تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,986 |
اسلام در استرالیا | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1364، شماره 48، آذر 1364 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
استاد فخر الدین حجازی از پلکان مسجد عظیم و زیبای الزهراء در منطقة خرم«آرن کلیف» شهر زیبای «سیدنی» که بالا می رفتم صدای پرجذبة امام مسجد به گوش میرسید که به زبان فصیح عربی از انقلاب اسلامی ایران سخن میگفت. شبستان وسیع و زیبا و تمیز مسجد از خیل نمازگزاران موج میزد و اطراف سقف مسجد را نام مبارک چهارده معصوم زینت میداد. امام مسجد، حجهالاسلام سید هاشم، عالم شیعی لبنانیالاصل است که سالها در قم تحصیل کرده و بنمایندگی آیت اللهالعظمی منتظری به آن سامان رفته است. عشق و دوستی و برادری و هم آهنگی و یکرنگی به گرمی و فروغ نوری که از پنجرهها می تابید و شیشههای رنگین را درخششی جالب میبخشید بر مسجد احاطه داشت و امام همچنین نیرومند و پرتوان سخن میگفت، از وحدت مسلمین و لزوم مبارزه با استعمار و اسرائیل و از اعجاز انقلاب اسلامی ایران و طهارت و قدرت و علم و ایمان امام خمینی و باز همان شهار«الله واحد،خمینی قائد» که همیشه در مجامع بیدار مسلمین بگوش میرسید. با خود گفتم: شگفتا اسلام کجا و اینجا کجا بیست و سه ساعت پرواز هواپیما تا اینجا راهست جزیرهای بزرگ در آنسوی جهان در آبهای اقیانوس کبیر نزدیک قطب جنوب که تابستان ما زمستان آنجاست و شب ما روز آنها، و اسلام چگونه اینهمه راهها را در قرن نوزدهم پیموده و به اینجا آمده است؟ اسلام را چند شتربان افغانی به استرالیا آوردهاند و چند کاروان هندی که بعنوان اجیر به استرالیا آمدهاند تا راههای کویری این جزیره بزرگ پیموده شود و اینها اسلام را نیز با خود به این سامان آوردهاند. به قول آن مستشرق اوپائی که گفته بود: علی رغم تبلیغات گسترده مسیحیت و کمونیزم هر جا که میرویم می بینیم شتر محمد(ص) پیشتر از همه جلو رفته است. این شتربانها از سال1870 تا سال 1930 به ساکنین اولیة استرالیا کمک کردند و بتدریج در این قاره اسکان یافته ومساجدی ساده بر پای ساختند،آنها با وجود جو مخالف، شور مذهبی خویشرا مشتعل داشتند و عمل به اسلام و تبلیغ ایمان را وجهه عمل خود ساختند و شهرهای«کول گاردی»،«پرت»،«شمال غربی»، سه مرکزی بودند که تلاش فکری و معنوی مسلمین را در بر میگرفتند و گروهی دیگر نیز مالاکائیهائی بودند که بصید ماهی اشتغال داشتند و مجدی در شهر«بروم»ساختند که آثاری از آن هنوز باقی است. پس از انقراض حکومت عثمانی در پایان جنگ جهانی اول که تنها سفید پوستن حق مهاجرت به استرالیا را داشتند، گروهی از مسلمانان یوگسلاوی و شبه جزیرة«بالکان» به استرالیا هجرت کردند و از طرف دولت، سرزمینهائی به آنان اختصاص داده شد، اینها در جنوب غربی استرالیا به کشاورزی پرداختند که بازماندگان آنها در نواحی«دنی بروک»،«یورک» نواحی دیگر زندگی میکنند و در تبلیغ اسلام کوششهای زیادی دارند. مسلمانان شهر«پرت» نیز علیرغم برخوردهایی که با ادیان و مذاهب دیگر دارند پیوندهای مذهبی خود را حفظ کردهاند و در مسجد این شهر تلاشهای تبلیغی و اجتماعی و آموزشی خود را گسترش میدهند و در روزهای جمعه و اعیاد اسلامی اجتماعات فراوانی در این مسجد شکل میگیرد. سومین مرحله مهاجرت مسلمین به استرالیا، پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت که از یوگسلاوی و کشورهای عربی به این ناحیه هجرت کردند و اگر چه بعضی از آنها در فرهنگ غربی جذب شدهاند ولی دانشجویان اسلامی نقش مهمی در احیاء و گسترش اسلام ایفا کردهاند. د رچهارمین مرحله که از شدت سیاست تبعیضات نژادی در استرالیا کاسته شد، مسلمانان بیشتری از ترکیه و دیگر کشورهای عربی به این ناحیه هجرت کردند و اگرچه بعضی از آنها در فرهنگج غربی جذب شدند ولی دانشجویان اسلامی نقش مهمی در احیاء و گسترش اسلام ایفا کردهاند. در چهارمین مرحله از شدت سیاست تبعیضات نژادی در استرالیا کاسته شد، مسلمانان بیشتری از ترکیه و دیگر کشورهای آسیائی به استرالیا آمدند بطویکه امروزه گروه فراوانی از مسلمین هند، پاکستان، مالزی، اندونزی و جزایر مجاور در استرالیا سکونت دارند و از نیمة سال 1970، ساکنین این جزایر در جنوب غربی استرالیا و بنادر آن اقامت گزیدهاند. جامعه مسلمانان «کاتان نینگ» رامالاکائیهای ساکن جزایر «کوکوس» و «کریسمس» تشکیل میدهند و اکنون دستاندرکار ساختمان مسجدی میباشند، آنها عید میلاد حضرت رسول را با شکوهی فراوان برپای میدارند. انجمن مسلمانان آنجا مسئولیت ثبت ازدواجها و آموزش کودکان مسلمانان را به عهده دارند و هفتهای یکبار به جوانان قرائت قرآن و حدیث میآموزند و جلسات آنها اغلب حس کنجکاوری غیر مسلمان را نیز بر میانگیزد. شمال غربی استرالیا سلمانان شمال غربی استرالیا را جزیرهنشینان و اقوام مختلف دیگ از قبیل عربها، ترکها، یوگسلاویها و غیره تشکیل میدهند، انجمن اسلامی آنجا با وجود مشکلاتی فراوان پیشرفتهای چشمگیری دارد و مرکز اسلامی در بندر «هیدلاند» در شرف تکامل است، این انجمن فعالتیهای بسیاری در مناطق مختلف دارد و میکوشد دستورات اسلام را به بهترین وجهی اجرا کند. در شهرپِرت انجمن اسلامی پِرت در سال 1975 تأسیس شده و مرکزی در شهر خریداری کرده است و تلاشهایی فراوان بکار میبرد و هر هفته برنامة تبلیغی رادیوئی دارد. در این برنامه، قرآن و حدیث به زبانهای مختلف تدریس میشود و نماز جمعه به طرز با کشوهی در این شهر برپا میگردد. مسلمانان شهر پرت که غالباً ترک هستند در اطراف منطقه «کانینگ» زندگی میکنند و انجمنی در این مطنقه تأسیس کردهاند و زمینی برای ساختمان مسجد خریدهاند و فعالیتهای آنان گسترش جالبی یافته است و انجمنهای اسلامی دیگری به آنها پیوستهاند. اتحادیه انجمنهای اسلامی استرالیا مسلمانان استرالیا در سال 1950 جهت سازماندهی خود اقدام به تأسیس انجمنهائی نمودند، این انجمنها اقدام به تشکیل اتحادیه انجمنهای اسلامی در استرالیا کردند و موفقیتهای بزرگی کسب کردند ول اکنون مواجه با مشکلاتی هستند که اهم آنها فقدان مبلغین شایسته و امکانات مالی است و مسئله آموزش دینی خردسالان و بزرگسالان هم مشکلة بزرگی است که توجه به آن ضرورتی کامل دارد. اخیراً اقداماتی جهت توجه به امور مذهبی در مدارس انجام گرفته است وتنها آرزوی مسلمانان در شرایط کنونی تأسیس مدارس مذهبی است. ارقام رسمی در سرشماری سال 1971 تعداد مسلمانان استرالیا 22311 نفر احصاء شد و در سال 1981 به دو برابر یعنی 56792 نفر رسید ولی این ارقام درست نیست زیرا بیشتر با توجه به ملیّتها آمارگیری میشود ولی به گفته یکی از سازمانهای اسلامی تعداد مسلمین استرالیا سیصدهزار نفر است و با بررسیهای دقیقی که به عمل آمده، مسلمانان مقیم استرالیا به نیممیلیون نفر بالغ میشوند. بیشتر مسلمانها در ایالتهای «نیوسات ولز» «ویکتوریا» و «کوئنزلند» بسر میبرند و گروهی نیز از خود مردم استرالیا به اسلام گرویدهاند. در آخرین سرشماری که در سال 1981 صورت گرفت معلوم شد که 3/27 درصد مسلمانان در استرالیا به دنیا آمدهاند و 1/23 درصد از ترکیه و 3/20 درصد از قبرس هستند و بیشتر آنها را جوانان تشکیل میدهند. سازمانهای اسلامی در استرالیا مسلمانان استرالیا از طریق شبکههای مختلف که برای کمک به مسلمانان شکل یافتهاند حمایت میشوند. تعداد انجمنهای اسلامی استرالیا که به رسمیت قانون رسیده است به پنجاه و پنج انجمن بالغ میشود و فعالیتهای آنها در مساجد و مراکز اسلامی متمرکز است و هزینههای آنها از طرف مسلمانان کشورهای مختلف تأمین میشوند. انجمنهای اسلامی محلی در هر یک از ایالات استرالیا شورائی تشکیل دادهاند و شورای فدرال که بنام «افیک» میباشد متشکل از یک نماینده از شورای هر ایالت است. فدراسیون در راه خدمت به مصالح مسلمانان خدمت میکند و به امامان مساجد و مدرسین اسلامی کمک مالی میکند و بنای مساجد و حفظ آنها را به عهده دارد و برای تربیت و آموزش جوانان مسلمان، سمینارهای تابستانی تشکیل میدهد و صدور گواهینامه برای گوشت حلال را عهدهدار است و روزنامهای نیز منتشر میکند ولی تأسف اینجاست که بیشترین هزینة فدراسیون را عربستان سعودی میپردازد و میکوشد که اسلام بدون سیاست را تبلیغ کند اگرچه مسلمین استرالیا و خاصه جوانان مسلمان طرفدار انقلاب اسلامی هستند ولی باید شورای فدرال (افیک) را از طریق کمکهای مردمی، مستقل ساخت و توجه به این حساسیت از هر حیث لازم است. مسلمانان استرالیا علاقهای وافر در گسترش فرهنگ اسلامی از خود نشان میدهند و هم اکنون بیش از سی و هفت مسجد و تعدادی مدرسه درا ین کشور وجود دارد. طبق آخرین آمار رسمی هم اکنون 3700 دانشآموز مسلمان، زبان عربی و 2500 نفر زبان ترکی را فرا میگیرند و 12 روزنامه به زبانهای ترکی و عربی از طرف شرکتهای خصوصی در استرالیا منتشر میشود و بطور تقریب 1400 ساعت برنامة عربی و ترکی از رادیوهای محلی در سال 1983 و 80 ساعت از تلویزیون پخش گردید. در استرالیای جنوبی شهر عظیم و زیبا «ملبورن» بندگاه بزرگی است که جنوب جهان را به همة قارههای عالم پیوند میدهد. در میان مزارع سرسبز و گندم زارهای انبوه و درختان تنومند شهری خود را در کنارة دریا پهن کرده و آسمان خراشهای بزرگی که نمودار رژیم سرمایهداری استعماری است سر بر آسمان میکشد. در این شهر نیز انبوهی از مسلمانان به تعداد دویست هزار نفر زیست میکنند که پنجاه هزار نفرشان ترک هستند. در ملبورن پنج مسجد و 9 مرکز اسلامی وجود دارد و چون وحدت نظر کاملی بین مساجد و مراکز اسلامی نیست وجود یک رهبری واحد و لایق از هر جهت ضروری است. مسجد «پرستون»، مسجد مرکزی ملبورن است که امام سنّی مذهب آ» شیخ فهمی است که از عربستان سعودی تغذیه و تقویت میشود و مخالف انقلاب اسلامی است و روحانی دیگری نیز بنام شیخ احمد که مصری است فعالیت اسلامی دارد و بین این دو نفر و پیروانشان و بالاخره بین اقلیت شیعه و اکثریت تسنن اختلافاتی موجود است و مسلمانان انقلابی با شیخ فهمی، حقوق بگیر سعودی مخالف دارند و در خطبههایش حضور نمییابند. مسجد دیگر بنام «کوبورک» محل اجتماعی مسلمانان ترک است و امام آن بنام «شیخ حسین بازی» فعالیتهای نسبتاً خوبی دارد. مسجد یوگسلاویها به امامت ابراهیم عمر از سوی سفارت یوگسلاوی در «کامبرا» هدایت میشود. مسجد آلبانیها هم به امامت شیخ رجب ادریسی اداره میشود که مورد احترام اکثر مسلمین «ملبورن» است. مرکز اسلامی «ویکتوریا» مهمترین و فعالترین مراکز اسلامی «ملبورن» است که امام جماعیت آن «شیخ سعید الخشین» است و برادرانی فعال و متعهد از کشورهای یوگسلاوی،مصر، موناکوو لبنان در آن فعالیت دارند.شیخ سعیدالخشین که مصریالاصل است، روابط خوبی با انقلاب اسلامی ایران دارد و در سال1360 در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران آمده است. برادرش«محمودالخشین» نیز از عناصر فعال است که امامت جماعت انجمن اسلامی دانشگاه «موناش» را عهدهدار است و دانشجویان این دانشگاه اکثراً مالزیایی و طرفدار جمهوری اسلامی ایرانند. جوانان ترک زبان مسلمان هم تشکیلاتی دارند و با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران روابطی خوب برقرار کردهاند و تقاضای روزنامه و فیلم و اسلاید از ما دارند تا بیشتر به اهداف انقلاب اسلامی آشنا شوند. اعضای انجمن اسلامی«ویکتوریا» مه افرادی مومن و روشن بین و طرفدار انقلاب اسلامی ایران هستند، از اختلافات موجود بین مسلمین ملبورن نگران هستند و میگویند بایستی از نفوذ تبلیغی عربستان سعودی جلوگیری کرد و نشریهای بر زبانهای انگلیسی و عربی از طرف جمهوری اسلامی ایران بایستی منتشر گردند و اظهار میدارند که در اوائل انقلاب که نشریة«المیزان» به کوشش حجهالاسلام منهاج نمایندة سابق امام در استرالیا و سفیر فعلی ایران در نیجریه منتشر میشد حرکت مفیدی در اتحاد مسلمانان به وجود آورده بود. انجمن اسلامی دانشگاه«موناش» که اکثریت اعضای آن را دانشجویان مسلمان مالزیایی تشکیل میدهند از طرفداران و حامیان انقلاب اسلامی ایران است و فعالیتهایی چشمگیر دارد ولی از طرف دولت مالزیا برای جلوگیری از تلاشهای مفید آنها توطئههایی صورت میگیرد و حقوق جمعی از دانشجویان مسلمان مالزیا به همین جهت از طرف دولتشان قطع شده است. مسلمانان لبنانی هم تشکیلاتی دارند و فعلاً شیخ فهد مهدی روحانی لبنانی به ادارة آنها اهتمام میورزد.عدهای از آنها طرفدار جمهوری اسلامی ایران هستند و معدودی میکوشند که این تشکیلات را بسازمان امل در لبنان مرتبط سازند که طرفداران جمهوری اسلامی موافق با چنین اقدامی نیستند. تعدادی ایرانی نیز در ملبورن وجود دارند که دانشجویان اسلامی در بین آنها افرادی متعهد و تشکیلاتی و مسلمان فداکارند و دورههای عالی دانشگاه را میگذرانند و با انجمنهای اسلامی رابطهای قویم دارند،عدهای ایرانی بیتفاوت مشغول کسبوکار و تجارت و پول درآوردنند و جمعی هم بهایی فراری در آنجا بسر میبرند که گاهی سر و صداهای مذبوحانهای علیه ایران اسلامی راه میاندازند و تشکیلات مسخرهای دارندگاهی در پارکها با اجتماع چهل یا پنجاه نفری جیغ و دادی دارند و چیزهائی هم د ربعضی روزنامهها مینویسند و مظلوم بازی راه میاندازند.عدهای منافق هم آنجا رخنه کردهاند و با چند دلار بیمة بیکاری زندگی میکنند و تلاشهائی علیه انقلاب اسلامی دارند و لجن پراکنی میکنند که که به مقامات استرالیا هشدار دادیم و قرار شد صداشان خفه شود. در شهر ادلاید شیعیان شهر«ادلاید»انجمنی دارند که ریاست آن به عهدة«شاه نقوی» پاکستانی است.وی علاقه و تعصب خاصی نسبت به تشیع دارد و مراسم سوگواری عاشورا با شکوهی خاص به همت او برپا میشود ولی روبطی اندک با برادران اهل تسنن دارد و معاونش یکنفر ایرانی بنام«منصور ساده» است که ده سال است در استرالیا بسر میبرد و فردی معتدلتر است. آنها به انقلاب اسلامی ایران علاقهای وافر دارند و میخواهند که برای آنها کتاب و نشریه و فیلم و اسلاید فرستاده شود.انجمن اسلامی دانشگاه«ادلاید» نیز که اکثر اعضای آنرا دانشجویان فعال مالزیایی تشکیل میدهند به انقلاب اسلامی ایران عشق میورزند و خوهان اطلاعات بیشتری دربارة ایران هستند مسئول قبلی آنان جوان پرشور و مؤمنی به نام«احمد فاروق» بود که اکنون فارغالتحصیل شده ولی به تلاشهای مفید خود ادامه میدهد. مرکز اسلامی استرالیای جنوبی رئیس این مرکز به نام«عمرلوم» اهل مالزی جوانی پرکار و فارغالتحصیل دانشگاه ادلاید است و این مرکز دارای دو امام جماعت است یکی بنام«حاج کاکا»که اهل یوگسلاوی است و بیش از سی سال است که در ادلاید بسر میبرد و عضو فدراسیون شوراهای اسلامی است و از سوی سعودیها تغذیه میشود و دیگری اهل ترکیه است که مدت مأموریتش پایان یافته و به ترکیه بازمیگردد.این مرکز با تلاشهای مؤثر عمرلوم توانسته است تعداد بسیاری از خانوادههای مسلمان را جذب کند و برنامههای ترتیبی برای کودکان و نوجوانان اجرا نماید و به آنها قرآن و حدیث بیاموزد.این مرکز به انقلاب اسلامی ایران علاقه دارد و خواستار اطلاعات بیشتری در مورد ایران است ولی حاج کاکا که اخیراً از امامت جماعت کنار رفته و حقوق بگیر سعودیهاست نسبت به جمهوری اسلامی ایران نظری موافق ندارد. مجسد ادلاید قدیمیترین مسجد استرالیاست که صد سال پیش توسط افغانیها ساخته شده و اکنون جزء آثار باستانی استرالیاست و هر گونه تعمیراتی در آن مستلزم اجازة دولت است،رئیس مسجد بنام«شفق تلاوانک» اهل یوگسلاوی است و معاونش«محمد اشرف»اهل پاکستان است آنها هم به انقلاب اسلامی ایران علاقه دارند و خواستار اطلاعات بیشتری دربارة ایران میباشند.چون امام جماعت قبلی این مسجد بنام«امام شطی» به استرالیای غربی رفته است، قرار است امام جماعتی بنام«نبیل عمر قشر» که اهل اردن است از سوی عربستان سعودی به این مسجد بیاید ولی امنای مسجد گفتهاند چنانچه بخواهد علیه انقلاب اسلامی ایران موضعگیری کند عذر او را خواهند خواست. مسلمانان«ادلاید» موفق شدهاند قطعه زمینی در کنار مسجد خریداری کنند تا مسجد را توسعه دهند و کلاسهائی در کنار آن بسازند ولی با مشکلات مالی روبرو هستند. با توجه به اهمیت و حساسیت این مسجد و حرکات گسترده عربستان سعودی و با توجه به این علاقه امنای این مسجد به انقلاب اسلامی ایران، اقدامات لازمی از طرف جمهوری اسلامی ایران در تقویت این مرکز اسلامی از هر جهت ضروری به نظر میرسد. شهر داروین شهر داروین که در شمال استرالیا واقع است به علت دروی از دیگر شهرهای این کشور، از حملات تبلغی علیه انقلاب اسلامی ایران مصونیّت بیشتری دارد و مسلمانانش به جمهوری اسلامی ایران عشق میورند. در این شهر حدود دو هزار نفر مسلمان از ملیتهای مختلف زندگی میکنند. این شهر دارای مسجدی است که به همت مسلمانان آن شهر و سعودیها ساخته شده است. امام مسجد فردی هندی بنام «عبدالقدوس» است که در مصر تحصیل کرده، و طرفدار جمهوری اسلامی ایران است، انجمن اسلامی هم با مسجد همکاری دارد و رئیس آن مسلمانی از بنگلادش است همچنین شخصیتی علمی و اسلامی بنام «یوسف عصر مصری» استاد دانشگاه داروین که دارای عقاید مذهبی و طرفدار انقلاب اسلامی و شیفتة شخصیت امام خمینی است با آنان همکاری دارد، آنها خواستار روابط بیشتر با جمهوری اسلامی و درک حقایق انقلاب اسلامی ایران هستند. کانبرا شهر زیبا و کوچک تازهسازی است که پایتخت اسرالیاست و اندکی مسلمان دارد، بعلاوة اعضای سفارتخانههای اسلامی که در آنجا اقامت دارند و مسجدی برای اداری نماز برپاست و دولت و پارلمان استرالیا در این شهر مستقر است. استرالیائیها مسیحی هستند و این قارة بزرگ مدتها در استعمار انگلیس بوده است و اکنون هم جیزء کشورهای مشترک المنافع است و فرماندار کل آ»جا را ملکه انگلیس انتخاب میکند و گوشة پرچمش نیز پرچم انگلیس است ولی استرالیا دارای احزاب سیاسی و پارلمان است و به صورت مستقل اداره میشود. نخست وزیرش شدیداً طرفدار اسرائیل است و نطق عجیبی در سازمان دانشجویان گلدامایر ایراد کرده و از یهود و کشور اسرائیل تا تونسته ستایش کرده است که متن آن نطق ننگین را خواندم. خدا همهشان را لعنت کند و به درک الاسفل بفرسند. ولی وزیر خارجهشان که از خانوادهای فقیر برخاسته و عضور حزب کارگر است، مرد مثبتی است و به آزادی میاندیشد. ما با وزیر خارجهشان دیداری داشتیم راجع به انقلاب و امام سخن گفتیم و از روش مطبوعات و رسانههای آ»جا گلهها کردیم؛ مرد فهمیدهای بود و گفت: اگر رادیوئی علیه شما سخنی بگوید آن را میبندیم. با رئیس مجلس ملی و رئیس مجلس سنای آنجا هم حرفهائی زدیم که هم تعارف داشت و هم الولتیماتوم در هر صورت من که سیاست سرم نمیشودف دیگران چیزهائی میگفتند ما هم سری میجنباندیم. ولی درد اینجاست که نان دهان ما اکنون در دست آنهاست. این درد را کجا ببریم که سالیانه بیش از سه میلیون تن گندم از آنها میخریم و مقادیری گوشت و مجبوریم که با آ»ها دوستی و تعارف داشته باشیم من نمیدانم اگر خدا از ما بپرسد که این همه به شما آب و زمین و آفتاب و مرتع و جنگل و بیشه و معدن دادم چرا دست حاجت به سوی بیگانه دراز کردید، جواب چه بدهیم؟! ما مردم عادت کردهایم به مصرف و دیگران باید بکارند تا ما بخوریم و اگر روزی کلک نفت کنده شد معلوم نیست چه بلائی به سرمان بیاید، این همه نیروی انسانی و این همه پول سرگردان در درست سرمایهداران و این همه منابع طبیعی، آخرش هم باید گندم از استرالیا بیاوریم و گوشت از نیوزلند و آرژانتین و برنج از تایلند و پنیر از دانمارک و کره از رومانی و نخود و لوبیا از ترکیه و علوفه دامی و دانه مرغ از جاهای دیگر! پناه بر خدا. نشستی با وزیر کشاورزیشان داشتیم و دیداری هم با کمپانیهای گوشت و گندم. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا. در سیدنی این بندر بزرگ و زیبا در کنارة اوقیانوس آرام و در میانة کشتزارها و جنگلها پهن شده و بناهای عظیم و خیابانها و میدانها و پارکهایش نیویورک و توکیو را به یاد میآورد. معلوم نیست چگونه انگلیسها این تمدن بزرگ را در این سر دنیا بنا نهادهاند. شهری زیبا و آباد و آزاد و غرق در فساد، فسادی سیاه و سنگین و تهوعآور؛ همهاش زشتی و پلیدی و فحشاء و ننگ و رسوائی و مرکز هجوم توریستها و بندرگاهی عظیم برای ورود و صدور کالاها. ولی در این تاریکستان موحش هم نقطههای روشنی از ایمان و اسلام به چشم میخورد. بیش از یکصد هزار مسلمان که تعداد چهل هزار نفر آن شیعه هستند در این شهر زیست میکنند که مسجد دارند و مدرسه و انجمن اسلامی. مساجد مهم مسلمین چنین است: 1ـ مسجد ملک فیصل که به هزینة دولت سعودی ساخته شده و مربوط به اهل تسنن است لکن مسلمانان متعهد و جوانان پرشور این محل (ساری هیلز) نام مسجد را عوض کرده و نام «الفجر» بر آن نهادهاند و کوششهای تبلیغی چشمگیری دارند. 2ـ مسجد امام علی(ع) در محلة «لاکمبا» که متعلق به اهل تسنن است و به هزینة سعودیها و مسلمانان محل ساخته شده. این مسجد مربوط به مرکزا سلامی استرالیاست و مراکز آموزشی وسیعی را نیز به همراه دارد که به اطفال آموزش اسلامی میدهد و تعداد این مدارس 9 مدرسه است. این مسجد بسیار با شکوه و زیباست و به هنگام نماز جمعه و اعیاد اسلامی همة مسجد حتی خیابانهای اطراف از جمعیت موج میزند و شکوهی خیرهکننده ایجاد میشود. امام مسجد، مردی مبارز و پرتوان و مؤمن بنام «شیخ تاجالدین الهلالی» است که تحصیل کردة مصر است و از مصر به استرالیا مهاجرت کرده است این مرد مبارز در خطبههای پرشور خود حکومتهای مصر و دیگر دولتهای ارتجاعی به ظاهر اسالمی را مورد حملة مستقیم قرار میدهد و انقلاب و جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی را با عظمت و حقانیّت میستاید و مسلمین را به وحدت و مبارزه دعوت میکند. شیخ تاجالدینی الهلالی امام مسجد علی بن ابیطالب علام سنّی مذهب مصر که به علّت حمایت از امام امّت و انقلاب اسلامی ایران محکوم به خروج از استرالیا گردید ولی به علت مخالفت مسلمین و گروههای مترقی استرالیا از اخراجش جلوگیری شد. سرانجام سفرای کشورهای مرتجع به ظاهر اسلامی در استرالیا از او شکایت کردند و دولت استرالیا را تحت فشار قرار دادند تا اینکه وزارت مهاجرت استرالیا حکم اخراج او را صادر کرد. صدور این حکم مقارن با اقامت ما، در سیدنی بود که غوغائی برخاست و همه مساجد و مراکز اسلامی در سراسر استرالیا به حمایت او برخاستند و حتی کلیساها به عنوان حمایت از آزادی مذهب از او پشتیبانی کردند و عدهای از نمایندگان پارلمان و اعضای دولت کارگری استرالیا به اقدام وزیر مهاجرت اعتراض کردند و روزنامهها و رسانهها نام و عکس او را نشر دادند و کار به جائی رسید که دولت استرالیا از او عذر خواست و این مرد حق همچنان پای برجای ماند. در دیدارهائی که با او داشتیم میگفت: اگر مرا از استرالیا بیرون کنند تنها پناهگاهم ایران است و جای دیگر ندارم، مشاهدة چنین مردان و چنین مبارزاتی ما را به سیادت از مسلمین در سراسر جهان نوید میدهد. 3ـ مسجد الزهراء: این مسجد را شیعیان مقیم سیدنی اخیراً ساختهاند، مسجدی عظیم بر بلندی، بر پای ایستاده و از همه سوی مشتاقان ایمان را به خود میخواند، جوانان شیعة عرب خاصه لبنانیها تلاشی فراوان دارند و دانشجویان ایرانی هم به آنها پیوستهاند. امام مسجد، حضرت حجت الاسلام «سید هاشم» عالم مبارز لبنانی است که سالها در قم به تحصیل پرداخته و اکنون به نمایندگی حضرت آیتالله منتظری امامت مسجد و هدایت شیعیان را به عهده دارد. سیّدی است خالص و مخلص و مبارز که توانسته است شیعیان را جذب کند و کلاسهای آموزشی برپای دارد و نشریهای مفید و زیبا و پر تیراژ منتشر سازد. آنچه موجب شادمانی و امید است وحدت بین برادران اهل تشیع و تسنن و روابط صمیمانه میان امامان مساجد است بطوریک هدر مساجد یکدیگر حضور پیدا میکنند و نماز وحدت میخوانند. دانشجویان مسلمان هم که از کشورهای مختلف در استرالیا تحصیل میکنند خوشبختانه روابطی صمیمانه و تلاشی مفید برای گسترش اسلام دارند و در نشستی که با دانشجویان مسلمان در دانشگاههای کامبرا و سیدنی داشتم اجتماع آنها امید بخش بود و همگی به انقلاب اسلامی ایران علاقهای وافر داشتند البته از طرف دشمنان هم تلاشهای مزبوحانهای انجام میشد که بیثمر میماند. در این نشستها به سئوالات دانشجویان و القاءاتی که از سوی مخالفان انجام یافت پاسخ داده شد. دانشجویان ایرانی همه جا در تلاش و خدمت بودند و مقامات عالیه تحصیلی را میگذراندیدند. امید است که عالمان متعهدی از ایران به چنین نقاط تشنهای که چشم به هدایت و حمایت دارند، سفر کنند و شیفتگان عدالت و آزادی و ایمان را به حقیقت اسلام آشنا سازند.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 |