تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,307 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,234 |
دانستنیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1363، شماره 37، دی 1363 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
بدترین دشمنان دین z`ÏBur Ĩ$¨Y9$# `tB y7ç6Éf÷èã ¼ã&è!öqs% Îû Ío4quysø9$# $u÷R9$# ßÎgô±ãur ©!$# 4n?tã $tB Îû ¾ÏmÎ6ù=s% uqèdur $s!r& ÏQ$|ÁÏø9$# ÇËÉÍÈ #sÎ)ur 4¯<uqs? 4Ótëy Îû ÇÚöF{$# yÅ¡øÿãÏ9 $ygÏù y7Î=ôgãur y^öysø9$# @ó¡¨Y9$#ur 3 ª!$#ur w =Ïtä y$|¡xÿø9$# ÇËÉÎÈ #sÎ)ur @Ï% ã&s! È,¨?$# ©!$# çmø?xs{r& äo¨Ïèø9$# ÉOøOM}$$Î/ 4 ¼çmç7ó¡yssù æL©èygy_ 4 }§ø¤Î6s9ur ß$ygÏJø9$# ÇËÉÏÈ (سوره بقره- آیه 204) ترجمه: از جمله مردمان، کسی است که سخن او درباره زندگی دنیا ترا خوش آید و او خدا را بر آنچه در دلش می گذره گواه می گیرد ولی خود، سخت ترین دشمنان است. و چون از نزد تو برود، کوشش بر این دارد که فساد در زمین کند و کشت و نسل را از بین ببرد؛ و خداوند هیچگاه فساد را دوست نمی دارد. و اگر به او گفته شود: از خدا بترس! غرور او را به گناه و بدکاری وا دارد. جهنّم او را بس است و چه بستر بدی است جهنّم. لغت: اعجاب: خوش آیندی- پسندیدن الدّ: کسی که دشمنی او خیلی شدید است. به مرد گفته می شود: ألد و به زن گفته می شود: لدّاء، جمع الد، لُدّ می باشد. خصام: جمع خصم به معنای دشمن. و همچنین گفته شده است: خِصام مصدر است مانند مخاصمه. تولّی: به سوئی دیگر روی آورد؛ و کنایه از رفتن. در مورد کلمه «تولّی» که بیشتر مفسّران آن را به معنای برخاستن و رفتن از پیش کسی گرفته اند، تأویل بسیار جالبی صاحب تفسیر المنار و علامه طباطبائی در تفسیر المیزان دارند که تولّی را از کلمۀ ولایت دانسته و مراد از آن به حکومت رسیدن و سلطه پیدا کردن می دانند؛ زیرا با جمله «اخذته العزّة بالإثم» بیشتر تناسب دارد، وانگهی طبق روایت امام صادق (ع) که حرث را، دین و نسل را، مردم معنی می کنند بیشتر وفق می دهد. زیرا چنین آدم مفسدی اگر به حکومت برسد، با ظاهر سازی و نفاق، دین را نابود ساخته و مسلمانان را از بین می برد، همانگونه که مورد شاهان ستمگر دیدیم و شنیدیم. حرث: مراد هر گیاهی است که در زمین می روید. مرحوم طبرسی در تفسیر «مجمع البیان» از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود: مراد از حرث در این آیه، دین است و نسل، مردم می باشند. شأن نزول: 1- برخی گفته اند این آیه درباره شخصی به نام «اخنس بن شریق» نازل شده که در برابر پیامبر (ص) اظهار دوستی و محبّت می کرد و در باطن، دشمن پامبر بود. 2- گفته اند، این آیه درباره منافقین آمده است. 3- ابن عباس گوید: این سه آیه در مورد ریا کاران نازل شده زیرا نشانه ریا کار همین است که در ظاهر اظهار دوستی کند و در پنهانی دشمن باشد. موارد استفاده از آیه: این آیه، پیامبر اکرم (ص) را از چرب زبانان ریا کار و دروغگو که با تملّق و چاپلوسی، احساس دوستی و محبت می کنند، ولی در باطنشان دشمنی و عداوت می ورزند، بر حذر می دارد؛ زیرا زیان ریاکاران منافق از کافران ملحد بر اسلام بیشتر و شدیدتر است. و از این روی، می بینم خدای تبارک و تعالی آنها را بدترین دشمنان دین معرّفی کرده است و جایگاه ابدی آنان را آتش جهنم می داند. نشانه این ریاکاران منافق، آنگونه که در آیه آمده است: 1- هنگام سخن گفتن، بقدری شیرین زبانی می کنند و اظهار خلوص و ارادت می نمایند که ترا به شگفتی و استحقاق وا می دارد. 2- نه تنها سخن زیبا می گویند، بلکه برای صحّه گذاشتن بر سخنان خود، به خدا نیز سوگند می خورند. و اینکه فرموده است: خدا را بر آنچه در قلبشان است، گواه می گیرند، دانشمندان این را مؤکدترین و قوی ترین قسم می دانند. شاعر عرب می گوید: الیس الله یعلم ان قلبی یحبّک ایها البرق الیمانی 3- هنگامی که از نزد تو می روند، یا طبق تفسیر دیگر، به قدرت می رسند، به فساد و تباهی در زمین و از بین بردن حرث و نسل دست می زنند. 4- اگر آنها را نصیحت کنی که از خدا بترسید، بجای اینکه ترتیب اثر دهند و پند شنو باشند، غرور و خودخواهی، آنان را به گناه بیشتر وا می دارد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |