تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,116 |
استفتائات از حضرت امام خمینی دام ظله | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1363، شماره 34، مهر 1363 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
برخی از مغازه ها برای عرضه بیشتر، قسمتی از اجناس مغازه شان را در کنار پیاده رو یا خیابان قرار میدهند و همچنین برخی از دستفروشان گاری دستی یا چرخ یا وانت بار و امثال آن را در محل عبور مردم در پیاده رو یا کنار خیابان یا کوچه مستقر میکنند چنانچه این کار مغایر با مقررات شهرداری باشد یا مزاحم عبور مردم یا موجب سد معبر شده از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ بسمه تعالی در فرض مذکور جایز نیست. رانندگان وسائل سنگین با دیگران فرقی هست؟ مثلا ً رانندگان غلتک یا بولدوزر و امثال آن که مسافت کمی در روز میپیمایند با اینکه در اصل مسافرند و معلوم نیست ده روز در آنجا بمانند تکلیف نماز و روزۀ آنها چیست؟ بسمه تعالی کسانی که شغلشان رانندگی در حد مسافت شرعی نیست حکم سایر راننده ها را ندارند و باید نماز را شکسته بخوانند. صندوقهای قرض الحسنه به کارمندی که متصدی دریافت و پرداخت است به جز حقوق ماهانه مبلغی نیز به عنوان حق باجه پرداخت میکنند و در ازاء آن این کارمند موظف است اگر از دریافتها و پرداختها، مبلغی کسر آورد آن را جبران نماید و اگر زیاد آورد باید به صندوق تحویل دهد حکم شرعی این کار چیست؟ بسمه تعالی شرط کردن قرار مزبور در اجیر نمودن کارمند مانع ندارد ولی چنانچه مبلغی در نزد او زیاد آمد اگر معلوم باشد که از غیر بانک است و مالک آن معلوم نیست، حکم مجهول المالک را دارد که باید از طرف صاحبش به فقیر صدقه داده شود. اگر صندوق قرض الحسنه برای وام گیرنده و معرف و ضامن شرائطی مانند افتتاح حساب یا مسدود کردن مبلغی وجه نقد تا مدتی معین قرار دهد که پس از انقضاء مدت، وام بیشتر با مدت زیادتر به وام گیرنده بدهد حکم شرعی اینگونه شرائط چیست؟ بسمه تعالی زیادی حکمی ربا است و جایز نیست گرچه اصل قرضی که داده شده و قرض دو برابری که بعدا ً داده میشود صحیح است. کسانی که هیچگاه وجوه شرعیه خود را پرداخت نکرده اند و در حالی که با اموال خود کسب نموده و در آن تصرف کرده اند. محاسبه دقیق بدهی برای آنها بسیار مشکل یا غیر ممکن است تکلیف شرعی چنین افرادی چیست؟ بسمه تعالی باید برای تصحیح معاملات به مرجع یا وکیل او مراجعه کنند و پس از تحصیل اجازه خمس مقدار متیقن را بدهند و در موارد مشکوک مصالحه نمایند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |