تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,298 |
تربیت فرزند صالح | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1391، شماره 242، اردیبهشت 1391 | ||
نویسنده | ||
آبادی معصومه صفر | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
صالح و سالم را در نهاد آنان قرار داد؛ چراکه رستگاری و صلاح نسل انسان، سعادت و خوشبختی خود و فرزندان را در دنیا و آخرت رقم میزند بلکه دارای آثار و برکاتی برای والدین نیز هست. فرزند صالح و سالم گلی از گلهای بهشت است که مایهی شخصیتبخشی و سرفرازی پدر و مادر، استحکام خانواده و یاوری و غمخواری والدین در زمان حیات ایشان است. همچنین وسیلهای برای بالابردن مقامات اخرویشان در عالم آخرت و سبب آمرزش گناهان و فرستادن خیرات و برکات بر ایشان میشود. چنین خانوادهای مشمول دعای ملائک و فرشتگان الهی میگردند. سیمای فرزند صالح در قرآن مرا صالح بگردان. من به سوی تو بازگشت و توبه میکنم و من از مسلمانان [راستین و کسانیکه در برابر دستورهای تو تسلیماند] هستم. (احقاف، 15) دنیا، آنان را از دستورات پروردگار و رسالت بزرگشان که همانا تربیت فرزندان صالح است باز نمیدارد. آنان خود را در برابر چنین رسالتی مسئول میدانند و با چشم و دلشان از صحنهی پاسخگویی در قیامت میهراسند.1 چنانکه پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «هنگامیکه انسان بمیرد، برنامهی عمل او نیز تمام میشود مگر از سه چیز که برای او سودمند خواهد بود: آثار خیری که استمرار داشته باشد، آثار علمی که مورد بهرهبرداری قرار بگیرد و فرزند صالحی که برای او با اعمال و کردار نیک و زبان دعا، آمرزش بخواهد.2 تربیت فرزندانی صالح و پاک نیز دستوراتی مهم و حیاتی آمده که در این جا به بیان آنها میپردازیم: زمینهسازی برای تربیت فرزند اصالت و از نظر روانی نیز فردی سالم و با نشاط باشد. کند. چه مردی را آن زن انتخاب کند. وضع اخلاقیاش چه طور باشد. وضع دیانتش چه طور باشد. یک نفر زارع وقتی میخواهد یک زراعتی بکند و تخمی را در زمینی کشت کند، ملاحظه میکند چه چیز مفید با این است و چه چیزهایی مخالف با این است. باید همین طور مواظبت کند تا وقتی رشد کرده و به ثمر رسد. اسلام همین معامله را با افراد انسان کرده است. اگر پدر و مادر یکی از آنها مثلاً اخلاقش فاسد باشد، اعمالش اعمال غیرانسانی باشد، این بچههایی که پیدا میشوند به واسطهی وراثتی که هست در کار اینها در او تأثیر دارد.»3 همسرگزینی و تأثیر آن بر فرزند اسلام(ص) نقل شده است که میفرمایند: «اُنظر فی ایّ شیءٍ تَضَعُ وَلَدک فأنَّ العِرقَ دَسّاس؛ بنگر فرزند خود را در کجا قرار میدهی که تبار، اثرگذار است.» همچنین میفرمایند: «برای نطفهی خود محل مناسب انتخاب کنید و از اشخاص همشأن خود زن بگیرید و به آنها زن بدهید.» و نیز در جایی دیگر از امام علی(ع) بیان شده است که فرمودند: «اِیّاکم و تزوّجَ الحمقا فانّ صُحبتها بلاءُ و ولدُها صیاع؛ از ازدواج با زن کمعقل بپرهیزید زیرا معاشرت با او بلا و دردسر و فرزندش غیرقابل تربیت است.»4 با انتقال خصائص و روحیات انسانی خود به کودک، به جامعهی بشری، انسان تحویل میدهد و روایت «بهشت زیر پای مادران است» به این دلیل است که بخش اعظم سعادتمندی فرزندان و در نتیجه لایق بهشت شدن، توسط مادران پایهریزی میشود. در روایت دیگری بیان شده که امام معصوم(ع) قطع نسل را نتیجهی ازدواج با مرد شرابخوار دانستهاند.5 این دعا را تلاوت نمایند: والّذین یقولون ربّنا هَب لنا من ازواجنا و ذُریاتنا قُره اَعین واجعلنا للمتقین اماما. نقش خانواده آرمانی در قرآن خانوادهای است که انسانساز باشد. معروف است که «اگر برنامهی یک ساله دارید گندم بکارید، اگر برنامهی دهساله دارید درخت بکارید و اگر برنامهی صد ساله دارید انسان بسازید.» تربیت انسان با موازینی که خالق او میطلبد، نوعی سرمایهگذاری صد ساله، بلکه ابدی است؛ خانوادهای که زمینهی پرورش انسان قرآنی در آن فراهم آمده است. که آمادهی پذیرش و پرورش انسان است.6 همچنین اِعمال محبت از سوی خانواده بهویژه پدر و مادر در همهی مراحل زندگی از وظایف والدین است. افزون بر این، روش و سیرهی ائمه(ع) به ما میآموزد که از خداوند درخواست فرزندانی سالم و صالح داشته باشیم و در هنگام تولد نوزاد، از سلامتی او سوال کنیم نه از دختر یا پسر بودنش. شوید و اگر سالم و تندرست است بگویید: «الحمدلله الّذی لم یَخلُق منّی شیئاً مشوهاً؛ سپاس خداوند را که از من نیافرید فرزندی را که قبیح و معیوب باشد.»7 ایام حیات خود بر طبق خلقیات خویش عمل میکند و اساس خلق و خوی آدمی در ایام کودکی ساخته میشود؛ بنابراین پدر و مادر میبایست از ابتداییترین لحظهها نسبت به تربیت فرزندی سالم، شایسته و مفید اهتمام ورزند و به فرمودهی مولا علی(ع) به فکر تربیت فرزندانی فرمانبردار و خداترس باشند. برای تربیت فرزندانی صالح ابتدا لازم است پدران و مادران، خود عملاً و علماً شایسته باشند زیرا مجموعهی رفتار و گفتار انسان است که سرمشق کودکان میشود و صفات و عادات او را میسازد.8 جامعهی معاصر، عوامل بسیاری وجود دارند که چنین نقشی را از خانواده سلب کرده یا تضعیف میکنند. تلویزیون در درون خانواده، بهعنوان یک عامل بیبدیل، شبانهروز در جامعهپذیری کودکان و نوجوانان نقش ایفا میکند. شبکههای ماهوارهای، نوارهای ویدئویی، سینما و ... نیز نقش نظارتی خانواده را در معرض تزلزل قرار میدهد. خانواده و ضدارزشها بدرفتاریها، بدون تردید فرزندی همانند خود پرورش میدهد. سابقهی بزهکاری در میان اعضای خانواده نیز میتواند عامل یادگیری سایر اعضای خانواده باشد.9 نقش مادر در سعادت و شقاوت فرزند دیگرش، همگی در جنین اثرگذار است. همچنین ایمان و افکار خوب، تقوا و پاکدلی، صفا و مهرورزی، شجاعت و شهامت، کرم و تواضع مادر و بالاخره ظلمستیزی، امانت، صداقت، عدالت و داشتن ولایت اهلبیت(ع)، در فرزند نقش دارد. این مسئله به اندازهای مهم و سرنوشتساز است که حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «شقاوتمند کسی است که در شکم مادر شقاوت در او نقش بسته است و سعادتمند کسی است که در شکم مادر به سعادت رسیده است.»10 در روایات اهل بیت(ع) اشارههای بسیاری به تأثیر عقاید، اندیشهها و اخلاق مادر در سعادت و شقاوت جنین آمده است؛ از این رو، وظیفهی مادران - با توجه به نقشپذیری جنین از عقاید و اخلاق و اعمال آنها - بسیار خطیر و مهم بوده، لازم است داشتن اندیشههای متعالی و رعایت تقوا و تعهد اخلاقی و بهکاربستن احکام الهی، در تأمین سعادت فرزند خود بکوشند. نقش پدر در تربیت فرزند معلم پاک و دلسوز و غذای حلال. پدرت مردی ناصالح نبود تا عملی خلاف از تو صادر شود. در گام دیگر باید با تمام وجود مواظب باشد که لقمهای از حرام سر سفرهی اهل خانه و فرزندانش نبرد. پیامبر اکرم(ص) و پدران آخر الزمان تعلیم نمیدهند و هرگاه فرزندان، خود به دنبال فراگیری احکام دین میروند، آنها را منع میکنند و فقط به دنیا و معیشت آنها دلخوش کردهاند. وای بر آنان که من از آنها بیزارم و آنها نیز از من دوری میجویند.»12 تربیت و قضاوت حضرت زهرا(س) فرزندان خود بازی میکرد و برایشان شعرهای کودکانه میخواند، روح تربیت و پرورش دینی و انسانی، از رفتار و کلامش میبارید. آن حضرت در قالب اشعار زیبای ادیبانه میفرمودند: «حسن جان! مانند پدرت علی(ع) باش و ریسمان را از گردن حق بردار، خدای احسانکننده را پرستش کن و با افراد دشمن و کینهتوز دوستی نکن.» نوشتند، اما رسول خدا(ص) قضاوت نکرد و آن دو بزرگوار را به مادرشان فاطمه(س) هدایت فرمود تا نگرانی قضاوت، با عاطفه مادری جبران شود. حضرت زهرا(س) وقتی دید که هر دو خط زیباست و هر دو در این مسابقه هنری شرکت کردهاند، با خود گفت من چه میتوانم بکنم و چگونه میان دو کودکم قضاوت کنم، لذا فرمود: «ای نور دیدگانم! من دانههای این گردنبند را با پاره کردن رشته آن، بر سر شما میریزم. هرکدام از شما دانههای بیشتری بگیرد خط او بهتر و قدرت او بیشتر است.»13 جایگاه و ارزش فرزند در اسلام پسر از بزرگترین و با منفعتترین نعمتهایی است که حضرت حق به بندگان پارسایش عنایت میکند. حضرت ابراهیم(ع) بهدلیل فرزنددار شدن، به حمد کامل حق برخاست و بهراستی که فرزنددار شدن اقتضای حمد میکند؛ حمدی که با زبان و قلب و اعضا و جوارح تحقق مییابد: «الْحَمْدُ للهِ الَّذِی وَهَبَ لِی عَلَى الْکِبَرِ إِسْماعِیلَ وَإِسْحاقَ إِنَّ رَبِّی لَسَمِیعُ الدُّعاءِ؛ خدای را سپاس که در زمان پیری، به من اسماعیل و اسحاق را بخشید همانا پروردگار من شنوای دعای بندگان است.»14 پدران و مادران از دنیا رفته، از عبادت و مناجات و کار خیر فرزندانشان در صورتی که اهل ایمان بوده باشند، بهرهی کامل میبرند. از رسول حق(ص) روایت است که پنج نفر از دنیا رفتهاند ولی نامهی اعمال آنان بسته نشده است و دائم به آنان ثواب میرسد؛ کسی که درختی کاشته، چاه آبی برای بهرهبرداری مردم حفر کرده، مسجدی ساخته قرآنی نوشته، و فرزند شایستهای از او بهجای مانده است.15
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 555 |