تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,971 |
تذهیب، روح را متواضع و انسان را آرام میکند | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1390، شماره 235، مهر 1390 | ||
نویسنده | ||
ابوذر هدایتی | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
اشاره: نرگس اسکندری، در سال 1366 به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات خود در رشتهی تجربی، رشته نقاشی را انتخاب کرد، سپس به رشته تذهیب علاقهمند و وارد این رشته شد. اسکندری از سال 84، تذهیب را نزد استاد خود، کوثر عاملی فرا گرفت، سپس نزد استاد اردشیر مجرد تاکستانی، شاگردی کرد تا بیشتر با ظرایف این هنر آشنا شود. برپایی نمایشگاه تخصصی خط و تذهیب در فرهنگسرای ملل، شرکت در هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم قزوین، حضور در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در تهران، شرکت در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در تهران و تذهیب جزء 24 و 25 قرآن کریم و طراحی جلد کتاب «عشق، عطش، انتظار»، مجموعه شعر استاد امیر عاملی، از دیگر فعالیتهای هنری وی در عرصه تذهیب است. پیام زن: لطفاً برای آشنایی بیشتر مخاطبان نشریه با هنر تذهیب، درباره این هنر و تاریخچهی آن توضیح بدهید؟ تذهیب را میتوان مجموعهای از نقشهای بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهّبان برای هرچه زیباتر کردن کتابهای مذهبی، علمی و فرهنگی، تاریخی و دیوان اشعار و قطعههای زیبای خط به کار میبرند و بیشترین ظهورش در قرآن کریم است. در لغتنامه، تذهیب را زراندود کردن، «طلاکاری» کاغذ یا پوست دانستهاند . پیشینه آذین و تذهیب در هنر کتاب آرایی ایران، به دوره ساسانی میرسد. بعد از نفوذ اسلام در ایران، هنر تذهیب در اختیار حکومتهای اسلامی و عرب قرار گرفت و هنر اسلامی نام یافت. البته چند زمانی این هنر از بالندگی فرو ماند، اما دیگر بار، پویایی خود را به دست آورد. چنانکه در دوره سلجوقی، مذّهبان آرایش قرآنها، ابزار و ادوات، ظرفها، بافتهها و بناها را پیشه خود ساختند و چندی بعد در دوره تیموری، این هنر به اوج خود رسید و زیباترین آثار تذهیب شده، به وجود آمد. هنرمندان نقاش صحافان و صنعتگران، به خواست سلاطین از سراسر ایران فراخوانده، و در کتابخانههای شهر گمارده شدند. بدین ترتیب، آثار ارزشمند و باشکوهی پدید آمد، اما رنج هنرمندان بیارج ماند و ارزش آنان در زمان زندگیشان شناخته نشد و هنر نقاشی، به ویژه تذهیب، پس از دوره صفوی از رونق افتاد. البته اکنون آثار گرانسنگی از هنرمندان این دورهها زینتبخش موزه های ایران و جهان هست. پیام زن: چه شد که شما هنر تذهیب را برگزیدید؟ من خودم وقتی وارد رشته تذهیب شدم، شناخت کافی نداشتم، ولی به مرور زمان، هم آشنایی و هم علاقهام بسیار زیاد شد. هر روز که میگذشت، بیشتر شیفته این هنر زیبا میشدم و به دلیل اینکه جذابیتهای فراوانی برایم داشت، بیشتر علاقهمند شدم و به خاطر همین علاقه، پشتکارم را نیز افزایش دادم. پیام زن: چه ویژگیای در این هنر بود که در جذب شما به تذهیب، تأثیر داشت؟ فراوانی طرح و نقش و رنگ، و اینکه طرح و نقش، هنگامی که با رنگهای بدیع و زیبا در هم میآمیزد، جذابیتش دو چندان میشود و هر بیننده اهل ذوقی را مجذوب خود می کند. پیام زن: آیا نسبت به روزهای اولی که وارد این هنر شدید، هنوز هم همان نگاه را به هنر تذهیب دارید؟ نه. اوایل فکر میکردم همین که طرحی را از ابتدا تا انتها اجرا میکنیم، کافی است و دیگر لزومی ندارد خودمان نوآوری داشته باشیم، ولی با گذشت زمان دیدم که این طور نیست و خلاقیت و نوآوری، حرف اول را میزند. من که هر چه بیشتر جلو میروم، بیشتر تشنه یادگیری میشوم و هر چه بیشتر در آثار به جا مانده از استادان قدیم، تدبر و تفکر میکنم، بیشتر رشک میبرم و میبینم که راه درازی را در پیش رو دارم و هنوز در ابتدای راه هستم. پیام زن: این روزها هنر تذهیب، طرفداران خودش را دارد. از این رو، عدهای با این هنر آشنا نیستند. برای آشنایی ناآشنایان با هنر تذهیب چه باید کرد؟ ارایه هر هنری، به معرفی آن هنر نیاز دارد. برای نمونه، اگر مردم بدانند که از طریق فرش یا پرده و نقش کتابهایی مثل قرآن کریم و دیوان حافظ، چهقدر با تذهیب مأنوس هستند و چه اندازه هنر در لطیف کردن روحشان مؤثر است، به اهمیت و فراگیری یا شناخت هنر تذهیب پی میبرند. پیام زن: آیا متولیان هنری در آشنایی مردم با این هنر نقشی دارند؟ متأسفانه خیر. متولیان فرهنگی و هنری ما، کمتر با این هنر اصیل و چشمنواز آشنایی دارند و کلاً تذهیب در محرومیت به سر میبرد. البته اخیراً دو سالانه تذهیب، به همت موزه آستان قدس رضوی در مشهد و در موزه امام علی (ع) در تهران برگزار شده است. همچنین نمایشگاهی از تذهیبهای قرآنی روی پوست در محل برج میلاد نیز بر پا شد که متأسفانه اطلاعرسانی خوبی در این زمینه صورت نگرفت. پیام زن: با توجه به اینکه عمری از این هنر میگذرد، وضعیت هنر تذهیب در دوره ما را چگونه ارزیابی میکنید؟ در سالهای اخیر اندکی از محرومیت بیرون آمده و هنرجویان بسیاری استقبال کردهاند، اما این هنر، هنوز هم به جایگاه و پایگاه واقعی خودش دست نیافته است. پیام زن: علاقهمندان به این هنر برای آشنایی با تذهیب و کار کردن در این زمینه باید چهکاری انجام بدهند؟ میتوانند از کتابهای موجود در بازار، برای آشنایی بیشتر استفاده کنند و اینکه در آموزشگاههای آزاد یا دولتی، در ارشاد و حوزه هنری شرکت کنند. در حال حاضر، تذهیب در هنرستانها و دانشگاههای کشور تدریس میشود. البته باید اول شناخت و احساس نیاز نسبت این هنر پیدا کنند، سپس در کلاسهای حرفهای شرکت کنند. پیام زن: تذهیب مانند دیگر کارهای هنری، هنری آرام است. آرامش این هنر چهقدر به شما کمک کرده است؟ بسیار زیاد. کلاً هنر درمانی میتواند در عصر سرعت، انسان را به آرامش برساند. چرخشها و قوسها در هنر تذهیب، روح را متواضع و آرام میکند و موجب مهربانی آدم میشود. پیام زن: برای پیوند هنر تذهیب با زندگی مردم باید چه کرد؟ هر هنری میتواند کاربردی شود و در زندگی رسوخ کند، مثل ادبیات. اگر هنر وارد زندگی شود و جریان پیدا کند، موجب رشد اخلاق در جامعه میشود و نیز ضد عصبانیت است. هنر به انسان بینیازی میدهد و آدم را به طرف معبود ازلی متوجه میکند. هنرمند هم خودش آرام است و هم آرامبخشی برای دیگر انسانهاست. پیام زن: آیا استادانی که در این عرصه فعالیت دارند، در حوزه آموزش به هنرجویان هنر تذهیب نیز فعال هستند؟ بله. البته استادان گرانقدرمان که از هیچ تلاشی دریغ نکرده و شاگردانی تعلیم داده و میدهند و کتابهایی هم در این زمینه تألیف کردهاند. البته کسانی هم هستند که برای پروراندن شاگرد هیچ تلاشی نکردهاند. هر چند ما کلاسهای کمی در این زمینه داریم و اصلاً این کلاسها، با کلاسهایی مانند موسیقی و بازیگری، قابل قیاس نیست. پیام زن: به چه دلیل در زمانه ما هنر تذهیب، غریب است و تذهیبکاران، هنرمندان ناشناختهای هستند؟ به دلیل عدم توجه و شناخت مسؤلین فرهنگی و هنری. همان طور که در رابطه با تاریخچه تذهیب گفتم، این سلاطین و حاکمان بودهاند که برای هنرمندانشان ارزش قائل بودند و حمایتشان میکردند و با تمام وجودشان به هنرمندانشان افتخار میکردند و شرایط را برای کار هنری فراهم میآوردند، چرا که هنر یک ملت نشاندهنده تاریخ و تمدن آن کشور است. متأسفانه به اندازه عظمت و پیشینه این هنر، از تذهیب استقبال نشده است، چون هیچ تبلیغاتی صورت نگرفته است. شما یک بازیگر و ورزشکار را تصور کنید. چقدر مورد توجه و روی آنتن است؟ در حالی که برای هزار سال تذهیب ایرانی برنامهای ساخته نمیشود. تعجبی ندارد که استقبال کم باشد. از این رو، تذهیب، هنری غریب است و تذهیب کاران را گمناماند. پیام زن: در دوره ما به دلایل بسیاری هنر دینی مظلوم است و دیگر مانند اوایل انقلاب به این هنر توجه نمیشود. چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ باز هم به بیتوجهی مسؤلان و احساس نیاز مردم برمیگردد. صدا و سیما و مطبوعات، نقش مهم خود را در معرفی هنر دینی، فراموش کردهاند. البته این نکته را نباید از یاد ببریم که هنر دینی این نیست که صرفاً در آن نام دین یا اسامی ائمه اطهار آورده شده باشد. شعر حافظ و سعدی هم هنر دینی است. تذهیب هم هنری دینی است. پیام زن: برای آنکه هنر دینی به جایگاه خود بازگردد و مخاطبان بسیاری داشته باشد و بتواند جامعه جوان ما را تحت تاثیر قرار بدهد، چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟ تبلیغات و معرفی همه جانبه صدا و سیما و مطبوعات و نیز تلاش هنرمندان تذهیبکار. پیام زن: و سخن آخر شما؟ در پایان باید از همه کسانی که در این راه یاریام کردند، صمیمانه تشکر کنم و بر دستانشان بوسه بزنم و یک تشکر و قدردانی ویژه از شما و همکارانتان که این فرصت را به بنده دادید تا مقداری از هنر چشمنواز تذهیب بگویم.
سوتیترها: هرچه بیشتر جلو میروم، بیشتر تشنه یادگیری میشوم و هر چه بیشتر در آثار به جا مانده از استادان قدیم، تدبر و تفکر میکنم، بیشتر رشک میبرم و میبینم که راه درازی را در پیش رو دارم و هنوز در ابتدای راه هستم.
هنر دینی این نیست که صرفاً در آن نام دین یا اسامی ائمه اطهار آورده شده باشد. شعر حافظ و سعدی هم هنر دینی است. تذهیب هم هنری دینی است. اگر هنر وارد زندگی انسان شود و جریان پیدا کند، موجب رشد اخلاق در جامعه میشود. همچنین هنر نیز ضد عصبانیت است. هنر به انسان بینیازی میدهد و آدم را به طرف معبود ازلی متوجه میکند.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 |