تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,264 |
درس خوندم که برم سر کار! | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1392، شماره 261، آذر 1392 | ||
نویسنده | ||
عارفه خوروش | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مادرِ بیچاره برای دخترش، کلی آرزو داشت که هنوز محقق نشده بود؛ تقریباً انواع نذریها را پخته و اقسام سفرهها را پهن کرده بود. تازگیها دیگر از بین حرفهایش با دوست و آشنا، کموبیش میشد فهمید که شرایط دخترش را توضیح میدهد و از آنها برای معرفی یک خواستگار خوب استمداد میطلبد؛ بالأخره مادر بود و نگران. نگران از اینکه خدای ناکرده، بهقول خودش سرش را زمین بگذارد و دستش برای دختر یکی یکدانهاش از قبر بیرون بماند... یادم افتاد به سالها قبل، به روزهایی که دختر در سال آخر دبیرستان درس میخواند و خواستگارهای متعدد، همه با این جملهی معروف که «میخواهم درسم را ادامه دهم» یکی پس از دیگری رد میشدند. برایش مهم نبود که چه رشتهای و کدام دانشگاه قبول شود، فقط میخواست دانشگاه برود، درس بخواند تا بتواند سر کار برود و شغل آبرومندی داشته باشد. انگار فراموش کرده بود که در زندگی آینده، بهلطف خدا کسی هست که بهجای او دغدغهی تأمین معاش را داشته باشد و او کارهای خیلی مهمتری نسبت به پول درآوردن در زندگی خواهد داشت و اگر نتواند خود را آماده کند تا خوب از پس آنها بربیاید، دیگر هیچکس نخواهد توانست جای خالی آن را پر کند و شاید دیگر امکانی بر ای جبران وجود نداشته باشد؛ وظایف خطیری، همچون همسری و مادری. آن روز، با شادی غیرقابل وصفی آمد و مژده داد که محدودیت جنسیت برای بسیاری از رشتهها برداشته شده، خیلی خوشحال و امیدوار بود که حتماً در یکی از همین رشتهها قبول شود تا معلوم شود که زنان هم میتوانند. بالأخره هم به آرزویش رسید و در یکی از همین رشتههایی که هیچ سنخیتی با روحیهی لطیف زنانهاش نداشت قبول شد. سالهای اول تحصیل در دانشگاه، خواستگارانی که در بین آنها انصافاً کسانی که از هر حیث مناسب و پسندیده بودند هم وجود داشت، باز هم به بهانهی ادامهی تحصیل تا مقاطع بالاتر و یافتن شغلی مناسب رد شدند؛ تا امروز که با وجود داشتن عنوان، مدرک تحصیلات تکمیلی و شغلی درآمددار، چندان راضی بهنظر نمیرسد. از شرایط سخت و خستهکنندهای که از صبح تا عصر در محیطی مردانه، مجبور به کارکردن در آن است، از اینکه دیگر از خواستگارهای متعدد سالهای قبل خبری نیست، از اینکه کمکم طراوت و شادابی و حوصلهی سالهای اول جوانیاش را از دست میدهد، از اینکه نمیتواند همزبانی همدل، برای مصاحبت داشته باشد و خلاصه، از آیندهی مبهمی که انتظارش را میکشد... *** امروزه میزان تحصیلات عالی زنان، از جمله شاخصهای مهم توسعه و پیشرفت در جوامع است. آمار تعداد دانشجویان دختر در رشتههای مختلف، تعداد زنان عضو هیأت علمی دانشگاهها، تعداد بانوان کارمند و زنان شاغل در پستهای مدیریتی گوناگون و حتی مشاغلی همچون نمایندگی، معاونت و گاه وزارت، از جمله مؤلفههای پیشرفت و یا عدم پیشرفت یک جامعه، در جهان امروز است. بهراستی تحصیلات عالی و داشتن شغلی خارج از منزل، تا چهاندازه برای زنان جامعهی امروز ما ضرورت دارد؟ اصلاً آیا هدف از پیمودن مدارج عالی تحصیلی، صرفاً یافتن شغلی خارج از منزل است و در صورتی که نتواند برای زنان شغلی بههمراه بیاورد، خاصیت دیگری ندارد؟ آیا اصولاً مسئولیتهای خطیری که در زندگی بر عهدهی بانوان است، شغل است و تحصیلات پیشرفته در ارتقای کیفیت انجام آنها مؤثر است؟ و در مجموع، تحصیلات عالی تا چهحد میتواند در بهبود کیفیت زندگی زنان مؤثر باشد؟ پژوهشها نشان میدهند که با برخورداری دختران از تحصیلات عالی، سن ازدواج در آنها افزایش پیدا کرده و در مقابل، میزان باروری آنان کاهش مییابد. همچنین، میزان کنترل آنها بر خشونتهای خانگی افزایش مییابد. این مسئله از جهت کشاندن اختلافات در خانواده بهسمت یک بحث منطقی و موفقیت در حل مسایل خانواده، بدون ایجاد تنش و خشونت، بسیار مهم است. همچنین، با افزایش سطح تحصیلات عالی، میزان مشارکت آنان در فعالیتهای اجتماعی ارتقا یافته و بالأخره فرصتهای بیشتری برای اشتغال در محیط خارج از خانه، برای آنان فراهم میشود. در مجموع، افراد دارای تحصیلات عالی در تصمیمگیریهای مربوط به خانه و خانواده، مشارکت بیشتری نسبت به افراد فاقد تحصیلات عالی دارند. همچنین، آنها در روش تربیت فرزند، بیشتر از روش دموکراتیک و قانونمند استفاده میکنند، در حالی که افراد فاقد تحصیلات عالی، بیشتر از روش استبدادی و سختگیرانه استفاده میکنند. توجه به این نکته که فرزندانی که با روش قانونمند پرورش یافتهاند، احساس استقلال و توانمندی بیشتری در مقایسه با روش تربیت سختگیرانه خواهند داشت، اهمیت موضوع را روشن میسازد. بهطور کلی، ارتقای تحصیلات عالی در زنان، سبب افزایش احساس اثربخشی و کارآمدی در آنها شده که با یافتن اعتماد بهنفس بیشتری همراه است. (محسنی تبریزی و براری، 1389)
سایر مطالعات نیز نقش تحصیلات رسمی و اشتغال سازمانی در توانمندسازی زنان را مثبت نشان میدهند. داشتن دانش، قدرت است و نداشتن آن، فقر و تهیدستی است؛ لذا دانش، عامل اصلی رهایی زنان از قید فقر است. توانمندسازی زنان، بهمعنای کسب قدرت تفکر و اقدام آزادانه، توسعهی احساس ارزشمندی، اعتماد به توانایی ایجاد تغییرات مطلوب در خود، حق کنترل زندگی خود، حق انتخاب، قدرت چانهزنی، بالفعل کردن همهی پتانسیلهای زنان و برابری در جامعه است. بر اساس بسیاری از تحقیقات، تحصیلات رسمی بهمنظور ایجاد مهارتها و تواناییهایی که افراد برای احساس شایستگی نیاز دارند حیاتی است. مطالعههای تئوریک و عملی زیادی بر تحصیل، بهعنوان وسیلهای مهم برای تحقق کنترل زنان بر زندگیشان تأکید میکنند. احتمال اینکه زنان تحصیلکرده، حمایت مورد نیاز برای اعمال مؤثر قدرت و خودکنترلی داشته باشند بیشتر است. همچنین، تحصیلات بالا و آگاهی کامل از حقوق، بهعنوان وسیلهی توانمندسازی از جانب زنان و مردان پذیرفته شده است. علاوهبراین، در جریان توانمندسازی، فرد به افزایش میزان اثربخشی خود اعتقاد پیدا میکند. برایناساس، توانمندسازی زنان منجر به کنترل آنها بر زندگی خودشان در هر فرآیند و فعالیتی است که تحصیلات عالی یکی از پیشنیازهای مهم ایجاد آن است (قلیپور و همکاران، 1387). دانشگاه و آموزش عالی، همچنین، میتواند در تغییر نگرش مردان نسبت به توانایی زنان، جامعهپذیری زنان، افزایش سطح آگاهی آنان نسبت به مسایل روز و میزان علاقهمندی آنها، نسبت به مسایل مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی، نقش مهمی داشته باشد. اینگونه تحقیقات و تحقیقات بسیاری نظیر آنها، نشان میدهد که نقش تحصیلات بالا در بهبود کیفیت زندگی زنان را نمیتوان انکار کرد. علم و دانش، از جمله مسایلی است که در توصیههای ارزندهی فراوانی که از سوی قرآن کریم و امامان معصوم(ع) نیز جهت کسب آن صورت گرفته است، تفاوتی میان زنان و مردان وجود نداشته و همهی مسلمانان به این امر موظف شدهاند. حضرت امام محمدباقر(ع) از قول پیامبر خدا(ص) در مورد ارزش دانش و دانشمندان میفرمایند: «فرد عالم، میان افراد نادان و جاهل، مانند فرد زنده در میان مردگان است و برای افراد دانشجو و طالب علم، تمام موجودات درخواست آمرزش میکنند. حتی ماهیان دریا و حشرات زمین و درندگان صحرا و چهارپایان، پس بهدنبال علم و دانش بروید چون علم است که سبب و عامل ارتباط بین شما و آفریدگارتان است. بدانید جستوجوی علم بر هر مسلمانی واجب است» (شیخ مفید، 1389، مجلس چهارم، حدیث اول). با این وجود، علیرغم نقش مهمی که تحصیلات عالی در بهبود زندگی زنان بر عهده دارد، تشخیص به موقع و رعایت برخی از اولویتها، از جمله شروط اساسی این موفقیت است. بیشک، خلقت زن، بهگونهای است که بسیاری از علایق و استعدادهای او، تنها در سایهی ازدواج و ایفای نقشهایی چون همسری و مادری شکوفا میگردد. در این راستا، کسب علم و دانش، با وجودی که خود سبب موفقیت هر چه بیشتر زنان، در ایفای چنین نقشهایی میشود؛ اما ادامهی تحصیل تا مقاطع بالا، چه در دانشگاه و چه در حوزه، سالهای زیادی از دوران جوانی دختران را بهخود اختصاص میدهد که انتظار برای پایان آن، در بیشتر مواقع، منجر به از دست رفتن بسیاری از فرصتها، برای یک ازدواج خوب و موفق و متعاقب آن محرومیت از چشیدن طعم شیرین مادری خواهد شد. لذا، آنچه دختران در جریان انتخاب این اولویتها باید در نظر داشته باشند؛ مقایسهی چیزهایی است که بهدست میآورند با آنچه که احتمالاً از دست خواهند داد. به علاوه، تجربه نشان داده است که تحصیل دختران، در بسیاری از مواقع، نهتنها با ازدواج آنها منافاتی ندارد، بلکه بهدلیل آرامشخاطر حاصل از یک ازدواج صحیح و کاهش بسیاری از دغدغهها، میتوانند با برنامهریزی و دقت بیشتری به تحصیل خود ادامه دهند. مضافاً اینکه چنین زنانی از یاری و حمایت همسر -که در میان بسیاری از مردانی که با زنان در حال تحصیل ازدواج میکنند، امری رایج است.- نیز برخوردار بوده که سبب هموارتر شدن مسیر تحصیل آنان خواهد شد. «از جمله نکات دیگری که در رابطه با مسایل شغلی و خانوادگی برای زنان مطرح است، این است که اگرچه بر طبق بررسیها، اشتغال زنان در خارج از منزل از ابعاد اقتصادی بر فرد و خانواده، جنبههای روحی و روانی زنان، موقعیت تحصیلی فرزندان، فراهم آوردن امکانات بهتر زندگی و رفاه بیشتر، کاستن از بار تکفل در خانواده و مشارکت در ادارهی منزل تأثیر مثبت داشته است، همچنین، از نظر اجتماعی موجب بالا رفتن منزلت اجتماعی زنان، سهولت دسترسی به توسعه، استفاده از تمامی استعدادها و تواناییهای آنان و بسیاری دیگر از جنبههای اجتماعی شده است؛ لیکن اثرات منفی که این اشتغال بر خانواده از حیث نگهداری و مراقبت از فرزندان، گذراندن اوقات فرزندان با دیگران، روابط زوجین و توافق طرفین داشته است را نباید از نظر دور داشت»(یزدانی، 1384). تجربه نشان میدهد، بسیاری از زنان جامعه، بهسبب برخورداری از احساس فداکاری ذاتی، اشتغال در خارج از منزل را، بیشتر بهجهت ابعاد مادی و بالا بردن سطح رفاه زندگی خانواده طلب میکنند. لیکن، باید در نظر داشت رعایت حقوق معنوی همسر و فرزندان که از وظایف اصلی زن در خانواده است، در این گیرودار پایمال نگردد. چه بسیار کمبودهای مادی در زندگی که با اندکی قناعت، جبران خواهد شد؛ اما حقوق معنوی از دسترفته را، هرگز نمی توان جبران کرد. از طرف دیگر، سایر بررسیها نشان میدهد، صرف اشتغال خارج از منزل خصوصاً در مورد زنان تحصیلکرده نمیتواند اثرهای مثبت ذکر شده را کاملاً بههمراه داشته باشد. «احساس رضایت شغلی از شاخصهای مهم این اثربخشی است که متنوع بودن شغل و متناسب بودن آن با نوع تخصص فرد، از جمله مؤلفههای اصلی آن است. بدیهی است که شرایط یاد شده، علاقه، آزادی و ابتکار عمل فرد را افزایش داده و امکان خودشکوفایی و غنیساختن خود از طریق شغل را بیشتر میکند؛ به علاوه، احساس مفیدبودن و کسب دستاوردهای شغلی، بخشی از نیازهای روانی انسان را تأمین میکند و از این طریق به ارتقای کیفیت زندگی کمک میکند» (جواهری و همکاران، 1389). در مجموع، با توجه به نقش الگودهی و فرهنگسازی زنان در خانواده، تحصیلات عالی میتواند فرصتی برای تربیت نسلی دانا و شایسته و کشوری سرآمد را فراهم کند که گذراندن ساعات زیادی از روز برای شغلی خارج از منزل، میتواند تهدیدی برای این فرصت باشد؛ لذا، انتخاب رشتهای مناسب که زن بتواند ضمن حفظ حیا و عفت در محیط کاری آینده، زمان کمتری در خارج از منزل بوده و حتی در صورت راه نیافتن به بازار کار، از آموختههای خود در جهت ارتقای سطح بهداشت و سلامت جسمی، روحی، تربیتی و دینی خود، همسر و فرزندانش در زندگی آینده استفاده کند، از جمله اولویتهای مهم دیگر است. در حال حاضر، بسیاری از رشتههای تحصیلی در دانشگاهها، تنها به انباشتن ذهن از فرمولها و مسایل تخصصی میپردازند که در صورت عدم استفادهی آنها در تخصص مورد نظر، بهرهی چندانی نداشته و به مرور زمان، بهدست فراموشی سپرده خواهند شد. منابع: - براری، مرضیه؛ محسنی تبریزی، علیرضا(1389)، تدقیق در پیامدهای اجتماعی تحصیلات عالی در زنان، تحقیقات زنان، سال چهارم، شمارهی1. -جواهری، فاطمه و همکاران(1389)، تحلیل اثرات اشتغال زنان بر کیفیت زندگی آنان،پژوهش زنان، دوره 8، شماره 2. - شیخ مفید(1389)، امالی، ترجمه: عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، قم، نوید اسلام. - قلیپور و همکاران(1387)، نقش آموزش عالی و اشتغال سازمانی در توانمندسازی زنان تهران، پژوهش زنان، شمارهی3. -یزدانی، محمد حسین(1384)، بررسی دیدگاه زنان شاغل درباره تأثیر اشتغال زنان بر استحکام خانواده، علوم اجتماعی، شماره 5. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 |