تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,414 |
ایران را به صورت مردسه درآوریم | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1363، شماره 37، دی 1363 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
امام صادق (ع): اِنَّ لِکُلِ شئً زَکاةً وَ زَکاةُ العِلِمرَن یُعَلِمَه اَهَلهُ حجة السلام محسن قرائتی «و تعاونوا علی البرّ والتقوی» در کارهای نیک و تقوی همدیگر را یاری دهید. همنگونه که در این آیه شریفه ملاحظه می فرمائید، خداوند ما را امر می فرماید که در کارهای خیر با دیگر برادران و خواهران مسلمان همکاری و همیاری نمائیم. و همانگونه که از امام بزرگوارمان می شنویم: «تعلیم و تعلم عبادت است»، از این رو می توان گفت: شاید از بهترین مصادیق برّ و نیکی، تعلیم باشد. در انقلاب اسلامی ایران: خدمتها، انتشارات، برنامه های رادیو و تلویزیون و دیگر وسایل ارتباط جمعی، فیلم های سینماها، تئاترها، احترام به آراء مردم در انتخابات، تحقیر و کوچک شمردن ابرقدرتها، روحیه پیدا کردن ملتها، تغییر قوانین طاغوتی به قانون اسلام، رسیدگی به روستاها و مناطق محروم دور افتاده و صدها تغییر و تحول چشم گیر، در برابر انسان مجسّم می شود. اما مسئله سواد آموزی! با اینکه در کشور امام زمان (عج) بودن یک بی سواد هم زیاد است؛ ولی با کمال تأسف، هم اکنون شاهد میلیونها بی سواد هستیم و هر شب و روز، آثار سوء آن را مشاهده می کنیم، و می بینیم که: مادر بخاطر بی سوادی است که مراعات بهداشت را نکرده، طفلش مریض می شود! کشاورز، بی سواد است که زودتر از دیگران تراکتورش خراب می شود! و و ... و اینجا است که جمله حضرت علی (ع) را لمس می کنید، که فرمود: «الجهل اصل کلّ شرٍّ» بی سوادی ریشه هر فسادی است. و امام بزرگوار، در پیامی که برای تأسیس نهضت سواد آموزی دادند، نیاز به علم و دانش را از نیاز به بهداشت و مسکن لازم تر دانسته اند. پیشرفهای نهضت نهضت سواد آموزی در آغاز کار، با فعّالیت شهید بزرگوار حجة السلام دکتر باهنر شروع به کار کرد و پس از شهادت ایشان، برادران دیگری، یکی پس از دیگر زحمتها کشیده و تا امروز بحمدالله سروسامانی به خود گرفته است، از جمله: 1- تعداد معلمان نهضت تا حدود چهل هزار نفر پیش رفت. 2- جایگاه قانونی و اساسنامه آن تصویب شد. 3- نیروهای خوبی اعم از روحانیون و غیره جذب شدند، و هر سال حدود یک میلیون نوآموز را در ده ها هزار کلاس، جذب که حدود نیمی از این تعداد، موفق به گرفتن کارنامه می شوند. 4-کتاب نهضت سوادآموزی از امتیازات خاصّی برخوردار است که آموزشیاران بعد ار دیدن روش تدریس، شروع به کار می کنند. 5- نهضت سواد آموزی از لطف خداوند، همیشه در خط امام بوده و در مسائل اختلافی و فتنه انگیز سعی کرده، مسئله آفرین نباشد. 6- حقوق نهضت بسیار کم و ماهیانه بیش از یک هزار و سیصد تومان، حقوق ثابت، نصیب معلمان این نهاد نمی شود و با این حال، ایثار می کنند و خدمت خود را ادامه می دهند. 7- بیشترین زحمت نهضت به دوش خواهران ایثارگر است که در روستاها دور و نزدیک، شبانه روز در تلاش و کوشش مداوم هستند. 8- بودجه نهضت، مبلغی میان پانصد میلیون تمام تا یک میلیارد شناور است ولی هرگاه بودجه ما کم شود، قهراً معلمان و آموزشیاران کاهش می یابد. 9- معمولاً برای آموزشیاران، قبل از کار، اردوهائی گذاشته می شود تا در آن یک دوره اصول عقائد و روش آموزش قرآن و امثال آن، توسط برادران روحانی قم و مشهد تدریس شود. ولی با کمال صراحت باید بگویم: مسئله بی سوادی با این فعالیتها ریشه کن نمی شود و مبارزه با جهل، تنها یک راه دارد و آن همان راهی است که امام عزیز در پیام تأسیس نهضت فرمودند، و آن اینکه: «اعضاء باسواد هر خانواده معلم و افراد بی سواد آن خانه، همه شاگرد و ایران به صورت در آید». در حدیثی می خوانیم که رسول خدا (ص) فرمود: «هر همسایه ای که سواد دارد، معلم شود و همسایه بی سواد، شاگرد شود و گرنه هر دو را عقاب می کنم؛ به او می گویم: چرا درس ندادی؟ و به دیگری می گویم: چرا درس نخواندی؟» برای هر چیزی زکاتی است و زکات دانش این است که آن را به دانش خواهان بیاموزید. دشمن تمام عمر ما بارها در گفتارهای خود به ملت شریف ایران عرض کرده ام که: صدام چند سال است که دشمن ما است ولی جهل و بی سوادی، دشمن تمام عمر ما است. و همانگونه که در بیرون کردن شاه و راندن صدامیان بسیج شدیم، در ریشه کن کردن بی سوادی نیز باید مسئله به طور بسیجی و ضربتی حل شود. باسوادان ما باید بدانند که لباس آنها از پشم و پنبه ای است که تولید روستائی بی سواد است، غذای آنها از گندم و گوشتی است که تولید آن از روستانشین است؛ پس ما مدیون آنها هستیم. اگر آنها لباس و غذای ما را تأمین نکرده بودند، ما موفق به تحصیل نمی شدیم. بنابراین، هر با سوادی به بی سوادی بدهکار است. بی سوادان ما باید بدانند که جهل بزرگترین دشمن آنها است. آیا زشت نیست که یک بی سواد در تمام عمر، پولی جمع و به مکه و زیارت خانه خدا و قبر مطهر پیامبر اسلام (ص) می رود، ولی آنجا نمی تواند یک جمله زیارتنامه بخواند؟ مادر بی سوادی حتی در دادن دارو به فرزندش بخاطر جهل، روی جعبه را نمی تواند بخواند و فرزند خود را در اثر همین نادانی تلف می کند! چرا مادران برای تهیه جهیزیه دختران عنایت دارند ولی برای سواد آموزی چندان توجیهی نمی کنند؟ پیشنهاد انجمن اسلامی دانشگاه ها و مدارس و بازار باید بی سوادانی را که در دانشگاه به عنوان خدمتگزار و گلکار، کار می کنند و یا در بازار یا محله هستند، باسواد نمایند. بسیج که در پایگاه های مقاومت مساجد است می تواند نام افراد بی سواد محله را بنویسد و در مسجد و حسینیه جمع و با همکاری نهضت کلاس تشکیل دهد. انجمن اسلامی روستاها و شوراهای محلی نباید تنها مشغول تقسیم پنیر و کره و کود شیمیایی باشند و یا سر صندوقهای رای فعالیت نمایند! بلکه باید برای کلاسهای نهضت، همکاری لازم را به عمل آورند، و فرمان امام عزیز را بار دیگر تکرار کنیم و ایران را به صورت مدرسه درآوریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |