تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,968 |
دانستیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1364، شماره 49، دی 1364 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنیهائی از قرآن گذشته را یاد آورید (#ÿrãà2ø$#ur øÎ) óOçFRr& ×@Î=s% tbqàÿyèôÒtGó¡B Îû ÇÚöF{$# cqèù$srB br& ãNä3xÿ©ÜytGt â¨$¨Z9$# öNä31ur$t«sù Nä.yr&ur ¾ÍnÎóÇuZÎ/ Läls%yuur z`ÏiB ÏM»t6Íh©Ü9$# öNà6¯=yès9 tbrãä3ô±s? ÇËÏÈ (سوره انفال –آیه 26) ترجمه : به یاد آرید هنگامی که عدد شما اندک بود و دشمنانتان شما را در زمین (در مکه ) خوار کرده و ضعیف می شمردند و می ترسیدید که مشرکان قریش شما را دستگیر کنند و بربایند؛ پس خداوند پناهتان داد و با نصرت خود یاریتان کرد و از چیزهای پاک و خوب روزیتان داد، که نعمتهایش را سپاس گفته شکر کنید . لغت واذکروا: راغب در مفردات گوید : ذکر به معنی یاد کردن است چه با زبان باشد ، چه با قلب و چه با هر دو و خواه بعد از فراموشی باشد یا ادامه داشته باشد . مرحوم طبرسی در مجمع البیان گوید : ذکر به معنای حفظ است و ضدّ آن نسیان و فراموشی می باشد . مستضعفون: اسم مفعول از استضعاف به معنای ناتوان دیدن ، خوار و ذلیل کردن و ضعیف شمردن می باشد . یَتخطّفکم: خطف به معنای ربودن و به سرعت اخذ کردن است . ومقصود از یتخطفکم الناس ، این است که مشرکان قریش شما را که ضعیف بودید می ربودند و اذیت می کردند . در آیه 67 از سوره عنکبوت آمده است :« öNs9urr& (#÷rtt $¯Rr& $uZù=yèy_ $·Btym $YZÏB#uä ß#©ÜytGãur â¨$¨Z9$# ô`ÏB öNÎgÏ9öqym 4...» - آیا نمی بینید که ما حرم را جای امنی قرار دادیم ، ومردم از اطراف آن –بوسیله غارتگران و دزدان – ربوده می شدند . آوی: جا دادن را گویند .مأوی یعنی جایی که انسان در آن جا گرفته باشد ، پناهگاه . وآواکم هم به معنای این است که شما را در جای امنی پناه داد و محافظت نمود . طیبات : هر چیز حلال و پاکی را طیب می نامند . راغب گوید : طیب هر چیزی است که مورد علاقۀ نفس انسان باشد و حواس انسان از آن لذت برد و ودر شرع ، طعام طیب ، غذای حلالی است که شارع آن را حلال شمرده است ... و انسان طیب کسی است که از نجاست جهل و تباهی و کارهای بد بدور باشد و با علم وایمان و اعمال شایسته سر و کار داشته باشد . مرحوم طبرسی می گوید مقصود از طیبات در آیه ، غنائم جنگی است که برای مسلمانان حلال شده بود و قبل از آن هیچ قومی اجازه نداشتند از آن استفاده کنند . و گفته شده است طیبات ، عمومیت دارد و شامل تمام طعامهای لذیذی می شود که خداوند به آنان ارزانی داشته است . استفاده از آیه این آیه به تمام مسلمان ها در تمام ادوار و
زمانها خطاب می کند و منحصر به مهاجرین نیست . امروز ملت مسلمان ایران را نیز چنین
مخاطب قرار می دهد :
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |