تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,260 |
دانستنی هایی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1364، شماره 50، بهمن 1364 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنی هایی از قرآن انقلابیون قبل از انقلاب «$tBur ö/ä3s9 wr& (#qà)ÏÿZè? Îû È@Î6y «!$# !ur ÛWºuÏB ÏNºuq»uK¡¡9$# ÇÚöF{$#ur 4 w ÈqtGó¡o Oä3YÏB ô`¨B t,xÿRr& `ÏB È@ö6s% Ëx÷Gxÿø9$# @tG»s%ur 4 y7Í´¯»s9'ré& ãNsàôãr& Zpy_uy z`ÏiB tûïÏ%©!$# (#qà)xÿRr& .`ÏB ß÷èt/ (#qè=tG»s%ur 4 yxä.ur ytãur ª!$# 4Óo_ó¡çtø:$# 4 ª!$#ur $yJÎ/ tbqè=yJ÷ès? ×Î7yz » (سوره حدید، آیه 10) ترجمه: چرا در راه خدا انفاق نمی کنید، در حالی که میراث آسمانها و زمین از آنِ خداوند است. آنان که قبل از پیروزی انفاق کردند و پیکار کردند. برابر نیستند (با دیگران). آنان درجه و مرتبتی والاتر دارند از آنها که پس از پیروزی انفاق کردند و پیکار نمودند. و خداوند به همگی وعدة نیکو داده است و خدا بر کارهائی که می کنید، آگاه است. لغت: تنفقوا: اصل کلمه انفاق، نفق است به معنای خارج شدن و تمام شدن. راغب در مفردات گوید: نفق الشئ، مضی و نَفِدَ، یعنی رفت و تمام شد. و انفاق مال به معنای اخراج مال است و از اینکه هرگاه کسی چیزی را بدیگری ببخشد، از دست او رفته است لذا، این بذل و بخشش را انفاق نامند زیرا در انفاق، انسان از مال یا هر چیز دیگر می گذرد. و نفقه هم از همین باب است و آن به چیزی گفته می شود که خرج و مصرف گردد. پس معنای انفاق، خرج کردن و مصرف نمودن است و انفاق در راه خدا، مصرف نمودن پول است، برای رضای خدا، اعم از اینکه واجب باشد مورد انفاق یا مستحب مانند زکات یا صدقة مستحبه. میراث: آنچه را بدون زحمت و مشقّت و بدون معامله، بر آن دست یابی یا از دیگری به تو منقل شود، میراث و تراث نامیده میشود. و از آنجا که آسمان و زمین و آنچه در آنها است، یعنی همة جهان به سوی خدا باز میگردد و همه این مالکیتهای اعتباری نیز از بین می رود، خداوند آنها را میراث نامیده است با اینکه مالکیت حقیقی در این جهان نیز از آن او است و این مالکیّت های اعتباری برای نظم زندگی به امر خداوند و الهام او مقرر شده است. اضافه میراث به آسمانها و زمین در آیه مبارکه، اضافه بیانیّه است یعنی میراثی که همان آسمانها و زمین است با آنچه در آنها است. و منظور همه جهان می باشد. بنابراین، آنچه بر زمین است از یک نظر میراث است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل می شود و از نظری دیگر میراث است به این معنی که همه می میرند و تنها وارث آنها خداوند است «و الله ملک السموات و الأرض». و در آیه، آنانکه در راه خدا، انفاق نمی کنند، توبیخ شده اند زیرا آنچه دارند از خدا است و میراث آسمانها و زمین مختص او است، پس چرا در راه او از آنچه به آنان داده است، انفاق نمی کنند. در آیه 33 از سوره نور می خوانیم: «Nèdqè?#uäur `ÏiB ÉA$¨B «!$# üÏ%©!$# öNä38s?#uä » و به آنان بدهید از اموال خداوند که به شما عطا نموده است. لایستوی: استواء بمعنای برابری است و لا یستوی یعنی برابر نیست. فتح: اصل معنای فتح، گشودن و باز کردن است. و شاید از این روی پیروزی را فتح می گویند که لشکر پیروز، دروازه های شهر شکست خورده را باز می کردند. الحسنی: حسن ضد قبح است به معنای نیکی. راغب گوید: حَسَن هر چیز خوش آیند و خوشحال کننده را گویند. حُسنی مؤنث احسن به معنای بهتر است. در آیه می فرماید: «وَ کلاًّ وعدالله الحسنی» و همگی را خداوند وعدة پاداشی بهتر داده است که در اینجا موصوف بعلّت دلالت صفت بر آن، محذوف شده است، علاّمه طباطبائی«ره» گوید: «ای وعدالله المثوبة الحسنی». استفاده از آیه: این آیه دلالت دارد بر توبیخ کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق نمی کنند. و ضمناً ثابت می کند که درجة آن اشخاصی که پیش از فتح مکّه (یا فتح حدیبیه) نه تنها اموال خود را انفاق کردند بلکه از جان خویش نیز در راه خدا گذشتند، برتر و والاتر از مقام آنهائی است که پس از پیروزی و در ایام عزّت و شکوه مسلمین، انفاق کردند و با دشمنان پیکار نمودند. و همواره چنین است. آن راد مردان و شیرزنانی که قبل از پیروزی انقلاب، در آن ایّام حفقان زا، از مال و جان خود برای بدست آوردن پیروزی یا شهادت گذشتند و در آن دورانی نهضت را یاری نمودند که اسلام غرب بود و از شهیدان نه اسمی و نه عکسی در روزنامه ها و مجلاّت چاپ می شد و حتی مجالس فاتحه و یادبود آنها در پنهانی و با ترس و وحشت برقرار می شد، بی گمان مقامشان و الاتر از کسانی است که پس از انقلاب و در ایّام و شوکت انقلاب اسلامی به آن ایمان آورده اند، ولی در هر صورت، خداوند به هر دو گروه، وعدة بهترین پاداش را داده است. آیا مسئولین این برتری را ملاحظه می کنند؟! و آیا سوابق انقلابی، اکنون معیار است یا بله قربان گویان؟! باید خود را با معیارهای قرآنی بسنجیم، منظور ما انتقاد نیست بلکه هشدار و تذکر است. مطلب دیگر اینکه انفاق به مال را در کنار قتال و جهاد در راه خدا قرار داده؛ پس آنانکه به نحوی توان رفتن به جبهه های نبرد حق علیه باطل را ندارند، باید با اموال خود، رزمندگان اسلام را و در نتیجه اسلام و انقلاب اسلامی را یاری دهند؛ که ملّت بزرگ ما در هر دو میدان به خوبی انجام وظیفه کرده و از امتحان سربلند و سرافراز بیرون آمده و خداوند پیروزی را نصیبش خواهد کرد، ان شاء الله.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |