تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,381 |
رهنمودهاى مقام معظم رهبرى | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1387، شماره 4، دی 1387 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
"شیعه" ضمن حفظ عقاید درخشان و مستدل خود درباره واقعه غدیر، اجازه نخواهد داد این اعتقاد در جهان اسلام مایه اختلاف و تفرقه شود.
مسئله بسیار مهم اعلام جانشینى امیرمؤمنان(ع) از جانب پیامبر اکرم(ص)، آن هم در اواخر عمر پر برکت نبى اسلام، در حقیقت نشان دهنده اهمیت مسئله حکومت و وحدت دین و سیاست در اسلام است و این درس بزرگ، نیاز امروز همه امت اسلامى است.
معرفى شخصیتى همچون حضرت على ابن ابیطالب(ع) به جانشینى پیامبر مکرم اسلام(ص) نشان میدهد که غدیر فقط یک خاطره تاریخى مسلمانان نیست بلکه بیان کننده معیارهاى لازم براى اداره جوامع اسلامى و همه جوامع انسانى است.
واقعه غدیر به امت اسلامى میآموزد که مدیریت جوامع اسلامى باید در دست کسانى باشد که امیرمؤمنان را معیار و شاخص میدانند و در راه نزدیک شدن به این قلّه عظیم، تلاش مىکنند و این مهم، از جمله پیامهاى نو و پرطراوت اسلام و جمهورى اسلامى به بشر امروز است.
فقر بزرگ جامعه بشرى امروز، فقدان سیاستمدارانى است که اسلام در غدیرخم، نمونه عالى آن را به تاریخ نشان داده است.
با وجود این، شیعه و سنى در اصل وقوع حادثه غدیر و عظمت شخصیت امیرمؤمنان، هم نظرند و آحاد ملت اسلامى، حضرت على بن ابى طالب(ع) را، نقطه عالى و قلّه دست نیافتنى علم و تقوا و شجاعت میدانند.
اعتقاد عمیق به امامت امیرمؤمنان(ع) بعد از نبى مکرم اسلام(ص)، پایه اصلى عقیده شیعى است و شیعیان، این اعتقاد و دیگر معارف و علوم درخشان خود را با وجود همه ظلمها و دشمنىها حفظ کرده و خواهند کرد اما به هیچ وجه اجازه نمیدهند که این اعتقاد، در جهان اسلام مایه اختلاف و دعوا قرار گیرد.
مستکبران جهان که از وحدت نظر و توجه دلهاى ملتهاى مسلمان اعم از شیعه و سنى به انقلاب اسلامى، ضربه خوردهاند دامن زدن به تعصبات مذهبى را، بهترین روش براى ایجاد اختلاف و جدا کردن دلهاى مسلمانان از جمهورى اسلامى میدانند که باید در مقابل این توطئه خطرناک، کاملاً هوشیار و مراقب بود.
ما از گذشته تا حال اطلاع داریم که پول برخى کتابهاى سراسر دشنام و تهمت را که علیه شیعیان و اهل تسنن چاپ مىشود. یک مرکز وابسته به استبکار میدهد و آیا این واقعیت خطرناک، هشدار دهنده و بیدار کننده نیست؟
همه بدانند که اینگونه کتابها، هیچ شیعهاى را سنى نمىکند و دل هیچ یک از اهل تسنن را جذب عقاید شیعه نخواهد کرد.
انتشار کتابهاى حاوى استدلالهاى مستحکم و منطقى همچنانکه علماى شیعه در طول تاریخ انجام دادهاند و انجام خواهند داد هیچ مانعى ندارد اما اگر کسى تصوّر مىکند که با بدگویى و تهمت به اهل تسنن مىتواند از شیعه دفاع کند بداند که جز برانگیختن آتش دشمنى هیچ نتیجهاى نخواهد گرفت و این کار در واقع دفاع از ولایت نیست بلکه دفاع از آمریکا و صهیونیستهاست.
این، حداکثر کارى است که دشمن مىتواند بکند ضمن اینکه آن دولتها هم ملاحظه کارىهاى خود را دارند و آماده نیستند در مسئله مقابله با ایران، خود را یکجا در اختیار آمریکا و صهیونیستها قرار دهند.
به هر حال استکبار هر توطئهاى انجام دهد اگر ملت ایران و دیگر ملتهاى مسلمان، هوشیار و بیدار باشند نخواهد توانست اهداف خصمانه خود را در تضعیف امت اسلامى محقق سازد. (30/9/)1387
امام خمینى ثابت و استوار
مسأله کربلا باید زنده بماند
محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است، فداکارى سیدالشهدا سلام اللّه علیه است که اسلام را براى ما زنده نگه داشته است. زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتى خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا با همان وضع سابق و از طرف تودههاى مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات عزادارى به عنوان عزادارى راه میافتاد. باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنتها را حفظ کنید. البته اگر چنانچه یک چیزهاى ناروایى بوده است سابق و دست اشخاص بى اطلاع از مسائل اسلام بوده، آنها باید یک قدرى تصفیه بشود....
این خون سیدالشهداست که خونهاى همه ملتهاى اسلامى را به جوش میآورد و این دستجات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان میآورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهیا مىکند. در این امر سستى نباید کرد. البته باید مسائل روز گفته بشود. (4/8/)60
تکلیف ما در آستانه شهر محرم الحرام چیست؟ تکلیف علماى اعلام و خطباى معظم در این شهر چیست؟ در این شهر محرم، تکلیف سایر قشرهاى ملت چى هست؟ سید الشهدا و اصحاب او و اهل بیت او آموختند تکلیف را، فداکارى در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقدارى که فداکارى حضرت، ارزش پیش خداى تبارک و تعالى دارد و در پیشبرد نهضت حسین سلام اللّه علیه کمک کرده است، خطبههاى حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است. آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور نباید زنها بترسند و نباید مردها بترسند. در مقابل یزید، حضرت زینب سلام اللّه علیها ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنى امیه در عمرشان همچو تحقیرى نشنیده بودند و صحبتهایى که در بین راه و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبرى که حضرت سجاد سلام اللّه علیه رفت و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست، یعنى ما را بد معرفى کردهاند، سید الشهدا را مىخواستند معرفى کنند که یک آدمى است که در مقابل حکومت وقت، خلیفه رسول اللّه ایستاده است. حضرت سجاد این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب هم. (25/7/)61
شما آقایان که بسیارى تان در منابر و بسیارى در پایین منابر مردم را ارشاد مىکنید، باید در این دو ماه مبارک ارشادتان را قوى بکنید و مسائل اسلامى را براى آنها بگویید، مسائل سیاسى را براى آنها بگویید، در عین حالى که مسأله کربلا که خودش در رأس مسائل سیاسى هست، باید زنده بماند به همان فرمى که بود، منتها الفاظ تغییر بکند. مصیبتها همان است، مصیبتها تغییرى ندارد، باید آن بعد سیاسى کربلا را براى مردم بیان کرد. سید الشهدا به حسب روایات ما و به حسب عقاید ما از آنوقتى که از مدینه حرکت کرد میدانست که چى دارد مىکند، میدانست شهید مىشود، قبل از تولد او اطلاع داده بودند به حسب روایات ما.وقتى که آمد مکه و از مکه در آن حال بیرون رفت، یک حرکت سیاسى بزرگ بود که در یک وقتى که همه مردم دارند به مکّه میروند، ایشان از مکّه خارج بشود. این یک حرکت سیاسى بود، تمام حرکاتش، حرکات سیاسى بود، اسلامى ـ سیاسى و این حرکت اسلامى ـ سیاسى بود که بنى امیّه را از بین برد و اگر این حرکت نبود، اسلام پایمال شده بود.
آن روزى که افراد ادراک مىکنند که احتمال هم بدهند که اسلام در خطر است، آن روز همان کارى که امام حسین کرد باید بکنند. آن روزى که احتمال ما بدهیم که اسلام در خطر است، باید همهمان کارى بکنیم.
(13/7/)62
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 |