تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,322 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,276 |
گلچینى از سخنان نورانى امام حسین | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1387، شماره 4، دی 1387 | ||
نویسنده | ||
اسلامپور کریمى عسکرى | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
. ثواب گوش دادن به قرآن
"... واستمع القرآن کتب الله له بکلّ حرفٍ حسنةٌ"
(اصول کافى،ج 2،ص )611
و هر کس گوش به قرآن دهد، خداوند در مقابل هر حرفى که شنیده است یک حسنه برایش ثبت مىکند.
. مخلوقات بدون پدر و مادر
"وسبعةُ اشیاء لم تُخلق فى رحم فأولها آدم ثمّ حوّاءُ والغَرابُ وکبشُ إبراهیم (ع) و ناقةُ الله و عصا موسى (ع) والطیر الذى خلقه عیسى بن مریم(ع)" (تحف العقول، ص)174
امام حسین (ع) ضمن جواب به سئوالهاى پادشاه روم فرمود: و اما هفت موجودى که بدون خلقت در رحم مادر آفریده شدند حضرت آدم، حوّا، کلاغ، قوچ حضرت ابراهیم و ناقه حضرت صالح و عصاى حضرت موسى و پرندهای که عیسى بن مریم آن را درست کرد.
. ترس از خدا و شدائد آخرت
"لا یَأمَنُ مِن یوم القیامةِ إلّا مَن قَدْ خافَ اللهَ فِى الدُّنیا"
(بلاغة الحسین، ص )285
کسى از اهوال و شدائد قیامت در أمان نمىباشد، مگر آن که در دنیا ترس از خدا داشته باشد.
. مرگ با عزت
"مَوت فى عزّ خیردٌ من حیاة فى ذلّ" (بلاغة الحسین، ص )282
مرگ با عزت بهتر از زندگى ننگین است.
. غیبت لقمه سگهاى جهنم
"یاهذا کفّ عن الغیبة فإنها أدام کلاب النّار" (تحف العقول، ص )177
امام حسین (ع) به شخصى که غیبت دیگرى را مىکرد فرمود: خود را از غیبت باز دار، و همانا آن لقمه سگهاى آتش جهنم است.
. اقسام عبادت
"إنّ قومآ عبدوا الله رغبةً فتلک عبادة التّجار، و إن قومآ عبدوا الله رهبةً فتلک عبادة العبید، وإن قومآ عبدوا الله شکرآ فتلک عبادة الاحرار و هى افضل العبادة" (تحفالعقول، ص )177
به تحقیق عدهاى خدا را جهت طمع و آرزوى بهشت عبادت مىکنند که یک نوع معامله و تجارت است، و عدّهاى هم از روى ترس عبادت مىکنند که عبادت عبد و نوکر باشد و طایفهاى هم به عنوان شکر و سپاس عبادت مىکنند که این عبادت آزادگان مىباشد و بهترین نوع عبادت است.
. اظهار حاجت به مردم
"لاترفع حاجتک إلّا إلى أحد ثلاثة: إلى ذى دین، او مروّة، او حسبٍ" (تحف العقول، ص )178
نیاز و حاجت خود را به کسى اظهار مکن، مگر به یکى از سه نفر: یا دیندار، یا جوانمرد، یا با شرافت.
. سبقت در آشتى
"أیّما إثنین جرى بینهما کلامٌ فطلب أحدهما رضى الاخر کان سابقه إلى الجنّة" (محجة البیضاء، ج 4، ص )228
اگر در بین دو نفر اختلافى پیدا شود و یکى از آن دو نفر از دیگرى طلب رضایت نماید، سبقت گیرنده اهل بهشت خواهد بود.
. عاقبت عمر سعد
"أما أنّه یقرّ بعینى إنّک لا تأکلُ بُرّ العراقِ بعدى الّا قلیلا"
(محجة البیضاء، ج 4،ص )230
امام حسین (ع) خطاب به عمر سعد فرمود:
در حقیقت مىبینم که نمىخوری از گندم عراق بعد از من، مگر مقدار کمى (یعنى به آرزوى خود نمیرسى که به حمدالله توسط مختار بدرک فرستاده شد).
. حوائج مردم، نعمت اللهى
"واعلموا أنّ حوائج النّاس إلیکم من نعم الله علیکم، فلا تمیلوا النّعم فتحوّل نقمآ" (الشهاده، ص )38
بدانید که احتیاج و مراجعه مردم به شما از نعمتهاى الهى است، پس مواظب باشید که نعمتها حیف و میل نگردد و بیهوده تلف نشود که مبدّل به نقمت و بىچارگى خواهد شد.
. سخاوتمندترین و با گذشتترین مردم
"إنّ أجْوَدَ النّاس من أعطى مَن لایرجوهُ، وإنّ أعفى النّاس من عفى عن قدرةٍ، وَإنّ اَوصل النّاس من وصل من قطعه" (الشهاده، ص )39
همانا، سخاوتمندترین مردم کسى است که کمک نماید به کسى که امیدى به وى نداشته، و بخشندهترین افراد کسى خواهد بود که از روى توان و قدرت گذشت نماید، و بهترین کسى که صله انجام دهد، آن فردى است که با کسانى رفت و آمد مىکند که با او قطع رابطه کردهاند.
. همنشینى با افراد پست و گناهکار
"مُجالسةُ أهلِ الدِّنائَةِ شر، و مجالسة اهل الفسق ریبة".
(الشهاده، ص )43
همنشینى با افراد پست و رذل موجب شرّ خواهد شد، و همنشینى با معصیتکاران موجب شکّ و تردید در درون انسان مىگردد.
. یاد مرگ و حضور در قیامت
"یابن آدم اذکر مصرعک و مضجعک بین یدى الله تشهد جوارحک علیک یوم تزلّ فیه الاقدام". (الشهاده، ص)59
اى فرزند آدم! بیاد آور لحظات مرگ و جان دادن را، و سپس استراحتگاه خود را در قبر، و این که در پیشگاه خداوند قرار مىگیرى و اعضاء و جوارحت علیه تو شهادت میدهند در آن روزى که قدمها مىلرزد و سست مىشود.
. یاد فناى گذشتگان
"یابن آدم! اذکر مصارع ابائک وأبنائک کیف کانوا وحیث حلّوا و کأنّک عَن قلیلٍ حللت محلّهم". (الشهاده، ص)60
اى فرزند آدم! متذکر شو که پدران و فرزندانتان چگونه با مرگ روبهرو شدند و چه شدند، و کجا رفتند، و بزودى تو هم به ایشان خواهى پیوست (پس خود را آماده ساز).
. على (ع) شهر هدایت
"سَمعتُ رسول الله (ص) یقول إنّ علیآ هو مدینة هدى، فمن دخلها نجى، و من تخلف عنها هلک". (الشهاده، ص )72
شنیدم از رسول خدا (ص) که فرمود: همانا، على(ع) شهر هدایت است، که هر کس داخل آن گردد (و ولایت او را معتقد باشد) نجات یافته و هر کس از آن تخلّف نماید به هلاکت خواهد رسید.
. دنیا و اهل دنیا
"إنّ الله خلق الدّنیا للبلاء، و خلق أهلها للفناء". (الشهاده، ص )196
همانا، خداوند دنیا را محل آزمایش آفریده، و موجودات دنیا را براى فانى شدن و رفتن به عالم دیگرى.
. رضایت خدا در رضایت اهلبیت(ع)
"رضى الله رضانا أهل البیت". (الشهاده، ص )229
رضایت و خشنودى خداوند در رضایت ما اهلبیت رسول الله (ص) خواهد بود.
. آثار اطاعت از پیامبر(ص) و على(ع)
"مَن عرف حقّ أبویه الافضلین محمدٍ و علىٍّ وَاَطاعهُما، قیل له تبحّج فى أىّ الجنان شئت" (الشهاده، ص 293).
هر کس حق والدینش: محمد(ص) و على (ع) را که با فضیلتترین انسانها هستند، بشناسد و اطاعت شایسته کند، در قیامت به او گفته مىشود هر کجای بهشت را مىخواهى انتخاب کن.
. اکمال عقل
"لا یکمل العقل إلّا باتّباع الحقّ". (الشهاده، ص )356
عقل (و شعور و بینش) انسان تکمیل نمىگردد، مگر با متابعت حقّ.
. موجب رضایت و سخط خداوند
"من طلب رضى الله بسخط النّاس کفاه الله اُمور النّاس، و من طلب رضى النّاس بسخط الله وکله الله إلى النّاس". (الشهاده، ص )260
کسى که رضایت خدا را مىطلبد، گرچه مردم از او رنجیده شوند، خداوند او را کفایت خواهد کرد، و هر کس رضایت مردم را بخواهد، گرچه به غضب خدا باشد، خدا هم او را به مردم رها مىکند.
. اصلاح امت، نه قدرت طلبى
"اللهم إنّک تعلم ما کان منا تنافسآ فى سلطان و لا التماسآ من فضول الحطام و لکن لنرد المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فى بلادک و یأمن المظلومون من عبادک و یعمل بفرائضک و سننک و احکامک". (تحفالعقول، ص )243
در باره فلسفه قیامش فرمود: بار خدایا! تو میدانى که آنچه از ما اظهار شده براى رقابت در قدرت و دستیابى به کالاى دنیا نیست، بلکه هدف ما این است که نشانههاى دینت را به جاى خود برگردانیم و بلادت را اصلاح نماییم تا ستمدیدگان از بندگانت امنیت یابند و به واجبات و سنتها و دستورهاى دینت عمل شود.
. بهداشت جسم و خودسازى
"اوصیکم بتقوى الله و احذرکم ایامه... فبادروا بصحة الاجسام فى مدة الاعمار... فایاک ان تکون ممن یخاف على العباد من ذنوبهم...". (تحف العقول، ص )243
اى مردم! شما را به تقواى الهى سفارش مىکنم و از (گناه کردن) در ایامش برحذر میدارم... در مدت عمر به سلامت و تندرستى جسم پیشى گیرید... و از کسانى مباشید که بر گناه بندگان بیم دارند و خود از عقوبت گناه خویش آسوده خاطراند.
. نعمت ناخوش انجام
"الاستدراج من الله سبحانه لعبده ان یسبغ علیه النعم و یسلبه الشکر" (تحف العقول، ص )250
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فروان دهد و توفیق شکرگزارى را از او بگیرد.
تباهى دنیا
"ان هذه الدنیا قد تغیرت و تنکرت و ادبر معروفها، فلم یبق منها الا صبابه کصبابه الاناء و خسیس عیش کالمرعى الوبیل، الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لایتناهى عنه، لیرغب المومن فى لقاء الله محقآ، فانى لا ارى الموت الا سعادة و لاالحیاة مع الظالمین الا برما ان الناس عبید الدنیا و الدین لعقٌ على السنتهم یحوطونه ما درّت معائشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون".
(تحف العقول، ص 249 ـ )250
امام حسین (ع) در هنگام سفر به کربلا فرمود: راستى این دنیا دگرگونه و ناشناس شده و معروفش پشت کرده، و از آن جز نمى که بر کاسه نشیند و زندگیاى پست، همچون چراگاه تباه، چیزى باقى نمانده است. آیا نمىبینید که به حق عمل نمىشود و از باطل نهى نمىگردد؟ در چنین وضعى، مؤمن به لقاى خدا سزاوار است. و من مرگ را جز سعادت، و زندگى باظالمان را جز هلاکت نمىبینم. به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین بر سر زبان آنهاست و مادام که براى معیشت آنها باشد، پیرامون آناند، و وقتى به بلا آزموده شوند، دینداران اندکاند.
. روى آوردن به دیندارى، جوانمرد و اصیل
"لاترفع حاجتک الا الى احد ثلاثه: الى ذى دین، او مروه او حسب" (تحف العقول، ص )251
جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.
. نشانههاى مقبول و نامقبول انسانها
"من دلائل علامات القبول: الجلوس الى اهل العقول. و من علامات اسباب الجهل المماراة لغیر اهل الکفر. و من دلائل العالم انتقاده لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر". (تحف العقول، ص )252
از دلائل نشانههاى قبول، همنشینى با خردمندان است. و از نشانههاى موجبات نادانى، مجادله با مسلمانان. و از نشانههاى دانا این است که سخن خود را نقّادى مىکند و به حقایق فنون نظر داناست.
. نشانههاى مؤمن
"ان المؤمن اتخذ الله عصمته و قوله مرآته، فمرة ینظر فى نعت المؤمنین وتارة ینظر فى وصف المتجبرین، فهو منه فى لطائف و من نفسه فى تعارف و من فطنته فى یقین و من قدسه على تمکین". (تحف العقول، ص )253
به راستى که مومن خدا را نگهدار خود گرفته و گفتارش را آیینه خود، یک بار در وصف مؤمنان مىنگرد و بار دیگر در وصف زورگویان، او از این جهت نکته سنج و دقیق است و اندازه و قدر خود را مىشناسد واز هوش خود به مقام یقین میرسد و به پاکى خود استوار است.
. نتیجه پیروى از گناهکار
"من حاول امرآ بمعصیة الله کان افوت لما یرجو و اسرع لما یحذر". (تحف العقول، ص )253
کسى که با نافرمانى خدا گرد کسى گردد، آنچه را امید دارد از دست رفتنىتر است و از آنچه برحذر است زودتر دچارش گردد.
. احترام به ذریّه زهرا(س)
"و الله لا اعطى الدنیه من نفسى ابدا و لتلقین فاطمه اباها شاکیه ما لقیت ذریتها امته و لا یدخل الجنه احد اذاها فى ذریتها".
(لهوف سید بن طاوس، ص)23
به خدا قسم من هرگز زیر بار پستى و ذلت نخواهم رفت و در روز قیامت، فاطمه زهرا پدرش را ملاقات خواهد کرد، در حالى که از آزارى که فرزندانش از امّت پیامبر(ص) دیدهاند به پدر خویش شکایت خواهد برد و کسى که ذریه فاطمه را آزار دهد داخل بهشت نخواهد شد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 |