تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,219 |
تبلیغ در حج | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1365، شماره 56، مرداد 1365 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
تبلیغ در حج حجة الاسلام قرائتی در شرایطی که بیش از چهل رادیو در دنیا علیه جمهوری اسلامی تبلیغ میکنند، لازم است هر زائر خانهی خدا در این سفر مبارک، بهر نحوی که میتواند، چهرهی واقعی انقلاب را که در حقیقت چهرهی حقیقی اسلام است برای دیگران روشن و تبلیغ کند و گرد تهمتهای ناروا و شایعات دروغین را از این چهرهی مقدس بزداید. با نظری برآیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام در مییابیم که مسئله تبلغی و گرفتن اخبار صحیح و رساندن آن به مناطق دور دست، جزء اهداف حج است. تبلیغ امامان در ایام حج امام رضا علیه السلام- در روایتی- در ضمن بر شمردن آثار و فوائد حج، میفرماید: و از جمله برکات این سفر آن است که مردم پیامها و اخبار امامان را گرفته و به نقاط دور دست و همهی شهرها و قصبات برسانند. آنگاه حضرت به آیه قرآن استشهاد کرده و گواه بر سخنان خود میآورند که میفرماید: «چرا که هر گروه از مؤمنین، دستهای کوچ نکنند تا احکام و معارف دین را بیاموزند، و چون بازگشتند قوم خود را(از عذاب الهی) بترسانند، شاید آنان بترسند؟»[1] پیامبر اکرم(ص) در ایام حج، به سراغ مردم میرفت و تبلیغ میکرد و ما باید از آن بزرگوار، این روش را یاد گرفته و عمل نمائیم. در حدیث دیگری آمده است: امام صادق (ع)در بیابان عرفات، در میان انبوه حجاج با فرایدی بسیار بلند رو به چهار طرف خودکرده و در هر طرف، سه مرتبه میفرمود: «ایها الناس، رسول الله کان الامام ثم علی بن ابیطالب ثم الحسن و الحسین ثم علی بن الحسین ثم محمد بن علی ثم هَه»[2]. ای مردم! رهبر شما پیامبر اکرم بود، پس از او حضرت علی و امام حسن و امام حسین و امام سجاد و امام باقر بود و فعلا من هستم. امام باقر (ع)وصیت میکند که ده سال در سرزمین «منی» برای او عزاداری کنند و جنایات حکومت ظالم را که بر اهل بیت وارد شده است، برای مردم جهان بازگو نمایند. امام حسین (ع)قبل از حرکت به کربلا، چند ماه در مکه ماند تا تمام حجاج از سراسر جهان اسلام آن روز جمع و سپس از میان آنان با قافلهای با شکوه و در روزی روشن حرکت کرد تا مسئله اعتراض خود را نسبت به رژیم یزید، به تمام مسلمانان اعلام دارد. بهر حال مکه و مدینه بهترین و مناسبترین جای تبلیغ است. اما دربارهی اینکه چه بگوئیم و چه روشی را در تبلیغ اختیار نمائیم، لازم است تذکراتی را بیان کنیم: روش تبلیغ 1- نسبت به مقدسات دیگران و زبان و رنگ و آداب و عادات و رسوم سایر مسلمانان در حج بیاحترامی و توهین نکنیم، و همانگونه که رهبر کبیر انقلاب فرمودهاند از هر گونه عملی که سبب تفرقه و تنفر دیگران از ما میشود، پرهیز کنیم. 2- حالات روحی و ترس آنان و سالها تبلیغ آخوندهای درباری کشورهای دیگر را نسبت به جدائی دین از سیاست در نظر بگیریم و خیلی نرم و ملایم گفتگو نمائیم. 3- از حال و هوای مکه و مدینه و صحنههای موجود بیشترین استفاده را بنمائیم، که چند نمونه آن را نقل میکنیم: مثلا، بعد از نماز در مسجد الحرام با بیانی نرم و رسا بگوئیم که: قرآن میفرماید: نماز انسان را از فساد و فحشا باز میدارد؛ آیا این نماز ما در مسجد الحرام جلو فساد و منکرات را در لبنان، افغانستان و سایر کشورها میگیرد؟ آیا این نماز همان نمازی است که در قرآن به آن سفارش شده است؟! و یا بگوئیم: چگونه پیامبر به تنهائی موفق شد، این همه بتها را بشکند ولی ما با این همه جمعیت نتوانستهایم طاغوتها را بشکنیم و از پای درآوریم؟ او ابولهبها و ابوجهلها را شکست ولی ما ابر قدرتها را نشکستیم!! (توجه دارید که این جمله در فضای مسجد با کوتاهی و سادگی خود، پیام جالبی را در بردارد و انسان را تکان میدهد.) و یا بگوئیم: علت این که قبله مسلمانان از بیت المقدس به سوی کعبه تغییر کرد، نیش زدن یهود بود زیرا همین که مسلمانان در اول کار، رو به بیت المقدس نماز میخواندند، یهودیان افتخار میکردند که مسلمانان رو به قبله ما عبادات خود را انجام میدهند و این را سند امتیاز خود میدانستند؛ قرآن فرمان تغییر قبله را داد و فرمود: «لئلاً یکون للناس علیکم حجة»- ما قبله را عوض کردیم تا یهودیان بر شما بهانه نگیرند و نسبت به شما افتخار و سالاری نداشته باشند». پس اسلامی که این همه خواهان عزت و استقلال مسلمانان است که حتی برای زیر بار منت نرفتن آنان، قبله را عوض میکند، چرا امروز پیروانش اینقدر ذلیل دیگران شدهاند؟! و یا بگوئیم: کفار از اسلام محمد(ص) میترسیدند ولی از اسلام ما نمیترسند پس معلوم میشود اسلام ما غیر از اسلام پیامبر اکرم است. و یا بگوئیم: اگر دین از سیاست جدا است، ما این همه راه بسوی مکه برای چه آمدهایم؟ اگر غرض تنها عبادت بود، در خانههای خودمان هم میتوانستیم به عبادت بپردازیم! و یا بگوئیم: آیا در مغازههای مکه و مدینه، هدیهای که ساخت حجاز باشد، دیده میشود؟! و یا بگوئیم: قرآن که میفرماید: از مسرف و مفسد و گناهکار پیروی نکنید؛ چرا سران کشورهای اسلامی اسرافکار و مفسدند؟! و یا بگوئیم: قرآن که میفرماید: «لا تَظلمون و لا تُظلمون»- نه بدیگران ظلم کنید و نه زیر بار ظلم روید؛ پس چرا که اکثر ما یا ظالم هستیم و یا مظلوم؟! و یا بگوئیم: قرآن که میفرماید: کفار نباید راه تلسط و نفوذ بر مسلمانان داشته باشند؛ پس چرا امروز کفار همه گونه دخالت و نظارت در ارتش و فرهنگ و اقتصاد کشورهای اسلامی دارند؟! و یا بگوئیم: قرآن میفرماید: «و اصلحوا بینهما بالعدل»- صلح میان مسلمانان باید عادلانه باشد؛ آیا پس از این همه تخریب و ویرانگری رژیم عراق سکونت ذلیلانه ما صلح عادلانه است یا باید خسارتها جبران و ظالم محکوم و مجازات شود و سپس صلح برقرار شود تا به گفته قرآن، عادلانه باشد؟! و یا بگوئیم: رمز شکست مسلمانان در جنگ احد، تفرقه آنها و رها کردن منطقه و رفتن به سراغ جمع غنائم جنگی بود؛ و آیا تفرقه مسلمانان و سود طلبی امروز آنان، رمز همه بدبختیها نیست؟! و یا بگوئیم: آیا ترس از شرق و غرب و تکیه بر آنان، شرک نیست؟! در هر صورت، باید اعلام شود که: اگر رسول اکرم(ص) امروز سر از قبر مطهر بیرون آورد و اوضاع ما را ببیند، از ما راضی نیست. توفیق تبلیغ برای کیست؟ ناگفته پیداست که آشنائی با قرآن و زبان عربی در تبلیغ، نقش مهمی دارد که باید روحانیون ایفاء نمایند ولی هر یک از زائران ایرانی با سلام کردن، ادب، جا دادن به دیگران، عطر زد وو.. میتوانند نظر دیگران را به سیمای کشور خود جلب نمایند. توفیق تبلیغ تنها برای کسانی است که از قبل با مطالعات، خود را آماده کرده و مسئله اصلی او در آنجا، رساندن و ابلاغ پیام اسلام و انقلاب اسلامی باشد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 |