تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,076 |
تفسیر قانون اساسی | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1363، شماره 33، شهریور 1363 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
حجه الاسلام یحیی سلطانی بحث در مورد دوم: در این اصل (دوم) که مورد بحث ما واقع شده است روی اجتهاد مستمر فقهاء و استفاده از تجارب دیگران و نفی سلطه گری و سلطه پذیری تکیه شده و همانگونه که اشاره کردیم در این اصل تصریح شده که نظام جمهوری اسلامی از راه تکیه بر این سه اصل می تواند قسط و عدل و استقلال سیاسی و اجتماعی و و ... را تأمین نماید. اجتهاد مستمر فقهاء نقش بسیار مؤثری در تنظیم قوانین و امور کشور دارد زیرا با پیشرفت و تکامل جامعه موضوعات تازه ای پیش می آید که قبلا نبوده و احکام آن ها روشن نمی باشد فقیه باید با اجتهاد و کوشش از متون اسلامی احکام را استخراج نماید و مشکلات را بر اساس ضوابط اسلامی حل نماید و با پیشرفت زمان جامعه را به پیش ببرد. این که می گوئیم فقیه باید با پیشرفت زمان جامعه را به پیش ببرد به این معنا نیست که یک اسلام جدیدی درست کند بلکه به آن معنی است که از همان فقه سنتی که ریشه همه احکام در آن وجود دارد و در دسترس فقها قرار گرفته، فروعات تازه ای را که با پیشرفت زمان پدید می آید استخراج کند و در اختیار مردم قرار دهد تا جامعه در حرکت خود به علت ناآشنائی به احکام خدا دچار سستی و رکود نگردد و نیز برای تنظیم قوانین خود نیاز به بیگانه نداشته باشد. استفاده از تجارب دیگران: اگر جامعه اسلامی بخواهد یک جامعه پیشرفته ای باشد ناگزیر است که از تجارب و علوم و فنون دیگران استفاده کند. در اسلام استفاده از علوم دیگران مورد توصیه و تشویق قرار گرفته است. از رهبر اسلام ص نقل شده که فرمود: «اطلبوا العلم و لو بالصین» به طلب دانش برخیزید اگر چه با رفتن به کشور چین باشد شاید منظور رسول خدا از این که کشور چین را به عنوان مثل آورده اند این باشد که باید به طلب دانش رفت اگر چه در کشورهای دور دست باشد. سلطه گری و سلطه پذیری: در اسلام از سلطه گری بر دیگران تحت عنوان علو و استکبار نهی شده و در آیات متعددی از آیات قرآن مجید از طغیان و ظلم بر بندگان خدا و برتری جوئی نسبت به آن ها نکوهش شده است و نیز رهبران اسلام، مسلمانان را از سلطه پذیری و ستم کشی و خضوع در برابر غیر خدا بر حذر داشته اند و فرموده اند: بنده دیگران نباشید زیرا خداوند شما را آزاد آفریده است. (در این باره انشاء الله در آینده گسترده تر بحث می نمائیم). بحث در مورد سوم: اگر جمهوری اسلامی بخواهد قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین کند، باید به سه اصل یاد شده تکیه داشته باشد، زیرا بدون نفی کامل سلطه گری و سلطه پذیری نمی تواند استقلال خود را حفظ نماید و بدون استفاده از تجارب و علوم پیشرفته نمی تواند در فرهنگ و علوم و فنون و اقتصاد به سر حد خودکفائی برسد و استقلال فرهنگی و اقتصادی خود را حفظ کند و اگر استقلال کامل در جمیع شئون خود نداشته باشد نمی تواند قسط و عدل اسلامی را در جامعه پیاده کند و اگر تکیه بر اجتهاد فقها، نداشته باشد نمی تواند در همه شئول سیاسی و اجتماعی و غیره قوانین اسلام را به کار بگیرد و در نتیجه در تنظیم امور خود نیاز به بیگانه خواهد داشت و یا به علت نداشتن قانون حالت ارتجاعی پیدا می کند یا دچار رکود می گردد و نمی تواند روی پای خود بایستد و با استقلال کامل پا به پای جامعه به پیش رود. اصل سوم: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد». اهداف مذکور در اصل دوم که دراین اصل به آن اشاره شده همان «قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی» می باشد در این اصل سوم برای تأمین اهداف فوق شانزده رسالت بزرگ بر عهده جمهوری اسلامی گذارده شده که اگر همه آن ها جامه عمل بپوشد در کوتاه مدتی اهداف مذکور تأمین می گردد، و ایرانی آزاد و آباد با محیطی اسلامی خواهیم داشت. و اینک شرح و تفصیل رسالت ها که در ضمن این اصل آمده: 1- «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد وتباهی». اسلام همواره بر سلامت محیط و آمادگی آن برای رشد فضیلت ها و انجام فرمان خداوند تأکید داشته و به همین جهت امر به معروف و نهی از منکر را واجب نموده و توصیه به حق را از وظائف مؤمنان دانسته است و نیز افساد در زمین را گناه بزرگ شمرده و اشاعه فحشاء را در جامعه ممنوع فرموده است. در زمینه مسئله امر به معروف و نهی از منکر آیات و روایات فراوان داریم که در بحث های آینده انشاء الله مطرح می کنیم و در رابطه با توصیه بحق در سوره عصر قرآن مجید می فرماید: «سوگند به عصر که انسان ها در زیان هستند مگر کسانی که دارای ایمان باشند و عمل صالح انجام دهند و یکدیگر را به «حق و صبر» توصیه نمایند». «و العصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالح و تواصوا بالصبر». این که اسلام امر به معروف و نهی از منکر را واجب نموده و سفارش به حق را از وظائف مؤمنان دانسته است در حقیقت یک دستور نظارت همگانی است که به مؤمنان داده شده و همه آن ها را مسئول ایجاد جو مساعد دانسته است و از همه بیشتر دولت اسلامی موظف می گردد که این مسئولیت بزرگ را انجام دهد زیرا او دارای قدرت بیشتر و امکانات وسیعتر است. در قرآن مجید و روایات وارد درباره افساد در زمین سخن فراوان به میان آمده و خداوند به افسادگران نفرین و لعنت فرستاده است. در سوره رعد در ضمن آیه 25 می فرماید: «و الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه ... و یفسدون فی الارض اولئک لهم اللعنه و لهم سوء الدار» کسانی که پیمان خدا را نقض می کنند بعد از آنی که محکم بسته شده ... و در زمین افساد می کنند برای آن ها لعنت (و دوری از رحمت خدا) و بد عاقبتی و عذاب جهنم است. یکی از رسالت های انبیاء خدا که از مهمترین رسالت های آن ها به شمار آمده جلوگیری از فساد بوده است (آیه 85 از سوره هود) و برای این که جامعه، فاسد جلوه نکند و عفت عمومی محفوظ بماند اسلام از اشاعه فحشاء و برملا نمودن گناهان افراد که در پنهانی انجام داده اند جلوگیری نموده و آن را گناه بزرگ دانستهاست در سوره نور آیه 19 می فرماید: محققا برای کسانی که دوست دارند در بین مؤمنان کارهای زشت (بر ملا شود) و اشاعه و شهرت پیدا کند عذاب دردناکی در دنیا و آخرت آماده می باشد. «ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذبا الیم فی الدنیا و الآخره» 2- «بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسائل دیگر» اسلام مقدس بیش از هر چیز به علم و آگاهی اهمیت می دهد و مسلمانان را به آموختن و آگاهی یافتن توصیه می کند و طلب دانش را برای مسلمانان یک فریضه دانسته و از نظر زمان و مکان آن را محدود نکرده و فمروده است: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم» طلب دانش برای همه مسلمانان فریضه است و از رسول خدا نقل شده که فرمود: «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد» از گهواره تا گور دانش بجوئید. و فرموده است: به دنبال دانش بروید اگر چه در کشور چین باشد «اطلبو العلم و لو بالصین». در قرآن مجید روی واژه های عقل، علم ، فقه، فکر، فراوان تکیه شده مؤمنان را به تعقل نمودن و رشد دادن عقل و علم دعوت نموده و تفکر را برای آن ها لازم شمرده و از نبودن فقه و فهم نکوهش فرموده است. رجوع شود به آیه 9 از سوره الزمر و آیه 61 از سوره نور و آیه 46 از سوره سبا و آیه 191 از سوره آل عمران و آیه 78 از سوره نساء. به موجب اهمیت زیادی که اسلام به علم و دانش داده است یکی از رسالت های بزرگ جمهوری اسلامی برنامه ریزی دقیق برای رشد علم و بالا بردن سطح آگاهی های عمومی است. 3- آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی. 4- تقویت روح و بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان. پس از روشن شدن نظر اسلام درباره دانش و تأکید او بر تعلیم و تعلم و رفع جهل از جامعه، وظیفه دولت اسلامی در مورد مسائل فوق روشن است لازمه یک حکومتی که می خواهد مستقل و سربلند زندگی کند همین است که هر چه زودتر با برنامه ریزی دقیق و حساب شده وسائل تسهیل آموزش ها را فراهم نماید و در زمینه های معلمی و فنی و فرهنگی از همه تجربه ها استفاده کند تا هنگامی که خود را غنی و مستغنی بیابد. 5- طردکامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب اسلام مقدس، جامعه اسلامی را از هر جهت مستقل می خواهد و از آن ها خواسته است تا روی پای خود بایستند و به دشمنان و ظالمان تکیه ای نداشته باشند. قرآن مجید می فرماید: «و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتسمکم النار» ـ به ظالمان (و بیگانگان) میل و اعتماد نکنید و به آن ها اتکا نداشته باشید که آتش شما را خواهدن گرفت و در آیه دیگر راه هر گونه نفوذ و سلطه ای را برای کفار مسدود نموده و می فرماید: خداوند برای کافران هیچ راه سلطه ای بر مؤمنان قرار نداده (و نباید مؤمنان زیر سلطه بیگانگان باشند) ـ و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا ـ (آیه 141 از سوره نساء) 6- محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصار طلبی عجب و خودپسندی و خود بزرگ بینی و خود برتر بینی و برتری جوئی همه از صفات زشت و از جمله عناوینی است که در اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است و در زمینه آن ها آیات و روایات فراوان داریم. استکبار و علو که به معنای خود بزرگ بینی و برتری جوئی است در دین اسلام بیش از هر چیز مرود مذمت قرار گرفته و اسلام مستکبران و برتری جویان را کوبیده است. خودکامگی و انحصار طلبی نیز نشای از خوی استکار و برتری جوئی است ، قرآن مجید د رمقام نکوهش از برتری جوئی و استبداد و خودکامگی می فرماید: تلک الدار الآخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا ـ این سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین هیچگونه اراده فساد و برتری جوئی را ندارند (آیه 83 از سوره قصص) مرحوم علامه طباطبائی اعلی الله مقامه در ذیل این آیه می فرماید: علو و برتری جوئی از مظاهر و مصادیق فساد در زمین است و به جهت اهمیت خاصی که داشته مخصوصا ذکر شده است ـ دولت اسلامی باید با همه برادر باشد و همه را با یکدیگر برادر نماید. خودکامگی و انحصار طلبی بلائی است که مردم را به ستوه می آورد و انحصار طلب را نابود می سازد. 7- تأمین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون خداوند انسان ها را آزاد آفریده و هیچ مقامی حق ندارد آزادی های دیگران را سلب نماید مگر خداوند تبارک و تعالی که بر حسب مصلحت هائی که خود می داند انسان را محدود می نماید، دولت اسلامی باید آزادی های مشروع را در حدود قوانین تأمین نماید و ملت را در خفقان قرار ندهد. 8- مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی خویش کارهای عمومی که به سرنوشت همگان ارتباط دارد مربوط به همه مردم است، هیچکس حق ندارد در مسائل مربوط به حیات سیاسی و اقتصادی و فرهنگ یک جامعه برای مردم تصمیم بگیرد تصمیم گیری حق توده مردم است و همه آن ها باید در تعیین سرنوشت خود سهیم باشند. 9- رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی یکی از امتیازات آئین مقدس اسلام رفع تبعیضات است. تبعیضات نژادی و قومی و قبیله ای و هر گونه تبعیضات دیگر در اسلام برداشته شده و همه مردم در حمایت قانون قرار گرته اند. قرآن مجید می فرماید: ای مردم ما همه شما را از یک پدر و مادر آفریدیم و برای این که یکدیگر را بشناسید شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم همانا گرامی ترین شما در نزد خداوند با تقوی ترین شما می باشد (و هیچ فردی از شما بر فرد دیگر امتیازی ندارد) یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم ـ (سوره حجرات آیه 13) و از رسول خدا نقل شده که فرمود: ای مردم خدای شما یکی است پدر شما یکی و مادر شما یکی است رنگ و زبان نمی تواند برای عرب و عجم و سفید و سیاه فضیلت و امتیازی باشد، امتیاز فقط تقوی و پرهیزکاری است. دولت اسلامی باید بکوشد تبعیض های ناروا را از میان بردارد و برای همه به طور عادلانه همه گونه امکانات را فراهم نماید. 10- ایجاد نظام اداری و صحیح و حذف تشکیلات غیر ضرور ادارات دولتی برای انجام کارهای مردم است و با بودجه مردم اداره می گردد نظام اداری باید صحیح باشد تا بتواند جوابگوی نیازهای مردم باشد و تشکیلات غیر ضروری آن باید حذف گردد زیرا تشکیلات غیر ضروری موجب اتلاف بودجه مردم است. از علی ع نقل شده که درباره بیت المال فرمود: «و انما المال مال الله الا و ان اعطاء المال فی غیر حقه تبذیر و اسراف» ـ جز این نیست که مال بیت المال مال خدا است آگاه باشید که بخشیدن و مصرف مال به ناحق، اسراف و تبذیر محسوب می شود (ادلیل ص 725) و هم از علی ع نقل شده که به عمال و کارکنان خود می فرمود: قلم های خود را ریز بتراشید و سطرها را نزدیک یکدیگر بنویسید تا کاعذ کمتری مصرف شود زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر را ندارد. دولت اسلامی برای جلوگیری از اتلاف مال باید تشکیلات غیر ضروری ادارات را حذف نماید و بیشتر بودجه ها را مصرف تولید و توسعه صنعت و کشاورزی نماید. 11- تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور در فقه اسلام جهاو دفاع با شرائط مخصوص به عنوان یک واجب کفائی بر عهده همه مسلمانان واجب شده، از این جهت همه باید آشنا به فنون نظامی باشند، دولت باید همه را به فنون نظمی آشنا سازد و خود را به انواع سلاح ها مجهز نماید به گونه ای که لرزه بر اندام دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان بیفتد. قرآن مجید می فرماید: تا می توانید نیروی جنگی خود را (برای مقابله با دشمنان) آماده کنید تا به وسیله آن نیرو دشمنان خدا و دشمنان خودتان را هراسان سازید (آیه 60 از سوره انفاقل) «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم» 12- پی ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه». از مجموع روایاتی که در مرود اهمیت دادن به امور مسلمانان رسیده نظر اسلام در مورد فقراء و محرومان روشن می گردد. از رسول خدا نقل شده که فرمود: من اصبح لا ییهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» ـ هر کس صبح کند در حالی که برای کارهای مسلمانان همت نگمارد و به آن اهمیت ندهد مسلمان نیست. در کتب احادیث در مرود محرومان و ضعفا سفارش بسیار شده و رهبران اسلام اصلاح کار آن ها را از مهمترین وظائف مسلمانان دانسته اند. در کتاب العشره از کتاب های وسائل الشیعه باب هائی تحت عناوین ذیل آمده که از مجموع آن ها وظیفه مسلمانان در مورد طبقه محروم به دست می آید: 1- نصیحت و خیرخواهی برای مسلمان 2- نفع رسانیدن به مسلمان 3- ترحم بر ضعفا 4- ساختن بناهای خیر 5- خوشحال کردن مومن 6- برداشتن غم از دل مؤمن 7- برآوردن حاجت مؤمن 8- اهمیت دادن به نیازهای مؤمن 9- ترجیح دادن برآوردن نیازهای او بر سایر عبادات 10- کوشش برای برآوردن نیازها 11- محبت نمودن به مؤمن و اکرام و احترام او 12- معاونت و کمک نمودن به مؤمن 13- تحریم ترک کمک به مؤمن 14- تحریم ترک خیرخواهی برای مؤمن 15- کراهت بخل ورزیدن نسبت به مؤمن 16- تحریم منع مؤمن از چیزهائی که نیاز دارد 17- تحریم ندادن مسکن به مؤمن 18- وجوب اداء حق مؤمن 19- استحباب اداءن دین مؤمن 20- وجوب مهلت دادن به شخص بدهکاری که توانائی پرداخت دین را ندارد 21- استحباب قرض دادن به مؤمن. از مجموع این باب ها استفاده می شود که اسلام همواره می کوشیده که در جامعه اسلامی فقر و محرومیت از بین برود، بنابر این اگر دولت بتواند ـ که باید بتواند ـ با برنامه ریزی صحیح و عادلانه بر حسب موازین شرعی، اقتصادی را پی ریزی کند که فقر و محرومیت از بین برود و همه مؤمنان در رفاه زندگی کنند، بر او فرض و لازم است که هر چه سریعتر اقدام نماید و یک جامعه ای آباد و آزاد و به دور از فقر و محرومیت بسازد. 13- تأمین خودکفائی در علوم و فنون و صنعت و کشاورزی و امور نظامی و مانند این ها جامعه ای که می خواهد وابسته نباشد و از زیر سلطه دیگران بیرون بیاید و سیاست نه شرقی و نه غربی را جامه عمل بپوشاند ناگزیر باید در علوم و فنون به حد خودکفائی برسد و تأمین خودکفائی ها وظیفه دولت است. 14- تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضائی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون فلسفه فرستادن رسولان خدا و نازل نمودن کتاب های آسمانی از طرف خداوند این بوده که مردمان قسط و عدل را بر پا دارند تا حقی از بین نرود. خداوند در قرآن مجید می فرماید: ما پیامبران خود را با دلیل های روشن فرستادیم و همراه آن ها کتاب و میزان نازل نمودیم تا مردمان قسط و عدل را به پا دارند و با عدالت زندگی کنند «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» (آیه 25 از سوره حدید) بنابراین وظیفه یک دولت اسلامی اینست که قسط و عدل را به پا دارد و یک امنیت قضائی به وجود بیاورد تا حقوق همه افراد تأمین گردد و همه در برابر قانون یکسان باشند. 15- توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم اسلام همه مؤمنان را برادر یکدیگر می داند و می کوشد که همیشه این رابطه برادری محفوظ بماند قرآن مجید می فرماید: «انما المؤمنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم» (آیه 10 از سوره حجرات) همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند (اگر بین آن ها اختلافی پدید بیاید بکوشید آن ها را آشتی دهید) تا بین آن ها صلح و سازش به وجود بیاید. و نیز قرآن مجید مؤمنان را امر فرمود تا در کارهای نیک به یکدیگر کمک کنند «تعاونوا علی البر و التقوی» (سوره مائده آیه 2) در نیکی و تقوی به یکدیگر کمک کنید. دولت اسلامی باید بکوشد این رابطه برادری در بین جوامع اسلامی محفوظ بماند و روز به روز تحکیم توسعه یابد و شیوه ای ایجاد کند که تعاون عمومی بین همه مردم بر قرار باشد. 16- تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلامی، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان اسلام از رابطه بین مسلمانان و کشورهای دیگر نهی نفرموده و تنها چیزی را که اسلام در نظر دارد اینست که مسلمان تحت سلطه بیگانه نباشند. قرآن مجید می فرماید: «عسی الله ان یجعل بینکم و بین الذین عادیتم منهم موده» امید است خداوند بین شما و دشمنانتان ایجاد مودت و دوستی نماید. «لا ینهیکیم الله عن الذی لم یقاتلوکم فی الدین و الم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین» خداوند شما را از عدالت و نیکی با کسانی که در دین با شما نجنگیده ان و شما را از دیارتان بیرون نکرده اند نهی نمی کند به درستی که خداوند عدالت پیشه گان را دوست دارد. منطبق اسلام عدالت و نیکی با همه خلق خدا است و تنها با کسانی می جنگد و سازش نمی پذیرد که سرسختانه در مقابل اسلام و مسلمین ایستاده باشند. منطق اسلام دستگیری و کمک به مستضعفان است، از رسول اکرم نقل شده که فرمود: «من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین و لم یجبه فلیس بمسلم» هر کس که بشنود که مردی درمانده شده و مسلمانان را صدا می زند و جواب او را ندهند او مسلمان نیست. بنابراین دولت اسلامی باید رابطه خود را با کشورهای دیگر به گونه ای تنظیم نماید که در عین حال داشتن رابطه تحت سلطه آنان قرار نگیرد و تا می تواند باید رابطه خود را با کشورهای مسلمان قوی تر و محکم تر نماید و به آن ها برای اجراء مقاصد عالیه اسلام دست برداری بدهد و با تمام قدرت به کمک مستضعفان جهان بشتابد. ادامه دارد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 |