تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,107 |
یادى از یادگار امام به مناسبت سالگرد رحلت حجة الاسلام حاج سید احمد خمینی | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1387، شماره 10، فروردین 1387 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
یادى از یادگار امام
بمناسبت سالگرد رحلت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینى(ره)
چهره محبوب و آشناى مردم
پیام رهبر معظم انقلاب در سوگ یادگار امام
بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
سرانجام پس از هفتهاى اندوهبار و سرشار از اضطراب و نگرانى، بار سنگین مصیبت فرود آمد و امت وفادار، دستخوش طوفان غم و محنت شد.
یادگار امام و فرزند دلبند و عزیزترین کس او، دنیاى فانى را وداع گفت و چهره محبوب و آشناى مردم و غمخوار کشور و انقلاب و خدمتگزارى صدیق براى هدفهاى امام عظیم راحل، و اندیشهاى روشن و چشمى تیزبین در خدمت نظام اسلامى، کشور و ملت و دوستان و دوستداران خود را ترک کرد و ایران اسلامى را به عزاى خویش نشانید.
در دوران پر حادثه انقلاب، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینى یکى از مؤثرترین عناصر در جریانات کلى کشور و انقلاب بود. او براى رهبر کبیر انقلاب، فرزندى مهربان و در عین حال، مشاورى امین و یارى دیرین و سربازى فداکار و مریدى گوش به فرمان و کارگزارى لایق و کارآمد بود.
امام بزرگ ما بارها محبت پرشور و اعتماد عمیق و تحسین قلبى خود نسبت به این فرزند خاضع و مطیع خود را بر زبان آورده بود و نزدیکترینها، گواهى صادق آنچنان پدرى را در حق پسر یگانهاش، از آن زبان پرهیزکار شنیده بودند.
در طول سالهاى انقلاب چه بسیار گرهها که بدست او گشوده شد و چه بسیار کارهاى بزرگ که به تدبیر او انجام شد.
از اینها برتر، نقش این عنصر پرتلاش و پرتوان در حراست عاشقانه از سلامتى جسمى، آرامش خاطر امام بزرگوار بود.
بى شک سلامت و توان جسمى و قدرت کارى آن قائد عظیم الشأن در دوران پرمخاطره ده ساله با کهولت سنى و بیمارى قلبى، در میان عوامل و اسباب عادى، از همه بیشتر به ابتکار و و مراقبت و پیگیرى دلسوزانه این فرزند مهربان دلبسته بود.
ملت ایران از این بابت بسى مدیون این عزیز فقید است.
تاریخچه خدمات ارزنده آن مرحوم به دوران پس از پیروزى منحصر نمىشود. نقش ایشان در دوران مبارزه ملت ایران نیز برجسته و فراموش نشدنى است و هرچه زمان به مقطع پیروزى انقلاب اسلامى نزدیکتر مىشود، این نقش و سهم صاحب آن، بزرگتر و روشنتر مىگردد. و چون فاصله زمانى میان فقدان فاجعهآمیز مرحوم آیت اللّه حاج سید مصطفى خمینى فرزند بزرگ و نام آور امام و روزهاى بازگشت رهبر کبیر انقلاب به کشور مىرسد نقش مرحوم حاج سید احمد آقا در قضایاى انقلاب، وضعى استثنایى و منحصر به فرد مىیابد.
بى شک در آخرین ماههاى دوران نهضت، هیچکس در رابطه با امام بزرگوار نقشى تا بدین حد بزرگ و مؤثر از خود بروز نداده است. تلاش بى وقفه و پروانه وار ایشان در کنار مشعل فروزان امام عزیز - رضوان اللّه علیه - بسى برکات را منشأ گشته و بسى دشوارها را آسان نموده است.
اکنون این یادگار امام از میان ما رفته و ما را در فقدان خود مهموم و مغموم به جا گذاشته است. شکوه این غم جانکاه را به پیشگاه صاحب و مولاى خود حضرت بقیة اللّه الأعظم مىبریم و از او دعا براى صبر و تسلى مىطلبیم و در عین حال، نخستین تسلیت را هم به او مىگوییم.
تسلیت بعدى به مادر داغدار و محنت کشیدهاى است که بار سنگین مصائب بزرگ در دل او سنگینى مىکند و نیز همسر گرامى و فداکار ایشان و به خانواده معظم و بیت معزز حضرت امام راحل بویژه فرزندان گرامى این عزیز و بالاخص به یادگار برومندش جناب حجةالاسلام حاج سید حسن خمینى و نیز به عموى بزرگوارشان جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا پسندیده و دیگر خاندانهاى وابسته و به همه ملت بزرگ ایران و به همه مسلمانان جهان تسلیت مىگویم.
خداوند روح آن مرحوم را مشحون از رحمت و فضل خود قرار دهد و او را با اولیائش محشور فرماید. آمین رب العالمین.
جمعه بیست و شش اسفند 73
سید على خامنهاى
نظرات و دیدگاهها
امام، یکى از خصوصیاتش خودسازى بود. یعنى، وقتى ایشان بحمداللّه در انقلاب پیروز شد و رهبرى این نظام را به عهده گرفتند، قریب به شصت سال روى خودشان کار کرده بودند. امام اولین تألیفشان یک کتاب عرفانى - اخلاقى بود.
دومین تألیفشان هم همچنین، سومین تألیفشان هم همچنین.
یعنى سالها روى مسائل عرفانى و خودسازى کار کرده بودند و بحمداللّه موفق شدند و جزاى این کار بزرگشان را از خدا گرفتند. جزاى خوبى هم گرفتند آن این بود که مىدانیم در آن دنیا جاى امام بسیار خوب است، و در این دنیا هم به مناسبت آن پاکیها به صورتى درآمدند که وقتى جملهاى مىگفتند مردم به خیابانها مىریختند.
به نظر من، این به خاطر مرجعیت امام نبود. این نفوذ کلمه مال این نبود که امام یک رهبر سیاسى قوى بود. براى اینکه رهبران سیاسى قوى در دنیا زیاد مىبینیم. ما مرجع و فقیه زیاد دیدیم. اما این چیزى که در امام به صورت یک مسأله واقعاً مافوق حالت معمول بود آن خلوص و پاکى امام بود. آن چیزى بود که در موقع صحبت کردن، کلیه شنوندگانش و کلیه کسانى که چه مستقیم صحبت ایشان را مىشنیدند و چه از طریق رادیو و تلویزیون مىشنیدند در فکر، ذهن و قلبشان جا مىگرفت و طبق دستور امام عمل مىکردند.
اینکه مردم دنبال کلام امام را مىگرفتند و به خیابانها مىآمدند و آن تعدادى که شهید شدند، مجروح شدند، زندان رفتند، شکنجه دیدند، درست است که همه این مبارزات و اوضاع اجتماعى چنین حالتى را به وجود آورده بود، اما اینکه از غیر خدا نترسیدن در مردم ایران پیدا شده بود مسلم، نتیجه خلوص کلام امام بود.
اگر همه دست به دست هم بدهیم، همه نیروهاى مردمى ایران، مسؤولان عزیز نظام، هر کسى در هر نقطهاى که هست، اگر کارش را خوب انجام دهد و براى مردم کار کند و خوب کار کردن را ملاک خدمت به مردم قرار دهد، و ایمان داشته باشد که خدمت به مردم خدمت به خداست مطمئناً بسیارى از این معضلات حل مىشود.
اگر ما بخواهیم براى مردم کار کنیم، و اگر بخواهیم نظاممان پابرجا باشد، و بخواهیم خدمت کنیم تا این نظام - که نظام اسلامى و خدایى است و از خون هزاران نفر به وجود آمده و از زحمات بسیار زیاد امام و سایر مسؤولان به وجود آمده است - پابرجا و الگو باشد، ناچار باید قضایاى اقتصادى را حل کنیم.
اگر بخواهیم قضایاى اقتصادى را حل کنیم، باید قضایاى سیاسى را حل کنیم. اگر بخواهیم قضایاى سیاسیمان را حل کنیم باید محاسبه داشته باشیم، مبادله داشته باشیم، ببینیم اگر قدمى که بر مىداریم براى خداست، این اعتراضى را که داریم براى خداست. یا نه این براى این است که مىخواستم مطرح باشم، چون من مطرح نیستم حالا نباید این باشد، این بعد سیاسى دارد! اگر ما توانستیم در خودمان چنین حالتى را به وجود آوریم که واقعاً براى خدا کار کنیم مىبینیم که صدى نود و نه این قضایا تمام مىشود. و اگر صدى نود و نه قضایاى واقعى مسؤولان ما حل شود به همانگونه مسائل نظام حل مىشود.
ما هرچه در مقابل ابرقدرتها خصوصاً آمریکا نرمش به خرج دهیم، وضعمان در تمام زمینهها بدتر خواهد شد و این تحلیل که اگر ما مسائلمان را در تمام زمینهها با کشورهاى غربى و قدرتهاى شرقى حل کنیم، مسأله دیگرى نداریم، اشتباه است.
ما در زمینه جنگ نیز معتقدیم که اگر در مقابل خواستهاى ناحق آمریکا کوتاه بیاییم آنها فکر مىکنند که ما ضعیف هستیم و تا سقوط کامل ما را زیر فشار مىگذارند.
ما از هر چه بگذریم، نمىتوانیم از آرمانهاى انقلاب و امام بگذریم و دشمن به چیزى غیر از این راضى نمىشود.
استحکام در سیاست خارجى موجب مىشود ما راهمان را با قوت ادامه دهیم، ولى رکود و یا عقبگرد از سیاستهاى تدوین شده که از آن ضعفى احساس شود، انقلاب را دچار سستى مىکند و نظام لحظهاى نمىتواند مقاومت کند.
آرمانهاى انقلاب، آمریکا و شوروى را در مقابل ما خاضع کرده بود، اگر ما ترس از ابرقدرتها داشته باشیم، کار به اینجا کشیده مىشود که گویى ما دنبال آمریکا افتادهایم و التماس مىکنیم.
امام هنر منهاى جهت را قبول نداشتند. حضرت امام در پیامشان به هنرمندان تأکید فرمودند که هنرى مورد قبول است که ترسیم کننده مرز بین فقر و غنا باشد. اسلام زمانى هنر را ارج مىنهد که در جهت مردم و خدا باشد. اگر هنرمند توانست ترسیم کننده چهره کریه استکبار و ظلم باشد کارى مورد قبول کرده است. اگر هنرمند با خلق اثر خود چه با سرودن شعر، چه با خلق یک نقاشى، مجسمه یا نظایر آن توانست ترسیم کننده ظلم بى حد و حصر استکبار باشد، کارى کرده است. و در صورتى که هنرمند هنر را براى هنر بخواهد مسلماً از دیدگاه اسلام و امام تلاشش بىارزش است.
هنرمندان زمانى مىتوانند کوله بار مسؤولیتشان را زمین بگذارند که دیگر ظلمى در جهان نباشد. هنرمند متعهد مسلمان همواره در روند تاریخ مبارزات حق طلبانه مسؤولیت دارد که به بهترین وجه ترسیم کننده حماسههاى جاودانه پیروان اسلام ناب محمّدى باشد. هنر متعهد، هنرى است که مردم را آگاه کند نه اینکه آنها را دچار خمودگى نماید. اگر هنر توانست نقشى روشنگرانه داشته باشد مطمئناً حرکت مردم را به سوى نقطه اوج که همان حرکت به سوى خداست هدایت خواهد کرد.
شما عزیزان از هر کسى بهتر مىدانید که حضرت امام(س) چه مقدار به بسیجیان علاقه داشتند. انقلاب ما به واسطه شور و شوق اسلامى مردم و انقلابیهاى عالیقدر انقلاب اسلامى پیروز شد. باید مردم هم این پیروزى را تا سر حد رسیدن به اهداف و مقاصد عالى بنیانگذار جمهورى اسلامى دنبال کنند.
ماهیت انقلاب ما اسلامى و مردمى است. اسلامى است براى اینکه نظام ما بر پایه معیارها و دستورات الهى و اسلامى تنظیم شده است، نظام ما بر پایه دین اسلام و بر پایه احکام عالى اسلام شکل گرفته است. مسؤولان با تمام وجود تلاش مىکنند تا محتواى این نظام از هر حیث اسلامى شود...شما مىدانید حضرت امام فرمودند: «اى کاش من یک پاسدار بودم.» مىدانید که حضرت امام فرمودند: «از خداوند مىخواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند.» امام نزدیک به 80 سال ریاضت کشیدند تا انقلاب پیروز شد و ده سال بعد از انقلاب با تمام دسیسهها دست و پنجه نرم کردند از خدا خواستند تا یک سپاهى و در آخرت چون یک بسیجى محشور شوند. چه تعریفى بهتر و گویاتر از این مىتوان براى نشان دادن علاقه حضرت امام به شما بسیجیان عزیز پیدا کرد؟ پس از پیروزى انقلاب امام با دید وسیع و تیزى که داشتند تشکیل بسیج را اعلام کردند. در یکى از سخنرانیهایشان فرمودند: «ما براى دفاع از انقلابمان باید بیست میلیون سرباز و نظامى داشته باشیم.» به دنبال این صحبت، بسیج مردمى و زیباى کلیه نیروهاى اسلامى در سراسر جهان اسلام تشکیل شد.
اتحاد پایدار مردم ما محرکه اصلى و مهم نظام و انقلاب در شرایط دشوار به شمار مىرود، و اگر اتحاد بین نیروهاى مؤمن به انقلاب نبود تنها یکى از حرکتهاى دشمنان براى نابودى نظام اسلامى ما کافى بود. در برابر تمامى حوادث و ضرباتى که انقلاب را مورد هجوم قرار داد عامل اتحاد موجب استوارى نظام شد و دشمنان را یکى بعد از دیگرى مأیوس کرد.
شما عزیزان انجمنهاى اسلامى براى اینکه خطوط اساسى و اصولى اسلام ناب محمدى را تبیین کنید چارهاى ندارید جز اینکه با حوزه ارتباط برقرار کنید و با محافل دانشگاهى در تماس باشید. اگر در برقرارى این ارتباطها موفق شوید کار بزرگى کردهاید و مىتوانید قدمهاى بعدى را با اطمینان خاطر بردارید.
امروز برخورد آراء و اندیشهها موجب رشد جامعه اسلامى مىشود. در برخورد آراء و اندیشهها نباید علایق و سلیقههاى شخصى را ملاک و معیار اسلامى دانست. اگر امروز ما شاهد دو جریان سیاسى در داخل نظام هستیم این به خاطر اعمال سلیقههاى شخصى است. ما اگر بخواهیم به اسلام امام خمینى برسیم باید علایق فردى را کنار بگذاریم و به روایات ائمه هدى(ع) متکى باشیم. البته اختلاف در سلیقه خود به خود اشکالى ندارد، اما وقتى که مصالح نظام در کار است باید سایر مصالح را فداى آن کرد.
انجمنهاى اسلامى باید سعى کنند نسبت به اعضاى خود شناخت کامل داشته باشند. کسانى را که به اسلام امام خمینى(س) معتقدند در مجموعه خود جذب کنند و کسانى که به قاطعیت اسلامى و انقلابى اعتقاد ندارند و براى کسب منافع شخصى وارد انجمنهاى اسلامى مىشوند، طرد کنند. در عرصه مبارزات عقیدتى بایستى لبه تیز حملات خودمان را متوجه استکبار جهانى به سرکردگى آمریکا کنیم. اگر ما در این عرصه حملات خودمان را به طرف دست نشاندگان آمریکا هدایت کنیم در واقع مبارزهمان را به سمت درگیرى با معلول هدایت کردهایم و از علت غافل شدهایم. من بارها گفتهام آمریکا مىخواهد هویت اسلامى و حیثیت انقلابى شما را از بین ببرد.
باید مردم فلسطین خود فلسطینیها در ابتدا دست به کار شوند، پس به عنوان پیشقراولان جنگ، به عنوان اولین خاکریز جنگ با اسرائیل چارهاى نیست جز اینکه مردم فلسطین براى دفاع از میهن اسلامیشان وارد مبارزه عملى بشوند. همان کارى که شما براى اندیشیدن درباره آن جمع شدهاید باید عمل کنیم، یعنى باید ببینیم دولت ایران براى شما چکار مىکند، باید ببینیم دولتهاى مبارز و انقلابى براى شما چکار مىکند. راه عملى رسیدن به اهداف انقلابى شما چیست؟ امام مىگویند: اولین خاکریز را باید خود شماها بزنید، مردم فلسطین باید اولین خاکریز را داشته باشند. اما، حالا مردم فلسطین که تعدادى اندک هستند و این همه دشمن دارند، امام مىفرمایند:
«این ماده فساد که در قلب کشورهاى اسلامى که با پشتیبانى دول بزرگ جایگزین شده است و ریشههاى فسادش هر روز کشورهاى اسلامى را تهدید مىکند باید با همت کشورهاى اسلامى و ملل بزرگ اسلام ریشه کن شود.»
قدم بعد براى نجات فلسطین مسلمانهاى کشورهاى اسلامى هستند. آنها باید دست در دست برادران مبارز فلسطین کمک کنند تا بتوانند این ماده فساد را از این منطقه بکنند.
قدم بعدى را امام تحریم اقتصادى مىدانند. شما ببینید اگر سران کشورهاى اسلامى به اندازه بال مگسى دلشان براى مردم فلسطین مىسوخت لااقل این بود که بیایند صدور نفت را تحریم کنند، روابط اقتصادى را تحریم کنند. نه با اسرائیل، بلکه با آمریکا. ما مىدانیم مبارزه با اسرائیل یعنى مبارزه با آمریکا.آمریکا از اسرائیل جدا نیست. امام به این معنا اصرار دارند. مبارزه با اسرائیل چیزى جداى از مبارزه با آمریکا یا انگلیس نیست. چیزى جداى از مبازره با شوروى نیست. حال آنها که ادعاى مبارزه دارند و نمىخواهند بجنگند لااقل تحریم اقتصادى کنند. امام در قدم سوم مىفرمایند:
«اسرائیل قیام مسلحانه بر ضد کشورهاى اسلامى نموده است. بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است.»
این فتوا است، یعنى امام فتوا دادند که «بر دول و ملل اسلامى قلع و قمع آن لازم است. کمک به اسرائیل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسرائیل و عمال آن چه رابطه تجارى و چه رابطه سیاسى، حرام و مخالفت با اسلام است.»
امام فتوا دادند که ارتباط سیاسى و اقتصادى با اسرائیل و کسانى که به اسرائیل کمک مىکنند و در جاهاى دیگر است، این حرام است.
پس سه مرحله شد: خاکریز اول مردم انقلابى فلسطین، خاکریز دوم ملل مسلمان کشورهاى اسلامى، خاکریز سوم اعمال تحریم اقتصادى و سیاسى نسبت به اسرائیل و کشورهاى حامى او مانند آمریکا.
اما از همه اینها مهمتر چیست؟ امام مىگویند، براى مبارزه با اسرائیل از همه اینها مهمتر برگشت به خویشتن خویش است. از همه اینها مهمتر مبارزه براى احیاى فرهنگ اسلامى است. اگر ما براى فرهنگ اسلامى مبارزه کردیم، مروج فرهنگ اسلامى بودیم، قهرى با فرهنگ غرب و شرق معارضیم و اگر مبارزه با فرهنگ غرب و شرق کردیم ما به نیروى خودمان متکى مىشویم. اگر ما طبق معیارهاى اسلامى حرکت کنیم به چیزى غیر از مبارزه با اسرائیل و اخراج اسرائیل از سرزمینهاى اسلامى راضى نمىشویم. پس زیربناى تمام آنها مبارزه فرهنگى است که امام مىفرمایند:
«ما تا به اسلام رسول اللّه(ص) برنگردیم، مشکلاتمان سرجاى خودش هست.»
در فرهنگ پیغمبر(ص) آنچه حلّال مشکلات است فرهنگ اصیل اسلامى است. خضوع در مقابل غرب و شرق از نظر اسلام محکوم است.
پس آن عده از انقلابیهاى دیروزى که امروز مرتب یک پایشان توى فرانسه است، یک پایشان توى انگلستان و یک پایشان توى آمریکا است، یک پایشان پیش نوکران اینها در کشورهاى اسلامى است، اینها چون معتقد به فرهنگ اسلامى نیستند چیزى غیر از شکست عایدشان نمىشود...
حضرت امام در باب مبارزه فرهنگى و رجوع به خویشتن خویش و مبارزه با اسرائیل جملهاى دارند، ایشان مىفرمایند:
«پس از گردن نهادن به احکام اسلام هیچ امرى را بر مسلمانان واجبتر از این نمىدانم که با جان و مال خویش در راه گرامى داشتن اسلام به دفاع بپردازند.»
همه باید از صمیم قلب براى اسلام تلاش کنیم. هنگامى که مىبینید خونهاى برادران و خواهران بیگناه شما در سرزمینهاى مقدس جارى است و هنگامى که مشاهده مىکنیم دلاوران و مجاهدان سرزمینهاى ما به دست صهیونیزم تبهکار و سران آن کشته مىشوند در این شرایط هیچ راهى جز ادامه جهاد نمىماند و بر همه مسلمانان واجب است که کمکهاى مادى و معنوى خود را در این جهاد مقدّس صرف کنند. (برگرفته از کتاب مجموعه آثار یادگار امام)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |