تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,004 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1364، شماره 46، مهر 1364 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
· آمریکا ــ برادر، ح ـ ح از خود و از رحمت خداوند، مایوس و ناامید نباشید. ما برعکس نسبت به کسانی که دارای استعداد و درک خوبی هستند خوش بین هستیم. کشش به سوی گناه اگر به عنوان گناه باشد بسیار خطرناک است ولی اگر به دلیل فشار غرایز باشد، امید نجات باقی است. دقت کنید بعضی از انسان ها هر گناهی را مرتکب می شوند و انگیزه ی آنها تنها غرایز نیست، بلکه نافرمانی و تمرد بر خداوند نیز انگیزه ای برای عمل آنها است. این افراد در وضع بسیار خطرناکی قرار دارند ولی اگر انسان احساس کند که مایل نیست دامنش به گناه آلوده شود و فشار شهوت یا سایر غرایز گاهی بر او غلبه می کند و فورا پس از انجام گناه پشیمان می شود و به سوی خداوند باز می گردد، امید نجات چنین انسانی بسیار زیاد است. بنابراین، گر چه صد بار توبه را بشکنید چنان چه اگر گرفتار گناه شدید و بر نفس نتوانستید غلبه کنید باز هم توبه کنید ولی دو جهت فراموش نشود: 1ـ آن قدر در گناه فرو نروید که بازگشت مشکل باشد. هر انسانی گاه گناه می کند ولی سعی کنید هر چه زودتر برگردید. و این فرموده ی امیرالمومنی علیه السلام را نصب العین خود قرار دهید: «هر گاه دیدی که خداوند نعمت را از هر سو بر تو ارزانی داشت و مکرر به تو لطف می کند و تو همچنان گناه می کنی، در چنین حالتی از خشم خداوند سخت بر حذر باش» چرا؟ برای اینکه چنین حالتی نشانه استدراج است و نشانه این است که خداوند این بنده را به سختی مورد آزمایش قرار داده و هر چه بر او نعمت بیافزاید، باری بیشتر بر او گذاشته خداوند می فرماید: «و لا یحسبنّ الذین کفروا انّما نملی لهم خیرٌ لأنفسهم انّما نملی لهم لیزدادوا اثماً و لهم عذابٌ الیمٌ» ــ کافران گمان نکنند این افزونی که نصیبشان ساخته ایم برای آنان خیر و نیکی در بردارد؛ این افزونی برای این است که بار گناه آنها سنگین تر باشد و برای آنان عذابی دردناک است ــ. چرا خداوند بار گناه آنها را سنگین تر می کند زیرا دیگر راه برگشت را بر خود بسته اند و این به دلیل فرو رفتن در گناه و کفر است. 2ـ سعی کنید با کنترل غرائز و اشباع آنها از راه حلال راه ورود شیطان را ببندید. در روان شناسی می گویند: اگر دیدید فرزندتان تمایل شدید به خون ریزی دارد یا به اصطلاح گرفتار بیماریهای روانی از قبیل سادیسم است، سعی کنید این تمایل او را از راه مشروع بر آورید تا به راههای نامشروع دست نزند پس اگر مشغول تحصیل است او را به تحصیل پزشکی در بخش جراحی تشویق کنید. همین قانون در مورد خود انسان نیز صدق می کند: تمایلات و غرایز را نباید به طور کامل سرکوب کرد؛ این روش مرتاضان است. اسلام دستور می دهد که غرایز را از راه برآوردن تمایلات مشروع، کنترل کنید. بنابراین، اگر گناه شما ناشی از شهوت است باید در ایجاد امکانات برای ازدواج، سعی بیشتر داشته باشید.
· اصفهان ــ برادر مرتضی حاجیان 1ـ کسی جای امام زمان عجل الله فرجه را نمی داند. قضیه جزیره ی خضرا و انطباق مثلث برمودا بر آن دلیل معتبری ندارد و در حد یک احتمال ضعیف و تخرّص بر غیب است. و بالاتر این که اگر حتی با یک نگاه سطحی به تمام داستانهای مثلث برمودا بنگریم، انطباق آن بر جزیره ی خضرا خیلی بعید به نظر می رسد. 2ـ مؤمنان با یکدیگر برادرند و حقوق شرعی و اخلاقی دارند چه عهد اخوت ببندند و چه نبندند، گر چه با این عهد، برادری را تحکیم می کند ولی تکلیف تازه ای معلوم نیست به وجود آورد.
· هشترودــ برادر عادل صادقی در رابطه با غنا در یکی از مقاله های مجله مطلبی آمده است. و بعضی از خوانندگان آن شرایط را تطبیق بر برخی سرودها کرده اند، بار دیگر یادآور می شویم که: طبق فتوای حضرت امام، ملاک در حرمت غنا این است که مطرب و مناسب مجالس لهو و عیّاشی باشد. اگر سرودی چنین صفت را دارد حرام است و اگر ندارد و یا شک دارید، حلال است؛ در عین حال می توان گفت، موافق تقوی و ورع است که انسان موارد شبهه ناک را گوش نکند.
· لامِرد فارس ــ برادر موسی هنرپیشه در رابطه با احترام اسماء مقدسه خدا و رسول صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام و آیات قرآن و احادیث، مکرر تذکر داده ایم که: اولا: نوشتن و پخش کردن مطالبی که محتوی این کلمات مقدس است، امری است ناگزیر و نمی توان جلوی پخش معارف اسلامی به هر گونه که ممکن است، به این بهانه ها گرفت. ثانیا: مردم موظفند اوراق کتابها، مجلات، روزنامه ها، پوسترها و و... که محتوی این گونه کلمات مقدس است احترام کنند و زیر دست و پا نیاندازند و اگر نجس شد آن را بشویند و در صورت عدم نیاز به نگهداری آنها، می توانند در رودخانه و دریا و امثال آن بیاندازند که از بین برود و هتک حرمت نشود. ثالثا: باید از نوشتن این کلمات مقدس و آرم جمهوری اسلامی بر چیزهائی که حتما زیر دست و پا می افتد، جدا اجتناب شود. بعضی از موارد هیچ دلیلی ندارد که آرم جمهوری اسلامی چاپ شود مانند برگه های عوارض اتوبان، باطری ماشین، قوطی کبریت، جعبه بیسکویت، پوکه فشنگ و و... اگر اداره پست نیز از چاپ آیات قرآن بر تمبرها امتناع ورزد بسیار خوب است زیرا گذشته از این که در معرض افتادن زیر دست و پا است، برای مؤمنین اسباب زحمت است چون نباید بدون وضو دست بزنند. و چندان نیازی به چاپ آیه بر تمبر احساس نمی شود.
· زنجان ــ برادر،ش ـ فیض اللهی 1ـ موضوعاتی که مورد سوال شما است اکثرا از نظر فقهی محل بحث و اختلاف است حرمت غنا، قمار، نجاست کفار و و... بحثهای مفصلی در فقه دارد ولی آن چه ما اکنون بر آن تکیه می کنیم نظرات حضرت امام دام ظله در این امور است: 1ـ غنا به نظر ایشان آوازی است که مطرب و مناسب مجالس لهو و عیاشی است. هر صدائی که یقین دارید این صفت را دارد حرام است و اگر شک دارید، حرام نیست. (تحریر الوسیله، ج1، ص497) 2ـ قمار یعنی برد و باخت. و در این مورد دو نوع بازی حرام است: الف ــ بازی با آلاتی که عرفا برای قمار وضع شده مانند پاسور و شطرنج. و امثال آن این نوع بازی حرام است حتی اگر بدون برد و باخت باشد مثلا برای تفریح و سرگرمی یا برای امتحان هوش باشد؛ به هر حال حرام است. ب ــ بازی با برد و باخت چه با آلات قمار باشد و چه با چیزهای دیگر مانند فوتبال و غیره. بنابراین، بازیهای دیگر اگر با شرط برد و باخت باشد حرام است به جز تیراندازی و اسب داونی که شاید در این زمان به انواع مسابقات رزمی تعمیم داده شود. البته این مطلب نیاز به استفتاء از معظم له دارد. 3ـ کفاری که نجسند از نظر حضرت امام شامل هر کسی است که دین اسلام را نپذیرفته باشد یا پذیرفته است ولی منکر یکی از ضروریات دین است به گونه ای که انکار او، به انکار رسالت رسول اکرم (ص) یا تکذیب آن حضرت یا تنقیص از شریعت اسلام برگردد یا از او قول و یا فعلی صادر شود که مقتضی کفر است. (تحریر، ج1، ص118) 4ـ صدقه مستحبه را می توان به غیر مسلمان نیز داد ولی به کافر حربی و به دشمنان اهل بیت علیهم السلام نباید صدقه داد. (تحریر، ج2، ص91) 5ـ انفاق در راه خدا در هر موردی است که احراز شود رضای خداوند در آن است. 6ـ قرض الحسنه واژه ای است که به اشتباه در مورد قرضهای بدون ربا به کار برده می شود و معنای قرض حسن در آیات قرآن، همان صدقه است که خداوند آن را اعتبارا قرض دادن به خودش شمرده است و ادای این دین را در قیامت بر خود لازم دانسته است. البته در مورد قرض دادن به برادران مومن روایت های بسیاری وارد شده و ثواب زیادی دارد.
· مشهد ــ وکیل آباد ــ برادر احمد ـ رـ ی 1ـ مطلبی که درباره «سمع الله...» اشاره کرده اید، در کدام شماره آمده است؟ 2ـ در حال حیات شخص، نمی توان نماز و روزه او را قضا کرد. پس از مرگ نسبت به نماز و روزه ی پدر به مقداری که پسر بزرگتر یقین دارد ذمه او مشغول بوده است؛ باید قضا کند. 3ـ ادغام تنوین و نون ساکنه در حروف «یرملون» واجب نیست گر چه مراعات آن بهتر و موافق با احتیاط است. (تحریر الوسیله، ج 1، ص167) 4ـ نماز میت واجب کفائی است ولی ولیّ او از سایرین اولی است بلکه اگر دیگری خواست بخواند باید از او اجازه بگیرد. (تحریر الوسیله، ج 1، ص80) 5ـ زن با دائی خود محرم است هر چند برادری او با مادرش از یک طرف باشد، پدر یا مادر. 6ـ ما وظیفه خود را نسبت به افراد منحرف طبق دستور شرع باید عمل کنیم اما در قیامت با آن ها چه معامله ای می شود، حساب آن دست ما نیست.
· برادر غلام332 آیا می دانید که گذشته از عذاب دردناک اخروی، اگر به دام بیافتید، حکم شما اعدام است؟ و این را هم بدانید که خداوند آبروی این گونه جنایتکاران را روزی می برد. از این مهلت دادن خداوند مغرور نشوید و تا دیر نشده است توبه کنید.
· هفتگل ــ برادر طه ـ ل 1ـ آن ملاقات ها را ادامه ندهید. ظاهرا جواب کامل شما در مقاله ازدواج، مجله شماره 40 آمده است. اسیر بودن برادر دلیل تاخیر ازدواج نمی باشد. 2ـ سوال دوم خود را از دفتر استفتاء امام بپرسید. 3ـ طبق روایات، هر وقت امام زمان علیه السلام را به «قائم» خواندند، قیام مستحب است. 4ـ به بحث درسهائی از تاریخ اسلام، در مجله مراجعه کنید.
· برادر، ا ـ م اگر به صورت عادت شود در زندگی آینده ممکن است ناراحتی به وجود بیاورد. به هر حال شک نیست که مضر است و بالاتر از آن، گناه است. ازدواج کنید و تا امکانات آن فراهم شود با روزه گرفتن و دوری جستن از مظاهر شهوت بر نفس خود چیره شوید.
· شیراز ــ برادر، ن ـ ر 1ـ شب زودتر بخوابید و با ساعت شماطه دار صبح زودتر بیدار شوید. شما باید سعی کنید نماز شب بخوانید نه نماز صبح را قضا کنید. راجع به آن مجذوبیت، یک امر طبیعی است نگرانی ندارد، آن چه مهم است تمرین بر کنترل خویش و خودداری از گناه است. 2ـ با داماد خود آشتی کنید، حداقل به مصلحت خواهر شما است. 3ـ اگر نصیحت برای آن اشخاص بی نماز مفید واقع نشد، از جمع آنها خارج شوید که آن ها در شما تاثیر نگذارند. 4ـ خوش بینی و زود باوری ضرر ندارد ولی در مرحله عمل باید دقت کنید که کمتر اشتباهی از شما سر بزند. 5ـ اشکالی ندارد ولی تا حد امکان بهتر است ترک شود.
· گرگان ــ برادر، م ـ ر ـ ی 1ـ به پزشک مراجعه کنید. 2ـ خیلی عجیب است که شما فالگیران و جادوگران پست فطرت را جزء روحانیون و طلبه ها می دانید. ما که مکرر در همین مجله تذکر داده ایم که: اینان دجال و دروغگویند، از آنها بپرهیزید. اینها چه ارتباطی با حوزه علمیه و روحانیت دارند؟! بلکه ما فتوای حضرت امام را از تحریر الوسیله نقل کردیم که این جادوگریها گناه است؛ یاد گرفتن و یاد دادن و به کار بستن آنها گناه است. اگر شما اطلاعی دارید از آن شخص جادوگر که میان زن و شوهر، با جادو اختلاف می اندازد، حتما باید به مراکز انتظامی یا دادگاه اطلاع دهید تا جلوی آنها گرفته شود. طبق روایات جادوگر در حکم کافر است.
· پاوه ــ برادر،م ـ ح ـ زـ س ـ ع نگرانی شما بی مورد است. به قسم او اطمینان داشته باشید زیرا نظیر او فراوانند و به هر حال وضع فعلی او ملاک است. اگر دقت کنید، گذشته او یا از شما بهتر است یا بدتر نیست. کلاه خود را قاضی قرار دهید، اگر قانع نشدید آدرس بدهید.
· زرند ــ خواهر، د ـ ز 1ـ مطالب درسی را پس از اینکه خوب مطالعه کردید بنویسید و مکرر بنویسید تا در حافظه ی شما به طور مستحکم جا گیر شود و سر کلاس امتحان فراموش نکنید. 2ـ بخت شما را کسی نبسته است ناامید نشوید. 3ـ راه توبه همیشه باز است. 4ـ اگر مسائل معنوی و اخروی را همیشه مدنظر خود قرار دهید آن افکار بیهوده از میان می رود.
· برادر، ا ـ ن ـ ک ـ ح ـ م · نجف آباد ــ برادر، س ـ ت ـ م · اصفهان ــ برادر، م ـ ح ـ ج رضایت پدر و مادر در ازدواج پسر شرط نیست. با هر که میل دارید می توانید ازدواج نمائید ولی سعی کنید تا حد مقدور رضایت آنها را به دست آورید. این امر در خوشبختی شما موثر است.
· برادر، جواد ـ م ـ د 1ـ عقد را دوباره خواندن هیچ اشکالی به وجود نمی آورد. 2ـ به پزشک مراجعه کنید اگر عذر شما نابجا است ازدواج نمائید.
· ایذه ــ برادر، سی ـ شیروانی 1ـ سوال اول خود را از دفتر امام بپرسید. 2ـ با زنان و دختران فامیل که نامحرمند، دست دادن جایز نیست، آنان را متوجه کنید. 3ـ نامزد قبل از عقد نامحرم است و نگاه کردن به او جایز نیست به جز در مورد استثناء شده، و پس از عقد همسر شما است چه در خانه پدر باشد و چه در خانه خودتان. 3ـ آن فکرها گناه نیست ولی از آنها بپرهیزید.
· گرگان ــ برادر، ق ـ ن اگر اشتباه نمی کنید و او با دیگران رابطه دارد او را طرد و از او دوری بجوئید.
· مشکین شهر ــ برادر، غلامحسن زنده دل 1ـ در حقیقت روح اختلاف است. برخی از حکمای الهی آن را تکامل یافته جسم می دانند و برخی دیگر وجود آن را سابق بر وجود جسم می دانند که از عالمی دیگر فرود آمده است. مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم از نظر آیات و روایات، برای هر دو قول شواهدی می توان یافت. ولی به هر حال منظور از آن، روح انسانی است نه حیات حیوانی که در هر جانداری هست. 2ـ مقام نبوت و امامت، عطیه و فضل الهی است. عصمت نیز از این قبیل است. تعجبی ندارد. انسان ها از نظر عقل و استعداد خدادادی متفاوتند و به هر اندازه که خداوند عقل و استعداد عطا فرموده، مسئولیت را نیز سنگین تر کرده است. از این روی چنین است که «حسنات الابرار سیئات المقربین» اعمالی که از نیکان پسندیده است، از مقربان درگاه خداوندی پسندیده نیست. مسئولیت آنها سنگین تر است و لذا همیشه خود را در مقابل آن همه عطا و فضل، مقصر می دانند. 3ـ اگر قرار باشد شخصیتهای مملکتی که مسئولیتهای سنگینی بر عهده دارند، به تمام نامه های اشخاص پاسخ بگویند، یا حتی آنها را بررسی کنند، به هیچ کاری نخواهند رسید. شما نباید تنها خودتان را ملاحظه کنید.
· جبهه غرب ــ برادر، د ـ د 1ـ گناه هر چه بزرگ، باشد، اگر توبه واقعی بشود، خداوند مهربان می بخشد انشاءالله. 2ـ از دفتر امام بپرسید.
· جبهه جفیر ــ برادر، الف ـ الف ـ ن ـ ت او همسر شما است و اشکال ندارد.
· قمشه ــ برادر علی ـ س درس اصلی حوزه فقه و اصول است. و به عنوان مقدمه، مقداری از ادبیات عربی و منطق لازم است.
· بندرعباس ــ برادر، ر ـ س ـ ل ـ ض توبه کنید و با اعمال نیک گذشته خویش را جبران نمائید. ازدواج کنید و نگران نباشید مانند شما هزارانند. در رابطه با آن غده هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمائید.
· قروه سنندج ــ برادر، 6 ـ ت ـ 7 ـ ش تکلیفی بر شما نیست. با او نهایت مهربانی را داشته باشید زیرا او یا یک فرد مظلوم است که مورد ستم و تجاوز یک نابکار از خدا بی خبر قرار گرفته یا یک انسان ضعیف گناهکار است که پشیمان شده و خداوند گناه او را انشاءالله بخشیده است. آیا شما خود گناه نکرده و نمی کنید و امید آمرزش و عفو الهی ندارید؟!
· اصفهان ــ برادر حسین همایونی فرد به مادرتان بگوئید آنها صبر کردند و من صبر نمی کنم. اگر آن خانواده حاضرند تعجیل در امر ازدواج کنند چه بهتر و اگر حاضر نیستند آنها را رها کنید. رضایت مادر شما شرط نیست ولی سعی کنید او را قانع نمائید. مقاله ی مورد نظر شما منتشر شد.
· شوش دانیال ــ برادر، ح ـ روشن 1ـ زن مطلقه با پدر همسر سابقش محرم است و اما دختر او که نوه ی آن پدر می باشد، محرم بودن او واضح است. 2ـ هم چنین همسر شهید بر پدر شوهر محرم است حتی اگر با دیگری ازدواج کند. 3ـ دختری را که به فرزندی می گیرند، اگر رضاعی در میان نباشد، با پدر و پسر خانواده نامحرم است و می تواند با پسر آنها ازدواج کند.
· رودبار گیلان ــ برادر جهان بخش جلوه خداوند در آیات زیادی از قرآن کریم اشاره به مهمترین و ارزنده ترین پاداش نیکوکاران فرموده است و آن رضایت خداوند و قرب درگاه الهی است. در آیه ای پس از شمردن نعمت های بهشتی می فرماید: «و رضوان من الله اکبر» و رضایتی از خداوند برای آنها است که از همه ی نعمتها بزرگتر است و در موارد مختلفی فرموده: «رضی الله عنهم و رضوا عنه» خداوند از آنان راضی و آنها از او راضی هستند. به علاوه نعمت های بهشت را نمی توان با نعمت های مترفین در دنیا مقایسه کرد زیرا: اولا ــ آن دائمی و ابدی است. ثانیا ــ با هیچ گونه تلخی و ناکامی همراه نمی باشد و هیچ متنعمی در دنیا از چنین نعمتی برخوردار نیست.
· جبهه جنوب ــ برادر رجب علی مرزانی گوش دادن به غنا حرام است چه حال انسان را منقلب بکند چه نکند.
· قم ــ برادر، ح ـ م ـ ش نوشته اید: «در مورد کارهائی که برای خدا انجام می دهم، خیال می کنم چشم تمام مردم به من دوخته است و اعمالم را زیر نظر گرفته اند». این روحیه اختصاص به شما ندارد و یک امر طبیعی است مخصوصا در جوانان که غالبا فکر می کنند همه مردم متوجه حرکات آنها هستند به هر حال، سعی کنید نیت خود را در عبادات خالص کنید و همیشه این مطلب را مد نظر داشته باشید که عمل شما خیلی کمتر و در سطحی پائین تر از آن کسی است که باید باشد و همیشه خود را نسبت به وظایف شرعی، مقصر احساس نمائید تا نیت شما خالص شود و دچار عجب و ریا نشوید. · مشهد ــ برادر موسی الرضا طالبی قرآن کتاب هدایت و معجزه ی جاویدان رسول اکرم صلی الله علیه و آله است که رسالت او را اثبات می کند و شامل اصول و پایه های شریعت مقدس اسلام است. برخی از مسائل جزئی شریعت را نیز به دلایل خاصی متعرض شده، آن هم غالبا نیاز به تفسیر و توضیح حضرت رسول (ص) و ائمه هدی علیهم السلام دارد و اما اکثر جزئیات مسائل به وسیله آن حضرت و اهل بیتش به تدریج به مردم اعلام شده است. مصلحت تدرّج در تبلیغ احکام و زمینه سازی برای پذیرش جامعه اقتضا می کند که همه جزئیات مسائل در یک زمان اعلام نشود.
· کرج ــ برادر، ع ـ صادق نه! برادر، تنها نیستید. بلکه به جرات می گوئیم کسانی از شما جلوتر هستند ولی آنان صبر و تحمل کردند و دامن خود را به گناه نیالودند تا خداوند مشکل آنها را گشود. همت را عالی دارید و صبر را پیشه کنید و با توکل بر خدای مهربان آینده ی خود را با پاکی و تقوی ترسیم نمائید.
· باختران ــ برادر ولد علی 1ـ وظیفه زن این نیست که حتما در خانه کار کند حتی شوهر نمی تواند به او دستور دهد که رختخواب را پهن کن یا آب بیاور ولی اگر بنا باشد در خانه همه ی جهات حقوقی را ملاحظه کنند، صفا و صمیمیت از میان می رود؛ باید هر دو طرف گذشت داشته باشند: زن کار خانه را انجام دهد البته به مقدار توان و مرد نیز به او کمک کند در صورت امکان. مقاله حقوق همسران را در شماره ی 33 بخوانید. 2ـ مادر می تواند برای شیر دادن بچه اش حقوق مطالبه کند و بر پدر لازم است که به او حقوق بدهد. و این هم از همان قبیل حقوق است که گذشت از آن بهتر می باشد و در عین حال اگر زن مطالبه کرد باید شوهر بپردازد. 3ـ اگر دسترسی به آب باشد و مانعی از استعمال آن نباشد، تیمم باطل است چه حمام در خانه باشد چه نباشد. غسل کردن نیاز به حمام ندارد؛ با یک ظرف آب می توان غسل کرد همان گونه که وضو می گیرید آب را بر مواضع غسل بریزید و با دست به همه جای آن برسانید. این کفایت می کند، البته به همان ترتیبی که در رساله آمده است.
· تهران ــ برادر، ع ـ غ ازدواج شما اشکال ندارد، نگران نباشید.
· برادر، غ ـ خ ـ ی 276 ازدواج با هر کدام از آن سه خواهر برای شما جایز است، نگران نباشید. برای تعیین همسر آینده خوب دقت کنید و به سخن این و آن اعتنا نکنید. در صورت تردید استخاره کنید و با پدر و مادر و فامیل مورد اعتماد مشورت نمائید. · خور و بیابانک ــ برادر، الف ـ ی 1ـ آداب همبستری در هر بار مستحب است و خوب است رعایت شود. 2ـ آن عمل حرام نیست ولی مکروه است یعنی بهتر است ترک شود. و در صورت دوم کراهتش شدیدتر است ولی به فتوای امام گناه نیست. 3ـ جلوگیری از باردار شدن راه شرعی به خصوصی ندارد، هر راهی که از نظر پزشکی تجویز شود، شرعا جایز است به جز راهی که منتهی به عقیم شدن مرد یا زن بشود. آن عمل که اشاره کرده اید جایز است. البته شارع مقدس اسلام تشویق به تکثیر نسل می کند نه جلوگیری ولی شرایط شخصی افراد ممکن است به نحوی باشد که ناگزیر از تنظیم خانواده باشد.
· پیلانگرگ تویسرکان ــ برادر، م ـ آ ـ 314 پدر و مادرتان را در جریان بگذارید و اقدام کنید. تا عقد شرعی خوانده نشده، روابط شما نامشروع است.
· نهاوند ــ برادر، ع ـ ر ـ ض 1ـ شما در وجود خدا شک ندارید و گرنه چرا اصرار دارید حضور قلب در نماز داشته باشید. ولی شما خواهان معرفت بیشتر هستید و این حالت خوبی است و اگر سعی کنید به مراحل عالی کمال دست خواهید یافت. 2ـ مکرر گفته ایم که تسلیم ازدواج تحمیلی نشوید که این گونه مشکلات، آینده شما و آن دختر بی گناه را تهدید می کند. به هر حال نمی توانیم از دور نسبت به وضعیت شما اظهار نظر کنیم. 3ـ در آن زمان تکلیفی بر شما نبوده نگران نباشید.
· جبهه جنوب ــ برادر، ت ـ عباس ـ ق به پاسخ شماره 1 (نهاوند ــ ع ـ رـ ض) در همین بخش مراجعه کنید.
· تهران ــ برادر پرویز ـ ش 1ـ از لطف و محبتی که نسبت به مجله ابراز داشته اید، سپاسگزاریم. 2ـ صبر داشته باشید و قبل از جدائی او ابراز علاقه نکنید که این کار جایز نیست. 3ـ ما غسلی به نام غسل صبر نشنیده ایم. 4ـ آن عمل شرعا اشکالی ندارد ولی از نظر بهداشتی قطعا مضر است.
· برادر، خ ـ م ـ د با آن خواهر ازدواج کنید تا مشکل شما حل شود. البته خواب دیدن گناه نیست.
· لردگان ــ خانه میرزاــ براد، س ـ ش ـ ب ـ ص 1ـ پاسخ آن یاوه سرایان که می گویند باید نشست و تماشاگر ظلم ها و فسادها بود تا امام زمان (عج) ظهور فرمایند، در مقاله ای در شماره ی 37 و هم چنین در شماره ی 41 مجله آمده است، مراجعه کنید. 2ـ اعتراض خود را برای مقامات مسئول بفرستید.
· برادران و خواهران: *بندر گناوه ـ حاج علی طاهری *تهران ـ محمد . ر. ج.س *مرند ـ رسول کاظمی *دزفول ـ حجت شمسی *پارس آباد مغان ـ محمد مصدق زاده *کهنوج ـ ج.م *زرند کرمان ـ ع.ع *اهواز ـ حسن علی پور *اهواز ـ سید محمود موسوی *تهران ـ محمد مؤمنی *جبهه غرب ـ حسین ستار زاده * تهران ـ ت.م.ح *منطقه جنوب ـ ع.ن.س *شهرکردـ خدایار عسکری *بابل ـ سید کاظم موسوی *تهران ـ ابراهیمی *سومارـ احسان قادری *تهران ـ کلاهدوزان *اهواز ـ حسین یعقوبی *سبزوار ـ م.د *اهواز ـ عزیز الله سعیدی *کردکوی ـ غلامرضا برشان. سوالات خود را از دفتر استفتاء امام ــ قم بپرسید.
· برادران و خواهران: *اهواز ـ قاسم ذبیحی *بافت ـ جعفر ایزدی *تبریز ـ احمد آقازاده *ارومیه ـ عبدالله دست *اهوازـ حسن کریمیان *باختران ـ دزفولی *تبریزـ داود عباسی *قم ـ صفر غریبی *تهران ـ صدیقه . م *اصفهان ـ ف.ص *آبادان ـ ع.ا.ت *برادران رزمنده در جبهه غرب *آباد *فارس ـ ز.الف.ر *بابل ـ ر.اژواخ *شهرکرد ـ فریبرز قاسمی *زرند ساوه ـ ابوالفضل حسنی *ایذه ـ ح.ق.ع *همدان ـ ح.م *پلدختر ـ ی.الف.ش *جهرم ـ رضا.ع *زرند کرمان ـ ناهید زمانی *اهواز ـ علی .ز.د *شهرضا ـ غ.ح.خ *خمینی شهر ـ جواد جوشکاریان *شیرازـ طیبی *اصفهان ـ س.ر.د *جبهه جنوب ـ ج ـ 120 *شیرازـ الف.ص.غ.156 *سبزوار ـ م.م *تهران ـ ز.پ *قم ـ علی.خ *اردبیل ـ حسن ساجدی *تهران ـ ف. ب.ف: لطفا آدرس دقیق پستی و نام کامل خود را بنویسید تا پاسخ ها به صورت خصوصی ارسال شود.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 |