تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,074 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,023 |
نقش اقتصادی صندوقهای قرض الحسنه | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1390، شماره 229، فروردین 1390 | ||
نویسنده | ||
مریم یزدانی | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
صندوقهای «قرض الحسنه» با انجام فعالیتهای مربوط بر روی متغیرهای مختلف اقتصادی، بهویژه متغیرهای پولی، بر تابع مصرف و تابع توزیع درآمد تاثیر میگذارند. در این قسمت به صورت مختصر به بررسی هر یک از این تاثیرها میپردازیم. تاثیر بر متغیرهای پولیاز آنجا که صندوقهای قرض الحسنه هم اقدام به جذب سپردههای قرض الحسنه میکنند و هم آنها را در قالب وامهای قرض الحسنه در اختیار متقاضیان قرار میدهند، موثر بر روی نقدینگی و ضریب تکاثری نقدینگی خواهند بود. به عبارت دیگر، صندوقهای قرض الحسنه از سمت تقاضای پول به رشد نقدینگی و از طرف عرضه، به افزایش ضریب تکاثری کمک میکنند. تا زمانی که فعالیتهای صندوقها به جذب و اعطای قرض الحسنه منحصر باشد و صندوقها نخواهند از ابزارهایی چون حساب جاری و مشابه آن استفاده کنند، تاثیر فعالیت صندوقها بر رشد نقدینگی و ضریب تکاثری محدود خواهد بود و تاثیر عمدهی آنها از طریق تاثیرگذاری بر سرعت گردش پول خواهد بود که چندان ملموس نیست. تاثیر روی تابع مصرففرد و خانواری که امید دارد در آینده درآمد بیشتری داشته باشد، اقدام به استقراض کرده، به وسیلهی آن، کالاهای مصرفی مورد نیاز خود را فراهم میکند و پس از تحقق درآمد به تدریج قرض خود را پرداخت میکند. اگر این قرض نبود، یا آن کالا خریداری نمیشد و یا با تاخیر زمانی خریداری میشد. صندوقهای قرض الحسنه وجوه مازاد بر نیاز برخی خانوارها و مؤسسات را تجهیز کرده، در اختیار نیازمندان قرار میدهند و آنان را توانا بر خرید کالاها و خدمات و مصرف آنها میکنند و این فرایند در تمام زمانها ادامه دارد. در نتیجه اولا تابع مصرف تا حدودی افزایش مییابد و ثانیا از ثبات نسبی برخوردار میشود و از این طریق بر متغیرهای دیگری چون سطح عمومی قیمتها و تثبیت اقتصادی تاثیر میگذارند. تاثیر روی تابع توزیع درآمدزمانی که فردی مازاد خود را برای مدتی به کسی قرض الحسنه میدهد، در واقع از هزینهی فرصت پول خود صرفنظر کرده، آن را در راه خدا انفاق میکند و به همین جهت از ثواب و اجر اخروی برخوردار میشود. گیرندهی قرض - که در واقع فردی نیازمند است و اگر نمیتوانست قرض الحسنه بگیرد، ناچار بود کالا یا خدمات مورد نیاز خود را به قیمتی بالاتر خریداری کند - از ما به التفاوت قیمت نقد و نسیه منتفع میشود؛ در نتیجه یک جریان درآمدی از طرف افراد خیر به سود افراد نیازمند شکل میگیرد. صندوقهای قرض الحسنه - که جریان جذب و اعطای قرض الحسنه را بین دو گروه صاحبان وجوه مازاد و نیازمندان فعال میکنند - در حقیقت توزیع مجددی نسبت به درآمدها به وجود میآورند و در مجموع، توزیع در آمدها و ثروتها در جامعه را عادلانهتر میکنند. مطابق مادهی 18 مقررات تاسیس و نحوهی فعالیت مؤسسات اعتباری غیربانکی، افتتاح حساب دیداری و یا حسابهای دیگری که وجوه آن با چک یا وسائل مشابه قابل نقل و انتقال است، توسط مؤسسات اعتباری ممنوع است؛ و این در حالی است که برخی از صندوقهای قرض الحسنه، حسابهای دیداری و مشابه آن دارند. حال اگر به این موضوع، این مطلب نیز اضافه شود که صندوقها به لحاظ غیرانتفاعی بودن، از نگهداری ذخایر قانونی معاف هستند، معلوم میشود که صندوقها چه ابزارهای بالقوهای برای ایجاد اختلال در نظام پولی کشور هستند. چون از جهت تئوریک قابل اثبات است که اگر مؤسسهای از حفظ ذخیرهی قانونی معاف باشد، میتواند تا بینهایت اقدام به خلق پول کند؛ بهویژه در شرایط فعلی که هیچ آمار قابل اعتمادی از عملکرد صندوقها وجود ندارد. در یک جمعبندی میتوان اثبات کرد که اگر تاثیر عملکرد صندوقهای قرض الحسنه روی متغیرهای پولی، برنامهریزی و کنترل شود، وجود صندوقها و عملکرد سالم و صحیح آنها میتواند نقش بسیار مثبتی بر کل اقتصاد جامعه داشته باشد و در مقابل، اگر تاثیر آنها بر متغیرهای پولی، برنامهریزی و کنترل نشود، آثار منفی آنها بیشتر از ثمرات مثبتشان خواهد بود.1 آثاراخروی قرض الحسنهفرهنگ غنی اسلامی با برانگیختن انگیزههای معنوی درصدد تنظیم رفتارهای اقتصادی در جهت رفع نیازهای اجتماعی است. در این میان شاید قرض الحسنه تنها موردی است که در مقام پاداش از صدقه پیشی میگیرد به گونهای که پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «شب معراج بر درب بهشت، این نوشته را دیدم: صدقه به ده برابر و قرض به هجده برابر پاداش داده می شود».2 امام باقر(ع) فرمود: «کسی که به دیگری قرض بدهد تا در وقتِ وسعتِ مالی، آن را باز پس دهد، در این مدت مال او بهعنوان صدقه محسوب میشود و خودش نیز ثواب عبادت با ملائکه را دارد».3 در برخی احادیث وارد شده است: «علی باب الجنه مکتوب القرض ثمانیه عشر و الصدقه بعشر و ذلک لان القرض لا یکون الا فی ید المحتاج و الصدقه ربما وقعت فی ید غیر محتاج4 - حضرت امام صادق(ع) فرموده است: - بر درب بهشت نوشته شده، که پاداش صدقه ده و پاداش قرض هجده؛ زیرا قرض همیشه در دست افراد نیازمند قرار میگیرد ولی صدقه گاهی در دست افراد غیرمحتاج قرار میگیرد.» پیامبر خدا(ص) فرمود: «هر کس به برادر مؤمنش قرض دهد، به ازای هر درهم آن، به وزن کوههای احد، رضوی و طور سینا، حسنات در ترازوی اعمال وی نهاده میشود و اگر پس از فرا رسیدن مهلت با او مدارا کند، از پل صراط بدون رسیدگی به حساب، چون برق سریع و درخشنده میگذرد و هیچ عذابی نمیبیند و هر کس که برادر مسلمانش از وی یاری طلبد امّا او قرض ندهد، هنگامی که پروردگار نیکان را پاداش میدهد، بهشت را بر او حرام میسازد.5 همهی گناهان شهید مورد بخشش قرار می گیرد، غیر از دِین او که تا زمان پرداخت، همچنان مانع از داخل شدن او به بهشت میگردد.6 البته قرضدهنده بر اساس اعتقاد به ارزشهای دینی یا حس نوعدوستی به این عمل نیکو اقدام میکند و با کسب ثواب اخروی یا ارضای حس نوعدوستی، مطلوبیت کسب میکند اما در هر حال اثر خارجی این رفتار اقتصادی، چشمپوشی از درآمد فرصت استفاده از وجوه، توسط صاحبان ثروت و انتقال آن به نیازمندان است؛ یعنی انتقال درآمد از طبقات بالای درآمدی به سطوح پایینتر جامعه و در نتیجه بهبود توزیع درآمدها و شاخص ضریب جینی و مانند آن. نتیجهگیری در قرض الحسنه، قرضدهنده، اصل مال را به تملیک دیگری درمیآورد تا عوض (عین، مثل یا قیمت) آن را در موعد مقرر بدون هیچگونه اضافهای پس بگیرد. این رفتار اقتصادی، باعث انتقال مبالغ و منابع از طبقات ثروتمند جامعه برای مدتی معین به نیازمندان آن برای رفع نیازهای مصرفی ضروری یا تهیهی امکانات لازم برای بنگاههای کوچک تولیدی یا خدماتی میشود. قرض الحسنهی مورد توجه قرآن و سنت، علاوه بر رفع نیاز نیازمندان و حل مشکلات آنان، در جهت تزکیهی نفس، زدودن گناهان و تربیت نفسانی قرضدهندگان بسیار موثر است. علاوه بر این، قرض الحسنه از جهت مادی و معنوی، دارای آثار و برکت فراوان دنیوی و اخروی است که خداوند به قرضدهندگان عطا مینماید. دو نکتهی اساسی در رابطه با مفهوم قرض الحسنه با تعریف قرآنی - حدیثی مورد تاکید است: یکی این که گیرندهی اصلی قرض حسن، خداوند است و اوست که از بندهاش قرض میخواهد و لذا تمامی رفتارها و برخوردهای قرضدهندگان باید بر این اساس تغییر یابد و مورد توجه واقع شود. دوم این که نوع قرضی که خداوند خواسته و در قرآن کریم بر آن تاکید نموده است قرض حسن است و بر همین اساس، شایسته است بندگان خداوند همواره در جهت حسن بودن و حسن ماندنِ قرضی که میدهند دقت و مواظبت نمایند تا از آثار و برکات فراوان آن محروم نگردند. پیادهسازی قرض الحسنه با برنامههای مدرن در اموری مشخص و با شرطهای خاص، میتواند زمینهی مشارکت عمومی و کاهش آثار سوء مداخلهی دولت در اقتصاد را به همراه داشته باشد. البته بهطور معمول، قرض الحسنه با ریسک عدم بازپرداخت همراه است. بنابراین با توجه به وظیفهی دولت در نظارت بر فعالیتهای بخش خصوصی جهت اجرای احکام و جلوگیری از انحراف از اهداف اقتصادی، دولت میتواند با دخالت در قرض الحسنه به عنوان یک نهاد ناظر و حامی، حاضر باشد. همچنین در قرض الحسنه توجه ویژهای به توان اقتصادی افراد جامعه شده است و وظیفهی تأمین نیازهای جمعی زندگی افراد به عهدهی مردم گذاشته شده است تا با استفاده از ابزار قرض، به صورت تدریجی نسبت به رفع نیازهای هم و ایجاد توزیع مناسبتر درآمدها کمک کنند. فهرست منابع 1. موسویان، سید عباس، طرحی برای اصلاح صندوقهای قرض الحسنه، پایگاه حوزه، 1382، شماره 104. 2. همان 15، ص1 3. کلینی، کافی، ج 3، ص 558. 4. سفینه البحار، ج 2، ص 424، مادهی قرض. 5. شیخ حرّ عاملی: وسایل الشیعه، ج 13، ص 88، حدیث 5. 6. محمد بن یعقوب کلینی، الکافی (دار الکتب الاسلامیة، 1388 ق) ج 5، ص 94 .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 |