تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,032 |
از غذاهای سُنَّتی تا غذاهای سِنتی | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1390، شماره 237، آذر 1390 | ||
نویسنده | ||
عارفه خوروش | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
«. . . بخور بخور، ایستگاه شکم، دولُپی، شکم پر، لُپ لُپ، شکمو و . . . » اینها و کلماتی از این دست، نامهایی است که بر تابلوهای خوش نقش و نگار اکثر مغازههای فستفود فروشی شهرهای ما به چشم میخورد؛ کلماتی که بیشتر و پیشتر از هر چیز، پرخوری و شکمبارگی را در ذهنها تداعی و به انسان تلقین مینماید؛ موضوعی که نه تنها قرآن کریم با آیهی معروف «کُلوا و اشربوا و لاتُسرفوا» (اعراف/31) آن را نکوهیده و مردود دانسته که امامان معصوم(ع) نیز در سخنان خویش بارها و بارها به مذمت پرخوری پرداخته و عواقب و عوارض این عمل ناپسند را گوشزد کردهاند. گروهی از این احادیث به نقل آسیبهای جسمانی و گروهی به تبیین زیانهای باطنی و معنوی پرخوری پرداختهاند. بهعنوان مثال نقل است از حضرت علی(ع) که فرمود: «هر کس خوردنش بسیار شود، تندرستیاش کاهش مییابد و هزینهاش بر وی سنگین میشود.»1 و یا در حدیثی دیگر از آن حضرت است که فرمود: «با پرخوری، تندرستی نخواهد بود.»2 بعضی از زیانهای باطنی پرخوری که در کلام گهربار معصومین(ع) آمده عبارتند از: تباهی پاکدامنی، پوشیده ماندن تیز هوشی، ظلمت دل، آشفتگی خوابها، کمی عبادت، دوری از خدا، قساوت دل و گرسنگی در روز قیامت. بهعنوان نمونه حضرت علی(ع) در این زمینه میفرماید: «پرخوری، سرمستی میآورد و پاکدامنی را تباه میسازد.»3 و نیز پیامبر خدا(ص) فرموده است: «دل ترسو، شکم سیریناپذیر و شهوت جنسی شدید، چه بد همدستانی بر ضد دین هستند.»4 از حضرت علی(ع) نقل است که فرمود: «هر کس سیریاش افزون شود، شکمسیری او را سنگین پیامبر خدا(ص) می فرماید: «شکم سیر مدارید که نور معرفت در دلهایتان خاموش میشود.»7 و نیز از امام علی(ع) آمده است که فرمود: «از پرخوری بپرهیز زیرا هر آن کس همدم آن شود خوابهایش آشفته میشود.»8 همچنین در کلام مولاست که فرمود: «پرخوری و انجام دادن کارهای واجب، در برِ هم گرد نمیآیند.»9 حضرت امام صادق(ع) نیز فرموده است: «دورترین مردمان از خداوند کسی است که شکمش پر باشد.»10 و نیز از پیامبر خدا(ص) است که فرمود: «آن که در دنیا از همه سیرتر است، در روز قیامت از همه بیشتر گرسنگی میکشد.»11 اما بهراستی چه شده است که سوغاتهای شکم پرکن اما بیمحتوا و ناسالم غربی، بهسرعت در حال جایگزین شدن با غذاهای سُنتی ما است؟ غذاهایی که در هر یک از آنها، از روی علم و یا تجربه، دنیایی از دانش تغذیه نهفته است. غذاهایی که مواد اولیهی هر کدام از آنها طوری در کنار یکدیگر چیده شده تا اگر مادهای از لحاظ عناصر غذایی کمبودی دارد، مادهای دیگر آن را تکمیل گرداند، یا اگر یکی از مواد اولیه سبب تحریک یکی از مزاجهای چهارگانه شود، مادهی دیگری در همان غذا آن را جبران و خنثی نماید و یا اگر به هر دلیلی مادهی مضری همچون چربی در غذایی بالا رود، حتما چیز دیگری در آن غذا یافت میشود که بهطور طبیعی سبب کاهش آن مادهی مضر گردد. بهعنوان مثال در غذای لذیذ، سنتی و ایرانی فسنجان، وجود رب انار و مغز گردو در کنار هم - علاوه بر خواص فراوانی که دارند - باعث میشود تا طبیعت گرم و سرد یکدیگر را نیز خنثی کنند. یا اگر در دستور غذای ایرانی، برنج، شوید و باقلا به همراه کوکوی سبزیجات مصرف میشود، به دلیل آن است که گیاه شوید پایینآورندهی چربی خون است و تا حد زیادی از بالا رفتن چربی به دلیل مصرف میزان زیاد روغن در حین سرخ کردن کوکو جلوگیری میکند. همچنین گیاه شوید نفخ و دردی را که به هنگام مصرف باقلا در دستگاه گوارش ممکن است ایجاد شود، از بین میبرد. یا در انواع آبگوشتها مصرف حبوبات به همراه گوشت قرمز و سپس نان، میتوانند یکدیگر را از لحاظ میزان پروتئین، اسیدهای آمینهی ضروری و آهن مورد نیاز بدن تکمیل گردانند. علاوه بر این، غذاهای سنتی ایرانی اغلب به صورت آب پز و یا کبابی تهیه شده، سرخ کردن به ندرت و اغلب برای تنوع، در آنها دیده میشود. همچنین در غذاهای سنتی استفاده از سبزیجات و حبوبات که سرشار از ویتامینها و اسیدهای آمینه هستند به صورت انواع آشها، آبگوشتها و خورشتها، جایگاه ویژهای دارد... و اینها همه تنها گوشهای از رازهای نهفته در تغذیهی ایرانیست و این، جدای از هنرهای بهکار گرفته شده در آنهاست که طبع زیباپسند انسان را کاملاً اقناع میکند و به هر یک از حواس ظاهری نیز حظی و بهرهای میرساند؛ رنگ و آب زیبایی که چشم را مینوازد، بوی مطبوعی که حس بویایی را بر میانگیزد و طعم و مزهی دلپذیری که سهم حس چشایی از یک غذای سنتی ایرانی است. غذاهایی که نه تنها به سرعت پخته نمیشوند، بلکه یک کدبانوی ایرانی برای پختن و خوب درآمدن آنها بایستی وقت صرف کند و همهی عشق و محبتش را به خانواده در حین به عمل آوردن آن به کار گیرد. اگر این وقت و زمان این جا صرف نگردد، در اکثر موارد در جستوجوی مدهای جدید و در پشت ویترین بوتیکها، تماشای فیلمهای کممحتوای تلویزیونی و بعضاً مخرب ماهوارهای، صحبتهای تلفنی - که ممکن است به غیبت و بدگویی بینجامد - در آرایشگاههای زنانه و بسیاری از کارهای بیارزش دیگر تلف خواهد شد. آری غذاهای سنتی غذاهایی است که هر کسی نمیتواند آن را به دست گیرد و در گوشهای جدای از دیگران ضمن انجام دادن کارهایش گاز بگیرد و روانهی معده کند، بلکه برای صرف آنها نیاز به سفرهای است که با سلیقه چیده شده باشد و همهی اعضای خانواده دور یکدیگر جمع شوند و ضمن رعایت آداب غذاخوردن و بسم الله و الحمدلله، با ادب و احترام، حاصل دسترنج پدر و عشق و محبت مادر را نوشجان کنند و با تقدیم نگاه مهربانشان به یکدیگر، خستگی روزانه را از تن بزدایند و با شرکت در فراهم نمودن مقدمات چیدن و جمع کردن سفره، یک کار گروهی کوچک را نیز تجربه و امتحان کنند. سفرههای سُنتی ما سفرههایی هستند که در آنها از سیب زمینی سرخ کرده، سسهای غلیظ و پرچرب، خیارشور و نوشابههای گازدار بهعنوان دسر خبری نیست در عوض، ماست، سبزی خوردن، سالاد آن هم نه با سسهای چرب و شیرین که با اندکی نمک، آبغوره، آبلیمو و یا سرکه - پیاز، گه گاه ترشیهای خوش طعم و عطر خانگی و دوغ، مخلفات آنها را تشکیل میدهند. مادر ایرانی میداند که حتی حالات و روحیاتش نیز ضمن طبخ غذا، بر حالات و روحیات کسانی که از غذایش میل میکنند اثر خواهد گذارد، برای همین طبخ را با نام خدا شروع میکند و گاه حتی وضو میگیرد و نور آن را به غذا و از آن جا به روح و قلب فرزندان و همسرش منتقل میکند. مگر نه این است که در اسلام بسیار توصیه شده است که مادر به هنگام شیردهی به فرزندش وضو داشته باشد و یا از خوردن و آشامیدن در حین جنابت نهی شده و یا حتی از خوردن غذایی که کسی در این حالات طبخ کرده باشد به کراهت یاد شده است؟ در تعلیمات دینی ما حتّی، خوردن غذایی که توسط زنان در هنگام عادت ماهیانه طبخ میشود نیز مکروه شمرده شده و بزرگان ما برای حفظ حالتهای معنوی خود اصولاً از خوردن چنین غذایی پرهیز میکردهاند.12 این ها همه نشانگر آن است که حالات و روحیات فرد و یا افرادی که در طبخ و پختن غذا دخالت دارند، بر روی کسانی که از آن غذا میل میکنند اثر میگذارد و ممکن است آنان را دچار قساوت قلب و یا لطافت روح سازد. مورخ معروف مسعودى در «مروج الذهب» در داستانی از «فضل بن ربیع» نقل مىکند که «شریک بن عبدالله» روزى بر«مهدى» خلیفهی عباسى وارد شد. مهدى به او گفت: «باید حتماً یکى از این سه کار را انجام دهى.» شریک سؤال کرد کدام سه کار؟ پاسخ داد: «یا قضاوت را از سوى من بپذیرى و یا تعلیم فرزندم را برعهده بگیرى و یا غذایى (با ما) بخورى!» شریک فکرى کرد و گفت: «سومى از همه آسانتر است.» مهدى او را نگه داشت و به آشپز گفت انواعى از خوراک مغز آمیخته با شکر و عسل براى او فراهم ساز. هنگامى که «شریک» از آن غذاى بسیار لذیذ فارغ شد، آشپز رو به خلیفه کرد و گفت: «این پیرمرد بعد از خوردن این غذا هرگز روی رستگارى را نخواهد دید!» فضل بن ربیع مىگوید: «مطلب همین گونه شد، و شریک بن عبدالله بعد از این ماجرا، هم به تعلیم فرزندان آنها پرداخت و هم منصب قضاوت را از سوى آنها پذیرفت.13 در این داستان اگر چه ممکن است مواردی همچون حرام بودن غذا نیز نقش داشته باشد، اما مسلماً به حالات و روحیات و نیات کسانی که در آماده سازی غذا دخیل بودهاند نیز مربوط است. حال با این اوصاف ما را چه شده است که نتوانستهایم میراث گرانبهایی را که در اصول صحیح تغذیهی ملی و دینی از مادرانمان به ارث بردهایم، به دست فرزندان خویش بسپاریم؟ چگونه است که گاه حتی هفتهای چند بار به بهانههای مختلف سر از فست فود فروشیهایی درمیآوریم که غالب طباخان و فروشندگان بهعنوان مثال در بعضی از سوسیس و کالباسها از نیتریت بهعنوان رنگدهنده استفاده میشود که این ماده در صورت مصرف بیش از حد مجاز، باعث ایجاد سرطان سیستم گوارشی در بدن میگردد. گوشتهایی که در این مواد استفاده میشود نیز کیفیت پایینی دارد و اغلب از پروتئینهای غیرحیوانی تهیه میشود که با افزودن مقدار زیادی پودر سیر، ادویه و فلفل به آنها، سعی در پنهان نمودن مزهی واقعی و ایجاد بو و طعم مطبوع در آنها دارند؛ اما ادویههای استفاده شده در این مواد غذایی در اکثر موارد باعث ایجاد حساسیت شدید در افراد بهخصوص در کودکان میشود. برخی ادویهها نیز باعث تحریک معده میشوند که ناراحتیهای گوارشی را در پی دارند و حتی منجر به زخم معده میشوند. نوع دیگری از مواد مضر که در این گونه غذاها یافت میشود، چربی و روغنهایی است که در آنها مورد استفاده قرار میگیرد. در سرخ کردن انواع فست فودها از روغنهای اشباعی استفاده میشود که بسیار چاقکننده هستند و فردی که بهعنوان غذای اصلی از آنها استفاده میکند به افزایش وزن بیدلیل و افزایش کلسترول و عوارض ناشی از آن مبتلا میشود. به علاوه، این روغنها در اثر حرارت نه تنها از شکل طبیعی خارج میشوند، بلکه تبدیل به موادی بسیار مضر برای بدن خواهند شد. مواد هیدروکربنی و نشاسته دار، حتی اگر در روغنهای مخصوص سرخ کردن نیز سرخ شوند، باز هم به دلیل ایجاد ترکیبات جدید مضر و سمی، سلامت بدن را تهدید مینمایند. امروزه پزشکان معتقدند شایعترین بیماری در جوامع در حال توسعه از جمله در ایران، بیماریهای قلبی و عروقی است. آنان مصرف نمک زیاد و استفاده از فست فودها، حتی هفتهای یکبار را عامل افزایش سکتهی قلبی در سنین پایین میدانند. پزشکان همچنین با اشاره به این نکته که میزان بروز سنگهای کلیوی در کشورهای توسعهیافته شیوع بیشتری دارد، افزایش استفاده از فست فودها و تنقلات ناسالم وکاهش غذاهای کم فیبر در رژیم غذایی مردم کشور ما را سبب بالا رفتن استعداد افراد جهت ابتلا به سنگ کلیه میدانند. متخصصان همچنین در آزمایشات خود دریافتند که مقدار قند خون افراد، پس از خوردن غذای چرب تا 32 درصد در مقایسه با قبل از خوردن آن افزایش پیدا میکند. آنان هشدار دادند، حتی افرادی که قند خون ندارند و از این نظر کاملاً سالم هستند نیز، پس از خوردن یک وعده غذای پرچرب، قندشان به مقدار زیادی افزایش پیدا میکند. از این نتایج میتوان دریافت که چربیهای اشباع شده میتوانند در توانایی بدن در پاکسازی قندها از خون، تداخل ایجاد کنند. نویسندهی دانشمند کتاب «دانشنامهی احادیث پزشکی» در فصل مربوط به رهنمودهای اسلام دربارهی خوردن، نخستین و مهمترین رهنمود اسلام دربارهی مواد غذایی مورد مصرف را «حلال بودن» آنها دانسته و چهار شرط را برای این حلال بودن لازم میشمرد که دو مورد از آنها عبارتست از این که: 1- غذا برای کسی که مصرفکننده است نباید زیانبار باشد. 2- غذا برای جان انسان و یا جامعه نباید مفسده داشته باشد.13 با این بیان و با اوصافی که در مورد مضرات فراوان فست فودها بیان شد، آیا نمیتوان ادعا کرد که این گونه خوراکها حتی شروط لازم برای حلال بودن را نیز دارا نیستند؟! در این صورت اندکی بیشتر تأمل و احتیاط لازم است؛ مباد که با زیادهروی در خوردن این گونه غذاها، به آثار ناشی از خوردن غذای حرام مبتلا گردیم؛ آثاری چون عدم استجابت دعا، تاریکی و قساوت قلب، عدم قبولی نماز و روزه و عبادات و سایر آثاری که در احادیث و روایات ائمه(ع) فراوان بدانها اشاره شده است. تا آن جا که در سخنان امام حسین(ع) که در روز عاشورا در مقابل لجاجتها و دلسنگیهای لشکر یزید ایراد شد آمده است که فرمود: «شکمهای شما از غذای حرام پر شده است، در نتیجه خداوند بر دلهایتان مهر زده است [و حقایق را درک نمیکنید].» در هرحال طبق بررسیهای دانشمندان، این خانواده است که بیش از هر کجای دیگر در روند شکلگیری
پی نوشتها: 1- غرر الحکم، ح8903. 2- دانش نامهی احادیث پزشکی، ص379. 3-غرر الحکم، ح1364. 4- الکافی، ج6، ص269، ح3. 5- غرر الحکم، ح8458 و 8459. 6- همان، ح652 و 345. 7- مکارم الاخلاق، ج1، ص320، ح1026. 8- غرر الحکم، ح2639. 9- همان، ح10568. 10- جامع الاحادیث، ص202. 11- دانشنامهی احادیث پزشکی، ص384. 12- لالهای از ملکوت، ص236 (نخوردن غذای مکروه). 13- دانشنامهی احادیث پزشکی، ص406.
فهرست منابع: 1- سفیدآبیان، حمید، لالهای از ملکوت (سیری در زندگی حاج شیخ جعفر مجتهدی)، ناشر مهر قائم، اصفهان، 1386. 2- محمدی ری شهری، محمد، دانشنامهی احادیث پزشکی، انتشارات دار الحدیث، قم، 1384. 3- مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن کریم. 4- پایگاه اطلاعرسانی سلامت نیوز، شاخهی فست فودها. 5- پایگاه اطلاعرسانی پارسی طب. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 |