تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,298 |
مادر رسول خدا ص و ازدواج عبد الله | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1363، شماره 33، شهریور 1363 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
درس هائی از تاریخ تحلیلی حجه الاسلام و المسلمین رسولی محلاتی قسمت هفتم در تاریخ آمده که پس از داستان ذبح عبد الله و نحر یکصد شتر، عبد المطلب، عبد الله را برداشته و یک سر به خانه وهب بن عبد مناف ... که در آن روز بزرگ قبیله خود یعین قبیله بنی زهره بود آورد و دختر او آمنه را که در آن روز بزرگترین زنان قریش از نظر نسب و مقام بود به ازدواج عبد الله در آورد.[1] و یکی از نویسندگان این کار را در آن روز ـ و بلافاصله پس از داستان ذبح ـ غیرعادی دانسته و در صحت آن تردید کرده است، ولی به گفته برخی با توجه به خوشحالی زائد الوصفی که از نجات عبد الله از آن معرکه به عبد المطلب دست داده بود، و عبد المطلب می خواست با این کار زودتر ناراحتی خود و عبد الله را جبران کرده باشد، این کار گذشته از این که غیر عادی نیست، طبیعی هم به نظر می رسد. و البته این مطلب طبق گفته ابن اسحاق است که در سیره از وی نقل شده،ولی طبق گفته برخی دیگر این ازدواج یک سال پس از داستان ذبح عبد الله انجام شده است،[2] و دیگر این بحث پیش نمی آید. یک داستان جنجالی در این جا باز هم یک داستان جنجالی در تاریخ آمده که برخی از نویسندگان حرفه ای هم آن را پر و بال داده و به صورت مبتذل و هیجان انگیزی در آورده و سوژه ای به دست برخی دشمنان مغرض اسلام داده و از این رو برخی از سیره نویسان در اصل آن تردید کرده و آن را ساخته و پرداخته دست دشمنان دانسته اند. و البته این داستان به گونه ای که در سیره ابن هشام نقل شده مخدوش و مورد تردید است، ولی بر طبق نقل محدث بزرگوار ما مرحوم ابن شهر آشوب و برخی از ناقلان دیگر، قابل توجیه بوده و وجهی برای رد آن دیده نمی شود. آن چه را ابن هشام از ابن اسحاق نقل کرده این گونه است که گوید: «هنگامی که عبد المطلب دست عبد الله را گرفته بود از قربانگاه باز می گشت، عبورشان به زنی از قبیله بنی اسد بن عبد العزی بن قصی بن کلاب افتاد که آن زن کنار خانه کعبه بود و خواهر ورقه بن نوقل بوده[3] و هنگامی که نظرش به صورت عبد الله افتاد بدو گفت: ای عبد الله کجا می روی؟ پاسخ داد: به همراه پدرم! زن بدو گفت: من حاضرم به همان تعداد شتری که برای تو قربانی کردند به تو بدهم که هم اکنون با من در آمیزی! عبد الله گفت: من به همراه پدرم هستم، و نمی توانم با او مخالفت کرده و از او جدا شوم...!» ابن هشام سپس داستان ازدواج عبد الله را با آمنه به همانگونه که ذکر شد نقل کرده و سپس می نویسد: «گفته اند: پس از آن که عبد الله با آمنه هم بستر شد، و آمنه به رسول خدا حامله شد، عبد الله از نزد آمنه بیرون آمده نزد همان زن رفت و بدان زن گفت: چرا اکنون پیشنهاد دیروز خود را امروز نمی کنی؟ آن زن پاسخ داد: برای آن که آن نوری که دیروز با تو بود امروز از تو جدا شده، و دیگر مرا به تو نیازی نیست! و آن زن از بردرش ورقه بن نوفل ـ که به دین نصرانیت در آمده بود و کتاب ها را خوانده بود ـ شنیده بود که در این امت، پیامبری خواهد آمد...»[4] این هشام سپس داستان دیگری نیز شبیه به همین داستان از زن دیگری که نزد آمنه بوده نقل می کند که آن زن نیز قبل از ازدواج عبد الله با آمنه از وی خواست با وی در آمیزد ولی عبد الله پاسخ او را نداده به نزد آمنه رفت و پس از هم بستر شدن با آمنه به نزد آن زن برگشت و بدو پیشنهاد آمیز کشد ولی آن زن نپذیرفت و گفت: دیروز میان دیدگان تو نور سفیدی بود که امروز نیست...[5] البته نقل مذکور نه تنها با شأن جناب عبد الله بن عبد المطلب ـ که در ایمان و عفت او جای تردید نیست ـ مناسب نیست بلکه با شیوه هیچ مرد آزاده و با کرامتی که پای بند مسائل خانوادگی و عفت عمومی باشد سازگار نخواهد بود، و ما هم نمی توانیم آن را بپذیریم، و با دلیل عقلی و نقلی آن را مردود می دانیم، اگر چه دیگر سیره نویسان نیز نوشته و نقل کرده باشند. اما بر طبق نقلی که مرحوم ابن شهر آشوب و دیگران کرده اند[6] داستان این گونه است: کانت امرأه یقال لها: فاطمه بنت مره قد قرأت الکتب، فمر بها عبد الله ابن عبد المطلب، فقالت: أنت الذی فداک أبوک بمأه من الإبل؟ قال: نعم، فقالت: هل لک أن تقع علی مره و اعطیک من الابل مأه؟ فنظر الیها و أنشأ: أما الحرام فالممات دونه و الحخل لا حل فأستبینه فکیف بالأمر الذی تبغینه و مضی مع أبیه فزوجه أبوه آمنه فظل عنده یوما و لیله، فحملت بالنبی صلی الله علیه و آله، ثم انصرف عبد الله فمر بها فلم یر بها حرصا علی ما قالت اولا، فقال لها عند ذلک مختبرا: هل لک فیما قلت لی فقلت: لا؟ قلت: قد کان ذاک مره فالیوم لا فذهبت کلمتا هما مثلا: ثم قالت :أی شیء صنعت بدی؟ قال: زوجنی أبی آمنه فبت عندها، فقالت: لله ما زهریه سلبت ثوبیک ما سلبت؟ و ما تدری ثم قالت: رأیت فی وجهک نور النبوه فأردت أن یکون فی و أبی الله إلا ان یضعه حیث یحب، ثم قالت: بنی هاشم قد غادرت من أخیکم أمینه إذ للباه یعتلجان کما غادر المصباح بعد خبوه فتائل قد شبت له بدخان و ما کل ما یحوی الفتی من نصیبه بحرص و لا ما فاته بتوانی و یقال: إنه مر بها و بین عینیه غره کغره الفرس.» که خلاصه ترجمه اش چنین است که گفته اند: در مکه زنی بود به نام: «فاطمه دختر مره»، که کتاب ها خوانده و از اوضاع گذشته و آینده اطلاعاتی به دست آورده بود، آن زن روزی عبد الله را دیدار کرده بدو گفت: توئی آن پسری که پدرت صد شتر برای تو فدا کرد؟ عبد الله گفت :آری. فاطمه گفت: حاضری یک بار با من هم بستر شوی و صد شتر بگیری؟ عبد الله نگاهی بدو کرده گفت: اگر از راه حرام چنین درخواستی داری که مردن برای من آسان تر از این کار است، و اگر از طریق حلال می خواهی که چنین طریقی هنوز فراهم نشده پس از چه راهی چنین درخواستی را می کنی؟ عبد الله رفت و در همین خلال پدرش عبد المطلب او را به ازدواج آمنه در آورد و پس از چندی آن زن را دیدار کرده و از روی آزمایش بدو گفت: آیا حاضری اکنون به ازدواج من درآئی و آن چه را گفتی بدهی؟ فاطمه نگاهی به صورت عبد الله کرد و گفت: حالا نه، زیرا آن نوری که در صورت داشتی رفته، سپس از او پرسید: پس از آن گفتگوی پیشین تو چه کردی؟ عبد الله داستان ازدواج خود را با آمنه برای او تعریف کرد، فاطمه گفت: من آن روز در چهره تو نور نبوت را مشاهده کردم و مشتاق بودم که این نور در رحم من قرار گیرد ولی خدا نخواست، و اراده فرمود آن را در جای دیگری بنهد، و سپس چند شعر نیز به عنوان تأسف سرود. و گفته اند: هنگامی که عبد الله بدو برخورد سفیدی خیره کننده ای میان دیدگان عبد الله بود همانند سفیدی پیشانی اسب. و همانگونه که مشاهده می کنید تفاوت میان این دو نقل بسیار است، و بدین صورت که در نقل مرحوم ابن شهر آشوب است منافاتی هم با مقام شامخ جناب عبد الله ندارد، و برای ما نیز نقل مزبور قابل قبول و پذیرش است، و دلیل بر رد آن نداریم، و الله العالم. داستان ولادت و به هر حال ثمره ای ازدواج میمون و مبارک تنها یک فرزند بود، و او همان وجود مقدس رسول گرامی اسلام حضرت محمد ص بود که متاسفانه پس از ولادت آن حضرت به فاصله اندکی که در برخی از روایات دو ماه، و در نقل دیگری هفت ماه و به قولی یک سال ذکر شده، عبد الله در مدینه و در سفری که از شام باز می گشت نزد دائی های خود در قبیله «بنی النجار» از دینا رفت، و در همان جا دفن شد. مکان ولادت ولادت رسول خدا ص در مکه بوده، و در خانه ای در شعب ابی طالب که بعدها رسول خدا آن را به عقیل بن ابی طالب بخشید،و فرزندان عقیل آن را به محمد بن یوسف ثقفی فروختند و محمد بن یوسف آن را جزء خانه خویش ساختن و به نام او مشهور گردید. و در زمان هارون، مادرش خیزران آن جا را گرفته و از خانه محمد بن یوسف جدا کرد و مسجدی ساخت و بعدها به صورت زیارتگاهی درآمد، و بعدا که وهابیون در حجاز تسلط یافته و مکه را گرفتند روی نظریه عبد الوهاب مؤسس مذهبشان که تبرک به قبور پیمبران و مردان صالح الهی را شرک می دانستند، و به همین جهت قبور ائمه دین و بزرگان اسلام را در مکه و مدینه ویران کردند، آنجا را نیز ویران کرده و به صورت مزبله و طویله ای درآوردند. و برخی گفته اند: ولادت آن حضرت در خانه ای در نزدیکی کوه «صفا» بوده است.[7] زمان ولادت شاید یکی از پر اختلاف ترین مسائل تاریخ زندگانی پیغمبر اسلام اختلاف موجود در تاریخ ولادت آن بزرگوار باشد که اگر کسی بخواهد همه اقوال در این باره جمع آوری کند به بیش از بیست قول می رسد.[8] ولی همین گونه که می دانید مشهور نزد محدثین شیعه[9] آنست که ولادت آن حضرت در هفدهم ربیع الاول و نزد دانشمندان اهل سنت در دوازدهم آن ماه بود، و در مورد روز آن نیز مشهور نزد ما آنست که این ولادت فرخنده در روز جمعه پس از طلوع فجر بوده و نزد آنان مشهور آن است که در روز دو شنبه انجام گردید. حمل در ایام تشریق در چند جا از کتاب های حدیثی و تاریخی مانند کافی و مناقب ابن شهر آشوب و کتاب غدد[10] و برخی دیگر از کتاب های اهل سنت نیز دیده می شود که گفته اند: زمان حمل در یکی از ایام تشریق ـ یعنی یازدهم و دوازدهم و سیزدهم ماه حج ـ انجام شده و روی این جهت گفته اند: شاید قول به این که ولادت در ماه رمضان وبده صحیح تر باشد، چون مدت حمل به طور طبیعی انجام شده و اعجازی در این باره نقل نشده و کمتر یا بیشتر از نه ماه نبوده است و روی حساب فاصله ذی حجه تا نه ماه باید ولادت در ماه رمضان بوده باشد. ولی پاسخ این اشکال را مرحوم شهید و مجلس (ره) و دیگران به اینگونه داده اند که این تاریخ روی حساب «نسیء» است که در زمان جاهلیت انجام می دادند، و خلاصه معنای «نسیء» با تفسیرهای مختلفی که از آن شده این بوده است که آن ها روی اغراض و هدف های نامشروع و نادرستی که داشتند طبق دلخواه بزرگانشان ماه های حرام را ـ که یکی از آن ها ماه ذی حجه بوده ـ پس و پیش و جلو و عقب می انداختند، و به جای ماه حرام اصلی و واقعی، ماه دیگری را به صورت قراردادی برای خود ماه حرام قرار می دادند، و اعمال حج را به جای ذی حجه در آن ماه دلخواه خود انجام می دادند، که قرآن کریم این عمل را «زیاده در کفر» نامیده و نادرست خوانده، آن جا که فرماید: «انما النسیء زیاده فی الکفر یضل به الذین کفروا یحلونه عاما و یحرمونه عاما لیواطئوا عده ما حرم الله فیحلوا ما حرم الله، زین لهم سوء أعمالهم و الله لا یهدی القوم الکافرین»[11] و روی این حساب حج در آن سال در ماه جمادی الآخره بوده چنانچه حمل نیز در آن سال درهمان ماه بوده همان گونه که در برخی از روایات آمده ـ مانند روایت کتاب اقبال که در بحار الانوار نقل شده ـ[12] و برخی از نویسندگان احتمال دیگری نیز داده و گفته اند: اعراب در دو موقع حج می کرده اند یکی در موقع ذی الحجه و دیگری در ماه رجب، و تمام اعمال حج را در این دو فصل انجام می دادند، و بنابراین ممکن است منظور از ایام تشریق، (یازدهم و دوازدهم و سیزدهم) ماه رجب باشد که در این صورت تا هفدهم ربیع الاول هشت ماه و اندی می شود.[13] حدیث: ولدت فی زمن الملک العادل این حدیث نیز در برخی از روایات بدون سند از رسول خدا ص نقل شده که فرمود: «ولدت فی زمن الملک العادل انوشیروان»[14] من در زمان پادشاه دادگر یعنی انوشیروان متولد شدم.... ولی این حدیث گذشته از این که از نظر عبارت فصیح نیست و به سختی می توان آن را به یک ادیب عرب زبان نسبت داد تا چه رسد به پیامبر اسلام و فصیح ترین افراد عرب از چند جهت جای خدشه و تردید است: 1- از نظر سند که بدون سند و به طور مرسل نقل شده ... و از کتاب «الموضوعات الکبیر علی قاری» ـ یکی از دانشمندان اهل سنت ـ نقل شده که درباره این حیدق چنین گفته: «... قال السخاوی لا اصل له، و قال الزرکشی کذب باطلف و قال السیطوی قال البیهقی فی شعب الایمان: تکلم شخینا ابو عبد الله الحافظ بطلان ما یرویه بعض الجهلاء عن نبینا ص ولدت فی زمن الملک العادی یعنی انوشیروان».[15] یعنی سخاوی گفت: این حدیث اصلی ندارد، و زرکشی گفته: دروغ باطلی است، و سیوطی از بیهقی در شعب الایمان نقل کرده که استادش ابو عبد الله حافظ در باره بطلان آن چه برخی از نادانان از پیغمبر ما ص روایت کرده اند که فرمود: «ولدت فی زمن الملک العادل یعنی انوشیروان» سخن گفته... 2- طبق این حدیث رسول خدا ص انوشیروانم ساسانی را به عدالت ستوده، و دادگر و عادل بودن او را گواهی داده، و بلکه به ولادت در زمان وی افتخار ورزیده، ولی با اطلاعی که ما از وضع دربار ساسانیان و انوشیروان داریم نسبت چنین گفتاری به رسول خدا ص و تأیید عدالت او از زبان رسول خدا ص قابل قبول و توجیه نیست،و ما در این جا گفتار یکی از نویسندگان معاصر را که درباره زندگی چهارده معصوم علیهم السلام قلم فرسائی کرده و اکنون چشم از این جهان بر بسته ذیلا برای شما نقل می کنیم، تا به بینیم واقعا سلطان عادلی در گذشته وجود داشته؟ و آیا انوشیروان عادل بوده یا نه؟ نویسنده مزبور چنین می نویسد: انوشیروان کسری به عدالت مشهور است ولی اگر نگاهی بی طرفانه به اوضاع اجتماعی ایران در زمان سلطنت وی بیفکنیم خواه و ناخواه ناچاریم این عدالت را یک «غلط مشهور» بنامیم. زیرا در زمان سلطنت انوشیروان عدالت اجتماعی بر مردم ایران حکومت نمی کرد. در اجتماع از مساوات و برابری خبری نبود. ملت ایران در آن تاریخ با یک اجتماع چهار طبقه ای به سر می برد که محال بود بتواند از عدالت و انصاف حکومت بهره ور باشد. درست مثل آن بود که ملت یاران را در چهار اتاق مجزا و مستقل جا بدهند و هر یک از این چهار اتاق را با دیوری محکم تر از آهن و روی، از اتاق دیگر سوا و جدا بسازند. گذشته از شاه و خاندان سلطنتی که در رأس کشور قرار داشتند نخستین صف، صف «ویسپهران» بود که از صفوف دیگر ملت به دربار نزدیکتر و از قدرت دربار بهره ورتر بود. طبقه ویسپهران از امیرزادگان و «گاه پور» ها تشکیل می یافت. و بعد طبقه «اسواران» که باید از نجبا و اشراف ملت تشکیل بگیرد.. امرای نظام و سوارگاران کشور از این طبقه بر می خواسته اند. طبقه سوم طبقه دهگانان بود که کار کتابت و دبیری و بازرگانی و رسیدگی به امور کشاورزی و املاک را به عهده داشت. طبقه چهارم که از اکثریت مردم ایران تشکیل می شد پیشه وران و روستاییان بودند، سنگینی این سه طبقه زورمند و از خود راضی بر دوش طبقه چهارم یعنی پیشه وران و روستاییان فشار می آورد. مالیات را این طبقه ادا می کرد. کشت و کار به عهده این طبقه بود رنج ها و زحمتهای زندگی را این طبقه می کشید و آن سه طبقه دیگر که از دهگانان و اسواران و یسپهران تشکیل می یافت به ترتیب از کیف ها و لذت های زندگی یعنی دسترنج طبقه چهارم استفاده می کرد. میان این چهار طبقه دیواری از آهن و پولاد بر پا بود که مقدور نبود بتوانند با هم بیامیزند. اصلا زبان یکدیگر را نمی فهمیدند. اگر از طبقه ویسپهران پسری دل به یک دختر دهگانی یا دختری از دختر اسواران می بست ازدواجشان صورت پذیر نبود. انگار این چهار طبقه چهار ملت از چهار نژاد علیحده و جداگانه بودند که در یک حکومت زندگی می کردند. تازه طبقه ممتازه دیگری هم وجود داشت که دوش به دوش حکومت بر مردم فرمان می راند. این طبقه خود را مطلقا فوق طبقات می شمرد زیرا بر مسند روحانیت تکیه زده بود و اسمش «موبد» بود. فکر کنید. آن کدام عدالت است که می تواند بر این ملت چهار اشکوبه بیک سان حکومت کند. این طبقه بندی در نفس خود بزرگترین ظلم است. این خود نخستین سد در برابر جریان عدالت است تا این سد شکسته نشود و تا عموم طبقات به یک روش و یک ترتیب به شمار نیایند، تا ویسپهران و پیشه وران دست برادری به هم نسپارند و پنجه دوستی همدیگر را فشار ندهند محال است از عدالت اجتماعی و برابری درحقوق عمومی به یک میزان استفاده کنند. در حکومت ساسانیان حیات اجتماعی بر دو پایه «مالکیت» و «فامیل» قرار داشت. ملاک امتیاز در خانواده ها لباس شیک و قصر مجلل و زن های متعدد و خدمتگذاران کمر بسته بود. «خسروانی کلاه و زرینه کفش علامت بزرگی بود» طبقات ممتاز یعنی مؤبدان و ویسپهران در زمان ساسانیان از پرداخت مالیات و خدمت در نظام مطلقا معاف بودند. پیشه وران زحمت می کشیدند، پیشه وران به جنگ می رفتند، پیشه وران کشته می شدند و در عین حال نه از این همه رنج و فداکاری تقدیر می شدند و نه در زندگی خود روی آسایش و آرامش می دیدند. تحصیل عمل و معارف ویزه مؤبدان و نجبا بوده، بر طبقه چهارم حرام بود که دانش بیاموزد و خود را جهت مشاغل عالیه مملکت آماده بدارد. حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه خود حکایتی دارد از «کفشگر» و «انوشیروان» روایت می کند که خیلی شنیدنی است و ما اکنون عین روایت را از شاهنامه در این جا به عنوان شاهد صادق نقل می کنیم: به شاه جهان گفت بوذر جمهر که ای شاه با داد و با رای و مهر سوی گنج ایران دراز است راه تهیدست و بیکار مانده سپاه بدین شهرها گرد ما، در کس است که صد یک ز مالش سپه را بس است ز بازارگانان و دهقان درم اگر وام خواهی نگردد دژم بدا نکار شد شاه همداستان که دانای ایران بزد داستان فرستاده ای جست بوذرجمهر خردمند و شادان دل و خوبچهر بدو گفت از ایدر دو اسبه برو گزین کن یکی نام بردار گو ز بازارگانان و دهقان شهر کسی را کجا باشد از نام بهر ز بهر سپه این درم وام خواه بزودی بفرماید از گنج شاه فرستاده بزرگمهر در میان دهقانان و بازرگانان شهر مرد کفشگری را پیدا کرد که پول فراوان داشت. یکی کفش گر بود موزه فروش بگفتار او پهن بگشاد گوش درم چند باید؟ بدو گفت مرد دلاور شمار درم یاد کرد چنین گفت کی پر خردمایه دار چهل مر درم، هر مری صد هزار بدو کشفگر گفت کاین من دهم سپاسی ز گنجور بر سر نهم بیاورد قپان و سنگ و درم نبد هیچ دفتر به کار و قلم کفشگر با خوشرویی و رغبت ثروت خود را در اختیار فرستاده بزرگمهر گذاشت. بدو کفشگر گفت ای خوب چهر نرنجی بگویی به بوذرجمهر که اندر زمانه مرا کود کیست که آزار او بر دلم خوار نیست بگویی مگر شهریار جهان مرا شاد گردانند اندر نهان که او را سپارم به فرهنگیان که دارد سرمایه و هنگ آن فرستاده گفت این ندارم برنج که کوتاه کردی مرا راه گنج فرستاده به کفشگر وعده داد که استدعای او به وسیله بزرگمهر به عرض انوشیروان برسد. و بزرگمهر هم با آب و تاب بسیار تقاضای کفشگر را که این همه درهم و دینار به دولت تقدیم داشته بود در پیشگاه شاه معروض داشت و حتی خودش هم خواهش کرد: اگر شاه باید بدین دستگیر که این پاک فرزند گردد دبیر ز یردان بخواهد همی جان شاه که جاوید باد و سزاوار گاه اما انوشیروان بیرحمانه این تقاضا را رد کرد و حتی پول کشفگر را هم برایش پس فرستاد و در پاسخ چنین گفت: بدو شاه گفت ای خردمند مرد چرا دیو چشم ترا خیره کرد برو هم چنان باز گردان شتر مبادا کزو سیم خواهیم و در چو بازارگان بچه، گردد دبیر هنرمند و با دانش و یاد گیر چو فرزند ما بر نشیند به تخت دبیری بیایدش پیروز بخت هنور باید از مرد موزه فروش سپار بدو چشم بینا و گوش به دست خردمند مرد نژاد نماند به جز حسرت و سرد باد شود پیش او خوار مردم شناس چو پاسخ دهد زو نباید سپاس و دست آخر گفت که دولت ما نه از این کفشگر وام می خواهد و نه اجازه می دهد که پسرش به مدرسه برود و تحصیل کند زیرا این پسر پسر موزه فروش است یعنی در طبقه چهارم اجتماع قرار دارد و «پیروز بخت» نیست در صورتی که برای ولیعهد ما دبیری «پیروز بخت» لازم است. آری بدین ترتیب پسر این کفشگر و کفشگران دیگر و طبقاتی که در صف نجبا و روحانیون قرار نداشتند حق تحصیل علم و کسب فرهنگ هم نداشتند. البته انوشیروان به نسبت پادشاهان هان دیگر از دودمان های ساسانی و غیر ساسانی که مردم را با شکنجه و عذاب های گوناگون می کشتند عادل است. آن چه مسلم است اینست که کسری انوشیروان دیوان عدالتی به وجود آورده بود و تا حدودی که مقتضیات اجتماعی اجازه می داد به داد مردم می رسید ولی این هم مسلم است که در یک چنین اجتماع... در اجتماعی که به پسر کفشگر حق تحصیل علم ندهند و وی را از عادی ترین و طبیعی ترین حقوق اجتماعی و انسانی محروم سازند عدالت اجتماعی برقرار نیست. گناه کفشگر به عقیده شاهنشاه ساسانی این بود که «پیروز بخت» نبود... در این جا باید به عرض خسرو انوشیروان رسانید که آیا این کفشگر زاده «ناپیروز بخت» ایرانی هم نبود؟ نگارنده گوید: تازه معلوم نیست چگونه این داستان از لابه لای تاریخ ساسانیان و پادشاهان که پر از مدیحه سرائین و تمجیدهای آن چنانی است نقل شده، و چگونه فردوسی که خود مداح پادشاهان و افسا نه پرداز آنان بوده و گاهی به گفته خودش کاهی را کوهی جلوه می داده، و از افراد شهوت ران و بزدل پهلوانانی نامدار و بی بدلن و از بیدادگران و ستمکاران چهره هائی معصوم و دادگر می ساخته، چگونه این داستان را با این آب و تاب نقل کرده؟ و گویا این بیدادگری را عین عدالت و داد می دانسته، که آن را در کتاب خود به نظم درآورده و زحمت سرودن آن را به خود داده است!! ادامه دارد
[1] . سیره ابن هشام ج 1 ص 156. [2] . تاریخ پیامبر اسلام تالیف مرحوم آیتی ص 47. [3] . در پاورقی سیره آمده که نامش رقیه بوده. [4] . سیره ابن هشام ج 1 ص 157 ـ 155. [5] . سیره ابن هشام ج 1 ص 157 ـ 155. [6] . مناقب آل ابی طالب ـ ط قم ت ج 1 ص 26. و پاورقی سیره ابن هشام ج 1 ص 156. [7] . سیره ابن هشام (پاورقی) ج 1 ص 158. [8] . مقریزی که بیشترین نقل قول ها را در این باره جمع آوری کرده در کتاب خود «امتاع الاسماع: 3» می گوید: تاریخ ولادت آن حضرت را بر خی روز دوشنبه 12 ربیع الاول، و برخی شب دوم همین ماه، و برخی شب سوم، و برخی دهم و برخی هشتم این ماه گفته اند، و برخی گفته اند: ولادت آن حضرت در روز دوازدهم رمضان در وقت طلوع فجر انجام شد. و این گفتار زبیر بن بکار است که گر چه شاذ است ولی با گفتار دیگری که از علماء نقل شده که زمان حمل ایام تشریق (یعنی یازدهم و دوازدهم و سیزدهم ذی حجه) بوده سازگار است. و سال ولادت را نیز «عام الفیل» گفته اند که برخی 50 روز پس از آمدن اصحاب فیل، و برخی یک ماه، و برخی 40 روز و برخی حدود دو ماه، و برخی 58 روز، و برخی ده سال، و برخی سی سال دانسته اند و برخی گفته اند: آن حضرت پانزده سال پیش از داستان اصحاب فیل به دنیا آمد، و برخی گفته اند: چهل سال، و برخی گفته اند: همان روز و برخی گفته اند: بیست و سه سال پس از عام الفیل. و قول دیگر تاریخ ولادت آن حضرت آن است که در ماه صفر به دنیا آمد، و قول دیگر روز عاشورا، و قول سوم ربیع الآخر مقریزی پس از نقل اقوال ذکر شده گوید: راجع در این اقوال آن است که بگوئیم: آن حضرت در همان عام الفیل در سال چهل و دوم سلطنت انوشیروان به دنیا آمده که مصدف با سال 881 غلبه اسکندر مقدونی بر دارا است، و آن سال 1361 از سلطنت بخت نصر بوده است. نگارنده گوید: تازه این آقای مقریزی قول هفدهم ربیع الاول را که بیشتر شیعیان گفته اند، و نیز قول دهم ربیع الاول را که ابن اثیر در اسد الغابه ذکر کرده، و برخی اقوال دیگر را نیز نقل نکرده است. [9] . ابته در میان محدثین شیعه نیز مرحوم ثقه الاسلام کلینی ا اهل سنت در تاریخ ولادت رسول خدا ص هم عقدیه است ودوازدهم ربیع الاول را اختیار کرده که مرحوم مجلسی احتمال تقیه را در آن داده است. [10] . بحال الانوار ج 15 ص 254 ـ 250. [11] . سوره توبه آیه 37 یعنی «نسیء» افزایش در کفر است که کافران را به جهل و گمراهی کشد سالی ماه حرام را حلال می شمرند و سالی دیگر حرام تا ماه هائی را که خدا حرام کرده پایمال کنند و حرام خدا را حلال گردانند، اعمال زشت آن ها در نظرشان جلوه کرده و خدا مردمان کافر را هدایت نخواهد کرد. [12] . بحار الانوار ج 15 ص 251. [13] . فروغ ابدیت ج 1 ص 125. [14] . بحار الانوار ج 15 ص 250. مناقب ج 1 ص 172. [15] . «الموضوعات الکبیر» علی قاری ـ ط کراچی ـ ص 136. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |