تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,117 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,038 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1364، شماره 43، تیر 1364 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
تذکر مهم: 1ـ مطالب علمی و اجتماعی و راهنمائیهای شخصی که در این بخش آمده است، نظر خاص هیئت تحریریه است. 2ـ از خوانندگان عزیز تقاضا می شود مسائل شرعی خود را از دفتر استفتاء امام در قم بپرسند. مجله مسئول پاسخ به استفتاءات نیست. 3ـ در مورد برخی از مسائل که پاسخ آنها روشن است و در رساله های حضرت امام دام ظله یا در استفتاءات منتشره صریحا ذکر شده راهنمائیهای لازم با ذکر مدرک در صورت لزوم ارائه می شود. 4ـ لطفا در صورت امکان آدرس و نام کامل خود را حتما بنویسید.
مراد از فقیه مجتهد جامع الشرایط است و ولایت فقیه به این معنی است که چنین مجتهدی حق حکومت و اجرای احکام الهی را دارد. ولایت انبیاء و ائمه (ع)ولایت فقیه نیست بلکه آنها از سوی خداوند منصوبند و فقیه از سوی آنها منصوب است و لذا فقیه را نایب الامام می گوئیم.
1ـ سوال اول خود را از دفتر استفتاء امام در قم بپرسید. 2ـ «سلامٌ علیکم» تحیت اسلامی است نه عربی. و سلام تنها گفتن ناقص است و معنای درستی ندارد و آن هم فارسی نیست زیرا کلمه «سلام» عربی است. اگر این گونه تعصب ها را کنار نگذارید، سخن آنان که می گفتند نماز را می توان به زبان فارسی خواند، پیش می آید! آیا موافقید؟!
1ـ پاسخ سوال شما در مورد نگاه به صورت و دستهای زن نامحرم در استفتاء امام در شماره 10 و 18 مجله آمده است مراجعه کنید. 2ـ آن چیزی که مورد اعتراض شما است سنت انبیاء و ائمه (ع)است. اگر جامعه راه و رسم غلطی را پیش بگیرد، باید آن را عوض کرد نه از سنت انبیاء دست برداشت.
گزارش خود را با مدرک به دفتر امام، دفتر آیة الله العظمی منتظری و دبیرخانه ائمه جمعه بفرستید.
آن ازدواج باطل است و اگر عقد هم شده باشد باید از یکدیگر جدا شوند.
1ـ تجسس از احوال دیگران و گشو دادن به سخنان خصوصی آنان، طبق آیه قرآن جایز نیست. 2ـ گوش دادن به نوارهای موسیقی و صداهای مطرب و مناسب مجالس لهو و عیاشی حرام است.
1ـ جمهوری اسلامی، سازمان ملل را قاضی قرار نمی دهد بلکه از مجامع بین المللی برای رساندن صدای اسلام و مسلمین استفاده می کند. 2ـ آموزش، تعلیم و یاد دادن است و تربیت همان پرورش و بالا بردن سطح ایمان و اخلاق است.
1ـ آن زنان نامحرمند. 2ـ با آن دختر و خواهر او می توانید ازدواج کنید ولی بهتر است با خود آن دختر ازدواج نمائید.
می گوئید کاملا از سختی عذاب آخرت مطلعید و به بزرگی گناه خود آگاهید ولی نمی توانید جلوی این نفس سرکش را بگیرید با اینکه متاهلید و همسر خوبی هم دارید. دقت کنید آیا یقین به آخرت دارید و باز هم می ترسید؟! اگر به آن عذاب چنان یقین داشتید که گوئی آن را می دیدید هرگز دست به چنین کار زشتی، آن هم به طور مستمر نمی زدید. هیچ می دانید که در این دنیا نیز حکم شما اعدام است، در عین حال، رافت الهی تاکنون شامل حال شما شده و مفتضح نشده اید ولی یقین داشته باشید این گونه مطالب مخفی نمی ماند و یک روز سیاه در پیش دارید که مفتضح خواهید شد. به هر حال توبه کنید، خداوند می بخشد و لازم نیست خود را به دادگاه معرفی کنید. از آن محیط دور شوید حتی اگر لازم باشد از آن شهر خارج شوید. تحمل هر بدبختی برای شما بهتر است از این وضع، پناه به خدا از سیه روزی انسان.
این است نتیجه ازدواج اجباری و دخالت ناروای پدر و مادر نادان؛ البته شما به هیچ وجه حتی برای یک لحظه رضایت به این ازدواج نداده اید، عقد باطل است و طلاق نمی خواهد ولی اگر رضایت داده اید، گرچه پس از عقد باشد، عقد صحیح است. به هر حال بهتر است به زندگی خود ادامه دهید که طلاق بدترین کار مباح است.
اگر یقین ندارید ازدواج مانع ندارد.
به نظر ما بهتر است هر چه زودتر شما ازدواج کنید و پدر و مادر نباید مانع این کار شوند و اگر مانع شدند و دلیل قانع کننده ای نداشتند، می توانید به دادگاه مدنی شکایت کنید. آن موانع که تصور می کنید، نه مانع شرعی است و نه عرفی.
اگر صحبت ها تحریک آمیز نباشد، اشکال ندارد.
1ـ در مورد سوال اول از دفتر امام بپرسید. 2ـ اسم رمز نوشتن دروغ نیست. 3ـ اگر کسی چیزی پرسید و نخواستید حقیقت را به او بگوئید، توریه کنید یعنی طوری صحبت کنید که او خیال کند پاسخ درست گفته اید ولی قصد چیز دیگری داشته باشید و اگر نتوانستید، پاسخ نگوئید و اگر ضرورتی بود و ضرری به شما متوجه می شد که نباید آن را تحمل کرد، دروغ گفتن جایز است.
1ـ آن ازدواج جایز نیست، هر چند مقدار کمی باشد، باید از آن مورد صرف نظر کنید. 2ـ آن کار حرام نیست ولی بهتر است ترک شود.
در صورت یقین از چنان پدر پست فطرت و نابکاری دوری بجوئید و هر چه می توانید از نزدیک شدن به او اجتناب کنید ولی به او بی احترامی نکنید.
شما طبیعی هستید، نگران نباشید.
1ـ آن دو مطلبی که نوشته اید کاملا صحیح است و در مورد اول تاکید کنید که با این توهمات بیجا آبروی یک زن مؤمن بلکه یک خانواده را نبرید و آن رسم غلط خلاف شرع را جدا رها کنید. 2ـ معلم و هر فرد دیگری که مسئولینی به عهده می گیرد باید در راه خود طبق وظیفه شرعی عمل کند و تحت تاثیر جو سازیها قرار نگیرد.
1ـ اولین روز دریافت حقوق را سال خود قرار دهید و در آن روز هر چه پس انداز داشتید خمس آن را بپردازید به جز آنچه از سالهای قبل خمس داده اید که دوباره خمس همان پول واجب نیست. در خمس فرقی میان مجرد و متاهل نیست. پولی که در بانک نگهداشته اید چه بانک مسکن باشد و چه غیره خمس دارد. پولی را که برای ازدواج نگه داشته اید نیز خمس دارد. 2ـ ملاک در ثبوت گناه بر انسان، تکلیف است اگر قبل از 15 سالگی هم پسر مکلف شود، گناه او نوشته می شود.
با دختری که صیغه پدر شما شده است، هر چند برای مدت کمی بوده، نمی توانید ازدواج کنید. او محرم شما است.
با کمال تاسف کمک جدی در این مساله از ما بر نمی آید ولی اگر آدرس بدهید، راهنمائیهای که شاید مفید باشد ارائه خواهد شد.
1ـ سوال اول خود را از دفتر امام بپرسید. 2ـ تا عقد نکرده اید آن روابط حرام است و او با شما نامحرم است هر چند ازدواج شما در آینده قطعی باشد.
شما بیمارید و ظاهرا بیماری شما ربطی به آن جریانات ندارد بلکه یک بیماری موضعی است. به پزشک متخصص ماهری مراجعه کنید. ما از ذکر آدرس پزشک معذوریم زیرا اطلاعی در این زمینه نداریم ولی هر جا مراجعه می کنید، آن عادت که در کودکی داشته اید متذکر شوید، ممکن است راهگشا باشد. به هر حال حالتی که احساس می کنید، موجب جنابت نیست مطمئن باشید و خود را از این وسوسه برهانید اگر پزشک تجویز کنید ازدواج شما مانعی ندارد. عقیم بودن مانع ازدواج نیست و تازه عقیم شدن شما معلوم نیست. ناامید نشوید و باز هم به پزشکهای بهتر مراجعه نمائید.
1ـ نگران نباشید. او فرزند شما و حلال زاده است. از نظر شرعی عقد مهم است و عروسی دخالتی ندارد. 2ـ زن برادر نامحرم است.
اگر می توانید به پدر و مادر خود اصرار کنید که او را بپذیرند. ایمان بالاترین ارزشها است. اگر او می تواند زندگی شما را اداره کند گر چه با وضع متوسط یا فقیرانه ای باشد مانعی ندارد و رد کردن او خلاف دستور رسول اکرم (ص) و ائمه (ع)است.
1ـ آن ازدواج هیچ مانعی ندارد و بسیار مناسب و خوب است. 2ـ برای رفع احتمال بیماری به پزشک بیماریهای مقاربتی مراجعه کنید.
اگر یقین به دخول دارد ازدواج باطل است و توبه و انابه، ازدواج را حلال و صحیح نمی کند. او بدون طلاق هم همسرش نیست و باید از او جدا شود.
در مورد ازدواج و روزی و سایر شئون، انسان باید طبق وظیفه عمل کند و سعی خویش را بنماید و نباید به دلیل انتظار قسمت و سرنوشت از کار خود باز بماند ولی در مورد ازدواج شما شرعا باید با موافقت پدر یا جد پدری باشد و اصولا صحیح نیست که شما خود نسبت به مردی ابتداءً اظهار تمایل کنید؛ این گونه ازدواج ها که با اظهار تمایل زن در ابتدا صورت می گیرد، معمولا ازدواج های موفقی نیستند.
مطلبی که در شماره 40 در مورد ازدواج نوشته ایم، با استناد به کتاب الهی و سنت رسول اکرم (ص)است. مردم ترکمن صحرا نیز باید مانند سایر مسلمانان در این امر مهم، رعایت شئون اسلامی را بکنند انتقاد شما در مورد مهریه و شیربهائی که بالغ بر 120 هزار تومان پول و 70 هزار تومان طلا باشد! کاملا به جا است و این گونه دخالتهای پدر و مادر در تعیین مهر و خصوصا در مورد شیربها، جامعه را به فساد می کشد و خلاف سنت رسول اکرم (ص)و سلم است. از روحانیون آن منطقه توقع داریم که در ارشاد مردم نسبت به این امر خطیر اقدام جدی کنند.
به نظر ما بهتر است با همان دختر ازدواج کنید. قبل از اینکه مادر یا پدرتان را بفرستید، خودتان با توجه به آن سابقه، مطلب را با مادر او در میان بگذارید و سعی کنید او را قانع نمائید که صلاح هر دوی شما ازدواج است. آن جهات که در فامیل او ذکر کرده اید، مانع ازدواج نیست و معیار خود او و دیانت او و خانواده اش می باشد.
پشیمانی پس از خرابی بصره؟! به هر حال شما آزادید و می توانید با مراجعه به دادگاه، مساله را تمام کنید ولی قبلا به دادگاه وجدان خود مراجعه کنید. ببینید آیا این تصمیم پس از این همه رفت و آمد و پس از گذشتن کار باشهامت و مردانگی منافات ندارد؟!
1ـ توبه کنید خداوند می بخشد انشاءالله. لازم نیست از آن افراد حلالیت بطلبید. 2ـ از وقتی که یقین دارید مکلف شده اید باید عبادتهای فوت شده را قضا کنید و قبل از آن لازم نیست. 3ـ ان شاءالله آن مورد مناسب است، اقدام نمائید.
جریان را با صراحت با همسرتان در میان بگذارید و نقص او را با زبانی ملایم گوشزد کنید و ناراحتی و تصمیم خود بر ازدواج مجدد را به او اطلاع دهید و به او بگوئید: راه حل مراجعه به پزشک است زیرا این حالت یک بیماری است و باید با مراجعه به پزشک متخصص بیماریهای مقاربتی مشکل خود را حل کنید و اگر نپذیرفت یا علاجی برای او نیافتید چاره ای به جز ازدواج مجدد ندارید چه او را طلاق بدهید و چه ندهید و شما در اختیار این امر آزادید ولی به هر حال، ازدواج در صورتی که او علاج نشود برای شما یک ضرورت و شرعا واجب است.
1ـ شما در قبال تعهدی که به شخص اول داده اید هیچ مسئولیتی ندارید به خصوص که او خود منصرف شده است. 2ـ رضایت پدر در ازدواج پسر شرط نیست ولی شما سعی کنید او را قانع سازید.
1ـ «بُلْه» یعنی ساده دلان و واضح است که تکلیف هر کس به اندازه عقل و ادراک او است، پس آنان که ساده لوحند، تکلیفشان سبک تر و گناهشان کمتر به حساب می آید و در نتیجه اکثر به بهشت می روند. ضمنا معلوم باشد پاداشی که دانایان و عالمان با اعمال صالح خود به دست می آورند نیز قابل مقایسه با پاداش اینان نیست. 2ـ هیچ کس نمی تواند همه مطالب ادیان و مذاهب گوناگون را به دقت بررسی کند. کافی است که انسان با عقل و منطق خود که بالاترین میزان خدادادی است، حقانیت مکتب را دریابد. تنها چیزی که در شناخت ادیان زیانبار است، تعصب و تقلید کورکورانه است.
رضایت داماد خانواده در ازدواج دختر هیچ دخالتی ندارد، و اگر پدر او راضی است دیگر هیچ معطلی نداشته باشید اقدام کنید و اگر کسی مزاحمت کرد به دادگاه شکایت کنید. کسی حق ندارد دختری را به اجبار وادار به ازدواج نماید.
اگر آن فرد راضی شود و او را طلاق دهد، شما می توانید؛ با او ازدوج کنید. ازدواج با تحصیل منافات ندارد.
1ـ ممکن است خداوند او را ببخشد، به خصوص اگر اعمال صالحی داشته باشد. 2ـ صورت اول صحیح است. خجالت نکشید و با یکی از افراد فامیل نزدیک خود در آن باره صحبت کنید. معمولا آنها خود در این امر پیش قدم می ـ شوند، نگران نباشید.
1ـ پرسیده اید که مجرد و در خانه پدر هستید، آیا خمس بر شما واجب است؟ اگر درآمدی دارید، البته خمس دارد ولی تکلیف خمس پول پدر بر شما نیست. 2ـ پرسیده اید: تکلیف روزه های ایام سربازی که در منطقه ی گرمسیری بوده اید و نگرفته اید چیست؟ اگر مسافر بوده اید یعنی قصد ده روز ماندن در یک جا نداشتید یا بیمار بودید و خوف ضرر داشتید، فقط قضا واجب است و اگر مسافر نبودید و فقط به دلیل گرمی هوا و تن پروری، روزه نگرفتهاید، هم قضا واجب است و هم کفاره خوردن عمدی. مگر این که خوردن به دلیل جهل و ندانستن مساله با عدم التفات به سوال باشد.
می پرسید کسی می میرد و پس از او چند نفر از فامیل او بیمار می ــ شوند و می میرند، عوام می گویند: مرده اشکل کرده!! آیا این صحیح است؟ روشن است که اینها جزء خرافات و یاوه های ساده لوحان است.
1ـ قضای نمازهای چهار رکعتی را باید چهار رکعت بخوانید حتی اگر در وقت قضا کردن مسافر باشید. 2ـ پوست های لب و جاهای دیگر که کنده شه ولی جدا نشده است،اگر جدا کنید پاک است ولی اگر کنده نشده و شما آن را بکنید، به احتیاط واجب، باید از آن اجتناب کنید. 3ـ کتاب «کودک از نظر وراثت و تربیت» نوشته خطیب شهیر آقای فلسفی را مطالعه کنید.
لباسی که چرم نیست و از بلاد کفر وارد می شود پاک است، و نماز در آن اشکالی ندارد.
1ـ وظیفه حاکم شرع این است که تا توبه واقعی متهم ثابت نشده است، او را آزاد نکند و وظیفه توبه کننده این است که تسلیم حکم دادگاه باشد و هر کس در عمل به وظیفه خود قصد قربت کند، عبادت کرده و ثواب دارد. 2ـ بهتر است صبر کنید و پس از آزادی اقدام به ازدواج کنید که بتوانید همه جوانب امر را به دقت ملاحظه کنید.
آن روابط ــ اگر هم گناه نباشد ــ خطرناک است و منجر به گناه می شود، ازدواج کنید.
هر مقدار که یقین دارید نماز و روزه بر گردن شما هست باید قضا کنید و کفاره روزه ای که بدون عذر خورده اید بپردازید و آنچه یقین ندارید، لازم نیست گر چه بهتر است.
1ـ زن دائی همسر محرم شما نیست، زن دائی خود شما نیز محرم نیست. 2ـ سوال دوم روشن نیست.
به آن خواهر بگوئید ازدواج کند و این افکار بی اساس را بهانه نکند. ما چه می دانیم در آن جهان با چه کسی خواهد بود؟! وظیفه ما فعلا عمل کردن به دستورات الهی است.
1ـ ازدواج شما مانعی ندارد. 2ـ اگر عین پول باقی بماند و سال برسد خمس دارد. می توانید در صورت نیاز، لوازم آینده ی زندگی را بدون حساب کردن خمس بخرید.
1ـ به پزشک روانشناس مراجعه کنید. 2ـ از دفتر امام بپرسید.
آن ازدواج مانعی ندارد.
1ـ فالگیران و غیب گویان و امثال آنها دجال و دروغگویند. از آنها بپرهیزید. 2ـ مستحب است در وقت ولادت (نه روز سوم) اذان در گوش راست نوزاد و اقامه در گوش چپش گفته شود. گوینده هر کس باشد فرق نمی کند، البته بهتر است انسان با فضیلتی این کار را انجام دهد. 3ـ تاثیر چشم زخم را نمی توان انکار کرد. آیات و روایاتی بر آن دلالت دارد و شواهد خارجی نیز در این مورد دیده شده است. 4ـ هر جائی که به نحوی به یکی از اولیای خدا منسوب است، اگر کذب آن نسیت ثابت نباشد، مورد احترام می باشد. 5ـ محبت امری اختیاری نیست که حرام باشد یا جایز.
1ـ آری می توان برای مومن گنهکار دعا و استغفار کرد. 2ـ در بخش پرسشها و پاسخ ها در مجله شماره 29 مقاله ای در زمینه توبه است، مطالعه کنید.
شما اشتباه می کنید که خود را مظلوم و در بند می دانید. به نظر ما پدر و مادر شما مصلحت شما را می خواهند نه ضرر و ظلم به شما. ازدواج امری است واجب و ضروری؛ البته شما مجبور نیستید آن مورد که برای شما در نظر گرفته اند بپذیرید ولی اگر از نظر دین و اخلاق مورد رضایت است به مصلحت اندیشی پدر و مادر احترام بگذارید و برای آن مشکلاتی که در آخر نامه ذکر کرده اید، بهترین راه حل، ازدواج است. می توانید شط کنید که مانع تحصیل شما نشوند. و اما آنچه در مقدمه نامه آورده اید، مطلب صحیحی نیست و پاسخ آن در کتاب «حجاب» استاد شهید مطهری آمده است: و اما اگر آن شخص را به صلاح خود از نظر دین و اخلاق نمی بینید با شدت مقاومت کنید و تسلیم زور و اکراه نشوید. دادگاه از شما حمایت خواهد کرد.
در مورد احتیاط واجب که در رساله درباره ی تراشیدن ریش و بسیاری موراد دیگر ذکر شده وظیفه این است که مقلد یا باید به این احتیاط عمل کند و ریش نتراشد یا به فتوای مجتهدین دیگر که از سایرین اعلم است رجوع کند. بنابراین، تراشیدن ریش به احتیاط واجب حرام است ولی اگر مجتهدی پیدا شد که فتوای جواز بدهد، مقلد می تواند در این مسله از او تقلید کند، در صورتی که مجتهدی دیگر اعلم از او فتوی به حرمت ندهد. توضیح آن که احتیاط واجب، فتوی نیست.
راه حل آن مشکل تنها ازدواج است. با پیشنهاد خانواده موافقت کنید و به زندگی ساده ولی خداپسندانه قانع باشید. ازدواج بر کسی که می داند بدون آن به گناه می افتد واجب است.
خیر! منظور آن نیست که شما خیال کرده اید. و در آن صورت، ازدواج جایز است. آدرس بدهید تا پاسخ روشن تر داده شود.
1ـ با آن خواهر ازدواج کنید، هیچ مانعی ندارد بلکه بسیار مناسب است. 2ـ به آن برادر بگوئید، آن عمل مانع ازدواج نیست نگران نباشد.
1ـ با زن نامحرم به تنهائی مسافرت نکنید که طبق روایات، سوم شما شیطان خواهد بود. 2ـ با آن دختر نمی توانید ازدواج کنید و باید از آن مورد صرف نظر نمائید. 3ـ برای آن گناه توبه کنید. 4ـ سوال دیگر شما روشن نیست.
1ـ دجّالانی که خود را به ظاهر طرفدار حق جلوه می دهند نه یک نفر است و نه اختصاص به زمان غیبت دارد. در همه ی دورانها و در همه جا بوده است و هستند و خواهند بود. 2ـ عایشه در وقت ازدواج با رسول اکرم (ص) نه ساله بود. 3ـ سعی کنید به طور معمولی و متعارف رفتار کنید تا دیگران شما را یک انسان غیر معمولی ندانند. شکست در یک آزمون نباید مؤمن را اینقدر مایوس کند، اعتمادتان را به لطف الهی بیشتر کنید. اگر برادرتان نصیحت را گوش نکرد و صدای ترانه را بلند کرد، در اطاقی بروید که صدای آن شنیده نشود ولی سعی کنید بر اعصاب خود مسلط باشید.
1ـ به پزشک مراجعه کنید. 2ـ آن آب پاک است، به مساله 73 رساله مراجعه کنید.
به جای سوره ی حمد در نماز هیچ سوره ای نمی توان خواند ولی به جای تسبیحات اربعه، خواندن حمد کافی است.
مبطلات روزه را در رساله بخوانید. به جز آنها هیچ چیزی روزه را باطل نمی کند.
ازدواج شما اشکالی ندارد.
آن دختر محرم شما است. نمی توانید با او ازدواج کنید.
شما کاملا طبیعی هستید نگران نباشید.
انشاءالله مبارک است.
همسر خوب و مومنه خود را نگهدارید او گناهی نکرده است. اگر تفصیل مطلب را خواستید آدرس بدهید. برای پاسخ بقیه ی سوالها نیز آدرس لازم است.
همسر خود را نگهدارید و به او بدبین نباشید. اگر توضیح کافی خواستید آدرس بدهید.
به پزشک بیماریهای مقاربتی مراجعه کنید و صریحا درد خود را به او بگوئید، خجالت و تاخیر جایز نیست. نمازهای آن چنانی شما اشکال دارد.
با او ازدواج کنید ازدواج شما اشکالی ندارد از گناهان خود توبه کنید اگر توبه واقعی باشد و جدا پشیمان باشید و در آینده با اعمال صالحه گذشته سیاه را جبران کنید خداوند می بخشد انشاءالله.
آن ازدواج جایز نیست و عقد باطل است.
گر چه راهنمائی آن شخص اشتباه بوده ولی هر چه بوده گذشته است. ازدواج شما صحیح است و هیچ اشکالی ندارد و اگر آدرس بدهید توضیح بیشتری داده خواهد شد.
آن ازدواج مانعی ندارد نگران نباشید.
ازدواج شما مانعی ندارد و انشاءالله مبارک است.
به پزشک مراجعه کنید.
* عجب شیرـ ی.س * گرمسارـ ج.ت * جبهه جنوب ـ علیرضا رضائی * جبهه جنوب ـ علی.ا.ک.خ * مشهدـ سید حسن بلخی * خرم آبادـ علی داد و یسکرمی * میبدـ محمد رضا رادی میبدی * ورامین ـ محمد عظیم بیک * تهران ـ نصراله تهرانی * تهران ـ محمد رضا فرجی * کهنوج ـ احمد عبدلی وارسته * تهران ـ محمد قاسمی * بهبهان ـ عباس شیری * شاهرودـ عباس علی عرب اسدی * اهوازـ اصغر امیری * گیلان غرب ـ سیف الدین * کرند غرب ـ محمد خدایاری * خور نائین ـ سید حسین موسوی * اصفهان ـ احمد شفیعی * ایزد خواست ـ برادرع. ایزدی: سوالات خود را از دفتر استفتاء امام بپرسید.
* اهوازـ د.ا.ع * گیلان غرب ـ م.پ.ب * جبهه جنوب ـ ج.ع.ف 10 * اهوازـ س.ص.م * بابلسرـ جعفر.م * خور و بیابانک ـ الف. ی * شیراز ـ حسین م.ز.خ.ع * شیرازـ م.ع.ا.د * تهران ـ ر.ک.م.ب * تهران ـ آزیتا.ج * جبهه جنوب ـ احمد عبداللهی * اهواز ـ ن.د.ر * غرب کشورـ مؤمن علی بیرانوند * اهوازـ سید عبدالله رحمانی * دو رودـ پ.ت پیامنی * بهشهر ـ رمضان عی آهنی رکاوندی * قم ـ ف.م.ح * سمیرم ـ ک.الف.ب. ط.غ 20 * آران ـ الف.ب.5 * جبهه غرب ـ ش.ش * قم ـ محمدرضا باقری * اصفهان ـ ا.و.س.س * اهوازـ مجید خدایاری * شوش ـ حسن ودیعی * جبهه جنوب ـ ح.م * قم ـ علی احمدی * گرگان ـ ر.غ ر.م * بابل ـ ف.ح * بردسیر ـ م. ملک قاسمی لطفا نام کامل و آدرس دقیق پستی خود را بنویسید تا پاسخ خصوصی ارسال شود.
* تهران ـ مهدی بیات * اهواز ـ احمد شهرکی * اقلید فارس ـ محمدهادی کوثری * باختران ـ فرامرز فخرائی * تهران ـ خلیل کیه بادرودی * تهران ـ محمود مجیری * بابل ـ نور علی آهی اندی * رامهرمز ـ قاسم امیری * رفسنجان ـ سید احمد مجد زاده کرمانی * تهران ـ ج. مرتجی * نائین ـ صفا قحار زاده * تهران ـ علی اکبر مصیبی: از نامه ها، مقالات، اشعار، تذکرات، انتقادها و پیشنهادهای جالب و ارزنده شما عزیزان سپاسگزاریم. امید اینکه همواره ما را مورد لطف خود قرار دهید. موفق و پیروز باشید.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |