تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,981 |
حاجی بی طواف/رسیدن به ثواب حج | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1390، شماره 236، آبان 1390 | ||
نویسنده | ||
پژوه امیرحسین دانش | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه حج در کنار نماز، زکات و ولایت، یکی از پایه های پنجگانهی اسلام است. حج مایهی زوال فقر، بخشش گناه، ایجاد تواضع و فروتنی و درهم شکستن تکبر و استکبار، آشنایی بیشتر مسلمانان با یکدیگر، به یاد سپاری از رسول خدا(ص) و فراموش نشدن آنها و بالاخره یکی از بهترین وسایلی است که سالکان برای رسیدن به خدا به آن چنگ میزنند. حج میعادگاه عاشقان الهی از آدم تا خاتم(ص) و محل دیدار با جان جانان و محبوب دلدادگان، حضرت ولی عصر(عج) در دوران غیبت است. «به خدا قسم صاحب این امر، هر سال در موسم حج حاضر میشود، مردم را میبیند و میشناسد و مردم او را میبینند ولی نمیشناسند.» و کعبه، اوّلین مرکز جهانی برای عبادت، مایهی برکت و هدایت برای همهی جهانیان، مرجع همهی مردم، جایگاه امن و امان و آرامش و عامل قیام همگانی و مردمی برای تحقق اهداف بلند پیامبران الهی است. هدف همهی انبیای الهی این بود که مردم با یافتن کتاب و میزان و آشنایی با محتوای رهآورد پیامبران، به قسط و عدل قیام کنند. «با آنها (پیامبران) کتاب و میزان فرستادیم تا مردم به قسط (و عدل) قیام کنند.» عامل مهمی که میتواند این هدف والا را عینی کرده، جامهی تحقق پوشد و زمینهی قیام همهی مردم را به قسط و عدل فراهم آورد و خصوصیات نژادی و جغرافیایی را کنار زده، اختلافهای مکانی را در نوردد و پراکندگی های زمانی و زبانی را به یک سو نهد و بیگانگان را آشنا سازد، کعبه است. از این رو امام صادق(ع) فرمود: «همواره دین، قائم (و زنده) است مادامی که کعبه پا برجاست». و خداوند متعال کعبه را از حرمت خاصی برخوردار ساخت و عامل قیام همگانی و مردمی قرار داد: «خداوند، کعبه (یعنی)، بیت الحرام را مایهی قیام برای مردم قرار داد.» مهمترین عامل قیام همهی مردم جهان، خانهای است که همگان به سوی آن نماز میگذارند و به گرد آن طواف میکنند و در کنار آن به نیایش میپردازند و در حریم آن به تفکر در آیات الهی مینشینند. با توجه به آن چه بیان شد، فلسفهی ثوابهایی که برای حج و حضور در کنار خانهی خدا بیان شده است روشن میشود. در این نوشتار، ابتدا به گوشهای از فضایل و ثوابهایی که برای حج بیان شده است خواهیم پرداخت، سپس با کسانی که توفیق حج نیافتهاند سخن میگوییم و به بیان اعمالی میپردازیم که میشود آنها را در همین جا انجام داد و ثواب حج و یا بیشتر از آن را کسب کرد. ثواب حج کسانی که به حج یا عمره مشرّف میشوند میهمان خدایند؛ آن هم میهمانی که با دعوت صاحبخانه آمده است. بدیهی است که اگر صاحبخانه کریم باشد، فضل و کرم خود را از میهمان دریغ نخواهد کرد. امام صادق(ع) فرمود: «حاجی و عمرهگذار، میهمان خدایند. اگر از او بخواهند به آنها میبخشد و اگر او را بخوانند اجابتشان میکند و اگر شفاعت خواهند شفاعتشان میدهد و اگر ساکت باشند او برای آنها آغاز میکند و در مقابل هر درهم (که در راه حج خرج میکنند) هزارهزار درهم عوض داده میشوند.» حاجی از زمانی که قصد حج میکند با هر قدمی که بر میدارد از اکرام و بخشش صاحبخانه بهرهمند میشود. صاحبخانهی کریم، هم گناهش میبخشد و هم به او درجه و ثواب میدهد و هم او را حفظ میکند و هم در مقابل مالی که خرج میکند به او برکت میدهد. پیامبر اکرم(ص) در آخرین خطبهای که در مدینه ایراد کردند چنین فرمودند: هر که بهعنوان حاجی یا عمرهگزار (از منزل) خارج شود برای هر گامی که برمیدارد تا زمانی که برگردد صد هزارهزار حسنه دارد و هزارهزار گناه از او برداشته میشود و هزارهزار درجه برای او بالا برده میشود و در مقابل هر درهم (که خرج میکند) هزارهزار درهم نزد خدا دارد و در مقابل هر دینار، هزارهزار دینار و در مقابل هر حسنهای که در راه خدا انجام میدهد هزارهزار حسنه دارد تا برگردد. و در ضمانت خداوند است؛ اگر او را بگیرد داخل بهشتش کند و اگر برگشت، برمیگردد در حالی که بخشیده شده و (دعایش) مستجاب شده است. پس دعوت خدا را غنیمت شمارید. و خداوند دعایش را برنمیگرداند و او در قیامت در میان صد هزار نفر شفاعت میکند.» رحمت و بخشش خداوند نه تنها حاجی را فرا میگیرد که برای اکرام بیشتر، شامل حال خانواده و خویشان و نزدیکان و هر که حاجی به او توجهی دارد نیز میشود. امام صادق(ع) فرمود: «بدون شک خداوند عزّوجلّ، حاجی، خانواده و خویشان او و کسانی را که او در باقیماندهی ماه ذی حجه و ماههای محرم، صفر و ربیع الاول و ده روز از ربیع الاخر برای آنان استغفار کند، میآمرزد.» نکتهای در این جا قابل توجه است و آن این که، پاداش و بهرهای که حجاج از این سفر معنوی میبرند با یکدیگر برابر نیست و هر کسی به اندازهی ظرفیت خود و درجهای که از درک حضور پروردگار دارد، بهرهمند خواهد شد. امام صادق(ع) فرمود: «حاجیها در بازگشت سه دستهاند: عدهای از آتش نجات مییابند، عدهای از گناهان خود خارج میگردند همانند روزی که از مادر متولد شدهاند عدهای خانواده و مالشان محفوظ میماند و این کمترین بهرهای است که حاجیها میبرند.» چنان که از این روایت پیداست، عدهای از حاجیان آن چنان در این سفر معنوی خود را پالایش میکنند و جان و روح خویش را رنگ خدایی میزنند که دیگر گرد گناه نخواهند گشت و در نهایت به بهشت خواهند رفت. و عدهای فقط بخشیده میشوند اما چنان خود را ورزش معنوی ندادهاند که بعد از این نیز گناه نکنند و بعضی دیگر حتی کاری نکردهاند که گناهشان بخشیده شود ولی در عین حال خداوند متعال از لطف و کرم خویش، در مدت این سفر، خانواده و مالشان را حفظ میکند. حجاج خانهی خدا باید تلاش کنند تا با انجام مناسک حج به صورت صحیح و با توجه به خداوند و برائت از غیر او، حج مقبول را انجام دهند که در این صورت پاداشی جز بهشت نخواهند داشت. چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «پاداشی برای حج مقبول جز بهشت نیست.» اعمالی که ثواب حج دارد کمال انسان در تقرب به خداوند متعال است و تنها راه تقرب، عبادت و بندگی است و این که: «مرا عبادت کنید که راه مستقیم همین است.» و افعال عبادی دارای درجات مختلفی از ارزش هستند. هر کاری که تأثیر بیشتری در قرب به خدا داشته باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. این ارزشگذاری با دو ملاک انجام میشود:1. میزان خلوص نیت 2. نوع کار. هر چه عمل با نیت خالصتر انجام شود ارزشمندتر است. از نظر نوع کار نیز به هر نسبتی که عملی موجب خیر و بروز کمالات وجودی بیشتری باشد، نزد خدا محبوبتر و ارزشمندتر خواهد بود. از این جا میتوان به اختلاف ثوابهایی که برای کارهای مختلف عبادی در روایات ذکر شده است پی برد. حج بهدلیل محبوبیتی که نزد خدا دارد، دارای ثوابهای زیادی است و حجگذار از آثار و برکات معنوی و مادی آن بهرهمند میشود. اعمال دیگری نیز وجود دارد که برای آنها به اندازهی حج و گاه بیش از حج، ثواب ذکر شده است و این حاکی از محبوبیت آن اعمال در نزد خداوند و آثار و پیامدهای معنوی آنها است. در ذیل به چند نمونه از اعمالی که برای آن ها ثواب یک حج یا بیش از آن بیان شده است اشاره میشود: 1. زیارت قبور ائمهی اطهار(ع) در روایات، برای زیارت قبور اهل بیت(ع) ثواب یک حج و بیش از آن نوشته شده است. بهعنوان نمونه، امام صادق(ع) از امیرالمؤمنین(ع) نقل میکند که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هر که قبرهای شما را زیارت کند ثواب هفتاد حج بعد از حجه الاسلام برای اوست و از گناهانش خارج میشود تا زمانی که از زیارت شما برگردد مثل روزی که مادرش او را به دنیا آورد.» اما از آن جا که در میان ائمهی اطهار(ع) بر زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تأکید بیشتری شده است در مورد زیارت این دو امام توضیح بیشتری میدهیم. زیارت امام حسین(ع) روایات زیادی در مورد ثواب زیارت امام حسین(ع) وارد شده است. در این جا فقط به چند نمونه اشاره میشود: «زید شحّام» نقل میکند که امام صادق(ع) فرمود: «زیارت قبر امام حسین(ع) معادل بیست حج بلکه افضل از بیست حج است.» و نیز شخصی به نام «شهاب» نقل میکند که امام صادق(ع) از من پرسید: «ای شهاب چند بار حج به جا آوردهای؟ گفتم: «نوزده حج» فرمود: «آنها را به بیست حج تمام کن تا ثواب زیارت امام حسین(ع) برای تو نوشته شود.» البته این همه ثواب برای زیارت امام حسین(ع) در روزهای عادی است و برای زیارت او در روزهای مخصوص، ثوابهای بیشتری نیز بیان شده است. «بشیر دهان» میگوید: «به امام صادق(ع) عرض کردم: «گاهی حج از دستم میرود و روز عرفه را نزد قبر امام حسین(ع) به سر میبرم.» فرمود: «کار خوبی کردی. ای بشیر! هر مؤمنی که در غیر روز عید، نزد قبر حسین(ع) بیاید در حالی که حق او را میشناسد، بیست حج و بیست عمرهی مقبول و بیست غزوه با پیامبر فرستاده شده [از سوی خدا] و امام عادل، برای او نوشته میشود. و هر که در روز عید نزد او آید، هزار حج و هزار عمرهی مقبول و هزار غزوه با پیامبر فرستاده شده [از سوی خدا] یا امام عادل برای او نوشته میشود.» ممکن است برای کسانی که وقوف در عرفات - در روز عرفه - را مشاهده کرده و بهرههای معنوی آن را درک کردهاند این سؤال پیش آید که چگونه زیارت امام حسین(ع) میتواند پاداشی بیشتر از حج - که وقوف در عرفات بخشی از آن است - داشته باشد؟ اتفاقا همین سؤال برای راوی این حدیث نیز پیش آمد. او میگوید بعد از شنیدن این ثوابها، سؤال کردم: چه طور من ثوابی مثل وقوف در عرفات را دارم؟ ولی امام صادق(ع) همانند یک انسان غضبناک به من نگاه کرد و فرمود: «ای بشیر؛ هنگامی که مؤمن در روز عرفه نزد قبر حسین(ع) بیاید و با آب فرات غسل کند و آن گاه به سوی او [امام حسین (ع)] رو کند، خداوند عزوجل در مقابل هر گامی که بر میدارد، برایش یک حج با اعمالش مینویسد.» زیارت امام رضا(ع) زیارت امام رضا(ع) از جمله زیارتهایی که تأکید زیادی در روایات برای انجام آن شده، است. هم از سوی خدا و هم از سوی امامان دیگر برای زیارت امام رضا(ع) ثوابهای زیادی نقل شده است که به گوشهای از آنها اشاره میکنیم: «احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی» میگوید: «در کتاب امام رضا(ع) خواندم: "به شیعیانم ابلاغ کن که زیارت من در نزد خداوند متعال معادل هزار حج است."» به ابی جعفر(ع) یعنی فرزند او گفتم: "هزار حج؟" فرمود: " بله به خدا. بلکه هزار هزار حج برای کسی که او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد."» از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمود:« در خراسان بقعهای است، زمانی بر آن میآید که محل رفت و آمد ملائکه میگردد. پس پیوسته گروهی از آسمان نازل میشوند و گروهی بالا میروند تا (زمانی که) در صور دمیده شود.» به آن حضرت گفته شد: «این بقعه کدام است؟» فرمود: «آن بقعه در زمین طوس است. به خدا سوگند سبزهزاری از سبزهزارهای بهشت است. هر کس مرا در آن بقعه زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا(ص) را زیارت کند و خداوند متعال ثواب هزار حج مقبول و هزار عمرهی مقبول برای او مینویسد و من و پدرانم در روز قیامت شفیعان اوییم.» با وجود تأکیدهای فراوان برای زیارت امام حسین(ع)، در بعضی از روایات تأکید بیشتری برای زیارت امام رضا(ع) در شرایط خاصی مشاهده میشود. مثلا در زمانی که زوار قبر امام حسین(ع) زیادند ولی قبر امام رضا(ع) زائر کمتری دارد، تأکید بیشتر بر رفتن به زیارت امام رضا(ع) است. «علی بن مهزیار» میگوید: «خدمت امام محمد تقی(ع) عرض کردم: "فدایت شوم، زیارت امام رضا(ع) افضل است یا زیارت ابی عبدالله الحسین(ع)؟" فرمود: "زیارت پدرم افضل است. چون ابا عبدالله(ع) را همهی مردم زیارت میکنند ولی پدرم را جز خواص از شیعه زیارت نمیکنند."» زیارت از راه دور بسیاری از افراد به دلیل عدم تمکن مالی قادر به زیارت ائمهی اطهار(ع) نیستند تا بتوانند از ثواب آن بهرهمند شوند. برای این گروه نیز راهی پیشبینی شده است تا بتوانند به ثواب زیارت و در نتیجه ثوابی معادل و یا بیش از حج نائل شوند. زیارت ائمه(ع) را میتوان از راه دور نیز انجام داد. در مورد نحوهی زیارت از راه دور به نمونههایی از سخنان معصومین(ع) که در این مورد بیان شده است اشاره میکنیم: «حنان بن سدیر» از پدرش نقل میکند که گفت: «امام صادق(ع) فرمود: "ای سدیر آیا امام حسین(ع) را در هر روز زیارت میکنی؟" گفتم: "فدایت شوم، خیر." فرمود: "چه قدر ظلم میکنید." سپس فرمود: "آیا او را در هر جمعه زیارت میکنید؟" گفتم: "نه." فرمود: "آیا او را در هر ماه (یک بار) زیارت میکنید؟" گفتم: "نه" فرمود: "آیا او را در هر سال (یک بار) زیارت میکنید؟" گفتم: "گاهی چنین است." فرمود: "ای سدیر! چه قدر بر حسین(ع) جفا کردید. آیا نمیدانی که خداوند دو هزارهزار فرشتهی ژولیدهموی غبارآلود دارد که برای او گریه میکنند و او را زیارت میکنند و خسته نمیشوند؟ ای سدیر! چرا قبر حسین(ع) را در هر جمعه پنج مرتبه یا در هر روز یک بار زیارت نمیکنی؟" گفتم: "فدایت شوم، بین ما و او فرسخهای زیادی (راه) است." پس به من فرمود: "بالای بام خانهات برو، سپس به راست و چپ متوجه نشو و آن گاه سرت را به سوی آسمان بلند کن و سپس روی به سوی قبر[امام حسین (ع)] کن و بگو: السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک و رحمه الله و برکاته. [در این صورت] برای تو یک دیدار نوشته میشود و این یک دیدار [مساوی با] یک حج و یک عمره است."» در روایت دیگری از امام صادق(ع) دربارهی نحوهی زیارت ائمهی اطهار(ع) از راه دور میخوانیم: «هرگاه مسافت یکی از شما و خانهاش دور باشد پس باید بالای منزلش رود و دو رکعت نماز بخواند و با سلام به قبرهای ما اشاره کند. این به ما میرسد. و باید بر ائمه(ع) همان گونه از راه دور سلام کنی که از نزدیک سلام میکنی. الا این که صحیح نیست بگویی: اتیتک زائرا بلکه به جای آن میگویی: « قصدتک بقلبی زائرا... عند ربک عزوجلّ» و به هر چه دوست داشتی دعا میکنی.» 2 کمک به خانوادهی حاجی کسی که بعد از رفتن حاجی به حج یا عمره، به جای او کارهای خانهاش را سر و سامان دهد، مثل اجر حاجی را خواهد داشت. رسول خدا(ص) در یکی از خطبههایش ضمن بر شمردن اجر و مزد حجاج خانهی خدا فرمود: هر که حاجی یا عمرهگزاری را بعد از [رفتن] او، به خوبی در اهل [و خانوادهاش] جانشینی کند، مثل اجر کامل حاجی را دارد بدون این که از اجر حاجی چیزی کم شود. طبیعی است که خانوادهی بسیاری از حاجیان پس از رفتن آنها، در انجام کارهای بیرون از منزل و بروز مشکلاتی چون مریضی و.... در تنگنا قرار میگیرند. اهمیت رسیدگی به وضع آنها با ثوابی که برای این کار بیان شده است نمودار میشود. 3 ملاقات با حاجی یکی از اعمال پسندیده و آداب اسلامی، رفتن به زیارت کسی است که از زیارت یکی از مشاهد مشرفه یا خانهی خدا برگشته است. امام صادق(ع) دربارهی اهمیت ملاقات با حاجی تازه از حج برگشته، فرمود: کسی که با حاجی ملاقات کند و با او دست دهد مثل کسی است که دست به حجر الاسود مالیده است. «ابی الحسین اسدی» میگوید: «امام صادق(ع) فرمود: "کسی که حاجی را با گرد و غبار راهش معانقه کند، مثل این است که دست به حجر الاسود مالیده است."» و از امام زین العابدین(ع) روایت شده است که فرمود: «ای کسانی که حج بهجا نیاوردهاید! بشارت باد شما را به حاجیها هنگامی که برمیگردند. پس با آنها مصافحه کنید و آنها را بزرگ دارید که این کار بر شما واجب است و در اجر آنها شریک خواهید شد.» 4 سرپرستی یک خانوادهی مسلمان رسیدگی به حال مستمندان و بیچارگان در جامعهی اسلامی، از وظایف مسلمانان است. چیزی که متأسفانه بسیاری از مردم آن را فراموش کردهاند و در حالی که همسایگانشان از شدت فقر و بدبختی، آرزوی اندک غذایی برای خوردن و لباسی برای پوشیدن دارند، اسراف میکنند و زندگیهای اشرافی برای خود تدارک میبینند. تأسفبارتر این که بعضی پس از به دست آوردن ثروتی قابل توجه، به سفرهای متعدد و پرخرج زیارتی میروند و پولهای فراوان برای کسب آوازه و شهرت خرج میکنند در حالی که در میان بستگان و یا همسایگان آنها دخترانی به خاطر زندگی نامناسب اقتصادی پدر و مادر و پسرانی به واسطهی مشکلات مادی، ازدواج نمیکنند و در سایهی شوم این فقر و ناداری، مشکلات و مفاسد اجتماعی رخ مینماید. این در حالی است که از دیدگاه امامان(ع) شیعه، سرپرستی یک خانوادهی مسلمان پاداشی چندین برابر نسبت به حج خانهی خدا دارد. البته این به معنای عدم وجوب حج یا عدم فضیلت آن نیست بلکه به معنای لزوم اهتمام به رفع مشکلات مسلمانان است و یقینا پاداش آن از حج مستحبی بیشتر خواهد بود. «ابی بصیر» از امام صادق(ع) نقل میکند که فرمود: «اگر یک حج بهجا آورم برای من محبوبتر از این است که بردهای را آزاد کنم» (و همین طور بر شمرد تا منتهی شد به ده برده و مثل آن و مثل آن تا منتهی شد به هفتاد برده.) «و اگر اهل خانهای از مسلمانان را سرپرستی کنم و گرسنهی آنها را سیر ساخته، عریان آنان را بپوشانم و آبرویشان را پیش مردم حفظ کنم، برایم محبوبتر است از این که بهجا آورم حجی را و حجی را و حجی را... (تا منتهی شد به ده حج و مثل آن و مثل آن تا منتهی شد به هفتاد حج.)» 5 رفع نیاز مؤمن «اسحاق بن عمار» میگوید: «امام صادق(ع) فرمود: "ای اسحاق! هر که این خانه (کعبه) را یک بار طواف کند خداوند برای او هزار حسنه مینویسد و هزار سیئه از او محو میکند و هزار درجه برایش بالا میبرد و هزار درخت برای او در بهشت میکارد و ثواب آزاد کردن هزار بنده برایش مینویسد. تا به ملتزم میرسد، هشت در بهشت را برای او میگشاید و سپس به او می فرماید: از هر کدام از آنها که خواستی وارد شو."» گفتم: "فدایت شوم. همهی اینها برای کسی است که طواف میکند؟" فرمود: "بله. آیا به تو خبر ندهم از چیزی که از این هم با فضیلتتر است؟" عرض کردم: "آری" فرمود: "هر کس حاجتی برای برادر مؤمنش برآورده کند، خداوند برای او (ثواب ) طوافی و طوافی و طوافی مینویسد. (حضرت همین طور شمرد) تا به ده طواف رسید."» و نیز پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اگر برادر مؤمنم را بر حاجتش کمک کنم برایم محبوبتر است از روزهی یک ماه و اعتکاف در مسجد الحرام.» با این همه تأکید بر برآوردن نیازهای مؤمنان، آیا شایسته است کسانی که بارها به حج مشرف شدهاند، در عین داشتن مسئولیتهای اجتماعی و اربابرجوع فراوانی که هر روزه به آنها نیازمندند و بدون وجود آنها با مشکلات متعدد مواجه میشوند، باز هم به حج استحبابی مشرف شوند و عدهای را مضطر و درمانده نگه دارند؟ 6 نماز جمعه امام صادق(ع) نقل میکند که: «مردی بیابانگرد نزد رسول خدا(ص) آمد که به او «قلیب» میگفتند. گفت: "ای رسول خدا! من چندین و چند مرتبه آمادهی حج شدم ولی برایم مقدر نشد." پیامبر اکرم فرمود: "ای قلیب بر تو باد به نماز جمعه که حج فقیران است."» 7 نماز دههی اول ذی حجه مرحوم «میرزا جواد ملکی تبریزی» در کتاب «المراقبات» مینویسد: «در این ده شب [دههی اول ذی حجه] بین نماز مغرب و عشاء، دو رکعت نماز است بدین شرح که در هر رکعت بعد از قرائت سورهی حمد و اخلاص، این آیه خوانده شود تا با ثواب حاجیان شریک شود: و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لاتتبع سبیل المفسدین.»
- رحمت و بخشش خداوند نه تنها حاجی را فرا میگیرد که برای اکرام بیشتر، شامل حال خانواده و خویشان و نزدیکان و هر که حاجی به او توجهی دارد نیز میشود.
- هر چه عمل با نیت خالصتر انجام شود ارزشمندتر است. از این جا میتوان به اختلاف ثوابهایی که برای کارهای مختلف عبادی در روایات ذکر شده است پی برد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 |