تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,059 |
استثمار در قلمرو حکومت مارکسیسم | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1363، شماره 33، شهریور 1363 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
ارزش ها و مکتب ها به قلم یکی از دانشمندان قسمت هفتم از مواردی که مارکسیست ها خدمات خود را خیلی زیاد به رخ دیگران می کشند، ادعای پرچم داری مارکسیسم در مبارزه با استثمار انسان از انسان و مبارزه با تبعیض ها و امتیازات غلط و نادرست موجود در دنیای سرمایه داری و یا جهان غیر مارکسیسم است. می گویند: مارکسیسم باعث نجات بخش عظیمی از افراد تحت استثمار وی ا گرفتار در نظام های مملو از تبعیض های گوناگون به طور مطلق یا نسبی شده است و هنوز هم تلاش های خود را در این راه و تا وصول به جامعه ای خالی از هر گونه استثمار و تبعیض، مصرانه ادامه می دهد. با تذکر این که این ادعا با اصول مارکسیسم که تکامل و حرکت به سوی جامعه بی طبق و خالی از استثمار را امری جبری و محصول بی چون و چرای ماتریالیسم تاریخی و غیر قابل جلوگیری می داند، سازگار نیست، نقش مارکسیسم و به تعبیر صحیح تر مارکسیست ها را در این تاریخ و خدمات ادعائی، مورد بررسی قرار می دهیم. از آن جا که محدوده این ادعا به مبارزه با استثمار و تبعیض، هم در کشورهای غیر کمونیستی و هم در قلمرو خود دولت های کمونیستی است ناچار در دو بخش جداگانه باید به مقدار صحت و سقم این ادعا برسیم. اگر در سال های اخیر، مختصر اصلاحاتی در ظواهر زندگی طبقات محروم در جهان سرمایه داری مشاهده می شود، نه تنها به کمونیسم ربطی ندارد بلکه مرود غضب و نفرت کمونیست ها هم می باشد. اصولً تمام آن چه که در جبهه غیر کمونیست انجام شده و اصلاحاتی که صورت گرفته درست در نقطه مقابل نظر کمونیست ها و بر خلاف شیوه مورد قبول آن هاست. چرا که معتقدند این گونه اصلاحات و رفرم ها نه تنها مفید نیست بلکه زیان بار و خسارت آور است چون به موجب تعلیمات مارکسیسم این اصلاحات انقلاب را به تأخیر می اندازد. آن ها می کوشند که تضاد را در میان طبقات تشدید کنند و سینه ها را پر از کینه کنند و کارد را به استخوان برسانند و کار را به انفجار و انقلاب تمام کنند و تمام مصلحان و مبارزان مسالمت جو را خورده کار و مخدر و مانع برای سعادت اساسی خلق ها می دانند. مثلا تعیین حداقل اجرت و حداکثر ساعات کار بیمه های اجتماعی، تامین حداقل معیشت انسانی، اعطای حق دخالت در تعیین سرنوشت، برخورداری از حقوق اساسی شر، رسیدن به حق دفاع از خود در دادگاه های آزاد، استفاده از آب و هوا و مسکن و بهداشت و درمان مجانی یا ارزان و نیمه رایگان، برخورداری از تحصیل رایگان و بسیاری دیگر از حقوق انسانی از این قبیل که امروز در پهنه وسیعی از جهان غیر کمونیست در اختیار خلق ها قرار گرفته، چیزهائی هستند که تدریجا با تلاش های پی گیر و خیرخواهانه افراد و گروه ها به دست آمده، به طور کلی با راه و رسم و شیوه تاکتیک ها و استراتژی احزاب کمونیست سازگار نیست، و بلکه منافات دارد. و ما می دانیم که احزاب کمونیست در بیشتر نقاط جهان همیشه مخالف این گونه اصلاحات ـ که به نظر آن ها تخدیری است و آن را آرایش سیمای کریه و زشت هیئت های حاکمه می دانند ـ می باشند. بنابراین حتی اگر گفته شود تبلیغات و ترس از خود کمونیسم را باید از عوامل به وجود آمدن اصلاحات و کاسته شدن از استثمار و تبعیض ها شمرد، باز هم باید توجه داشت که این تأثیر و عاملیت، مقصود و منظور خود کمونیست ها نبوده بلکه قهری و بدون توجه و هدف گیری است و به طور کلی همین تضاد و درگیری که میان دو بلوک سرمایه داری و کمونیست ها به وجود آمده و خطری که از جانب هر یک دیگری را تهدید می کند، بدون خواست هر دو طرف، روزنه نجات و نفس کشی به روی مردم محروم گشوده «اللهم اشغل الظالمین بالظالمین...» استثمار و تبعیض می رسیم به بخش دوم یعنی نفی استثمار و تبعیض در قلمرو حکومت خود مارکسیسم و این جا است که مارکسیسم باید امتحان خودش را بدهد و از عهده اثبات ادعاهای فریبا و پر طمطراق خود برآید و درست همین است که مارکسیست ها مجبورند اعتراف به شکست و ناکامی خود کنند و واهی بودن ادعاها را بپذیرند. روزگاری طولانی بدور خود دیوار آهنی کشیدند و از داخل همان جهنمی که برای ملت های خود تهیه دیده بودند با بوق و کرنا آن جا را بهشت برین معرفی می کردند، و دست آوردهای حکومت پرولتاریا را آن چنان عالی و متعالی و بی نظیر و بی عدیل معرفی می کردند که دل جوجه مارکسیست های جهان سوم را به هوای آن بهشت موعود پر پر انداخته بودند. اما رفته رفته آن دیوار آهنین، سوراخ شد و پای اغیار هم به آن بهشت باز شد و تعدادی از آن بهشتیانشان هم توانستند با مهاجرت یا فرار و یا با عناوین دیگر از آ ن قفس درآیند و سری به جهان غیر کمونیسم بزنند و در اثر این رفت و آمدها و دید و بازدیدها خیلی چیزها روشن شد و حقایقی بر ملا گشت. ضمنا اختلافات دو قطب کمونیست و دو غول مارکسیست (چین و شوروی) هم از سال 1960 به این طرف کار خود را رکد و هر طرف برای کوبیدن رقیب خود بالاجبار گوشه هائی از پرده را بالا زد و چیزهائی را گفت. در نتیجه بسیاری از مردم دنیا فهمیدند که در پشت آن دیوارها چه می گذرد و مردم شرق اروپا و آسیا در اردوگاه کمونیستم گرفتار چه نکبتی هستند و بخش ناچیزی از مردم در بند بهشت کمونیسم هم متوجه شدندن که چه کلاهی سرشان رفته و در این شصت سال چه اندازه از مواهب طبیعت و دست آوردهای بشری محروم بوده اند ومیان دنیای سیاه آن ها و دیگران چه اندازه فاصله وجود دارد. امروز ملت روس و سایر ملل اسیر روس تحت پرچم اتحاد جماهیر شوروی از خودشان می پرسند پس کجا است آن بهشت موعودی که در راه رسیدن به آن در طول سی چهل سال، دولت مردان مارکسیسم از فرزندان ما شصت تا صد میلیون (به اختلاف روایات) قربانی گرفتند؟! کو آن جامعه بی طبقه و یا ان دموکراسی موعود و یا آن حکومت پرولتاریای موقت و یا به هر کس به قدر نیاز یا به اندازه کارش...؟! آن ها که وعده نفی دولت و ارباب و آقای بالای سر می دادند امروز پولادی ترین دولت تاریخ بشر را در روسیه فلاکت زده به وجود آورده اند. دولتی که در دست داشتن ثروت و ارتش و پلیس و فرهنگ و ایدئولوژی و ... تمرکز تمام نیروها و منابع قدرت و سلب همه وسائل مقاومت از خلق، آن چنان تسلطی به جود آورده که تا اعماق وجود مردم راه پیدا کرده و بند بند وجود مردم را تحت نظر قرار داده است. آزادی شغل، آزادی مسکن، آزادی محل اقامت، آزادی اظهار نظر، آزادی مطبوعات و وسائل ارتباط جمعی، آزادی انتخابات و هر گونه آزادی دیگر برای مردم کشور شوراها به صورت رویا و آرزوی دور و دراز و خیال خام درآمده است. و به قول «میلیوان جیلاس» محیطی به مراتب محدودتر و خفقان آورتر از محیط زندگی بردگان قرون وسطی برای مردم کشور شوراها در نیمه قرن بیستم طبقه جدید شوروی با انحصار گرفتن اقتصاد و ایدئولوژی و سیاست و کموتاه کردن دست همه مردم از این ها آن چنان قدرت و سلطه و نفوذی اعمال می کنند که تاریخ نظیر آن را به خود ندیده است و در نتیجه شدیدترین و عمیق ترین و نفرت بارترین نوع تبعیض ها و امتیازهای بی جا دراین جامعه به جود آمده، منتهی تحت پوش ریاکارانه حکومت کارگر و یا مالکیت جامعه و ...! به این چند جمله از نوشته های میلیوان جیلاس در هیمن خصوص توجه نمائید: «ثروت های طبقه حزبی جدید و به دیگر سخن،بوروکراسی سیاسی، امتیازهای مادی فراوانی در اختیار طبقه مذکور قرار می دهد که به مراتب بیش از امتیازهای موجود در نظام های دیگر اجتماعی است. این امتیازهای مالکانه طبقه جدید به بوروکراسی سیاسی چنان قدرتی می بخشد که می تواند با تکیه به انحصارات حزبی بر همه چیز حکم براند... هر فرد عادی در جاعه کمونیستی معتقد است که بوروکرات های کمونیست مردمی مرفه و ثروتمند ونیازی به کار کردن ندارند...» (طبقه جدید ـ صفحه 61 ـ چاپ دانشگاه تهران) «... در کشورهای کمونیستی شرکت در حاکمیت دولت به منزله به دست آوردن حق استفاده کردن و در اختیار گرفتن تقریبا همه دارائی مردم است. هر کس حکومت را در دست داشته باشد صاحب امتیازهای فراوانی خواهد شد و از راه های غیر مستقیم مالکیت هائی را به دست خواهد آورد... در جوامع کمونیستی کسانی برای رسیدن به حکومت تلاش می کنند که در واقع هدفی جز طفیلی گری و مفت خواری و زیستن به حساب کار و زحمت دیگران، ندارند. پیش از انقلاب، عضویت در احزاب کمونیست به منزله آمادگی جهت فدارکاری های بزرگ بود... ولی اکنون که حزر در راس حاکمیت قررا گرفته، عضویت در آن به منزله تعلق و وابستگی به طبقه ممتاز ومرفه است! هسته مرکزی چنین حزبی را استثمار گران قدرتمند تشکیل می دهند.... مالکیت سوسیالیستی در واقع نقابی برای چهره بوروکراسی سیاسی بهره مند از مالکیت است... (طبقه جدید ـ صفحه 63 و صفحه 64) «اکنون این طبقه بر اریکه قدرت تکیه زده و از زندگانی مرفهی برخوردار است ولی هیچ ایده جدیدی برای ارائه نداراد، تنها کاری که برای این طبقه مانده دفاع از خویش و کسب برائت است.» (طبقه جدید ـ صفحه 72) «بوروکراسی حزب به سبب آگاهی از اهمیت مالکیت در کار احراز قدرت و حاکمیت به سبب اشتها و تمایل به استفاده از ثمرات مالکیت مذکور نمی تواند از بسط توسعه مالکیت خویش حتی بر کوچکترین و ناچیزترین ابزار تولید دست بر دارد». (صفحه 75 مدرک فوق) «... طبقه جدید همانند سرمایه داران کهن، ممسک و حریص است ولی در عین حال فاقد نمایندگان دل سوز و معتقد جامعه سرمایه داری است. طبقه جدید چون ارستوکرات ها و اشراف روزگار قدیم دارای وجوه تمایزی از دیگر طبقات جامعه نیز هست ولی هرگز نزاکت و غرور شوالیه گری و اشرافی گری کهن را ندارد...» (صفحه 80 ـ مدرک فوق) «... در طبقه جدید همانند دیگر طبقات پیشین، در حلای که عده از از پلکان ترقی بالا می روند، عده ای دیگر از حق ارتقاء محروم اند. ولی راه دست یافتن به عالیترین مقام ها و درجات از نظر تئوری و ادعا به روی همه باز است. این درست بدان می ماند که در روزگار ناپلئون گفته می شد: در کوله پشتی هر سرباز ناپلئون عصای مارشالی نهفته است» (صقفحه 81 و 82 طبقه جدید) «.. طبقه جدید وعده می دهد که همه اختلاف های طبقاتی را از میان بر می دارد ولی در حقیقت با در دست داشتن زحمات و دست رنج مردم و در اختیار گرفتن حق تقسیم مادی بر حسب دلخواه خویش همواره به توزیع امتیازات میان هواخواهان طبقه جدید می پردازد و از این رهگذر اختلاف های طبقاتی را فزونتر می سازد...» (صفحه 88 طبقه جدید) عملکرد این طبق در رابطه با مردم ـ و به قول خودشان خلق های کشورهای زیر پرچم سرخ ـ به قدری جابرانه و خودسرانه و فاقد هر گونه مسئولیت جوابگوئی در مقابل مردم است که در سراسر تاریخ بشر نمونه ای جهت تشبه و آوردن مثال برای آن پیدا نمی شود کرد. مثلا روس ها برای تظاهر به دموکراسی مقیدند که در مناسبت های مختلف، انتخاباتی به نام پارلمان با مقامات حزبی و یا ... به راه بیاندازند. ولی در عمل، این خیمه شب بازی آن ها به قدری رسوا و اعمال نفوذ آن ها تا آن جا بی پرده است که به قول روس ها توانسته اند در این میان رکورد «روداری» را بشکنند. غربی ها به انتخابات پارلمانی و حزبی کمونیست ها، «مسابه قهرمان بی رقیب» نام داده اند و خود مردم روس، پارلمان را «آرامگاه نمایندگان» می نامند و میلیوان جیلاس در این باره نوشته است: «پارلمان های کمونیستی قادر به اخذ کمترین تصمیمی نیستند. اعضای متملق و چاپلوس این پارلمان ها که با دقت فراوان، از پیش، توسط حزب دست چین شده اند نه امکان و نه جرات آن را دارند که مسائل را به دلخواه خویش چنانکه باید و شاید مورد بررسی و مداقه قرار دهند چون انتخاب نمایندگان وابسته به آراء رای دهندگان نیست لذا خود را در مقابل مردم مسئول نمی شمارند. این که پارلمان های کمونیستی را «آرامگاه نمایندگان» نامیده اند بسیار به جا و به مورد است. همه حقوق و فعالیت نمایندگان پارلمان های کمونیستی، محدود به آنست که هر چند گاه یک بار همه آن چه را که بدون دخالت آنان از پیش مورد قبول قرار گرفته، به اتفاق آراء تصویب کنند». (صفحه 123 ـ طبقه جدید) کمونیست ها با این که تکیه گاه اصلی تبلیغات خود را حقوق کارگر و در آوردن ارزش اضافی از حلقوم کارفرما به نفع کارگر قرار داده اند تلاش می کنند به نظام های خود بیش از هر چیز، انگ و رنگ کارگری بزنند و مدعی برقراری حکومت کارگری هستند ،با همه این ها بیش از هر نقطه دیگری سنگینی وجود پر خرج مثلاً طبقه جدید در شوروی، بر دوش کارگران است و هیچ مردمی مانند مردم تحت سلطه کمونیسم، خلع سلاح و بی پناه نبوده و نیستند. حق انتخاب شغل و محل شغل و ساعات کار و مقدار مزدو حتی نوع مصرف و اجرت ناچیز کار و حق اعتصاب و حق تشکیل آزاد سازمان های کارگری و خیلی دیگر از چیزهائی که در کشورهای پیشرفته و حتی در حال پیشرفت دنیا برای کارگران شناخته شده، در این نظام ها، پرولتری و پرولتران از آن ها محرومند. جیلاس در این خصوص می نویسد: «... به سال 1940 در اتحاد شوروی قانونی تصویب گردید که به موجب آن هیچ یک از اتباع کشور، حق انتخاب کار را برای خود نداشته و در صورت ترک خودسرانه کار تولیدی، به مجازات می رسند....» «کارگران در وضعی به سر می برند که نه تنها ناگزیر از فروش کار خویش هستند، بلکه ناچارند کار خود را در شرایطی که بر آنان تحمیل شده بفروشند، زیرا آنان از امکان یافتن کار بهتر محرومند تنها یک کارفرما وجود دارد و آن هم دولت است...» (صفحه 137 و 138 ـ طبقه جدید) «... کمونیست ها فقدان اعتصاب را ناگیزی بدین گونه توجیه می کنند که چون گویا حاکمیت از خود طبقه کارگران و این طبقه از طریق دولت کارگری مالک همه وسائل و ابزار تولید است اگر دست به اعتصاب بزند در واقع بر ضد خویش اعتصاب کرده است. ... ولی چنان که می دانیم مالکیت متعلق به طبقه جدید است که در کمونیسم فقط یک مالک وجود دارد و کمترین اقدام بر ضد این مالک بدون شرکت همه یا اکثریت کارگران مقدور نیست. حتی اگر در زیر سیطره این دیکتاتوری توتالیر اعتصاب در یک یا چند موسسه نیز بیشتر باشد، باز این اعتصاب محدود برای طبقه مالک هیچ گونه خطر و دشواری به بار نمی آورد. گذشته از این دولت های کمونیستی همواره از طریق ماموران خویش که از درون کارگران، دست چین شده اند، در صفوف طبقه کارگر ایجاد تفرقه می کنند و توسط مزدوران خود که به ترتبیت کارگران اشتغال دارند... در زندگی روزمره آنان فرمان می رانند...» (صفحه 140 و 141 ـ طبقه جدید) نبرد با عقاید مذهبی فشارهائی که در کشورها کمونیستی علیه افکار و عقاید مذهبی وارد می آید پرده دیگری از تروریسم و اختناق این نظام را نمایش می دهد. بخش قابل توجهی از زندانیان شوروی و دیگر کشورهای بلوک کمونیسم را همیشه هواداران مذاهب تشکیل می داده و می دهند. کلیساها و مساجدی که تبدیل به انبار و آسایشگاه شده اند به مراتب بیشتر از آن هائی است که هنوز در دست صاحبان آن ها است. به طوری که از یک گزارش کتاب «امپراتوری متلاشی» اثر هلن کارردانکاس چاپ سال 1978 بر می آید، در سال 1897 میلادی تعداد مساجد در سرزمین های اسلامی تحت سیطره روس های تزاری به 2600 مسجد رسید. و این تعداد در زمان انقلاب اکتبر سال 1917 به 2500 مسجد می رسید در حالی که در سال های بعد، از 300 مسجد تجاوز نکرد و از آن همه مدارس اسلامی که در ماوراء النهر و سیار بلاد اسلامی تحت سلطه کمونیست ها بود اکنون بیش از دو مدرسه برای تربیت روحانیون مسلمان وجود ندارد. بدین ترتیب به قول کریم روشنیان نویسنده کتاب «اسلام و شوروی» چاپ تهران، صفحه 12 طی 32 سال، 5680 مسجد در نقاط مختلف شوروی به دست ماموران «کا. گم. ب» از بین رفت و با خاک یکسان شد. مجله قفقاز آزاد، چاپ میونیخ در شماره 19 سال 1957 خود می نویسد: «مجموع مساجدی که در سال 1929 و بعد از آن در روسیه بسته شدند رقم بزرگی را تشکیل می دهند. مثلا در ترکستان 14هزار، در تاتارستان و با شقرستان 7 هزار و در قفقاز شمالی 4 هزار و در کریمه یک هزار بود...» بدینسان در چین، آلبانی و سایر کشورهای کمونیستی که جمعیت های اسلامی در آن ها زندگی دارند نیز هزاران مسجد و مدرسه اسلامی به نام به اصطلاح «انقلاب فرهنگی» به باشگاه های کارگردان و سایر مراکز کمونیستی تبدیل شدند. کمتر کسی است که فراموش کرده باشد که در جریان جنگ ویتنام بسیاری از رهبران مذهبی بودیسم، به خاطر حمایت از انقلاب و به منظور جلب توجه جهانیان، خود را در میدان های عمومی آتش زدند خیلی دردناک است که می بینیم پس از گذشت نزدیک به دو سال از پیروزی مردم و تسلط مارکسیسم، 10 راهب در میدان عمومی سایگون به عنوان اعلان جنایات و مظالم کمونیست ها علیه مذهب، خود را به آتش کشیده اند. و همچنین خبر اسفبار خودسوزی دو رهبر مسیحی آلمن شرقی که به عنوان جلب توجه افکار دنیای آزاد به اختناق و فشار کونیست های آلمان صورت گرفته بود، در جرائد معتبر دنیا درج گردید. ظهور چنین طبقه جدیدی در کشورهای کمونیستی با ویژگی های خیلی زیانبارتر از طبقات سرمایه دار و استثمار و تبعیض و شیوع فساد و کینه و نفرت دربهشت موعود مارکس گردیده و جامعه ای دو قطبی و دچار بدترین نوع نابسامانی های مزمن و علاج ناپذیر به وجود آورده است. یک قطب با خیال راحت و بدون واهمه از انفجار و قیام ملت به همه خواسته های خویش می رسد (طبقه جدید) و قطب دیگر (اکثریت نزدیک به تمام) با محرومیت، از بسیاری از مواهب اولیه زندگی و یاس از امکان اقدام برای حق خواهی با بغض و نفرت و ترس و حسرت، شاهد به یغما رفتن محصول زحمات و دسترنج جان کندن خویش اند و تنها روزنه بسیار تنگ نجات آن ها، توجه و کمک ابزار تبلیغ و رسانه های جمعی دنیای سرماریه داری (همان دشمنان قسم خورده طبقه کارگر و محروم) است که اخیرا نمونه ائی از آن را در اظهارات دولتمردان غربی با هزار وحشت و دلهره از لا به لای امواج پر از پارازیت رادیوهای قاچاقی کشورهای غرب می شنوند. ادامه دارد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 |