تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,974 |
فعالیت اقتصادی زنان و تبلور آن در سال جهاد اقتصادی | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1390، شماره 234، شهریور 1390 | ||
نویسنده | ||
سید حسین اسحاقی | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
نقش دوگانهی زنان در خانواده و اجتماع بر کسی پوشیده نیست. زنان با بهرهمندی از خصایص، استعداد و کرامت انسانی، در پی ایجاد آرامش برای هر دو محیط هستند. زنان با داشتن دیدی خلاق و برخورداری از مهارتهای بالا، بهعنوان فعال اقتصادی و عامل اصلی تربیت فرزندان نقش مهمی در چرخهی اقتصاد، خانوادهها و جامعه برعهده دارند. بنابراین حضور آنان در عرصهی اجتماعی نیز مورد انتظار است. زنان هنگامی که در شرایط دفاع مقدس قرار گرفتند با تمام وجود تلاش کردند، همسران، فرزندان و برادران خود را به جبهههای جنگ اعزام کنند و بعدها نیز در عرصهی سازندگی نیز نقش فعالی را برعهده گرفتند و اینک هم میتوانند دوشادوش دیگران در عرصهی جهاد اقتصادی گام بردارند و از طریق فعالیتهای اقتصادی دانش بنیان و فعالیتهای تأثیرگذار، نقش خود را در زمینهی جهاد اقتصادی ایفا کنند. در پرتو این پشتوانهی عظیم است که چرخهای اقتصادی کشور سرعت بیشتری میگیرد و شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی خواهیم بود. زنان در این مقطع حساس میتوانند برای تحقق منویات رفیع رهبر معظم انقلاب در کنار مردان که وظیفهی اصلی تحول اقتصادی بر عهدهی آنان است، نقش و تأثیر بهسزایی داشته باشند. در این نوشتار فعالیتهای اقتصادی زنان در اسلام و مسئولیت آنان در اقتصاد خانواده و نحوهی همیاری آنان در تحقق جهاد اقتصادی مورد بررسی قرار میگیرد.
فعالیت اقتصادی زنان در اسلام اسلام زنان را برای فعالیت اقتصادی آزاد گذاشته و به آنها استقلال و آزادی داده و او را مالک مال و کار خویش کرده و حق قیمومیت را در معاملات زنان از دیگران سلب کرده و در عین حال با برداشتن مسئولیت تأمین بودجهی خانوادگی از دوش زن، آنها را از هر نوع اجبار و الزامی برای پذیرش فعالیت اقتصادی معاف کرده است حتی اسلام برای زن مهریه و نفقه قرار داده و پرداخت آن را بر مردان واجب کرده است. مرد نمیتواند زن را وادار به کاری کند و اگر زن به دلخواه به کاری که متناسب با شأن و شئون او و در حریم معاملات شرعی قرار دارد، مبادرت ورزید و مالی را به دست آورد، مرد حق ندارد بدون رضای او در آن ثروت تصرف کند؛ در عین حال بر مرد لازم است که مخارج و هزینههای خانواده را تأمین کند. اسلام به زن حق تحصیل ثروت و استقلال کامل اقتصادی داده است. قرآن مجید هزار و چهار صد سال پیش فرموده: «للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن1؛ مردان را از آن چه کسب میکنند، بهرهای است و زنان را نیز از آن چه بهدست آورند، بهرهای است.» اگر کار کردن برای زنان مجاز نبود، هیچگاه قرآن مجید چنین دستوری نمیداد. در بسیاری موارد قرآن مجید دستور مشترک بین زن و مرد را با یک عبارت بیان میفرماید اما در جاهایی که برجسته و ممتاز است، برای هر کدام عبارتی ویژه میآورد؛ پس مالکیت خصوصی زنان نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. در آیهی دیگری از قرآن مجید آمده است: «للرجال نصیب مما ترک الوالدان و الاقربون و للنساء نصیب مما ترک الوالدان و الاقربون؛2 مردان را از مالی که پدر و مادر و یا خویشاوندان بعد از مردن خود باقی میگذارند بهرهای است و زنان را نیز از آن چه پدر و مادر و خویشاوندان از خود باقی میگذارند بهرهای است» این آیه هم حق ارث بردن زنان را اثبات مینماید در حالی که عرب جاهلی حتی حاضر نبود به زنان، ارثی اختصاص دهد! همچنین اسلام، زنان را در انجام معاملات و عقود اختیار داده و فرموده است: «یا ایها الذین امنوا اوفوا بالقعود؛3 ای کسانی که ایمان آوردهاید به پیمانها (قراردادها) وفا کنید.» اگر زنی، عقدی مانند اجاره، بیع، مضارعه، مساقات و مانند آن انجام دهد کسی نیست که آن را غیرمعتبر بداند. اسلام انواع و اقسام ارتباطات مالی و اقتصادی را برای زن بلامانع دانسته و برای او استقلال و آزادی کامل قرار داده تا بتواند در اموال شخصی خود هر گونه دخل و تصرفی که میخواهد، انجام دهد و فرقی ندارد که آن اموال را قبل از ازدواج به دست آورده باشد یا بعد از ازدواج؛ بنابراین قرآن کریم برای دارایی زن استقلال و مالکیت تام قائل شده است. اسلام در موارد گوناگونی زن را مالک و صاحب اختیار مالش میشمارد برای مثال در کار و دستمزد برخلاف جاهلیت که زن حق هیچ گونه دستمزدی را نداشت و تمام دسترنج او را پدر یا شوهرش تصاحب میکرد، اعلان میدارد که زنان نیز مانند مردان مالک بهرهی کار و زحمتشان هستند. همچنین مهریه را حق زنان میداند و یادآور میشود که: «واتو النساء صدقاتهن نحله؛4 در خصوص ارث هم برخلاف اعراب که زنان را لایق ارثبری نمیدانستند، او را صاحب ارث خویشان قرار داد. بنابراین در اصل حضور زنان در فعالیتهای اقتصادی، تردیدی وجود ندارد. بانوان برای حضور در عرصهی فعالیتهای اقتصادی مختارند. هر چند که اکثر کارشناسان، خانهداری، توالد و حفظ فرزندان را مناسبترین رسالت برای آنان میشمارند زیرا دوران بارداری و سپس شیردهی - که پایهی بقای نسل و ایجاد نیروی مولد اقتصادی است - بر عهدهی زنان است؛ این شیوهای است که طبیعت زن برآن بنا شده و تاریخ بشریت براساس آن پیشرفته و اسلام نیز آن را تأیید نموده است. گرچه خانهداری شغلی نیست که اسلام آن را بر زن تکلیف کرده باشد، بلکه سنت و عرف در دنیا بر آن پایهگذاری شده، چه این که زنان این کار را بسیار بهتر از مردان انجام میدهند. اساساً تأمین نیازمندیهای اقتصادی، در شرع مقدس به عهدهی مردان است و زن مکلف به تأمین هیچ یک از مخارج زندگی نیست و حتی میتواند در قبال شیردهی و بچهداری، مطالبهی حق کند. این تسهیل و منزلتی است که خداوند برای زنان در نظر گرفته و آنها را از مسئولیتهای اقتصادی در قبال خانواده معاف نموده و شغل خانهداری را برای او بهعنوان عبادتی بزرگ و شایسته پذیرفته است. حضرت علی(ع) میفرماید: «جهادُ المرأه حُسن التبعل؛5 جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است.» در تاریخ آمده است که علی(ع) و فاطمه(س) از رسول خدا(ص) خواستند که امور ضروری را بین آنها تقسیم کند. آن حضرت کارهای داخل خانه را به فاطمه(س) و کارهای بیرون را به علی(ع) واگذار کردند. حضرت زهرا(س) در خصوص این تقسیم کار میفرماید: «جز خدا کسی نمیداند که من چه قدر از این تقسیمبندی خوشحال و مسرور گردیدم، زیرا پدرم مرا از تحمل برخورد و تماس با مردان معاف داشت.»6 این فرمایش حضرت، تأکیدی بر لطافت روح و طراوت و شادابی زن است؛ یعنی نباید به هر انگیزه و دلیلی، به مشاغلی که با ویژگیهای جسمی و روحی و احیاناً مناسبات زن و مرد همخوانی ندارد، تن دهد. حضرت علی(ع) در سفارشی به امام مجتبی(ع) میفرماید: «کارهای سنگین اجتماع را به زن تحمیل نکن تا حالشان بهتر و شادابتر و فکرشان فارغ و طراوتشان پایدار گردد، زیرا زن گل است، قهرمان نیست که تحمل رویارویی و دست و پنجه نرم کردن با کارهای سخت اجتماعی را داشته باشد.7 در مجموع باید در تقسیم کار و اشتغال بانوان، اصول منطقی و عقلی را که مورد توجه اسلام است، در نظر داشت. انگیزههای اشتغال در بانوان باید گفت که مشارکت زنان در بازار کار میتواند ناشی از انگیزههای متفاوتی باشد که در جوامع گوناگون، گاه مشترک و گاه متضادند. صاحبنظران دو انگیزهی روانی و اقتصادی را در اشتغال زنان مهم و مؤثر میدانندکه با توجه به فرهنگ، سطح سواد و طبقهی اجتماعی متغیر است: الف: انگیزهی اقتصادی براساس مطالعات و پژوهشهای انجام گرفته، مهمترین و شایعترین انگیزهی اشتغال زنان، نه تنها در ایران، بلکه در همهی جوامع، عامل اقتصادی است. کمک به بهبود وضعیت مالی، خصوصاً در طبقات کمدرآمد و متوسط و همچنین بالا بودن هزینهی زندگی و حتی تنوع نیازها و خواستههای کاذب از دلایلی است که باعث اشتغال زنان میگردد. اصولاً شرایط سخت اقتصادی در خانواده و عدم کفاف درآمد خانواده با خواستههای ریز و درشت، زنان را خواسته یا ناخواسته به بازار کار میکشاند و در پارهای از موارد باعث میشود تا مشاغل سخت را با دستمزد کم نیز پذیرا باشند. این وضعیت برای زنان سرپرست خانواده، اعم از زنان بیوه و یا زنانی که شوهر از کار افتاده دارند و همچنین مبتلایان به پدیدهی تلخ طلاق شدت بیشتری مییابد. ب: استقلالطلبی امروزه در اثر گسترش ارتباطات اجتماعی و کسب استقلال مالی، بسیاری از زنان نه از سر نیاز، بلکه برای دستیابی به استقلال مالی وارد بازار کار میشوند. برخی از زنان تصور میکنند با داشتن حقوق، سرمایه و پسانداز، میتوانند به استقلال مالی برسند و از قافلهی مردان عقب نمانند. آنها فکر میکنند مردان به دلیل شغل و درآمد حاصله از آن، صاحب اقتدار و قیمومیت بر خانوادهاند. از این رو در پی آن هستند که با کار در خارج خانه و به دست آوردن استقلال اقتصادی در ریاست خانواده شریک شوند. ح: کسب جایگاه و منزلت اجتماعی حضور در اجتماع و کسب منزلت و پایگاه اجتماعی، انگیزهی دیگری برای اشتغال زنان است زنان با به دست آوردن موقعیتهای شغلی خود را چهرهای مؤثر و اجتماعی میپندارند و لذا برای دستیابی به این پایگاه تلاش میکنند. ناگفته نماند گاهی انگیزهی اشتغال از چند دلیل ترکیبی، نشأت میگیرد. بررسیها حکایت از این دارد که با آغاز دورهی سازندگی در نظام جمهوری اسلامی، زمینهی گسترش اشتغال زنان، بیش از پیش فراهم آمده بهطوری که حذف بسیاری از محدودیتهای تحصیلی در رشتههای فنی و مهندسی در سال 1372 از جانب شورای انقلاب فرهنگی، موقعیت اجتماعی زنان را ارتقا بخشید و زمینهی رشد علمی - پژوهشی آنان را فراهم نمود و گروه قابل توجهی از آنان توانستند با تلاش و پیگیری، تعدادی از پستهای میانی و بالای اداری و آموزشی را به دست آورند. به همین دلیل اشتغال زنان در سال 1375 نسبت به سال 1370 از رشدی معادل 4/43% برخوردار گردید که 1/49% آنان در مشاغل علمی و تخصصی مشغول به کار بودهاند.8 تأثیر اجتنابناپذیر زنان در اقتصاد خانواده اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی مالی منابع خانه است. زنان بدون مناقشه در این سازماندهی و مدیریت اقتصادی نقش کلیدی دارند. با مدیریت صحیح آنان، توازن بین تولید و مصرف فراهم میآید و با برنامهریزی و اجرای صحیح آن، رشد و توسعهی اقتصاد خانواده تحقق میگردد. دستیابی به بهترین موقعیتهای کاری، بسیار مهم است. یکی از اساسیترین اهداف تشکیل خانواده بقای نسل و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است و توسعه و رشد اقتصادی در گرو نیروی کار فعال و تحصیلکرده است؛ این افراد نوعاً از میان خانوادههای برنامهریز، منظم و مشوق بیرون میآیند. زنان با فراهم کردن و آمادهساختن محیطی با نشاط و صمیمی برای تأمین نیازهای مادی و معنوی و توجه نمودن به بهداشت روحی، جسمی و روانی اعضای خانواده، اثر مستقیم بر اقتصاد جامعه میگذارند. سیرهی عملی حضرت زهرا(س) جهتگیری صحیح این رویکرد را نشان میدهد. حضرت زهرا(س) کار خانه را تا جایی که برای افراد خانواده و حتی فرزندان شیرخوار، مطلوبیت و رضایتخاطر داشته باشد، ایجاد و برنامهریزی میکردند. بلال میگوید: «روزی حضرت زهرا(س) را دیدم که مشغول آرد کردن گندم بود و در این هنگام فرزندش حسین گریه و بیتابی میکرد. خدمتشان عرض کردم: "برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟" حضرت فرمود: "من به آرام کردن فرزند اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید."»9 این الگویی مناسب برای ایفای نقش مادری و توجه به نیازهای عاطفی کودک است. با این کار حضرت زهرا(س) توجه به رضایت خاطر و مطلوبیت فرزند شیرخوارش را بر ادامهی کار منزل ترجیح دادند و نتیجهی آن چنین شد که بهترین اسوههای اخلاقی را به بشریت تقدیم داشتند. بنابر این در پرورش منابع نیروی انسانی باید به بعد معنوی و ارزشهای اخلاقی و دینی وی توجه شود تا این نیروها افزون بر رشد و تعالی در بعد اقتصادی، از رشد اخلاقی و ارزشی نیز برخوردار گردند. خانواده تنها منبع تأمینکنندهی نیروی کار جامعه است. از سوی دیگر چون خانواده مصرفکنندهی کالا و خدمات تولید شده در جامعه است از این رو روش صحیح استفاده از کالاها و خدمات، میزان بهرهوری را بالا میبرد و از هدر رفت امکانات جلوگیری میکند. اگر فرهنگ قناعت و صرفهجویی رعایت شود این امر به سطح جامعه تسری مییابد و نیروهای انسانی در سطوح مختلف اداری، صنعتی، کشاورزی و ... بهسوی حیف و میل بیت المال و سرمایههای ملی خیز برنمیدارند. مدیریت بودجه و دارایی خانواده نیز از وظایف اصلی زنان است. تولید مواد غذایی، البسه و دیگر مایحتاج خانواده به دست مدیر شایستهی خانه با کمترین هزینه و بیشترین مطلوبیت انجام میگیرد. مثلا زمانی که برنج گران میشود با جایگزینی سیبزمینی و نان، سعی در جبران آن مینماید. در راستای مدیریت بودجهی خانواده بهرهوری مطلوب از زمان، تقسیم کار بهتر انجام میگیرد. در خانه بهترین و شایستهترین خانوادهها، تقسیم کار بهخوبی دیده میشود. امام صادق(ع) میفرمود: «امیرالمؤمنین در کار خانه با حضرت زهرا(س) همکاری میکرد، هیزم جمع مینمود، آب میکشید، جارو میکرد و حضرت زهرا(س) گندم آسیاب میکرد و نان میپخت»10 البته تقسیم کار به این معنا نیست که فعالیت زنان منحصر در خانه باشد بلکه زن میتواند با مدیریت و سازماندهی صحیح در خانواده و محاسبهی مطلوبیت حاصل از اشتغال، علاوه بر بالا بردن سطح فعالیتهای اجتماع در زمینههای مختلف به بودجهی خانوار نیز کمک نماید. نتیجه این که نقش زنان در اقتصاد خانواده همواره براساس مطلوبیت خانوار و ترجیحات فرهنگی و اجتماعی و صرف وقت در محیط خانه برای تأمین نیازمندی خانوار و همچنین مطلوبیت کار و تلاش در خارج از منزل، مورد ارزیابی قرار میگیرد. مسئولیت زنان در سال جهاد اقتصادی در سال جهاد اقتصادی، جامعهی زنان رسالت سنگینی به دوش دارند. از یکسو فعالیت در مشاغل اجتماعی و از دیگر سو، تدبیر و مدیریت خانه و تربیت فرزند بهطور همزمان باعث میشود تا بانوان در جهاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تلاش مضاعفی داشته باشند. یکی از مهمترین تدابیر زنان، مدیریت بر اقتصاد خانواده است که در جهت اجرای هدفمند کردن یارانهها در سال همت مضاعف و کار مضاعف مؤثر خواهد افتاد. آنان باید با تجدیدنظر در عرصهی هزینهکرد خانواده گام بردارند و با کم کردن هزینهها، افزایش بهرهوری و مدیریت مصارف، اقتصاد خانواده را بهبود بخشند و حتی میتوانند از طریق برخی از تولیدات داخلی و هنرهای دستی درآمد اقتصادی خانواده را افزایش دهند. در فعالیتهای اجتماعی - اقتصادی باید در بخشهای تخصصی و مشاغلی که خلاء حضور زنان وجود دارد جدیتر فکر شود و برای حضور فعال آنان و پر کردن خلاءهای موجود با تدوین منشوری مناسب، فرصتهای خدمتگزاری در عرصههای مختلف را در اختیار بانوان قرار داد. بانوان در کنار وظایفی که در منزل بهعهده دارند، در امر کارآفرینی نیز فعالند و موفقیت این دسته از زنان نه تنها سبب سودهای اقتصادی میشود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد مینمایند. در جوامعی هم که مردان نقش «نانآوری» و زنان نقش «خانهداری و تربیت فرزندان» را برعهده دارند میتوانند در رشد اعتمادبهنفس، خلق ایدههای جدید در خانواده و تعیین مسیر شغلی فرزندان نقشهای اساسی ایفا کنند خانواده میتواند از نظر کمی و کیفی کانون امید، اندیشه، کار و تلاش و پرورش روحیهی خلق ایده و کار در افراد باشد. زنان میتوانند با تجدید نظر در عرصهی اقتصاد خانواده با کم کردن هزینهها، افزایش بهرهوری و کنترل مصارف، اقتصاد خانوار را بهبود بخشند. برای تنظیم بودجه و هزینهکرد خانواده باید براساس احتیاجات خانواده و درآمد حاصله عمل کرد. این که گفته شود هر وقت پول و درآمد بود، هزینه میکنیم در غیر این صورت صرفهجویی خواهیم کرد، ایدهی درستی نیست چه این که هر خانوادهای باید برای روزهای سخت و نداری پسانداز کند و در مسیر تعادل اقتصادی گام بردارد. زنان میتوانند با منطق و عقلِ معاش، از این روش نامناسب جلوگیری و آن را در مسیر درست هدایت نمایند. نتیجهگیری زن امروز با الگوگیری از فاطمهی زهرا(س) میتواند نقش کارآمدی در رشد و بالندگی سرمایههای انسانی داشته باشد. مادران میتوانند در اقتصاد خانه و در سطح اقتصاد کلان جامعه نقش اساسی و محوری داشته باشند. زنان بهعنوان عامل نیروی کیفی کار، در جریان بهرهوری و تولید ناخالص ملی ایفای نقش مینمایند. بانوان با تأسی از سیرهی حضرت زهرا(س) نقش مؤثر و کلیدی در سلامت جامعه و پرورش نیروهای فعال و مولد، در رشد و توسعهی اقتصادی اجتماع دارند. آنان در پی آنند تا فرمان رهبر و مقتدای خود را در آغازین روز امسال جامهی عمل بپوشانند و در عرصهی اقتصادی تأثیرگذار و فعال ظاهر شوند. رهبر معظم انقلاب در طلیعهی سال فرمودند: از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصهی اقتصادی با حرکت جهادگونه کار کنند. مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم. از این رو نمیتوان از بهرهگیری از توانمندیهای بینظیر بانوان جویای کار، در عرصههای اقتصادی غافل شد. باید با تمهیداتی مناسب از نیروی عظیم زنان در اعتلای چرخهی اقتصادی نظام، بهره برد و زمینهی اشتغال زنانی که در کنار انجام مسئولیتهای خانوادگی، تمایل به حضور در عرصهی اقتصادی را دارند، فراهم ساخت. ناگفته نماند که مشارکت زنان در امر اشتغال از قدمتی طولانی برخوردار است و زنان از ابتدای شروع تمدن بشری به مشاغل زراعی و کشاورزی روی آوردهاند و تاریخ جوامع بشری مرهون و قدردان حضور مؤثر و سازندهی آنان است. اما تلاش زنان در رسیدن به مشاغل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در دهههای اخیر، در پی تقاضای یابندگان نیروی کار و همچنین نیاز بازار کار، رشدی مضاعف داشته است. اما در بسیاری از جوامع، تقسیم کار بر حسب جنس صورت گرفته و میگیرد چنان که بعضی شغلها مخصوص زنان و بعضی دیگر خاص مردان است. در گذشتهی نه چندان دور در کشور ما مشاغلی چون رانندگی، مهارتی مردانه و آشپزی و خیاطی شغلی زنانه و حضور در عرصههای نظامی و سیاسی ویژهی مردان بود. در قرن نوزدهم، در سطح جهان، نظر غالب این بوده که کار زنان کمتر از مردان اهمیت دارد و مردان باید بیش از زنان، مزد دریافت کنند؛ زیرا مسئولیت معاش خانواده را برعهده دارند. در انگلستان تا پایان قرن نوزدهم، تبعیض شغلی، زنان را به محدودهی کوچکی از مشاغل پست و کمدرآمد منحصر کرده، اتحادیه کارگری مردانه، آنها را از دستیابی به شغلهایی که دستمزد بالاتری داشتند، محروم نمود و زنان در مشاغلی که با مردان مساوی بودند، حق الزحمهی کمتری دریافت میکردند. این روند، بعدها با مبارزه و اعتراض زنان متوقف شد و آنها به حق تحصیلات دانشگاهی و کسب مجوز طبابت دست یافتند.11 بعدها، مهمترین قانونی که با شعار حمایت از زنان در غرب مطرح گردید، مربوط به سال 1882 م بود که انگلستان آن را تصویب کرد. ویل دورانت معتقد است خانمها باید ممنون ماشین باشندکه منجر به تصویب این قانون شد. جالب این که کشورهای دیگر غربی هم زودتر از این زمان به فکر اعادهی حقوق زنان نیفتادند. آلمانیها در سال 1900، سوئیسیها در 1907 و ایتالیا در سال 1919 و نهایتاً فرانسه که در وضع قوانینی مدنی بر دیگران پیشی میگیرد! در پایان سال 1907 به اصلاح قوانینی در این زمینه اقدام کرد.12 در حالی که اسلام از قرنها قبل از آن زنان و فعالیتهای اقتصادی آنان را محترم شمرده و به پیروان خود تأسی از آموزههای عدالتگسترانهی اسلام را توصیه نموده است. 1. نساء، آیهی 32. 2. همان، آیهی 7. 3. مائده، آیهی 1. 4. نساء، آیهی 4. 5. وسائل الشیعه، ج11، ص15. 6. همان، ج14، ص123. 7. همان، ج14، ص120. 8. روزنامهی کیهان، ش16346 و آیته، ویژهنامهی ش461. 9. ذخایر العقبی، ص61. 10. بحار الانوار، ج43، ص151. 11. جامعه شناسی زنان، پاملاآبوت، کلروالاس، ترجمهی منیژه نجم عراقی، ص173. 12. زن و عدالت اجتماعی، هاشمی رفسنجانی، ص106. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 |