تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,056 |
دانستنیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1364، شماره 42، خرداد 1364 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
امام باقر (ع)می فرماید « اَوّلُ قَطْرَهٍ مِنْ دَمِ الشّهیدِ کَفارَة لذُنُوبِه إلّا الدّین فإنّ کَفّارَتَهُ قَضاؤُهُ». ( وسائل الشیعه ج 13 ص 85 ) اولین قطره ای که از خون شهید به زمنی می ریزد کفاره گناهان او است مگر بدکاریهایش که کفاره آن تنها با پرداخت آن است.
روزه راهی به سوی تقوی «$ygr'¯»t tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä |=ÏGä. ãNà6øn=tæ ãP$uÅ_Á9$# $yJx. |=ÏGä. n?tã úïÏ%©!$# `ÏB öNà6Î=ö7s% öNä3ª=yès9 tbqà)Gs? » ( سوره بقره ـ آیه 183 ) ترجمه ای آنانکه ایمان آوردید، روزه بر شما نوشته شده همانگونه که بر گذشتگان نیز نوشته و مقرر شده بود، باشد که تقوی را پیشه کنید. لغت کُتِبَ : کتابت یعنی نوشتن و این کنایه از وجوب و لزوم امری است. روزه بر شما نوشته شده یعنی فرض و واجب شد. صوم : در لغت به معنای امساک و بازداشتن است. صام، یصوم، صوماً و صیاماً به معنای بازداشتن و کف از چیزی است مانند امساک کردن از خوردن وآشامیدن و سخن گفتن و راه رفتن و... در سوره̾ مریم خداوند به حضرت مریم دستور می دهد که بگو «þ ÎoTÎ) ßNöxtR Ç`»uH÷q§=Ï9 $YBöq|¹ ô`n=sù zNÏk=2é& uQöquø9$# $|Å¡SÎ) » من برای خداوند نذر کرده ام که از سخن گفتن روزه بگیرم پس امروز با هیچ انسانی سخن نمی گویم. ابن درید گوید : « کل شیء سکنت حرکته فقد صام صوماً » هر چیزی که از حرکت باز ماند، به نحوی روزه گرفته است. برخی گفته اند : روزه گرفتن یعنی مهار کردن نفس از آنچه میل و اشتها دارد. در هر صورت، در شرع به معنای همین روزه اصطلاحی است که از طلوع فجر تا مغرب، با نیت و قصد قربت از خوردن، آشامیدن ودیگر مفطرات امساک می کند. صوم و صیام هر دو مصدر و به یک معنی هستند. الذین من قبلکم : یعنی آنانکه پیش از شما بودند. ظاهراً مقصود اهل کتاب هستند. از قبیل یهود و نصاری که بر آنها نیز یک نحو روزه ای واجب بوده ولی معلوم نیست مانند روزه گرفتن ما از نظر زمانی، مکانی و حتی نوعیت بوده است. مرحوم صاحب المیزان « ره » گوید : این آیه دلالت ندارد بر اینکه بر تمام امت های پیامبران روزه ای واجب بوده و همچنین دلالت ندارد بر اینکه این روزه ای بر برخی از ملت ها واجب بوده، از نظر خصوصیات و اوصاف و وقت، مانند همین روزه ای است که بر ما واجب است. بنابراین، تشابه ای که در آیه آمده از نظر اصل روزه داری و امساک است بدون اینکه هیچ یک از این خصوصیات را در بر داشته باشد. استفاده از آیه این آیه وجوب روزه گرفتن را بر امت پیامبر اسلام « صلی الله علیه و آله » می رساند و اینکه از اول آیه خطاب به مؤمنین کرده است، برای این است که عبادت از غیر مؤمنان پذیرفته نیست و آنان هستند که ایمان و باور دارند و پایبند احکام واوامر و نواهی الهی می باشند. امام صادق (ع)می فرماید : « لَذّةُ ما فِی النّداءِ اَزالَ تَعَبَ الْعِبادَة وَالْعناءِ » لذتی که در این خطاب احساس می شود، خستگی عبادت را می زداید. امام مجتبی (ع)میفرماید : « اذا سمعت الله عزّوجل یقول : « یا ایها الذین آمنوا» فَارْعَ لها سَمْعَک فإنها لإمر تُوْمَرُ به اولنَهی تُنْهی عنه » هر گاه شنیدی خداوند می فرماید : ای مؤمنان ! با دقت به آن گوش ده زیرا در آن یا امری است که به تو دستور داده شده و یا برای نهی است که تو را از آن واداشته است. و اما اینکه پس از ذکر واجب بودن روزه بر مؤمنان، می فرماید : همچنان که بر پیشینیان نیز واجب بوده است، گویا خدای مهربان برای اینکه ما را تسلّی دهد و خستگی روزه گرفتن را بزداید، می فرماید : خیلی آن را بر خود سنگین و مشکل نگیرید زیرا بر امتهای گذشته ( یا برخی از امت های گذشته ) فرض و واجب بوده و این عبادت، گرچه تا اندازه ای زحمت دارد ولی منحصر به شما نیست و این از نظر روانی خیلی مؤثر است. و از آن پس می فرماید : « لعلکم تتقون » وانگهی شما اگر به این دستور عمل کنید و این چند روز را روزه بگیرید، بر تقوای خود افزوده اید یا اینکه می خواهد بفرماید روزه یکی از وسائل بازدارنده از گناه و معصیت است و شما که حاضرشدید این چند ساعت در این چند روز را از آنچه دستور امساک داده، امساک نمائید، قطعاً از دیگر منهیات خداوند نیز اجتناب نموده و به اوامر او سر می نهید و شاید روزه ملکه ای شود که شما را از گناه کردن باز دارد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |