خستگی 8 تیزهوشان میگردد و نیز جدایی این گروه از سایر دوستان و همسالانشان مخالف هستند.
*نادری، سیف نراقی، 1366، ص37. *پاشا شریفی، 1374، ص12. *پاکزاد، 1376، ص207. *یاتون، ترجمهی رونقی، ص229. *پارسا، 1375، ص126. *یاتون، ترجمهی رونقی، ص230. منابع: - احمدوند، محمدعلی، روانشناسی کودکان استثنایی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول، 1375. - پاشا شریفی، حسن، روانشناسی هوش و سنجش آن، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول، 1374. - پارسا، محمد، روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات سخن، چاپ سوم، 1375. - پاکزاد، محمود، کودکان استثنایی، تهران، انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، 1376. - قائمی، علی، خانواده و کودکان دشوار، تهران، انتشارات امیری، چاپ اول، 1373. - کالاگر، جیمز، آموزش کودکان تیزهوش، ترجمهی مهدیزاده، مشهد، آستان قدس، 1372. - نادری، عزتالله، سیف نراقی، مریم، دانش آموزان استثنایی، تهران ، انتشارات امیر کبیر، 1366. - یاتون، جمیز، کودکان استثنایی در کانون توجه، ترجمهی سیمین رونقی، تهران، انتشارات تکاپو، 1376.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 |