تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,375 |
حج از دیدگاه امام | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1365، شماره 56، مرداد 1365 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
حج از دیدگاه امام حجة الاسلام و المسلمین موسوی خوئینیها همانگونه که در مقاله گذشته بیان کردیم یکی از ویژگیهای برجسته و چشمگیر اسلام بهم آمیختگی عبادت و سیاست در این آئین مقدس است، و از اینرو عبادت را در قالب سیاست و سیاست را در قالب عبادت عجین فرموده است. اسلام بطور کلی حرکتهای سیاسی منعزل و جدای از عبادت را مفید به حال جامعه نمیداند چنانچه از سوی دیگر عبادت بریده از سیاست را نیز به سود آن نمیشناسند. حج پاسخی به فریاد مظلومان با توجه به این واقعیت است که حضرت امام مدظله العالی در پیام سال 58 خویش به زائران و حجاج محترم بیت الله الحرام میفرمایند: «امروز قبله اول مسلمین به دست اسرائیل این غده سرطانی خاورمیانه افتاده است. امروز برادران فلسطینی و لبنانی عزیز ما را با تمام قدرت میکوبد و به خاک و خون میکشد. امروز اسرائیل با تمام وسائل شیطانی تفرقه افکنی میکند. بر هر مسلمانی لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند. امروز آفریقای مسلمان صدای فریاد مظلومانه خود را هر چه بیشتر بلند میکند. فلسفه حج باید جوابگوی این فریادهای مظلومانه باشد». گوئی که ایشان از مجموعه احکام و مقررات، سنتها و شعائر اسلامی چنین فهمیدهاند که پروردگار عالم برای پاسخگوئی به فریاد مظلومانه ملتهای تحت ستم اسلامی، مرکز و محلی را برای گردهمآیی و اجتماع آنان قرار داده است، تا همه ساله از سر تا سر سرزمینهای اسلامی در آنجا اجتماع نموده در کنار مراسم عبادی، به این مسأله مهم سیاسی بپردازند و همچنین بعنوان اسوه و الگوئی برای تمام سیاستمداران اسلامی تلقی شود تا بواسطه پرداختن به مسائل سیاسی از روح عبادت، بریده و منعزل نگردند. طواف و گردش به دورخانه خدا نشان دهنده این جهتگیری اسلامی است که هر فرد و یا جامعه اسلامی به غیر خدا گرد دیگری نگردد یعنی تنها خواست خداوند را محور همه حرکتهای فردی و اجتماعی، سیاسی و عبادی خویش قرار دهد. رجم عقبات رجم ابرقدرتها است «رجم عقبات رجم شیاطین انس و جن است». این نیز بخشی دیگر از برداشت اما در همان پیام تاریخی سال 58 سال، گویا ایشان به این مسأله از این زاویه مینگرند که اگر رمی جمرات به مفهوم رجم شیاطین جن و انسان نباشد، اصلا کاری لغو و بیهوده به شمار خواهد آمد و واقعیت هم همین است. برای مثال: اگر ما از عدهای غیر مسلمان که هیچ گونه احساس بدبینی هم با اسلام نداشته باشند ولی از فلسفه این کار بیخبر باشند، دعوت نمائیم که در جریان مراسم رمی جمرات، از نزدیک نظارهگر و شاهد کار ما باشند، وقتی در آنجا حاضر شده و ببینند جمعیتی انبوه، از سرتاسر کشورهای اسلامی در آنجا جمع شده و پس از تحمل رنج و دشواریهای سفر و صرف مبالغی پول و ارز، در میان آن گرما و ازدحام شدید، با تعدادی سنگریزه به نقاطی مشخص و از پیش تعیین شده یورش برده و آنها را هدف قرار میدهند، با خود خواهند گفت که: این مردم خرافی، بیمنطق و دیوانهاند. ما هم وقتی به فلسفه این عمل آشنا نباشیم و با بینش و شناخت لازم آن را انجام ندهیم به تعبیر امام: «صورتی بیمعنا خواهد بود» و بنابراین اگر در«رمی جمرات» این هدف بزرگ تعقیب نشود طبیعی است که کاری غیر منطقی بوده و باید به کسانی که کار ما را به مسخره میگیرند، تا اندازهای حق بدهیم. فلسفه عبادات رمی جمارات گرچه یکی از مناسک و مراسم عبادی حج بوده و جزء دستورات و برنامههای حج به شمار میرود و هر چه خداوند متعال دستور فرموده است باید انجام گیرد ولی ما هرگز بعنوان یک مسلمان نباید چنین اعتقادی داشته باشیم که خداوند متعال کارهائی بیمنطق و بدون فلسفه و باطل و گزاف را به ما دستور داده است زیرا کدامین عبادت است که از فلسفه و دلیلی منطقی تهی باشد. اگر ما روزه میگیریم برای اینکه روزه گرفتن برای ما دارای هدفی شناخته شده باشد، خداوند متعال فلسفه آن را به اینصورت در قرآن کریم در سوره بقره آیه 183 بیان فرموده است: «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای کسانی که ایمان آوردهاید نوشته شده بر شما روزه همانگونه که نوشته شده بر آنانکه پیش از شما بودهاند. باشد که با تقوی و پرهیزکار شوید. و نیز برای اینکه نماز خواند ما با شناخت و آگاهی باشد فلسفه نماز را هم در سوره عنکبوت آیه 45 برای ما بیان میفرماید:«انّ الصَّلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر» خواندن نماز انسان را از کارهای زشت و ناپسندیده باز میدارد، و در مورد دیگر عبادتها نیز، هر کدام فلسفه و دلیل خاص خود را دارد و هر یک از اثر و پشتوانه معنوی برخوردار است. رمی جمرات هم، فلسفه و دلیل دارد که اگر آن فلسفه و دلیلش را به حساب نیاورده و در نظر نگیریم، عملی بیمعنا و کاری بیمحتوا خواهد بود. حتی وقوف در عرفات که مسلمانان بایست از یک ساعت معین تا ساعت معین دیگر در صحرای عرفات بمانند، اگر از پشتوانه معنوی و ارزش در خور فهمی برخوردار نباشد، هیچ دلیل و انگیزهای برای انجام آن باقی نخواهد ماند. امام در رابطه با هر یک از عبادات این برداشت را دارند، بنابراین رمی عقبات که به فرموده ایشان، رجم شیاطین انس و جن است، چگونه میتوان آن را انجام داد ولی از جهت و فلسفه و محتوای آن غافل بود و آمریکا، آن شیطان بزرگ را رجم نکرد؟! و چگونه میتوانیم در ایام حج در این کنگره بزرگ و گرد همآیی عظیم مسلمان سراسر جهان، به فکر این نباشیم که درباره چگونگی رجم آمریکا و اسرائیل و تمام آنهائی که به گونهای با مسلمانان از در شیطنت و دشمنی وارد شدهاند، تبادل نظر نموده و یک تشکل و هم آهنگی بین خودمان بوجود آوریم، و یا حتی از رجم لفظی هم خودداری ورزیم؟! البته ممکن است برای بعضی از مسلمانان که در برخی از سرزمینهای اسلامی بسر میبرند این مسأله قابل پذیرش و درک نباشد، اما مسلمین لبنان و فلسطین که زیر چکمههای اسرائیل به جان آمدهاند، یا مسلمانان افغانستان که کشور اسلامیشان به اشغال شوروی در آمده است، چگونه میتوانند که به مکه بیایند و رمی جمرات کنند، اما از شعار«مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر شوروی» سرباز زنند؟، اگر عمل سنگ زدن به جمره را در قالب لفظی ریخته و تبدیل به لفظ و شعار بنمائیم، همان«مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر شوروی» و «مرگ بر اسرائیل» خواهد شد. مسلمانی که کشور و ملت و مقدسات دینی و مذهبیاش از سوی یک یا چند شیطان انسی مورد تهاجم قرار گرفته است، باید در آن اجتماع سرتاسری مسلمین، فریاد مظلومانهاش را با تمام نیرو، بگوش دیگر برادران مسلمانش برساند و آنها را از ظلم و ستمی که بر مسلمان هم کیشش، در منطقهای از جهان پهناور اسلامی، میرود آگاه و با خبر سازد و بدین ترتیب هم خود به رمی آن شیاطین انسی بپردازد و هم دیگران را به این کار فراخواند. نمایش قدرت جهانی اسلام امام در بخشی از پیام سال 58 همچنان روی جنبه سیاسی این عبادت اجتماعی تکیه و تأکید نموده و میفرمایند: «شما ای زائران بزرگوار بیت الله الحرام!... از این قدرتهای تهی از ایمان نهراسید و با اتکال به خدای بزرگ در این مواقف عظیمه پیمان اتحاد و اتفاق در مقابل جنود شرک و شیطنت ببندید و از تفرق و تنازع بپرهیزید». حج در واقع محلی برای به نمایش گذاشتن قدرت جهانی مسلمین است که بواسطه مزرهای سیاسی و قراردادی بین آنان فاصله و جدائی افتاده و تنها در این اجتماع بزرگ است که هم خود میتوانند به قدرت عظیم اسلامی خویش آگاه شده و در نتیجه در برابر استعمارگران، با وجود چنین نیروئی، هیچگونه ترس و هراس بدل راه ندهند و هم با به نمایش گذاردن جمعیت و قدرت خویش، قدرتهائی را که آنان را به حساب نمیآورند، بوحشت اندازند. امام در این قسمت از پیام خویش مسلمانان را به این تأثیر مهم حج توجه میدهند و در واقع از آنان میخواهند که این اجتماع عظیم را بگونهای سازمان دهند که بمثابهی نمایش قدرت جهان اسلام در برابر قدرتهای بزرگ جهانی باشد و بصورتی از آن بهرهبرداری بعمل آید که در عمل نیز بقدرتی بزرگ در مقابل همه قدرتهای کوچک و بزرگ تبدیل گردد بطوری که پس از جدا شدن مسلمین از یکدیگر و بازگشت به شهر و دیارشان، همچنان در سایه وحدت و همبستگی و احساس مشترک اسلامی این قدرت، پایدار و محفوظ بماند، ولی اگر این متفرق شدن به تفرقه فکری نیز بیانجامد، نه تنها قدرتهای بزرگ بلکه قدرتهای کوچک هم میتوانند آنها را سرکوب نمایند، همچنانکه امروز مسلمین در چنین وضعیتی بسر میبرند: شوروی براحتی افغانستان را مورد تجاوز خویش قرار داده و لبنان و فلسطین اشغالی، صحنه تاخت و تاز اسرائیل واقع شده و بر سایر کشورهای اسلامی یک نفر دست نشانده از جانب ابر قدرتها حکومت میکند. آری! امروز مسلمانان هر کشوری جدای از مسلمانان کشور دیگرند، و مرزهائی را که بین آنان به شکل قانونی قرار دادهاند، حق هرگونه اظهار نظری را از سوی آنان در مورد برادران مسلمان کشور دیگر سلب نموده و در عرف بینالملل بعنوان دخالت در امور داخلی سایر کشورها جرم بحساب میآید و در نتیجهی این تفرقه و جدائی، نه تنها مسلمانان از قدرتهای بزرگ بلکه از قدرتهای کوچک محلی هم وحشت دارند و از اینرو در چنگال آنان گرفتارند، در صورتی که اگر مجتمع شده و به قدرت واحدی تبدیل گردند، که منظور اصلی امام در این پیام است، در آنصورت از این قدرتهای تهی از ایمان هرگز وحشتی بدل راه نخواهند داد. نمایش قدرت امروز هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد که بتواند در برابر بیش از یک میلیارد مسلمانی که در تمام نقاط دنیا حضور دارند، مقاومت و ایستادگی نماید، گرچه در بعضی کشورها مانند آمریکا و کشورهای اروپائی، تعداد مسلمین نسبت به جمعیت غیر مسلمان آن کمتر است، ولی همین تعداد اندک اگر به جمعیتی فعال تبدیل شوند، برای آنها ایجاد خطر خواهند نمود. ولی اکنون از اینکه مسلمین، پراکنده و معمولا حرکت و فعالیت چندانی ندارند. لذا نمیتوانیم درست درک نمائیم که چه قدرت بالقوه و عظیمی را تشکیل میدهند ولی هنگامی که تنها بخشی کوچک از این جمعیت انبوه را در کنار بیت الله الحرام، با هم میبینیم و این نمایش قدرت را در آنجا مشاهده مینمائیم، تا حدودی به این قدرت عظیم اسلامی، خواهیم برد. آیا هیچ مسلمان عاقل و منصفی هست که بگوید ما از این امکان عظیمی که خداوند ایجاد کرده است بهره نگیریم و این فرصت مناسب را براحتی از دست دهیم، و بگذاریم وقتی که مسلمانان به شهر و کشور خویش بازگشتند، در آنجا به اظهار نظر در امور سیاسی بپردازند؟! اگر کسی چنین نظریهای داشته باشد، در حقیقت یا انسان بسیار جاهل و دور از مسائل و مشکلات جهانی و اسلامی است و یا خود از عوامل استکبار و توطئه استعمار به شمار میرود که با این حرف میخواهد جلو بهرهمند شدن مسلمین را از این امکان عظیم بالقوه بگیرد. اجتماع در پناه خانه خدا امام در پیام سال 59 به سران کشورهای اسلامی میفرمایند: «دولتهای اسلامی با هم دشمن شدهاند، این مشکلی است که در روز عید و در روز عرفه در پناه خانه خدا، باید حل بشود، سران قوم در مکه معظمه مجتمع بشوند و امر خدای تبارک و تعالی را اطاعت کنند و در آنجا اجتماع کنند و مشکلات خودشان را با هم در میان بگذارند و بر آنها غلبه کنند، اگر یک چنین امری واقع بشود احدی از قدرتها نمیتواند با شما مقابله کند». تاریخ نشان میدهد که هر وقت دشمنان اسلام در تفرقه مسلمانان توفیق حاصل کردهاند، بر آنان پیروز شدهاند و این مسألهای بسیار طبیعی است که وقتی در جبههای تفرقه بیفتد گرچه آن جبهه مسلمان هم باشد در مقابل جبهه متحد کفر محکوم به شکست است. بنابراین چه جایی مناسبتر از این اجتماع بزرگ که سران دولتهای اسلامی در صورتی که مانند دولت جمهوری اسلامی متکی به آراء مردم و ایمان بخدا باشند در آنجا جمع شده و با استمداد از خداوند و از معنویات آن مکان مقدس، بطور متحد و دسته جمعی به طرح و حل مسائل و مشکلات خویش بپردازند و سپس تصمیمی واحد گرفته و بر مبنای آن عمل نمایند. امام در این بخش از پیام که روی سخنش با سران دولتهای حاکم بر کشورهای اسلامی است، در حقیقت با این سخن که: «سران قوم در مکه معظمه مجتمع بشوند... و مشکلات خودشان را با هم در میان بگذارند و بر آنها غلبه کنند»؛ از سران این دولتها میخواهند که بجای تکیه بر قدرتها و ابر قدرتها، بخدای متعال و به مردم خویش اتکاء نموده و از این تفرقه و جدائی که ولیدهی سیاستهای شوم استعماری است بپرهیزند، و خود بجای قدرتهای بیگانه، برای کشور و ملت خویش تصمیم بگیرند. ما نمیخواهیم بگوئیم که باید تمام کشورهای اسلامی به کشوری واحد تبدیل گردد، و دولتهایشان از میان بروند، بلکه منظور ما این است که با حفظ استقلال به ایجاد اتحادیهای میان خویش اقدام نمایند. در این صورت کل جهان اسلام در پناه عبادت حج به قدرتی منسجم تبدیل خواهد شد و خواهد توانست در برابر دنیای کفر ایستادگی نماید. امام و سیاست خارجی اسلام گرچه امام در مجموعه پیامها و سخنرانهایشان که از سال 49 در اختیار ما قرار دارد روی بعد سیاسی حج تأکیدات فراوانی داشتهاند ولی در این میان مهمترین موضعگیری سایسی ایشان، در رابطه با مسائل جهان اسلام بوده است، و امام اساسیترین واضع سیاست خارجی اسلام را در این پیامها و سخنرانیها مطرح کردهاند. چه اینکه حج کنگرهای است مربوط به کل جهان اسلام و طبیعی است که یک رهبر جهان اسلام وقتی با مسلمانان شرکت کننده در این کنگره سخن میگوید، در حقیقت کل جهان اسلام را مخاطب خویش قرار میدهد، و جای بسی تعجب است که باز هم بعضی میگویند: حج جای طرح مسائل سیاسی نیست و یا حج یک عبادت سیاسی نیست!! البته آن سیاست که از نظر آنها در حج محکوم است، محکوم ساختن استکبار جهانی یعنی همان شیاطین انس است که امام بر روی آن پافشاری مینمایند. اینها طرفدار سیاستی هستند که از قدرتهای استعماری حمایت نماید. مثلا دولت عربستان عملا از اسرائیل و امریکا حمایت میکند و از اینرو میبینیم در ایام حج نیروهای نظامی خویش را برای کنترل و سرکوبی مخالفین امریکا و استعمار در همه جا پراکنده و بسیج مینماید. دولت عربستان بجای اینکه تمام محیط مکه معظمه و مدینه منوره را به محیطی مناسب برای رشد و نمایش فرهنگ و اقتصاد اسلامی تبدیل سازد، این دو شهر مقدس را بازار پر رونقی برای کالاهای پر زرق و برق بیگانه قرار داده است. ما یک وقت با محاسبهای سطحی و باصطلاح سرانگشتی به این نتیجه رسیدیم: اجناسی که با ریال سعودی تهیه و از این کشور به کشورهای اسلامی سرازیر میگردد، رقم سرسامآوری را تشکیل میدهد ولی با اینهمه اثرات روانی آن بر روی افکار مسلمین به مراتب بیشتر از سایر تأثیرات آن است و با کمال تأسف جایی که بایست عزت و عظمت مسلمین در آنجا در معرض نمایش و دید مردم قرار داده شود، به محلی برای ارائه قدرت فرهنگی و اقتصادی غرب تبدیل گردیده است. و در نتیجه مسلمانی که در آن اجتماع عظیم شرکت جسته باروحیهای آلوده از حساس عقب ماندگی مسلمین و در مقابل پیشرفت دنیای غرب بوسط خویش بازمیگردد، و برای او این باور بوجود آمده و یا تقویت میگردد که جهان اسلام محتاج و نیازمند دنیای غرب است، گرچه در داخل کشورهای اسلامی هم، همین کالاها، کم و بیش به فروش و مصرف میرسد؛ اعتقاد من این است که دولت عربستان با این سیاست، خود حج را سیاسی نموده و در جهت تأمین و تبلیغ مناف فرهنگ و اقتصاد غرب قرار داده است. بنابراین آیا میتوان باور کرد که این وضع اتفاقی بوجود آمده باشد؟! دولت عربستان تمام امکانات خود را صرف این مینماید تا بازارهای مکه و مدینه را از کالاهای خارجی پر کند و عملا به مسلمین بفهماند که شما مردمی عقب افتاده و نیازمند بدیگرانید. آیا با این وضع میتوان گفت که حج صرفاً عبادی است. و نباید مسائل سیاسی در آنجا مطرح شود؟ اگر در عربستان دولتی وجود داشت که در این ایام همین پیامهای امام را حتی بدون انتساب آن به امام، از طریق رادیو و تلویزیون و نشریات و جزوهها پخش و بگوش مسلمین جهان- که در آنجا شرکت مینمایند- میرساند آن اجتماع میلیونی به اجتماع علیه استکبار جهانی تبدیل میشد و دشمن مجبور به عقبنشینی میگشت، ولی متأسفانه در آنجا جوی بجود میآمده که حتی مسلمانها به مسائلی هم که در کشور خودشان میگذرد فکر نمیکنند، تا چه رسد به مسائل دیگر برادران اسلامی- زیرا دولت عربستان بجای اینکه وضعی بوجود بیاورد که همه براحتی و سهولت بتوانند فرائض و مناسک حجشان را برگزار نمایند، با آن امکانات وسیعی که در اختیار دارد، از انجام این تسهیلات سرباز میزند، و در نتیجه انجام هر یک از این فرائض عبادی حج یک مشغله ذهنی برای حاجی به شمار میرود بطوری که به او اجازه فکر کردن بدیگر مسائل را نمیدهد. مثلا طواف بعد از بازگشت از «منی» یکی از مشکلات حاجی بحساب میآید یا رمی جمرات در آن ازدحام عجیب بطوری که هر کس باید مواظب جان خویش باشد که زیر دست و پا له نشود و وقتی هم از این مراسم فارغ میگرد تهیه سوقات و خرید، اوقات فراغت بعدی او را بخود مشغول میسازد و بدین ترتیب در تمام این مدت یا در دلهره و اضطراب انجام درست مناسک و اعمال حج بسر میبرد و یا در حال تهیه اجناسی است که در کشورش با آن قیمت نمیتواند بست بیاورد و دیگر فرصتی برای اندیشیدن و تفکر درباره مسائل و مشکلات دیگر مسلمانان هم کیشش پیدا نمینمایند، و من فکر نمیکند این وضع اتفاقی و عادی باشد، بلکه برنامهای است که دولت عربستان حساب شده آن را طرح و اجرا مینماید.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |