تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,083 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,027 |
تصویر زنان در قاب سینما و تلویزیون | ||
پیام زن | ||
مقاله 1، دوره 1393، شماره 265، فروردین 1393 | ||
نویسنده | ||
مریم بصیری | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
یکی از نشانههای پیشرفت هر جامعه، حضور موفق و تأثیرگذار زنان آن جامعه در شکلگیری جریانهای مختلف سیاسی اجتماعی، علمی، فرهنگی هنری و... است. زنان ایران بهعنوان مدیران فرهنگی خانواده، در نهادینه کردن ارزشهای دینی در اذهان فرزندان نقش مؤثری دارند. هرچه شخصیت زن و مادر از لحاظ فکری، عقیدتی و رفتاری محکمتر و سالمتر باشد، بهتر میتواند یک خانوادهی خوب و منسجم را ساماندهی کند. به همین ترتیب در برنامههای تصویری نیز، زن میتواند راهکارهای موثری نشان دهد. مهر مادری توان آن را دارد که مانع بروز بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی گردد؛ اما بهدلیل افزایش مصرفگرایی، افزایش ابزارهای ارتباط جمعی مانند اینترنت، ماهواره و... و اشتغال مادران، حضور آنان در خانواده کمرنگ شده است. با این حضور ناکافی، برنامههای گاه نامناسب رسانه، الگوهای خود را جایگزین ارزشهای حاکم کرده و سبب کاهش منزلت زن شده است. زمانی زنان در سینمای ایران جایگاهی نداشتند، تا این که فیلمهایی در ارتباط با زنان توسط مردان ساخته شد. اینک زنان علاوه بر مردان، خودشان نیز در مورد خودشان فیلم میسازند. با توجه به عمر بهنسبت کوتاه هنر هفتم در مقایسه با دیگر هنرها، دست یافتن فیلمسازان زن، بهویژه زن ایرانی به تصویر متحرک، خود نعمتی است. بهطور طبیعی آنان نخست بهبیان موضوعات عینی و واقعی دست میزنند و سپس بهطرف سوژههای ذهنی و فراواقعی میروند. نقش اصلی زنان و پایگاه اجتماعی آنان اغلب در نقشهای از پیش آماده شدهی همسر و مادر صورت میگیرد. دختران جوان نقش آیندهی خود را به ازدواج، همسری و مادری محدود میبینند. آنان نهتنها در جامعه فردی مفید نیستند؛ در اغلب مواقع مادر و همسر خوبی نیز نیستند و قابلیتهای خاصی ندارند. به تصویر کشیدن مادران سر درگم، عصبی و پرخاشگر، تنها تأثیر منفی روی مخاطب میگذارد و جایگاه زن را در ذهنش مخدوش میکند. ارائهی چنین نقشی از زنان، بهمعنای محدود کردن و آگاهی ندادن اجتماعی و حتی خانوادگی به آنان است. باید توجه داشت که به زن باید همچون یک انسان نگریست؛ نه موجودی دست دوم که فقط برای پر کردن صحنه و ایجاد جذابیتهای بیشتر به فیلم سنجاق شده است. نشان دادن جسارت زنان بهعنوان شخصیتی مستقل از مرد، در کمتر اثری دیده میشود. زنی که قدرتمند و تواناست و با فداکاری و مهر و عطوفت مادرانه، رفتار درستی در خانه و محل کارش دارد؛ اشتباههای خود را میپذیرد و همیشه شرایط را درک میکند، کیمیاست. زنان بازیگر در نقشهایشان یا ضعیفه هستند یا ظریفه. گاه زن اغواگر و ویرانگر (Fame fatal ) است و گاه مظلوم و ساده؛ گاه وسیلهی کسب لذت است و گاه بهظاهر الگوی زنان جامعه. رابطهی میان رسانه و جامعه رابطهای متقابل است. بهتصویر کشیدن نیازهاى اساسى خانوادهها و مطرح کردن آنها، از وظایف تولیدکنندگان برنامههای رسانهای است. بزرگنمایی مشکلهای پوشالى و جلوهگرى نیازهاى غیرواقعى در سطح خانواده، به دگرگونى فرهنگ و ارزشها و بىهویتى فرد و به تبع آن، جامعه منجر میشود. مفاهیم و آموزههاى دینى و اخلاقى در بین افراد خانواده، با به تصویر کشاندن علل موفقیت و یا عدم آن، در بعضى از اعضاى خانواده، میسر میشود. برنامههای رسانه، چون بلندگویی روحیهی مخاطب را تقویت یا تضعیف کرده و با ترویج افکار کلیشهای و خرافهها، سطح درک و تأمل او را در حد بستهای نگه میدارد؛ یا موجب رشد و تعالی او میشود. در سیر صعودى فیلمسازى کشور، گاه فیلمهایى ساخته میشود که نهتنها حرفى براى گفتن ندارند؛ بلکه فقط کپى آثار خارجى، آن هم از نوع بیارزشش هستند. بهطور طبیعی زنان و مادران اینگونه فیلمها نیز، تنها عروسکی مىشوند که دچار باندبازى قهرمانهای فیلمها مىگردند. شخصیتهای زن این آثار، افرادى بىحوصله و بىعاطفه هستند؛ که یا علیه مردانشان شورش مىکنند و یا برعکس، در مقابل مرد جرأت ابراز نظر ندارند. روشن نیست ساخت این فیلمها تا چه زمانى ادامه خواهد داشت و ذهنیت بیننده تا چه هنگام نسبت به کلیشههاى موجود، حساسیت نشان خواهد داد؛ و وای به حال کسانى که این زنان تصویری الگودهنده و ناجى آنها باشند! ساختار دراماتیک فیلم اقتضا میکند تا آثار جذاب خلق شوند؛ و اگر فیلمی جذابیت نداشته باشد، شاید دیگر فیلم نباشد؛ چراکه تماشاگر در وهلهی اول باید تسلیم جذبهی فیلم شود تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند؛ اما این ایجاد جذابیت باید به چه میزانی باشد؛ و تماشاگر به چه میزان درگیر جاذبههای گاه کاذب فیلمهای داستانی شود؛ تا منزلت زن، مادر و خانواده زیر سؤال نرود؟ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 |